Ruiters met rugpijn.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Ruiters met rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 12:11

Ik wil graag weten van andere bokkers welke discipline het prettigst rijdt voor jouw rug en of er misschien een specifiek zadel is die je daar meer bij ondersteunt.

Het verschilt natuurlijk ook van paard tot paard, een paard met vlakke gangen zit anders dan een paard die vrij hoog opgooit. Hoe ervaren jullie dat?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:14

Verschilt van paard tot paard, van zadel tot zadel en van dag tot dag bij mij. Ik ben gaan mennen en dat gaat erg goed wat mijn lijf betreft.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:15

Ik moet zeggen sinds ik m'n WOW heb, dat ik eigenlijk geen last meer heb van m'n lijf, nooit. Dit zadel beweegt aan alle kanten mee (wat overigends qua balans wel even heel erg wennen was :P )

Daarbij raad ik mensen die last krijgen van hun lijf (zonder medische verklaring) met paardrijden - wat voor paard ook - aan om eens een zitles van een gediplomeerde centred riding instructrice te volgen!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:16

heb ook een paard met niet de ideale gangen. Dit in combi met mijn rug is niet altijd even fijn.
Heb nu een een maat gemaakt westernzadel waar ik lekkerder in zit en mijn paard beter door loopt waardoor ik nog lekkerder zit :-). Ik heb wel een paar wedstrijdjes gereden (western) maar rij het liefste buiten

Heb nu ook een paard gekocht met een extra gan soort tolt, ik denk dat , dat een verademing is voor mijn rug

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:17

Patriciavt schreef:
Ik moet zeggen sinds ik m'n WOW heb, dat ik eigenlijk geen last meer heb van m'n lijf, nooit. Dit zadel beweegt aan alle kanten mee (wat overigends qua balans wel even heel erg wennen was :P )

Daarbij raad ik mensen die last krijgen van hun lijf (zonder medische verklaring) met paardrijden - wat voor paard ook - aan om eens een zitles van een gediplomeerde centred riding instructrice te volgen!

inderdaad ik heb ook centered riding les en dat verschilt enorm!!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:19

Het hangt nogal af van de redenen van je rugpijn, ik denk niet dat je hier een simpel antwoord op kunt geven. Ik heb artrose in mijn borstwervels, paardrijden helpt wel om de boel enigzins los te houden, maar als ik eenmaal pijn heb wordt het alleen maar erger als ik ga rijden.

Krijg je zonder aantoonbare reden echt last van je lijf na het rijden dan is het inderdaad een goed idee eens iemand goed naar je houding en je manier van bewegen te laten kijken.

ironic__

Re: Ruiters met rugpijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:08

ik heb de rug band van profesionel choice
omdat ik een paar jaar geleden mijn rug heb gebroken
die band geeft steun
en nergens geen last meer van

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:12

Een goede zithouding coach kan je ook verder helpen, mits het al nagekeken is door de dokter.
Kijk eens op de website van Anne Muller.
(centered riding zit hier ook in verweven)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:14

Mijn bekken is instabiel en heb daardoor vaak pijn. Gaat nu wat beter dan paar jaar terug, kreeg toen injecties in me rug.
Ik kan het beste rijden op wat bredere paarden met grote gangen. Dribbelponies en smalle paardjes vind mijn rug/bekken niet fijn.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:19

*meld zich*
ik heb ook erge rugpijn (gehad), op het moment gaat het aardig goed, zolang mijn rug maar optijd word losgemaakt of gekraakt.
het komt bij mij alleen niet door het rijden zelf, maar heb wel periodes gehad dat ik zo'n last had dat ik gewoon niet fijn meer kon rijden/zitten.

Verder rijd ik dressuur en heb ik een hulsebos WB3 erop liggen, mijn paard zit kwa gangen wel iets moeilijk maar dat word wel beter nu hij zelf ook steeds losser word en mij ook laat zitten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 17:23

ik heb in de winter zulke rugpijn ( vooral door de kou) dat ik niet eens op een paard kan zitten en de dokter het me ook afraad.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:08

Ik kan weer enigzins pijnloos rijden sinds ik centered riding heb gedaan :j Niet rijden is voor mij dan weer helemaal geen optie, dan slaat alles vast en kan ik al snel niet eens meer rechtop lopen.
Ik rij dressuur en waar ik vroeger een zadel met vrije zit koos, neem ik tegenwoordig een meer gesloten zit voor de steun, ik heb moeite gekregen met mijn eigen stabiliteit. Mijn eigen zadels: Wow, County Competitor en Prestige Top Dressage. De Wow zit voor mij het moeilijkste, te weinig gesloten.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:30

Centered riding staat bovenaan mijn lijstje, ik hoor van veel mensen dat ze er ontzettend veel baat bij hebben!
Heb zelf ook pas twee keer het WOW effect mogen ervaren (mooi omschreven trouwens, Patriciavt!), maar telkens een enkele keer. Ik rijd manegepaarden en helaas kan je dan niet echt naar een punt toewerken. Wanneer het goed gaat, moet je weer stoppen en heb je niet de kans het echt goed te voelen en wanneer het slecht gaat moet je ook stoppen, dus heb je niet de kans jezelf te verbeteren.

Wel voel ik me veel lekkerder als ik naar de fysio ben geweest en een massage heb gehad en ben gekraakt. Heerlijk los ben ik dan, dat merk ik meteen te paard! Verder wil een lekkere warme douche nog wel eens helpen als ik heel stijf ben.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 23:41

Patriciavt schreef:

mag ik vragen wat een WOW is :o