Plots wakker door geen adem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise_

Plots wakker door geen adem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 04:02

Oke, heel freaky daarnet. Ik ben zojuist in m'n slaap wakker geschrokken, omdat ik geen lucht kreeg. Heb niet eng gedroomd oid, ik sliep echt heel diep, ik schrok gewoon wakker omdat ik niet lag te ademen. Ik ben daar zo bang van geworden, dat ik nu niet terug naar bed durf, terwijl ik ontzettend moe ben. :\

Ik heb allerlei aanleidingen geprobeerd te vinden, ik adem verkeerd, had last van m'n buik, etc.. Maar ik heb al zo lang verkeerd geademd, dit is me nog nooit overkomen.
Kop warme melk dan maar, maar ik baal zo hard. Net nu in eindelijk weer in een slaapritme zat.

Heb wat opgezocht en kwam wat tegen over slaap apneu. Zou het graag dat willen toeschrijven gezien daar vaak wordt gezegd dat het onschuldig is, maar ik ben een hypochonder..... dat neem ik gewoon niet aan. oooh wat wil ik mij nu compleet laten onderzoeken. ;(
Zit nu te bedenken of het wel het niet hebben van lucht was en niet iets anders.

Alwiene

Re: Plots wakker door geen adem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 04:11

Heel vervelend en kan me voorstellen dat je geschrokken bent, maar een keer kan dat sowieso wel gebeuren hoor ;) Is het vaker of in combinatie met andere klachten doen moet je hier aan gaan denken http://nl.wikipedia.org/wiki/Slaapapneu

Edit: Zie nu ineens dat je zelf ook al slaapapneu gevonden had.

Ik heb ooit één keer iemand meegemaakt die echt regelmatig stopte met ademhalen, en dan angstaanjagend lang als je er naast lag. Wat daar nou uiteindelijk de oorzaak van was weet ik niet, maar ze leeft nog wel gewoon iig ;)

Ik zou met niet al te veel zorgen maken, je lichaam stopt maar niet zomaar helemaal met ademhalen :n

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 05:53

Heb je ondertussen al wel kunnen slapen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 06:13

slaapapneu komt heel veel voor hoor, en klinkt erger dan het is.
ik ben ook wel es wakker geschrokken,meestal lig ik dan verkeerd waardoor ik dan niet goed adem en wakker schrik..

wil je gerust zijn dan ga je naar je huisarts en die stuurt je door naar een slaapcentrum waar ze kunnen kijken hoe erg het is.
in mijn omgeving ken ik in elk geval al 3 mensen die het hebben,die slapen alle drie nu met een maskertje op en dan is het klaar.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:39

Je kunt indd naar een slaapcentrum, daar doen ze dan even onderzoek :)

Ik stop in mijn slaap ook regelmatig met ademhalen, mijn vriend vond dat in het begin ook eng, maar tis verder niet gevaarlijk. Je ademt al rustiger als je slaapt en je gebruikt dus ook minder zuurstof, daarom is een slaapapneu niet zo gevaarlijk ;)
Ik heb er zelf iig nog nooit last van gehad, mijn vader heeft het ook, al jaren en ondanks dat hij hartpatient is leeft hij ook nog gewoon ;) Zou me dus niet al te druk maken als ik jou was :)

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 21:00

Als het slaap apneu is moet je er wel naar laten kijken. Want iedere keer dat je stop met ademen krijgen je hersenen geen zuurstof. Wil je niet bang maken alleen waarschuwen want mijn vader had het ook en het is 1 van de oorzaken dat hij er nu niet meer is.......

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 23:12

Bedankt voor de reacties. :) Als ik zo teruglees zie ik mezelf nog ontzettend in de stress zitten. Verhaal komt een beetje overdreven over. :D
Maar goed, ik ken mijzelf goed. :)
Ik ben die nacht beneden gaan tv wezen kijken en geprobeerd ademhalingsoefeningen te doen. Rond een uur of half 7 weer geprobeerd te slapen en ben uiteindelijk in slaap gevallen.

Afgelopen nacht ben ik om stipt dezelfde tijd wakker geworden... := Dat vond ik bizar, maar dat was niet omdat ik niet lag te ademhalen, werd gewoon wakker. Hopelijk was het dus eenmalig. Ik zal mijn psych morgen even vragen, mede omdat ik ook regelmatig hyperventileer. Mocht het een last worden, dan ga ik ff langs de HA en vraag ik idd naar dat slaapcentrum gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 17:53

Ik denk dat je je onbewust heel druk gemaakt hebt waardoor je ging hyperventileren. Dan krijg je te veel lucht binnen en kun je dus niet meer inademen. Dat je wakker werd is waarschijnlijk gewoon omdat je op dat tijdstip was gaan hyperventileren, dat slaan je hersens echt wel op ;)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-10 23:17

Met de psychologe gesproken, die zegt dat het iig geen slaap apneu is, dat blijkt eerder een ouderdomskwaaltje te zijn. Gezien mijn regelmatige angst en hyperventilatie (ook al vermindert dit (gelukkig!) steeds meer) is het niet uitgesloten dat ik hier 's nachts mee doorga. Dit was in het eerste stadium van mijn slaap waar de slaap het diepst is, en ik dus onbewust rare dingen heb gedroomd waardoor mijn adem stokte.
En tja, mocht dit nogmaals gebeuren, dan ga ik echt even langs de HA.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 23:21

Dat lijkt me verstandig Denise.. als dit vaker voorkomt is dit enorm slecht voor je nachtrust.. Wellicht kan je dan een slaaptest doen, die meet hoe vaak je dit in de nacht hebt en hoe lang dit bijvoorbeeld duurt.. Ik werk op de afdeling Longziekten en daar hebben we regelmatig patiënten die voor een slaaptest komen vanwegen slaap-apneu's..

Maar als het hier bij blijft zal ik me er ook geen zorgen over maken :) .. Het is dan opeens dat je denkmechanisme de overhand neemt van je ademhalingsprikkel en je adem stokt.. Niet nadenken bij het ademhalen, dit moet vanzelf gaan ;) .