Roken en ritalin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Change_

Roken en ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 21:01

beste bokkers,

een tijd geleden is bij mij ADHD vast gesteld. Ik krijg nu medicijn beter bekend als Ritalin..
Nu rook ik ook wel eens een sigarretje.. Tijdens het roken krijg ik een heel licht gevoel in me hoofd. Net alsof je flauw kan vallen.. Nu zult u denken, waarom stop je dan niet met roken?
Ik rook niet vast, maar ik vroeg me af ofdat het roken en ritalin voor een licht en draaierig gevoel in je hoofd kan zorgen

Mvg

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:04

Poe ik zou het niet weten misschien wel een rebound gevoel oftewel ontwenning tijdens het uitwerken, ik slik geen ritalin wel geprobeerd ook concerta. maar weet wel dat je rare dingen kan voelen. Ik heb trouwens adhd en pdd nos

Princess_

Re: Roken en ritalin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:29

Nergens last van :n Slik al sinds mijn 7de ritalin en rook er ook al jaren bij.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:29

Volgens mij loopt of liep er een Huiskamertopic over adhd, misschien dat er daar nog mensen zijn die daar iets vanaf weten. :)

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:49

Ik rook al jaren en gebruik geen medicijnen, maar nog steeds krijg ik dat gevoel als ik m'n eerste sigaret van de dag opsteek hoor, hebben heel veel mensen! Ik zeg ook altijd dat ik 'stoned' word van m'n eerste sigaret, omdat ik hem zo duidelijk voel alsof het een joint is ipv een simpel sigaretje, haha!

Denk niet dat dit heel erg kwaad kan hoor! ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:51

Ik denk dat het even wennen is aan de combinatie, ik ken veel mensen die retalin gebruieken en roken , die hebben geen problemen.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:51

Dat lichte gevoel is normaal als je weinig rookt en weer is een sigaretje rookt..

Koolstofdioxide word koolstofmonoxide in een hijs van een sigaret en daarom heb je dat lichte gevoel..

En waarom je dan een licht gevoel ervan krijgt mag iemand anders uitleggen :D

Heeft dus niks met ritalin te maken :)

Edit:
Citaat:
Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als u rookt. U bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.

Dus je word licht in je hoofd wegens minder zuurstof hebben ;)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:53

Ik denk ook niet dat er een verband ligt met de ritalin. Heb er iig nog nooit van gehoord, dat dat zo is.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:37

Ik rook ook en heb ook ritalin gebruikt (inmiddels concerta..). Maar volgens mij is er geen verband tussen hoor, maar wanneer je onregelmatig rookt kun je zoiezo last hebben van dat lichte gevoel in je hoofd.. :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 20:41

Bedankt voor de vele reacties.
Ik ben inmiddels gestopt met roken sinds vandaag.
Al vind ik het nog merkwaardig omdat op sommige momenten echt moeite moest doen om niet weg te vallen..
En het zal idd wel iets te maken met het zuurstof toevoer. Maar er zal dan wass zo de berichten van andere die ritalin gebruiken geen verband zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:42

Ik denk dat er wel degelijk een verband bestaat hoe weten jullie dit dan zo zeker? Onderzoek gezien?
Ik hoor dit namelijk wel vaker bij mensen die dit soort medicijnen slikken, het lichte gevoel wat in je hoofd komt als je je eerste hijsje neemt, Dit kan zo heftig zijn dat je al je energie uit je lichaam voelt glijden en je verschrikkelijk in kan kakken.
Heb het dus vaker gehoord, niet specifiek over doorgediscussieerd omdat we dachten dat dit normaal was.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:49

Chiqa schreef:
Ik denk dat er wel degelijk een verband bestaat hoe weten jullie dit dan zo zeker? Onderzoek gezien?
Ik hoor dit namelijk wel vaker bij mensen die dit soort medicijnen slikken, het lichte gevoel wat in je hoofd komt als je je eerste hijsje neemt, Dit kan zo heftig zijn dat je al je energie uit je lichaam voelt glijden en je verschrikkelijk in kan kakken.
Heb het dus vaker gehoord, niet specifiek over doorgediscussieerd omdat we dachten dat dit normaal was.

Uhh nee. Maar er bestaat wel een onderzoek waaruit blijkt dat ritalin een versterkende werking heeft op alcohol & drugs. Lijkt mij dat als er dan een verband zou zijn tussen roken en ritalin daar ook wel informatie over te vinden zou zijn...

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:56

Licht in je hoofd, een duizeling, door roken, komt door de giftige stof koolmonoxyde die vrijkomst en daardoor een zuurstofgebrek in de hersenen.
Ik weet niet of het versterkt wordt door medicatie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:59

Ik weet niet hoelang je de Ritalin al slikt maar het kan ook een bijwerking van de Ritalin zijn.
Of het een wisselwerking betreft weet ik niet, maar het zou me niets verbazen. Nicotine is namelijk dacht ik een stimulerende stof en Ritalin juist een dempende stof :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:05

Heino schreef:
Ik weet niet hoelang je de Ritalin al slikt maar het kan ook een bijwerking van de Ritalin zijn.
Of het een wisselwerking betreft weet ik niet, maar het zou me niets verbazen. Nicotine is namelijk dacht ik een stimulerende stof en Ritalin juist een dempende stof :)

Volgens mij valt ritalin juist onder de psychostimulantia..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 23:06

Ja klopt, maar op mensen met ADHD heeft het juist een rustgevende werking :)

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 23:15

Ik heb ADHD, en ik ben zeker niet ontevreden met met Ritalin. Wel word gezegd dat bij alcohol de medicatie word versterkt.

Over dat het miss komt omdat het een bijwerking is van Ritalin dat denk ik niet, omdat ik er alleen last van heb op het moment dat ik aan het roken ben :)

edit: Mijn spelling is niet als de beste. Ik hoop dat daar rekening mee gehouden kan worden. Zonder dat ik daar meteen op word afgerekend haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 06:56

Marloes__ schreef:
Uhh nee. Maar er bestaat wel een onderzoek waaruit blijkt dat ritalin een versterkende werking heeft op alcohol & drugs. Lijkt mij dat als er dan een verband zou zijn tussen roken en ritalin daar ook wel informatie over te vinden zou zijn...

Ben je arts?
Ik heb anders al van verschillende mensen die dit slikken dit 'probleem' gehoort :) Overigens niet alleen bij dit medicijn, kwartje viel pas bij dit topic

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:20

Chiqa schreef:
Ben je arts?
Ik heb anders al van verschillende mensen die dit slikken dit 'probleem' gehoort :) Overigens niet alleen bij dit medicijn, kwartje viel pas bij dit topic

Maar ik slik het medicijn niet, slik helemaal geen medicijnen, hoe komt het dan dat ik het 'probleem' ook heb, volgens jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 00:04

pniekepnak schreef:
Maar ik slik het medicijn niet, slik helemaal geen medicijnen, hoe komt het dan dat ik het 'probleem' ook heb, volgens jou?

Geen idee, was dat de vraag dan in dit topic? Als ik naar de titel kijk zie ik een vraag naar het verband tussen roken en duizelig worden bij het slikken van ritalin toch?

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:30

Heb je het echt alleen tijdens het roken? want dacht zelf misschien een bijwerking.. Een kennis van mij slikt dit ook en dat is net een stoomboot. Maar goed elk lichaam is anders natuurlijk. Ja denk zelf stoppen dan als je het tenminste alleen bij het roken hebt

calimero2 schreef:
beste bokkers,

een tijd geleden is bij mij ADHD vast gesteld. Ik krijg nu medicijn beter bekend als Ritalin..
Nu rook ik ook wel eens een sigarretje.. Tijdens het roken krijg ik een heel licht gevoel in me hoofd. Net alsof je flauw kan vallen.. Nu zult u denken, waarom stop je dan niet met roken?
Ik rook niet vast, maar ik vroeg me af ofdat het roken en ritalin voor een licht en draaierig gevoel in je hoofd kan zorgen

Mvg

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 03:31

pniekepnak schreef:
Ik rook al jaren en gebruik geen medicijnen, maar nog steeds krijg ik dat gevoel als ik m'n eerste sigaret van de dag opsteek hoor, hebben heel veel mensen! Ik zeg ook altijd dat ik 'stoned' word van m'n eerste sigaret, omdat ik hem zo duidelijk voel alsof het een joint is ipv een simpel sigaretje, haha!

Denk niet dat dit heel erg kwaad kan hoor! ;)

_O- _O-

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-10 20:04

Rustig maar ;) Als je goed heb gelezen heb ik in mijn vorige berichten al vermeld dat ik gestopt ben. Dit is vooral uit nieuwschierigheid net als het roken zelf. Ik zie zelden leeftijds genoten die niet nieuwschierig zijn naar het gevoel van het roken.

Bedankt voor de reacties

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:17

MaaikeMo schreef:
Dat lichte gevoel is normaal als je weinig rookt en weer is een sigaretje rookt..

Koolstofdioxide word koolstofmonoxide in een hijs van een sigaret en daarom heb je dat lichte gevoel..

En waarom je dan een licht gevoel ervan krijgt mag iemand anders uitleggen :D

Heeft dus niks met ritalin te maken :)

Edit:
Citaat:
Koolmonoxide zorgt voor een slechtere conditie. Koolmonoxide zit in het bloed in plaats van zuurstof. Het bloed brengt minder zuurstof door het lichaam, als u rookt. U bent dan sneller moe bij sporten of traplopen.

Dus je word licht in je hoofd wegens minder zuurstof hebben ;)

Dit dacht ik ook meteen. Dit heb ik 's ochtends vroeg wel eens als ik mijn eerste sigaret rook :D En als ik een aantal dagen niet gerookt hebt, (komt eigenlijk nooit voor) of een dag niet en ik rook weer een sigaret, dan heb ik dit ook.