Verkeerd (negatief) zelfbeeld.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verkeerd (negatief) zelfbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:38

Ik worstel al een poosje met een depressie, maar eigenlijk nog veel langer met een negatief zelfbeeld. De laatste tijd loopt dit voor mijn gevoel uit de hand, ik zie mezelf helemaal verkeerd. Tenminste dat zeggen anderen.

Als ik in de spiegel kijk zie ik niet iemand die er goed uit ziet, echt niet! Ik zie nog steeds iemand die veel en veel te zwaar is, dikke vetrollen heeft, en lelijk is. In de kleding winkel pak ik kleren uit het rek die eigenlijk mijn lijf verbergen, en veel te groot zijn.
Trek ik een keer iets aan wat strak zit, ben ik de hele tijd aan het denken of het wel staat en of het wel past.

Ik ben best veel afgevallen, en ik had gehoopt dat ik me dan zelfverzekerder zou voelen. Nou ja, waarom voel ik me dan niet zo? Waarom zie ik nog steeds mijn oude ik in de spiegel?

Afgelopen week ging ik een bruidsjurk passen, ik zag er ontzettend tegenop. Ik moest me dus uitkleden en daar stond ik dan in het pashokje met mijn ondergoed aan. De vrouw van de winkel vroeg welke maat ik moest hebben, dus ik zei maat 40. Ze ging allerlei jurken voor me halen, en toen ze terugkwam ging ze me helpen met de jurk aanpassen. Ze keek eens kritisch en het eerste wat door mijn hoofd ging was, zie je wel, ik heb echt een vele grote maat en ze vraagt zich nu af wat die dikke taart hier doet. De jurken werden omgewisseld, ik kreeg andere lingerie aan, en het passen kon beginnen.

Ik liep naar buiten in de eerste jurk en die stond erg mooi, maar toch zag ik een dik padje in een mooie jurk. De verkoopster vroeg me of ik wel wist welke maat ik aan had. Ehm, nee.. En ik dacht meteen, wil ik dat wel weten? Ik had dus maat 36 aan.. Uiteindelijk heb ik een jurk maat 36 gekocht, die erg mooi stond en lekker zat. Maar toch loop ik erin als een onzeker meisje.

Hoe kan ik hier vanaf komen, heeft er iemand tips? Even voor de duidelijkheid, dit voorbeeld gaat dan wel over het uiterlijk, maar ook over mijn karakter twijfel ik zo. Ik loop al bij een psych overigens.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:50

Hey angela,

Zag de titel van het topic aan de linkerkant en het trok me interesse, zie ik dat het van jou is.
Het is zo herkenbaar! Ik heb niet echt tips voor je hoe je nou echt goed aan je zelfbeeld kan werken. Cognitieve therapie zal misschien in reacties naar voren komen.

Maar cognitieve therapie is niet zaligmakend, dat weten wij allebei. Het helpt bij irrationele gedachten, maar het punt bij een laag zelfbeeld is dat je zelf overtuigd bent van de gedachten. Het ligt gewoon veel dieper. Het blijft een moeilijk punt, ik lees even mee in je topic, in de hoop er ook nog wat van op te steken.

Sterkte meid, ik ken je al een sterke vrouw die er wel gaat komen.
Neemt niet weg dat je ervaring bij het passen van je bruidsjurk gewoon ronduit klote is. Ik had liever gelezen dat je jezelf zag stralen in de spiegel toen je de jurk aan had.

Ik wou dat ik wat voor je kon doen.
:(:)

Anoniem

Re: Verkeerd (negatief) zelfbeeld.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 12:56

Thanks Pollewoppy..

Ik heb inderdaad al cognitieve therapie, en die werkt prima op andere vlakken. Maar op dit gebied kom ik er maar niet vanaf.
Ik zou mezelf gewoon goed willen zien, en niet zo negatief..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:02

Zo herkenbaar...
Daar loop ik dus ook tegen aan. Laten we hopen op de gouden tip hier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 13:07

Ik heb met hetzelfde probleem te kampen.. niks is goed aanmezelf..(lichamelijk niet en mn karakter niet, gewoon niks niet) ik heb ook al vele therapieen gehad maar van dit probleem kom ik maar niet af.. het zit in me hoofd en niemand kan me met tips of hulp of op andere gedachten brengen..
Ik hou dit topic even in de gaten..

en verder kan ik alleen maar zeggen, Succes.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:18

Ik heb trouwens al verschillende boeken gelezen, die me ook niet echt verder geholpen hebben. De inhoud kwam niet echt verder dan wat ik al wist, het cognitieve verhaal over gedachten en gevoel e.d. De boeken waren dus niet echt verhelderend...

Ik heb onder andere "De kracht van zelfwaardering" gelezen en "Denk je sterk & Denk je zeker".

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:01

Wat misschien helpt..
Bedenk een situatie waarin je zo'n negatieve gedachte heb (bijv toen je die jurk paste).
Op alles wat je zegt, 'nou en' zeggen.
Bijv: ik lijk wel een zeug!
Nou en --> ik wil niet dat anderen dat zien!
Nou en --> straks vinden zij mij ook dik!
Nou en --> dan vinden ze me misschien niet aardig.
Nou en --> ik wil aardig gevonden worden
Als ze me niet aardig vinden, heb ik geen vrienden (dus een als.. dan.. zinnetje ervan maken.)

In feite gewoon een opsomming van oorzaak-gevolg, maar dan enkel met je gedachten. Op een gegeven moment zal het echt stom gaan klinken (bijv: ik beland in de goot, omdat ik een toets niet haalde), maar blijkbaar denk je toch zo.
Als je dat weet, kan je op een bepaalde plek een nieuwe gedachten zetten.

Ipv ze moeten me aardig vinden, maak je er van: niet iedereen hoeft mij aardig te vinden. Ik vind toch ook niet iedereen aardig!

Probeer het eens, misschien helpt het :(:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:37

Ik zelf ben me gaan focussen op m'n innerlijk, want alleen maar met m'n buitenkant bezig zijn vond ik wel erg oppervlakkig worden.
Ik voel me wel beter over mezelf, maar soms heb ik weer een dip, maar goed, dat mag dan ook wel met m'n maat 42 :D

Ik zie dat ik geen lelijkerd ben, maar toch he... En dan ga ik weer wat nuttigs voor de binnenkant doen :) Iets intelligents lezen/doen, creatieve uitspatting, dat soort dingen.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 22:49

Ik heb net je blog gekeken, en ik zal je zeggen meid, je ziet helemaal niet verkeerd uit, ik weet het zal je niet helpen,
Stel je eens de vraag, wil je zo mooi zijn als een model? en je heb schijn vrienden; antwoord nee dat wil je niet, ik heb modellen werk gedaan ik had het perfecte gewicht en de mooie lengte, maar ik was dood ongelukkig zo ongelukkig dat ik zelfs tot een paar keer toe zelfmoordpoging heb gedaan, ik ben aan de drugs gegaan , ik heb zeker 2 tot 3 jaar dagelijk cocaïne gebruikt. tot ik genoeg ervan had, ik wou gelukkig zijn zonder drugs, en desnoods zonder vrienden. ik heb alles de deur uit gegooid zo ook bijna al mn 'vrienden' ik ben genieten ik had schijt aan iedereen, ik deed mijn ding, dat waar ik gelukkig van werd, leerde nieuwe mensen kennen zelfs een nieuwe vvriend, n die tijd kwam ik ook eindelijk 10 kilo bij, toen werd ik zwanger en kwam er 33kilo bij, uit eindelijk weeg ik nu 80 kilo ben 1,80m en heb zeker een flinke vetrol okoe die mag wat strakker geef ik ook toe, maar ik voel me zo heerlijk zo gelukkig, en als ik terug kijk zeg ik tja het is een deel van mn leven geweest vergeten kan ik het niet het is en blijft een gevoelig punt, klinkt gek maar toen ik alles de deur uit gooide dacht ach doe eens egoïstisch, oftewel alleen nog maar aan me zelf denken en aan niemand anders meer, oke ik heb er veel geld doorheen gedraait toen ik van de drugs afwas, heb het besteed aan mezelf verwendagen shopdagen uitstapjes, en alles helemaal alleen, Wat heb ik nu? ja dat wil je weten he,k Nu heb ik enorm veel zelfrespect ook met mn vetrolletje

Ik weet je zult er niks aan hebben, dat had ik toen ook niet, maar je gaat eruit komen je moet alleen in je zelf geloven

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:19

Zo herkenbaar Angela..... Toen ik ging trouwen had ik hetzelfde.... Negatief zelfbeeld.... Maar mijn man was zo blij met mij en heeft mij altijd het gevoel gegeven dat ik mag zijn wie ik ben.... Ondanks mijn fouten en te kort komingen..
Het is iets wat in je hoofd zit en er niet zomaar uitgaat... Bij mij is in de loop der jaren berusting hier in gekomen... Men moet mij maar nemen zoals ik ben. Maar hier is echt jaren over heen gegaan!

Laat je niet gek maken hoor! Je bent inderdaad een leuke meid die er mag zijn. En hoe wil je er dan uit zien? Zoals hier boven al is omschreven, bloedmooi maakt niet altijd gelukkig en iedereen heeft wel iets wat men niet leuk vind aan zichzelf.

Vroeger liep ik het liefst in kleding van mijn hubbie... Lekker groot en slobberig... Momenteel doe ik dat niet meer. Ik koop wat ik leuk vind, al let ik er nog wel op dat het niet te strak of te kort of wat dan ook is.

Dikke knuffel!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:35

Heel herkenbaar. Iedereen die problemen met zijn gewicht heeft, weet hoe dit voelt.
Ik heb het als volgt opgelost.
Ik ben met hoofd opgeheven door de winkelstraat gaan lopen, en vergeleek mezelf objectief in de etalage raam, met mensen die langs, voor of achter me liepen.
Gewoon niet hoe zit hij of zij eruit, maar echt alleen maar omvang schatten. Ik kwam erachter dat een groot deel van de bevolking dikker was als ik. Een deel ook dunner hoor, dus ik ben een middenmaat.
Let goed op reactie's van mensen. Je zult zien, dat anderen jouw heel anders zien als dat je jezelf ziet.
Ik heb me neer kunnen leggen bij het feit dat ik de mooiste van Nederland niet ga worden ( nog niet bijna zelfs) maar kan tevreden zijn met mezelf.
Mensen met een perfect figuur hebben ook problemen, is het niet met hun lichaam, dan is het met hun geest om het zo maar te zeggen.
Hoewel ik met de zwangerschap zo ontzetten veel huidstriemen opgelopen heb, dat ik nu de stadkaart van Parijs op mijn buik heb staan, ben ik gelukkig kunnen worden met mijn eigen lijf, hoewel onzekerheden af en toe de kop nog wel eens op willen steken. Ik herinner me er dan aan, dat perfectie niet bestaat.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:39

Ik ben eens even wat gaan speuren, omdat er toch iets moet zijn om hier verder mee te komen. Ik vond onder andere dit:

Heb je een Negatief Zelfbeeld?

Leven met een Negatief Zelfbeeld
Je hebt geen geloof in wat je kan.
Je hebt het gevoel dat je nergens goed voor bent.
Je ziet alles over jezelf negatief. Je uiterlijk, wat je doet, enz.
Je kijkt nooit naar wat je wel goed hebt gedaan, maar juist naar wat je fout hebt gedaan.
Voor je gevoel schiet je altijd te kort.
Je bent niet trots op jezelf.
Je bent jezelf altijd aan het bekritiseren.
Je vindt dat anderen het altijd beter kunnen en belangrijker zijn dan jij.
Je kijkt dan ook tegen anderen op.
Je bent heel gevoelig voor kritiek.
Je bent voortdurend op zoek naar instemming en waardering.
Je hebt last van depressieve gevoelens door je negatieve kijk op jezelf.

Vrij van je Negatief Zelfbeeld
Verlost van je negatieve gevoelens en gedachtes over jezelf kan jij eindelijk blij en opgewekt door het leven gaan.

Je hebt het gevoel dat je de moeite waard bent!
Je hebt weer energie en overtuiging.
Je kunt je leven weer oppakken.
Stel je eens voor hoe geweldig je leven er dan uitziet.
Hoe fantastisch jij je dan zal voelen.

Wat je hebt gedaan maar wat niet heeft gewerkt
Over je negatieve gevoelens en gedachten over jezelf praten lucht misschien wel op (voor even). Echter, hierover praten lost uiteindelijk helaas niets op. Zoals je inmiddels al hebt ontdekt. Als je er al over durft te praten.

Je gevoelens proberen te onderdrukken en trachten te bedwingen werkt niet. Het lukt je niet om dat negatieve beeld van jezelf weg te drukken. De reguliere geneeskunde heeft geen antwoord op je aandoening. Of je wordt doorgestuurd naar een psycholoog voor een langdurig traject waarbij het de vraag is als je dat wilt en of de behandeling helpt. Alternatieve geneeswijzen werken doorgaans langzaam of in het geheel niet.

De bovenstaande manieren om je klachten aan te pakken werken niet of langzaam omdat de oorzaak van jouw negatief zelfbeeld niet wordt weggenomen.

De oorzaak van je negatieve beeld van jezelf
Je klachten worden veroorzaakt door onverwerkte emoties. Deze onverwerkte emoties veroorzaken verstoringen in het energetisch systeem van je lichaam.

Door deze verstoringen in het energie systeem van je lichaam ervaar je continue die negatieve gevoelens over jezelf. Het lukt je niet om over deze gevoelens heen te stappen. Ondanks dat je het wel wilt. In de meeste gevallen ben je er niet bewust van dat je deze onverwerkte emoties hebt. Je draagt de oorzaak van jouw negatieve beeld van jezelf dus onbewust met je mee!

Zolang de onverwerkte emoties en de verstoringen in jouw energetisch systeem niet worden opgelost, blijf jij last houden van je klachten. Worden de onverwerkte emoties of de energetische verstoringen opgelost, dan ben jij van het negatieve beeld van jezelf verlost. Er zijn een aantal oplossingen om je negatief zelfbeeld op te lossen, namelijk...

Waardoor worden je klachten veroorzaakt?
Verstoringen in het energiesysteem van je lichaam zorgen ervoor dat je (hevige) emoties voelt en blijft voelen. Deze verstoringen in het energiesysteem worden op hun beurt veroorzaakt door onverwerkte emoties en emotionele incidenten uit het verleden. Deze verstoringen verhinderen dat je deze emoties kunt loslaten en zorgen voor een disbalans in je energiesysteem. Daardoor blijf je last houden van je klachten. Wat je er ook aan doet.

(De bovenstaande helft kan ik me wel in vinden...
Over het onderstaande stuk heb ik zelf zo mijn twijfels, maar misschien dat iemand hier in het topic er iets aan heeft. Heb op bokt al wel mensen gesproken over EFT die daar heel positief over waren...)

Hoe kunnen emotionele klachten snel opgelost worden?
Het wegnemen van de verstoringen in je energielichaam vindt plaats door het aantikken van uiteinden van energiebanen (meridianen) die zich verspreid over je lichaam bevinden. Door je tijdens het aantikken van de meridiaanpunten bewust te focussen op je probleem of een bepaald deel daarvan, wordt de verstoring in je energiesysteem opgeheven.

Wanneer je energiesysteem weer in balans is, dan is de emotionele lading van de gebeurtenis of situatie opgeruimd. De herinnering is nog aanwezig; maar de (emotionele) lading is verdwenen. Emotional Freedom Techniques (EFT) is een methode die is gebaseerd op het wegnemen van verstoringen in het energiesysteem van het lichaam.

Hoezo nieuw?
Kennis over de energiebanen van het lichaam bestaat in het Verre Oosten al duizenden jaren. Deze kennis wordt onder andere gebruikt bij accupunctuur. In het Westen heeft de wetenschap zich hier tot voor kort niet intensief mee bezig gehouden.

In de psychologie is inmiddels een geheel nieuwe richting ontstaan. Deze richting, Energy Psychologie, biedt revolutionaire mogelijkheden voor het oplossen van emotionele klachten en vele lichamelijke klachten. Onderzoek heeft laten zien dat methodes die zich met Energy Psychologie bezighouden sneller én beter resultaat hebben dan conventionele behandelmethodes (Wells, Polglase, Andrews, Carrington en Baker, 2000).

De oorzaak van emotionele klachten oplossen
Veel mensen gaan in therapie om op de één of ander manier trauma’s en pijnlijke herinneringen te verhelpen. In de meeste gevallen brengt dit slechts jarenlange therapie en onvoorspelbare resultaten. Methodes die gebaseerd zijn op Energy Psychologie, zoals EFT, pakken het probleem aan waar dit zich bevindt; in het energiesysteem van het lichaam. Wanneer dit systeem weer in balans wordt gebracht, zijn de negatieve (pijnlijke) emoties en de daardoor veroorzaakte klachten verdwenen.

Voordelen van EFT zijn
Eenvoudige handelingen
Snel aan te leren methode
Korte behandelingsduur
Klachten kunnen snel en volledig verdwijnen
Pijnloos en niet belastend
Géén tranen
Géén heftige emotionele ontladingen
Géén pijnlijke herbeleving

EFT is een eenvoudige methode die ook jij gemakkelijk kan toepassen om jouw klachten aan te pakken.

Pak je Klachten gemakkelijk aan
In de Nederlandstalige manual 'Pak je klachten aan met EFT' beschrijf ik op duidelijke wijze hoe jij de EFT methode kunt toepassen om je klachten aan te pakken. Dit is een manual waarmee jij direct aan de slag kan.

Bron: http://www.morpheus-emotionele-bevrijdi ... ingen.html

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:42

Praktische tips om een negatief zelfbeeld minder negatief te maken

Luister muziek waar je blij van wordt – Muziek luisteren kan een flinke dip in je zelfbeeld op wonderbaarlijke wijze veranderen in een positieve bui. Een dansje in de kamer helpt ook!

Ga sporten – Voor sommigen een grote stap, maar zeker een belangrijke: door flink te sporten werk je aan een gezonder en mooier lichaam. Daarnaast krijg je meer zelfvertrouwen omdat je daadwerkelijk iets doet om je negatieve zelfbeeld te veranderen en je maakt stofjes in je hersenen aan die werken als een natuurlijk medicijn tegen depressies.

Kijk minder televisie en lees minder bladen die over schoonheid gaan – Uit onderzoek blijkt dat vooral vrouwen die minder programma’s kijken en artikelen lezen over het uiterlijk positiever zijn over hun eigen lichaam en minder last hebben van een negatief zelfbeeld.

Werk aan je dromen – Iedereen heeft volgens mij wel dromen en wil iets bereiken. Besteed daarom tenminste elke week tijd aan het realiseren van die dromen doormiddel van praktische stappen. Als je door je negatieve zelfbeeld niet zoveel sociale contacten hebt, dan heb je des te meer tijd! Zoek mensen met dezelfde droom op via het internet voor inspiratie. Dit is dé tijd voor verlegen mensen om zonder een grote mond toch veel te presteren.

Maak een complimentenboekje - Schrijf iedere dag iets goeds en positiefs over jezelf op.

(Wie weet helpt het...
Zo'n positief dagboekje heb ik ook al eens geprobeerd. Bij mij hielp het niet)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:02

Het valt me verder op dat er erg weinig over te vinden is.
Wel over weinig zelfvertrouwen, laag zelfbeeld, weinig eigenwaarde, maar het gaat eigenlijk allemaal over dat je bang bent om te kort te doen, bang bent om fouten te maken enz. Dingen waar je i.m.o. makkelijker aan kan werken dan aan je negatieve kijk op je uiterlijk. Daar vind je (vind ik) weinig over op internet. Misschien is het toch zo makkelijk niet om er aan te werken, omdat het zo'n diepe overtuiging in ons is...

Ik zoek nog even verder, er moet toch gewoon wat aan te doen zijn? Overal zijn therapieën en behandeling voor, hier moet toch ook iemand over negedacht hebben??
Laatst bijgewerkt door Pollewoppy op 09-02-10 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:37

Mijn behandelaar heeft een keer kort gesproken over spiegeloefeningen. Dan moet je dus met je behandelaar naar jezelf gaan kijken in een spiegel. Ik deed er eerst een beetje lacherig over, maar het kon wel eens heel goed zijn. Waar het om gaat is dat we een verstoorde lichaamsbeleving hebben. We moeten er dus aan werken om een realistische lichaamsbeleving te krijgen...

Daar ben ik even verder naar gaan zoeken en ik denk dat ik wel wat interessants gevonden heb...
Er is weinig geschreven over of onderzoek gedaan naar de therapeutische technieken en methoden die gericht zijn op het beïnvloeden van de verstoorde lichaamsbeleving.

Fernández & Vandereycken (1994) onderscheiden twee specifieke therapeutische benaderingen van het behandelen van de verstoorde lichaamsbeleving. Een non-verbale benadering, te weten psychomotorische therapie (Probst e.a., 1999b; Probst e.a., 1997; Probst, 1999; Rekkers & Schoemaker, 2002; Vandereycken e.a., 1987), en een verbale benadering, te weten cognitieve gedragstherapie (Jansen, 1998; Raich e.a., 1995; Rosen e.a., 1990).

Psychomotorische therapie
Lichaamsgerichte therapie helpt om het beeld dat patiënten hebben van hun lichaam te relativeren en is onontbeerlijk voor het slagen van de behandeling. Het leren kijken naar het eigen lichaam heeft een angstreducerende functie. Wat al deze lichaamsgeoriënteerde therapieën bindt, is het gebruik van non-verbale technieken, zoals: relaxatietechnieken, sensoryawareness- technieken, bewegingsvormen, sport- en spelvormen, dans, bioenergeticaoefeningen, geleide-fantasieoefeningen, rollenspel, videoconfrontatie en spiegeloefeningen. De meest directe en specifiek lichaamsgeoriënteerde therapie staat in Nederland en België vooral bekend als psychomotorische therapie (PMT).

Interventies van een non-verbale benaderingswijze zoals psychomotorische therapie zijn gericht op het:
- ontwikkelen van een realistische en positieve lichaamsbeleving
- beteugelen van hyperactief gedrag
- ontwikkelen van sociale vaardigheden op gebied van lichaamstaal en expressie van emoties
- leren genieten van lichamelijke sensaties

Spiegeloefening
Het doel van spiegeloefeningen is op een constructieve wijze leren omgaan met het eigen fysieke voorkomen (Probst, 2002). Hierbij gaat het niet alleen om de perceptie, maar ook om de betekenisverlening.
Er wordt in de klinische praktijk van de psychomotorische therapie vaak standaard gewerkt met spiegeloefeningen. Wanneer spiegeloefeningen herhaaldelijk worden uitgevoerd, kunnen ze opgevat worden als lichaams-exposure met desensitisering. Deze exposure helpt dan om een realistischer beeld van zichzelf op te bouwen. Volgens Krueger & Schofield (Probst, 2001) en Feedman (Probst, 2001) zou het spiegelen bijdragen tot de vorming van een meer stabiele geïntegreerde mentale representatie van het eigen lichaam. Goldsmith & Thompson (1989) deden onderzoek naar het effect van spiegelconfrontatie bij gezonde vrouwen die de neiging hadden om de omvang van hun lichaam te overschatten. Het resultaat van dit onderzoek was dat de vrouwen in de experimentele groep (behandeling spiegelconfrontatie) zichzelf minder overschatten dan de vrouwen in de controlegroep (behandeling: discussie over gezonde gewoonten). Een onderzoek van Key e.a. (2002) bevestigt niet alleen de bevindingen van Norris, maar beschrijft ook een verbetering van lichaamstevredenheid en een significante afname van lichaamsangst en vermijdingsgedrag. Key e.a. stellen dat spiegelconfrontatie een sterke emotionele respons uitlokt, waardoor het een effectieve vorm van exposure is, wat een succesgevoel kan opleveren. Het blijkt erg belangrijk om te weten wat er gebeurt tijdens exposure door middel van beelden van het eigen lichaam. De stemming van patiënten met eetstoornissen kan door lichaams-exposure met spiegeloefeningen sterk negatief beïnvloed worden, doordat zij zich voornamelijk richten op lichaamsdelen die zij als negatief beleven.

Vanuit het patiëntenperspectief is aangegeven dat patiënten die spiegeloefeningen hadden gedaan, in eerste instantie erg gefixeerd waren op bepaalde lichaamsdelen. Maar ze gaven tegelijkertijd aan, dat ze dat toch al deden. Een goede begeleiding door de therapeut om de aandacht gaandeweg van lichaamsdelen naar het gehele lichaam te brengen, vinden patiënten belangrijk. Veiligheid in deze opdrachten is een must. De toestemming om alleen of met kleding aan te spiegelen bevordert de vertrouwensband. Het meest slechte spiegelmoment is voor patiënten nèt na de maaltijd. De fixatie op moeilijke lichaamsdelen is dan het grootst.

Cognitieve gedragstherapie
Bij cognitieve herstructurering van de lichaamsbeleving gaat het om het uitdagen en veranderen van specifieke gedachten rondom het lichaamsbeeld. Er wordt gebruikgemaakt van een lichaamsbeelddagboek en voor het uitdagen worden verbale technieken zoals de socratische dialoog gebruikt. Gedragsexperimenten en exposure worden in de vorm van huiswerkopdrachten beoefend.

Raich e.a. (1995) onderzochten het effect van een cognitief-gedragstherapeutisch programma van 8 weken (sessies van 2 uur) bij vrouwelijke studenten met ernstige ontevredenheid over het eigen lichaam. Het aangeboden programma was specifiek gericht op drie facetten van lichaamsbeleving (perceptie, cognitie en gedrag). Ingrediënten van het programma waren educatie, cognitieve herstructurering en huiswerkopdrachten in de vorm van exposure en gedragsexperimenten. Aan het eind van de behandeling bleek de behandelde groep een significant positievere lichaamsbeleving te hebben (zowel qua perceptie, cognitie als gedrag) vergeleken bij de controlegroep.

(Waar ik dan wel benieuwd naar ben is wát voor gedragsexperimenten er dan gedaan worden)

Cash (1997) heeft vanuit de cognitieve gedragstherapie een zelfhulpboek geschreven voor mensen met problematiek op het gebied van lichaamsbeleving. Het beschreven programma is dus niet specifiek voor patiënten met een eetstoornis ontwikkeld, maar Cash geeft wel aan dat patiënten met eetstoornissen tot de doelgroep behoren waar dit programma voor ingezet kan worden. Het zelfhulpprogramma van Cash is een integratie van psychologische theorievorming, onderzoek en klinische ervaring. Delen van het programma zijn onderzocht door Raich e.a. (1995), Grant & Cash (1995) (zie boven) en Lavallee (1996). Deze onderzoeken bevestigden de effectiviteit van een zelfhulpprogramma voor individuen met een negatieve lichaamsbeleving. Cash, T.F. (1997). The body image workbook. An 8-step program for learning to like your looks. Oakland: New Harbinger Publications.

(Jammer genoeg schijnt het er nog niet in het nederlands te zijn...)

Nog een intereessante link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoornis_v ... msbeleving

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:38

Thanks PW!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:42

Ik ben een tijdje terug in contact gekomen met iemand die aan equicoaching doet. Een equicoach helpt je bij het analyseren van jouw eigen gedrag met behulp van een paard als spiegel. Dit is echt heel leuk en super interessant. Het is wel erg confronterend moet ik zeggen en ik heb er alleen al veel van geleerd dmv een orientatiegesprek.
Haar link staat in mijn onderschrift (de website is nog in aanbouw, maar je zou haar altijd een mail kunnen sturen voor informatie)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:25

Maar hoe kan een paard je helpen bij het accepteren van je eigen lichaam?

(Ik weet van de TS dat ze d.m.v. verschillende therapieën inmiddels al behoorlijk inzicht heeft in haar gedrag, ze is toe aan de stap na het analyseren...)

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:32

Ik kan het zelf niet goed uitleggen. Maar het paard vertoont gedrag dat gebaseerd is op het gedrag dat jij tegenover het paard toont. Het paard is een spiegel om je eigen gedrag in te zien. Dit is best confronterend. Ik ben daarom zelf ook niet verder gegaan dan het analyseren. Ik heb begrepen dat er meer mogelijk is om op die manier een stap verder te gaan, want eigenlijk is het gewoon een persoonlijkheidscoach die gebruik maakt van een dier.
Ik weet ook niet of het helemaal aansluit voor de TS, ik had niet in de gaten dat ze al verder was dan analyseren.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:36

Kon je ook niet weten, ik de TS al uit een ander topic ;)
Ik begrijp nu uit je opst dat het niet bij analyseren blijft. Bedankt voor je uitleg, ik vind het heel interessant.