Maagonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leslie90

Maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 01:34

Na veel wikken en wegen, en na een week twijfelen heb ik zelf toch maar gekozen om een maagonderzoek te laten doen, heb al een week last van misselijkheid, en 't word steeds erger en gaat gepaard met (lucht)boeren, brandend maagzuur, en pijn in me maag. Nu 't erger word moet ik toch maar de knoop doorhakken. Immers laat die onzekerheid me best stressen en dat is ook niet goed. Ik kan m'n darmziekte niet langer de schuld geven want daar ligt de oorzaak niet, jammer genoeg.

En o o o.. Paar maanden geleden had ik het over een maagonderzoek, dat ik dat nooit zou laten doen etc. Want ik ben zo bang :o En nu moet het.
Gisteren nacht heb ik tot 5 uur lopen ijsberen, constant zo erg misselijk, ben 10 keer van m'n bed naar de wc gelopen, ik heb een glaasje water gedronken, zelfs gegeten, het ging niet weg. Kon wel janken, was echt doodmoe maar vanwege de misselijkheid kon ik niet slapen, het voelde echt alsof heel m'n maag brande. Maar ik moest en kon niet braken dus zat er niets anders op dan wachten tot het over ging, godzijdank is het om half 7 gestopt, heel m'n ritme naar de knoppen.

Kortom: ik moet wel, er zit niks anders op. Als ik wacht word het alleen maar erger, en dat word het nu al. Maar alleen al de gedachten dat ze met zo'n slangetje in je keel en maag gaan zitten froeten |( Dat wil ik echt niet. Het liefste wil ik er niets van meemaken. En ik weet dat ze je in een ''roesje'' kunnen brengen, maar zelfs dan denk ik niet dat ik durf. Wie heeft er een maagonderzoek gedaan? Ik wil wat ervaringen weten, op google lees ik alleen maar de meest vreselijk nare dingen, nou dat moedigd me echt aan :Y) niet...

En misschien maak ik me wel zorgen om niets, maar ik heb liever een maagonderzoek waar uitkomt dat er niets aan de hand is, dan dat ik niets laat doen en er misschien wel een klein zweertje zit. Of iets anders..

Cassidy

Re: Maagonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:38

Dat roesje valt heel erg mee, ik zou liever een roesje willen dan met vol bewustzijn zo'n slang in moeten slikken.

Ik heb vorige week een kennis begeleid, was een fluitje van een cent...niet drukmaken, laat het controleren, als er wel iets is ben je er (hopelijk) op tijd bij...

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 01:40

Maar is het dan zo'n roesje dat van de wereld bent en gaat slapen?
Of echt zo één dat je wazig ziet en iedereen in slow-motion praat :+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:41

Waarom vraag je het niet bij de arts na die het onderzoek moet doen?

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 01:46

Ik heb zo'n ziekenhuis met artsen die standaard zeggen dat het meevalt, niet pijn doet, of dat je er niets van merkt, alleen om je gerust te stellen. Mijn pijn grens is hoog, maar ik heb daar vaak pijn moeten lijden terwijl 'het echt wel mee viel' := Ik wil gewoon de waarheid horen :)

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:48

Ik heb het 2x gehad, maar zonder roesje! En naar mijn idee, doen ze dit ook niet...(bij jullie misschien wel) Ja het is inderdaad geen pretje I know

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:49

Maar "de waarheid" is toch subjectief? Dat je de artsen niet moet geloven (of het verplegend personeel for that matter) is een ding. Maar ik kreeg van mijn kennis te horen dat ze een uurtje na het onderzoek alles alweer vergeten was...

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:50

Ik kreeg wel een roesje bij mijn darmonderzoek trouwens, maar ik had de hoogste dosis gehad en was nog wakker :=

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:50

Volgens een vriend van mij valt het mee en lijkt het stukken enger dan het is.Het is vooral oncomfortabel maar niet echt pijnlijk. Vooral het doorslikken het begin zeg maar is even vervelend. Nou meid zet hem op! En anders vraag je maar een roesje inderdaad

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:51

happy27 schreef:
Ik heb het 2x gehad, maar zonder roesje! En naar mijn idee, doen ze dit ook niet...(bij jullie misschien wel) Ja het is inderdaad geen pretje I know

Waar woon jij dan? In je profiel staat namelijk niets...

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:53

Leslie90 schreef:
Ik heb zo'n ziekenhuis met artsen die standaard zeggen dat het meevalt, niet pijn doet, of dat je er niets van merkt, alleen om je gerust te stellen. Mijn pijn grens is hoog, maar ik heb daar vaak pijn moeten lijden terwijl 'het echt wel mee viel' := Ik wil gewoon de waarheid horen :)

Ik heb zelf ook een hoge pijngrens. Weet je wat het bij dit onderzoek vooral is, dat je niet in paniek moet raken zodat je rustig kan door ademen. Mensen hebben vaak het idee te stikken als er iets de slokdarm ingaat (ik ook hoor :) ), de verpleegster zei toen tegen mij (omdat ik de slang best dik vond) dat een hap brood groter is wat je doorslikt :)
En dat is ook echt zo........

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:53

Cassidy schreef:
happy27 schreef:

Waar woon jij dan? In je profiel staat namelijk niets...

Ik woon in almere :) ik moet inderdaad me profiel nog een keer aanpassen hahha

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:55

Ik ben vorige week bij het MDC in Almere geweest. Hele aardige arts en verpleging, echt super service! Kennis kreeg wel een roesje. Waar is jouw onderzoek geweest dan?

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:58

Ik had mijn onderzoek in het Flevo ziekenhuis -

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 02:01

Cassidy schreef:
Ik ben vorige week bij het MDC in Almere geweest. Hele aardige arts en verpleging, echt super service! Kennis kreeg wel een roesje. Waar is jouw onderzoek geweest dan?

Nou dat is alleen maar beter :) misschien omdat mijn onderzoek - denk 3 of 4 jaar geleden zijn gedaan. En de eerste dat is 12 jaar geleden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 06:44

happy27 schreef:
Ik kreeg wel een roesje bij mijn darmonderzoek trouwens, maar ik had de hoogste dosis gehad en was nog wakker :=

Het is ook niet helemaal de bedoeling dat je ervan gaat slapen.
Je komt in een soort rare toestand waarin je de helft vergeet.
Ik vond het echt geniaal spul. :D

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:41

Ik heb hem zonder roesje gehad! Valt allemaal reuze mee! Sterkte!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:52

@Leslie, wat vervelend dat je een maagonderzoek moet ondergaan.

Ik heb meerdere malen een maagonderzoek gehad. 1x zonder roesje 2x met roesje. Het roesje kan ik je echt aanraden hoor. Je maakt de dingen wel mee maar niet bewust, en raar praten of zien dat heb ik niet meegemaakt hoor. Je kan trouwens toch niet praten tijdens het onderzoek :) Ik zou wel vantevoren aangeven dat je er erg tegen opziet en ook dat je een roesje wilt. Iedereen die daar werkt weet dat het geen fijn onderzoek is maar ze praten je er wel doorheen. En met een roesje ben je niet zo bewust van alles en is het over voordat je er erg in hebt.

Natuurlijk is het wel heel spannend, maar zoals jij je verhaal verteld kan het nooit erger zijn dan de klachten die je nu hebt. Dit beinvloedt je leven wel heel erg.

Sterkte!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:03

Ik vergeet het igg NOOIT meer....pijn deed het niet nee, maar continu kokhalzen en mega benauwd, zodat de tranen in mijn ogen sprongen.
En die zuster en dokter maar zeggen dat ik rustig en ontspannen moest blijven YEAH RIGHT :roll:

Bij mij was het dus zonder roesje, ik was met spoed opgenomen met maagklachten nav overmatige ibuprofengebruik....
Ik had een klep die niet goed werkte en een breuk in mijn maag.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:12

Ik heb het zelf ook gehad, vorige week is mn maag nog gespoelt vanwege een gesprongen maagzweer, het is geen pretje idd, hoofdzakelijk heb je braakneigingen, pijn doet het niet echt, alleen een akelig gevoel, achteraf heb ik meestal zoiets van boh heftig en een uur erna dan is het hmm gelukkig het is gebeurt , en voel me dan alleen een beetje beroerd net alsof je je net helemaal heb leeg gekotst

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 09:20

Ik heb een week geleden het maagonderzoek gehad, zonder roesje of verdoving achterin je keel.
Het doorslikken van de slang stelde niks voor, dat ging bijna zonder het in de gaten te hebben. Alleen daarna werd het wel heel erg vervelend, ik moest ontzettend boeren en overgeven. Na afloop stond het huilen me nader dan het lachen. Het belangrijkste is dat je rustig blijft en normaal blijft ademen...concentreer je op iets anders dan het onderzoek. De artsen zijn wel heel aardig, hielden mn hand vast en praten je erdoor heen. Ik vond het een vervelend onderzoek, maar je gaat er niet dood aan! En het is niet zo dat het pijn doet....behalve na afloop had ik een zere keel en kon ik heel moeilijk slikken. Mocht ik het ooit een 2e maagonderzoek moeten, dan wil ik wel iets van verdoving.

Daarintegen heeft mijn moeder ook dit onderzoek gehad, en zij heeft nergens last van gehad, was zo gepiept! Zij vond het niks bijzonders...kortom het verschilt per mens.

Maar als je er zo bang voor bent zou ik vragen of het mogelijk is om een roesje te krijgen.

happy27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:53

Het is ook niet helemaal de bedoeling dat je ervan gaat slapen.
Je komt in een soort rare toestand waarin je de helft vergeet.
Ik vond het echt geniaal spul. :D[/quote]

Nee klopt, maar ook in die rare toestand kwam ik niet- helaas. ... Maar dit vermoeden we al omdat ik bepaalde medicijnen slik, achteraf zei de dokter dat het hier dus ook aan lag!
Maar voor een maagonderzoek voor zover ik weet (paar jaar geleden), doen ze het niet met een roesje.. Anders had ik hier zeker voor gekozen :j

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:02

Ik vind het echt een rotonderzoek.
Heb altijd met een roesje of algehele narcose gehad.
De 1e keer met roesje, heb ik er niks van mee gekregen. De 2e keer werd ik 1 of 2 keer wakker. De 3e keer kwam ik telkens bij. De keren daarna hebben ze me gewoon helemaal onder narcose gedaan. 't Doet opzich geen pijn, maar zo'n rotgevoel achter in je keel. Ik heb ook altijd aangegeven dat ik dat onderzoek niet wou, zonder roesje of narcose.
Maar zoals je leest, verschilt 't per persoon.