Bang voor alles wat met dokters/ziekenhuizen te maken heeft?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SSDesign

Bang voor alles wat met dokters/ziekenhuizen te maken heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 17:28

Ik ben zelf echt enorm bang voor alles wat met dokters en ziekenhuizen te maken heeft; en dan ook met name voor bloed. Al bij de gedachte dat ik naar de dokter of naar het ziekenhuis moet, word ik misselijk en voel ik me meteen nog zieker. Ook voor prikken (bloed prikken, inentingen) ben ik erg bang. Gelukkig gaan de injecties steeds beter, maar bloed prikken blijft verschrikkelijk. Zelfs het meten van de bloeddruk kan bij mij niet normaal, omdat ik mezelf zo druk maak dat de bloeddruk niet eens meer klopt.

Toen ik net weer naar de dokter moest, wist de dokter meteen wie ik was. Dat meisje dat bijna altijd wel moet huilen bij een doktersbezoek, gewoon van angst. Normaal zijn het alleen kinderen, maar ik ben al zo lang ik me kan herinneren bang voor de dokter.

En dit is niet het enige. Als iemand zegt dat hij/zij zich niet lekker voelt, voel ik me ook direct niet lekker. Ik ben altijd bang dat een wat bleker iemand flauwvalt (sorry, niet persoonlijk opvatten) waardoor ik me daar constant druk om maak. 1,5 jaar geleden is er iemand tijdens mijn biologieles in de klas flauwgevallen. Ik heb helemaal niks gezien, maar alleen al bij het zien van die jongen in de biologieles denk ik dat hij gaat flauwvallen. Gaat natuurlijk nergens om, want het is slechts één keer gebeurd. Maar toch... Als ik een plaatje in mijn biologieboek zie van iets wat met bloed te maken heeft, word ik meteen helemaal naar.

Morgen is het weer zo ver; ik mag bloed laten prikken. Ik weet al dat ik morgen niks anders kan doen dan op bed liggen, omdat ik me enorm druk ga maken.

Zijn er nog meer mensen die zo enorm 'bang' zijn voor dokters/ziekenhuizen, bloed en dergelijke?

zonnestraal2

Re: Bang voor alles wat met dokters/ziekenhuizen te maken heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:56

wat vervelend...
maar je mag weten dat je niet de enige bent hoor ;) het is niet iets waar je je voor hoeft te schamen.
Je kunt het ook gewoon vertellen aan degene die je behandelt dat je het gewoon een beetje eng/spannend vindt. In de meeste gevallen zullen ze er dan rekening mee houden.
Een arts heeft de plicht je alles te vertellen wat hij of zij wil gaan doen. Wanneer hij/zij weet dat jij het eng vindt zullen ze er wel de tijd voor nemen om het rustig te doen.
De meeste mensen houden niet van prikken en bloed. Je kunt tijdens een behandeling ook vragen of je je mp3 bij je mag houden. Muziek werkt vaak ontspannend, waardoor je spieren ook ontspannen en waardoor het dus minder pijn doet.
En bang voor bloed? gewoon je ogen dicht doen! :) je hoeft niet te kijken natuurlijk! Natuurlijk is dit wat lastig als het met je biologielessen te maken heeft..

succes ermee!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 21:59

Ik was ook bang voor prikken, werd vorige week dinsdag geopereerd aan mijn knie en toen kreeg ik er 3 :oo in mijn bil, lies en in de armader voor een infuus. Daar zag ik ZO tegenop maar 't viel enorm mee :D
Hoe is het gegaan?

SSDesign

Re: Bang voor alles wat met dokters/ziekenhuizen te maken heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 13:26

Het bloed prikken is redelijk gegaan... Wel met het nodige huilen :o maar bleef redelijk kalm (wel een stressontlading na der hand). Zelfs als ik bloed niet zie, vind ik het al eng want mijn ogen doe ik altijd al dicht :P

En dat is juist ook het probleem, als de arts vertelt wat hij/zij gaat doen word ik juist nog angstiger...