Wie kan helpen, weet niet wat ik moet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynniiie

Wie kan helpen, weet niet wat ik moet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:58

Hoi mensen,
Vandaag op stage gesprek gehad hoe het ging enz.
Een collega op stage vond dat ik erg gesloten overkwam. Van mezelf ben ik erg verlegen en ben ook gewoon niet een prater, dat weet ik van mezelf, maar hoe kan ik meer opener worden op stage. Want zit hier eigenlijk best wel mee en wil hier echt heel erg graag aan werken. Maar HOE.
Hebben jullie tips?
Weet niet of dit hier goed staat.

Groetjes Lynn

marcha1987

Re: Wie kan helpen, weet niet wat ik moet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:02

Begin bij iemand waarbij je je op je gemak voel met een klein simpel gesprekje.
Het valt uiteindelijk best mee ;) Zo was ik ook (en nog wel eigenlijk hoor:P)

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:15

ja ik heb ook wel simpele gesprekjes. Maar ja heb ook niet echt heel veel zin om mijn hele leven met hun te delen, snap ook wel dat dat niet hoeft, maar weet gewoon echt niet hoe ik minder gesloten kan worden.

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 18:18

Het kan ook aan je houding of gezichtsuitdrukking liggen.

Weet van mijzelf dat ik onwijs chagerijnig en gesloten over kan komen.

Kleine dingen zoals je naar iemand toe zitten of de ander gaan spiegelen (beetje nadoen zonder na te doen zeg maar :P ) willen nog wel eens helpen.
Is het bij hun ook bekent trouwens dat je gewoon van je eigen niet zon open persoon ben?

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 18:56

Ja dat heb ik wel verteld, dat ik zelf gewoon niet zo open ben.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:03

Zoek eens tips op internet over lichaamshouding en wat je kunt doen om minder onzeker of stil over te komen ;)
Soms kun je met al de kleinste verandering van houding etc mensen een heel ander beeld voorspiegelen :j

http://www.lichaamstaal.nl/houdingtest.html

Candace

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:04

De tip die ik je wil geven is dat je er zelf niet te veel op moet letten. Dan kan het juist zo lijken of je onzeker of stil bent omdat je op alles let wat je doet.
Als je gewoon een praatje maakt met iemand en interesse toont dan merken ze vanzelf wel dat je een leuke meid bent! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 19:05

Moet iedereen dan voldoen aan het beeld van de ideale collega? Je doet je werk toch verder goed? Lekker boeiend wat één collega zegt.
Of sla ik de plank nu gruwelijk mis?

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 19:32

@ Candace: Ik let er zelf helemaaal niet op, heb het zelf niet eens door dat ik zo gesloten ben. Dat heb ik ook gezegd.

@Snoompje: Nee je slaat de plan helemaal niet mis. zo dacht ik er ook wel over hoor, ik ben gewoon een gesloten iemand. maar omdat het toch mijn stage is en zelf goed wil overkomen, wil ik er wel aan werken. ja vind het daarom ook erg lastig

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:00

Op hbo hadden we supervisie van een mentor tijdens de stages. Daarin stelde je een einddoel en die ging je dan delen in subdoelen. eigenlijk in voor jou haalbare opdrachten. Tijdens supervisie werd er doormiddel van een rollenspel geoefend. Vond ik al pittig vooral omdat je het daarna aan je stage moest terugkoppelen en dus een week later een gebeurtenis van stage weer op je superviesie naar voren moest brengen.

Zat op hbo-verpleegkunde, vb; eindoel disciplinair overleg voorzitten. subdoel was dan eerst één cliént naar voren brengen in zo'n overleg. En dat maak je dan steeds groter.
Einddoel komt dan vanzelf inzicht en is dan geen sprong in het diepe.

Ik was ook erg verlegen, niet te groot aanpakken. Beetje bij beetje en dan overwin je het. Steun van anderen is ook heel belangrijk en benoem je verlegenheid. Vergis je niet er zijn heel veel mensen die het grotendeels overwonnen hebben. Komt goed!!

Door je stage te gbruiken richt je de verlegenheid op het professionele gebied en niet op jou als persoon. Dat maakt het aanpakken van je verlegenheid misschien wat makkelijker. Hoop dat je hier wat aan hebt heeft mij heel veel goed gedaan.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:07

Ik vind ook als iemand jou verlegen noemt dat ze ook benoemen waar dat zich in uit en hoe hun denken je daarin te steunen en wat ze uiteindelijk van je verwachten. Dat geeft ook een houvast en geeft jou ook een houvast om te zeggen van daar doe ik wat mee en met dat niet !!

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 20:14

Maak gewoon l*lpraatjes over het weer,je paardjes ,je fam,een film die je gezien hebt.....Het hoeft niet eens ergens over te gaan.Mensen willen graag geluid horen en dat moet uit jou komen :P
Ik werk in een winkel en ik kan echt een uur over niks nada noppes praten.En gezellig dat mensen het vinden :D

marcha1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 12:19

Snoompje schreef:
Moet iedereen dan voldoen aan het beeld van de ideale collega? Je doet je werk toch verder goed? Lekker boeiend wat één collega zegt.
Of sla ik de plank nu gruwelijk mis?

Gruwelijk mis helaas.
Ik heb bij een bedrijg gewerkt en daar ook een opleiding bij.
Netjes aangegeven dat ik een mindere tijd doorging en van mezelf niet gauw naar "vreemde" daarover openstel. Gaat niet iedereen aan wat er in mij rondgaat.

Helaas namen ze dat anders op en hebben mij toen verplicht om te gaan praten met een psycholoog en doormiddel van een bepaalde les over zelfontwikkeling moest ik ook mezelf "verbeteren".
Dit houd in dat je hiervoor dus een week of 4 heb....??

Sommige bedrijfen hechten hier veel waarde aan helaas.
(dit was trouwens een kantoor waar ik wel normaal met collegas omging maar het niet de moeite en klik vond om die mensen mijn hebben en houwe te vertellen, wat ze daar wel graag zagen)

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 11:57

Kan soms heel ver gaan waar ik niet zozeer een voorstander van ben. Openheid is goed maar dat wil niet zeggen dat privé en werk openbaar moet zijn. Als je op werk of stage goed functioneert hoef je in mijn ogen echt niet alles te delen.
Nadeel is dat met een stage er een oordeel geveld word en er daardoor scherper naar je gekeken wordt als wat hun in een toekomstige collega verwachten of graag willen zien.
Dat is toch anders dan al een baan hebben of je inzetten voor een goed verloop van een stage!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 13:24

moonvw schreef:
Ik vind ook als iemand jou verlegen noemt dat ze ook benoemen waar dat zich in uit en hoe hun denken je daarin te steunen en wat ze uiteindelijk van je verwachten. Dat geeft ook een houvast en geeft jou ook een houvast om te zeggen van daar doe ik wat mee en met dat niet !!

Precies!
Vraag om uitleg / verduidelijking. Dan weet je ook beter waar je aan wil werken (en nog belangrijker, of je er aan wil werken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:04

Wat voor een stage doe je eigenlijk? Werk je met mensen (klanten enzo). Als dat niet zo is hoef je ook niet drastisch te veranderen (wat mij overigens onnodig lijkt want jij blijft uiteindelijk jij) en kan een stapje in de goede richting al heel veel verschil maken.

Lynniiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 20:39

Ik werk met mensen met een ernstig verstandelijke beperking, dit zijn elke dag dezelfde clienten en kunnen alleen communiceren door emoties, gezichtsuitdrukkingen enz. dus werk niet veel met mensen. Ik zelf vind ook dat ik mezelf niet hoef te veranderen (omdat ik ben wie ik ben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:54

En dat werk doe je gewoon goed? Is dat gedoe met collega's het enige wat je volgens hun 'moet' veranderen?
Snap wel dat het knap frustrerend voor je is, vooral als het de aard van het beestje is. Moeilijk te veranderen.

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:01

Misschien moet je je eens voorstellen dat het jou bedrijf is en hoe je dan naar jezelf als medewerker/stagier kijkt. Wat zou je graag willen zien van je personeel?
Hou je gesprekken vooral lekker oppervlakkig, toon interesse in andere. Ieder mens wil gewoon graag aardig gevonden worden.

moonvw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:50

Mijn eerste stage was ook ernstig maar dan meervoudig gehandicapt. Ik was ook erg verlegen en had het liefst dat ze me niet zagen. Pittige stage.....
Wat je zegt je communiceert met emoties omdat dat hetgene is wat ze hebben. Daardoor kan het heel dicht bij komen. Je ontkomt er niet aan om in de spiegel naar je zelf te kijken. Maar daar groei je alleen maar van. Spreek je stagebegeleider aan of een collega waarvan je denkt dat hij/zij jou begrijpt.

Ik wilde er toendertijd ook niet aan maar het is echt een leerproces waar je doorheen moet anders blijf je je neus steeds aan dezelfde steen stoten. Zet 'm op!!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:56

Herken het helemaal, het is echt een rotsituatie. Ik had het ook bij mijn afgelopen stage, en je kan wel denken: ik ben wie ik ben.. Maar je wordt er wel degelijk op beoordeeld (ik wel tenminste) Dus ik kreeg helemaal het gevoel dat ik me anders moest gedragen dan ik normaal doe, best jammer.

Een tip die ik je kan geven, vertel vooral aan je begeleider hoe je je voelt. Misschien dat er dan meer begrip voor is. En verder veel succes!