Ervaringen met ijzertabletten en B1?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Ervaringen met ijzertabletten en B1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:22

Heeft er iemand hier ervaring met ijzertabletten en B1? Ben er wel benieuwd naar, ik moet ze gaan slikken maar vind het toch altijd spannend. Voornamelijk bijwerkingen.

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:26

Ik heb ze geslikt en had weinig last van bijwerkingen, alleen door de ijzertabletten een iets moeilijkere stoelgang. De voordelen waren des te groter dus dat nam ik maar voor lief.

Frozen

Re: Ervaringen met ijzertabletten en B1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:33

Ik heb ze 10 maanden geslikt,en je heb totaal geen bijwerkingen,want het zijn alleen maar vitamines...en verder doet het niks met je:)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:34

Frozen schreef:
Ik heb ze 10 maanden geslikt,en je heb totaal geen bijwerkingen,want het zijn alleen maar vitamines...en verder doet het niks met je:)

Nou ik hoop wel dat het wat doet haha.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 12:38

_kajo_ bedankt voor je reactie. Dat heeft me wat moed. Ik heb van mezelf al een lastige stoelgang! Zie hier heel erg tegenop! Ook tegen de eventuele misselijkheid. Heb de tabletten gekregen van de internist en heb ze wel nodig. Mijn ijzer in mijn lichaam is eigenlijk niks.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 12:42

De ijzertabletten van de arts bevatten meestal anorganisch ijzer, dat slecht door het lichaam wordt opgenomen.
Je zou ook eens bij een natuurwinkel kunnen vragen.
Ik heb vanaf mijn vroegste jeugd staaltabletten geslikt, een ramp voor de stoelgang.
Nu heb ik een multi met ijzer (Lamberts) en 1 x per dag groot glas Roosvicee Ferro. Ook appelstroop op brood is een goede en makkelijk opneembare ijzerbron. En geen problemen met de stoelgang. Wel zo fijn.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:23

Bedankt voor je reactie! Ik ben al even aan het rondkijken indd. Probleem is dat ik ook uit moet kijken met suikers dus appelstroop eten is erg lastig omdat mijn suikerspiegel daarvan enorm gaat schommelen. Ik heb al het 1 en ander gevonden ga even me internist bellen en vragen of dat kan/mag.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:24

Ik heb ze moeten slikken, van de dokter.
Ik heb ze een paar maanden geslikt, daarna had ik ze niet meer nodig, maar ik heb weinig bijwerkingen gemerkt. :)

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:31

Ik moet ze eigenlijk nu ook dagelijks slikken maar ik ben gewoon meer ijzer gaan eten e.d., rauwe spinazie, vlees, appelstroop en drink er iets van vitamine c achteraan zodat het beter opgenomen wordt... heb nu eigenlijk geen problemen meer dus ik denk dat ik die pillen gewoon maar laat staan voortaan. ik las ook op internet dat een teveel aan ijzer gevaarlijk kan zijn? je zou maar tot 45 gram per dag mogen slikken? De pillen die ik kreeg zijn namelijk 200 gr per stuk!! en die zou ik 2 op een dag moeten slikken...

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 14:41

Die van mij zijn ook 200 gr per stuk en moet er 3 per dag. Kga zo toch maar even appelstroop halen. En heb gebeld met de internist om te kijken of ik floradix mag gebruiken ipv de ijzertabletten. Ik moet zo wie zo een aanvulling hebben. Normaal zit je tussen de 10 en 150 ik zit amper op 8 dus kom erg veel tekort.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:06

2misty2 schreef:
Frozen schreef:

Nou ik hoop wel dat het wat doet haha.

ik bedoel daar mee ,dat als je b.v valium slikt ofzo...vitamines hoef je echt niet bang voor te zijn :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 18:30

Girley_ schreef:
Ik moet ze eigenlijk nu ook dagelijks slikken maar ik ben gewoon meer ijzer gaan eten e.d., rauwe spinazie, vlees, appelstroop en drink er iets van vitamine c achteraan zodat het beter opgenomen wordt... heb nu eigenlijk geen problemen meer dus ik denk dat ik die pillen gewoon maar laat staan voortaan. ik las ook op internet dat een teveel aan ijzer gevaarlijk kan zijn? je zou maar tot 45 gram per dag mogen slikken? De pillen die ik kreeg zijn namelijk 200 gr per stuk!! en die zou ik 2 op een dag moeten slikken...

Je slikt die pillen neem ik aan om een tekort aan te vullen? Dan moet je uiteraard wel wat meer slikken dan je normaal gesproken nodig zou hebben. En je krijgt echt niet zomaar een teveel aan ijzer hoor! Als je daar toch bang voor bent kun je altijd je bloed weer een keer laten checken?

Ik slik ook ijzertabletten, maar heb nooit last gehad van bijwerkingen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-10 20:05

Ik heb het wel over de ijzertabletten voorgeschreven door een arts. Niet over een doosje uit de drogist. Je hebt vele soorten. Maar heb het dus echt over het "medicijn".

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:59

2misty2 schreef:
Ik heb het wel over de ijzertabletten voorgeschreven door een arts. Niet over een doosje uit de drogist. Je hebt vele soorten. Maar heb het dus echt over het "medicijn".

Dan nog is het alleen maar een vitamien,en doet het verder niks met je...alleen je ijzergehalte gaat omhoog,en zal jeje minder moe voelen :+

Dus gewoon slikken 8-)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:03

linky schreef:
De ijzertabletten van de arts bevatten meestal anorganisch ijzer, dat slecht door het lichaam wordt opgenomen.
Je zou ook eens bij een natuurwinkel kunnen vragen.
Ik heb vanaf mijn vroegste jeugd staaltabletten geslikt, een ramp voor de stoelgang.
Nu heb ik een multi met ijzer (Lamberts) en 1 x per dag groot glas Roosvicee Ferro. Ook appelstroop op brood is een goede en makkelijk opneembare ijzerbron. En geen problemen met de stoelgang. Wel zo fijn.

Wat bedoel je daarmee, ijzer is gewoon een element (Fe) en is altijd anorganisch toch?

Ijzer is een mineraal, geen vitamine trouwens. Je kan trouwens wel degelijk teveel ijzer binnen krijgen maar ik neem aan dat je arts dat wel in de gaten houd.

Mijn opa heeft volgens mij ook wat last gehad van de ijzertabletten (ook stoelgang) maar hij nam het in combinatie met andere medicijnen dus ik weet niet in hoeverre dat dan aan het ijzer of aan de combinatie met zijn andere medicijnen.

EDIT: toen ik klein was heb ik ook wel eens een beetje ijzer tekort gehad, ik moest toen inderdaad ook appelstroop eten en roggebrood. En nog een hoop andere dingen die een hoog ijzergehalte hadden.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 17-02-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:06

Een aantal jaren geleden toen ik zwanger was van de eerste en ik flauwviel van het ijzer tekort... Maar ik heb ze snel in de prullebak gekieperd!
Floradix was voor mij een goed alternatief (ook fijn als je slap voelt bij het menstrueren)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-10 12:14

annebe schreef:
Een aantal jaren geleden toen ik zwanger was van de eerste en ik flauwviel van het ijzer tekort... Maar ik heb ze snel in de prullebak gekieperd!
Floradix was voor mij een goed alternatief (ook fijn als je slap voelt bij het menstrueren)

Ik heb ook maar Floradix gehaald. Ga dat eerst proberen. Mijn internist verwacht daar vrij weinig van omdat mijn ijzer extreem laag is. Over 3 maanden moet ik weer prikken dus kunnen we kijken of die omhoog is gegaan. Ik zie die tabletten echt niet zitten. Voornamelijk de verstopping, heb al spatische darmen zoals ze dat noemen. Dus heb al veel en vaak last van me buik en stoelgang.

Wat eventueel dan overbleef is een ijzer infuus. Maar we zullen in Mei kijken hoe mijn ijzer dan is.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:09

@liedje:

Alle mineralen zijn in principe anorganisch; ze worden door planten uit de grond gehaald en omgezet in een organische vorm. Dan pas kunnen ze door onze spijsvertering verwerkt worden.