Hypermobiliteit bij de mens...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Hypermobiliteit bij de mens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:40

Hallo allemaal!

Ik open dit topic omdat ik zelf erg last heb van hypermobiliteit in alle gewrichten. (Dit betekend dat je simpelweg te lenig bent, het is een erfelijke aanleg en kan niet genezen worden, wel ondersteund door fysiotherapie.)
Vooral mijn schouders doen dagelijks pijn en kraken. Slapen op mijn zij is lastig omdat het op een gegeven moment stekend pijn gaat doen.
Zo dit ook voor polsen, ellebogen (Alleen daar kraakt het alleen, niet veel last van), heupen, knieeen (Verdraai ze steeds), en enkels.
Opzich kraakt alles bij mij maar dit is toch wel het ergst.

Mijn schouders zijn zodanig lenig dat je ze met niet veel moeite uit de kom trekt (Is nog nooit gebeurd maar heeft de fysio getest)
Zo ook met mijn heupen en enkels. (Voeten kan ik met de voetzolen tegen elkaar aan zetten terwijl mijn benen recht liggen)

Nu heb ik dus ook een eigen paard. Een jonge 2,8 jarige Irish Cob/Shire.
Hij kan wat onstuimig zijn, wat logisch is, maar ook de dagelijkse verzorging geeft mij een hoop pijn.
Als hij een onwillige dag heeft dan zit ik 4 dagen met schouderpijn.

Als ik rij (op andere paarden uiteraard) dan doen mijn enkels stekend pijn tijdens en na het rijden. Voordeel is wel dat ik echt nooit kapstokjes heb. Maar geloof me, gezond is het niet voor je voeten om ze naar binnen gedraaid te hebben (Athans, niet als je spieren.gewrichten dit te makkelijk kunnen).

Wie heeft hier nog meer last van in deze vorm? En hoe gaat dit bij de paarden?

Ik heb al een berg aan fysio behandelingen gehad, zelf geoefend thuis, maar er lijkt weinig verbetering in te zitten. Heb eerder het idee dat het erger word, omdat ik erg druk ben met mijn paard dagelijks en mijn werk is ook zwaar, (veel boven het hoofd werken, dieren vast houden die erg sterk zijn, etc) Ben dierenarts assistente.

Thats_Me

Re: Hypermobiliteit bij de mens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:47

Ik ben ook heerlijk overbewegelijk in mijn spieren/gewrichten := Ook hypermobiel dus ;) Klap regelmatig dubbel met enkel/knie en ook mijn schouders moet ik mee oppassen. Verder te veel druk op polsen en ellebogen moet ik ook mee oppassen. Of eigenlijk met alles wel.

Paardrijden gaat bij mij eigenlijk wel goed. Kan op die manier een groot deel van de spierspanning af laten vloeien. Verder moet ik wel oppassen dat mijn enkels niet dubbel klappen maar goed daar hebben ze doorzitten voor uitgevonden :D

Met de omgang met paarden heb ik eigenlijk weinig problemen.

Fysiotherapie zou ik ook moeten maar ben daar mee gestopt. Merk weinig van dat het helpt en heb alleen maar veel spierpijn daar door. Daarin tegen helpt paardrijden mij erg goed en merk dat ik daardoor ook beter/steviger loop meer in balans :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:48

LZP -> MW

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:52

ik heb het in mijn knieen en moet echt opletten dat ik me knieen niet overstrek
want dan zak ik er zo doorheen doet veel pijn vooral als ik moe ben paardrijden gaat redelijk maar als mijn beugels niet helemaal
goed zitten krijg ik last van mijn enkels en gaan dan dubbel

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:53

Thats-me, wat een geluk dat het bij jou wel gaat met de omgang.
Ben je dagelijks met paarden bezig? (Ben vergeten in je profiel te spieken, zal zo even neuzen)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:54

bobolien schreef:
want dan zak ik er zo doorheen doet veel pijn vooral als ik moe ben paardrijden gaat redelijk maar als mijn beugels niet helemaal

Dat probleem heb ik ook inderdaad met het rijden.
Het beste is om een beetje lang te zitten. Dan komt er in ieder geval niet zo veel druk op.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:56

Ik heb het ook! in m'n polsen,
vroeger lhulp voor gehad, maar of het nou gewerkt heeft :=
kan bv nog steeds niet netjes schrijven ofzo
polsen doen nog weleens pijn bij het rijden, vooral als ik intensief heb gereden.
Ook veel moeite om m'n handen rechtop te houden.

Nog nooit iemand gehorod die er ook last van had maar er zijn er dus meer in het paardenwereldje :D

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:56

zie mijn onderschrift, ik heb dus ehlers danlos

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 17:57

ik ben ook wat hyperflexibel in euhm... nouja waar niet.

Gelukkig met veel fysio wel enigszins op weten te lossen, nouja oplossen; minder last van, vervolgens heb ik wel veel last van constant gespannen spieren die dan vast gaan zitten (het een helpt je wel weer het andere probleem in haha)

Maar moet zeggen dat het paard verzorgen en alles wel goed gaat, rijden doe ik neit zo vaak; simpelweg omdat ik er genoeg naast te doen heb met het paard en op rijden niet echt de focus ligt.

Paardrijdn is niet ideaal voor je enkels, ik heb wel meeverende beugels en ik zit eigenlijk altijd door zodat ik mijn enkel niets hoef te gebruiken. Daarbij prober ik zo min mogelij op de computer te doen en als ik het doe met een pentablet omdat anders mijn polsen het niet trekken...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:01

KDS schreef:
ik ben ook wat hyperflexibel in euhm... nouja waar niet.

Gelukkig met veel fysio wel enigszins op weten te lossen, nouja oplossen; minder last van, vervolgens heb ik wel veel last van constant gespannen spieren die dan vast gaan zitten (het een helpt je wel weer het andere probleem in haha)

Maar moet zeggen dat het paard verzorgen en alles wel goed gaat, rijden doe ik neit zo vaak; simpelweg omdat ik er genoeg naast te doen heb met het paard en op rijden niet echt de focus ligt.

Paardrijdn is niet ideaal voor je enkels, ik heb wel meeverende beugels en ik zit eigenlijk altijd door zodat ik mijn enkel niets hoef te gebruiken. Daarbij prober ik zo min mogelij op de computer te doen en als ik het doe met een pentablet omdat anders mijn polsen het niet trekken...

Ik ben er dus ook vaker naast, laatste keer dat ik heb gereden was in Juli. hahaha Komt omdat ik een 2 jarige heb.
Vind het ook erg leuk om zo met hem bezig te zijn en mis rijden niet. Hij zou altijd nog voor de kar kunnen. Maar als ik met hem ben ga wandelen doen mijn schouders dus alweer pijn. Hij springt natuurlijk nog wel eens weg als hij schrikt.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:02

Celiien schreef:
Nog nooit iemand gehorod die er ook last van had maar er zijn er dus meer in het paardenwereldje :D

Ohhhh jazeker :D

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:04

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:09

_Chendo_ schreef:
Thats-me, wat een geluk dat het bij jou wel gaat met de omgang.
Ben je dagelijks met paarden bezig? (Ben vergeten in je profiel te spieken, zal zo even neuzen)

Jammer genoeg niet.. Maar komt wel weer. Heb zelf voor studie jaren meegedraaid in de diersector en ook op stallen en dat ging eigenlij wel goed. Behalve dan die spierpijn s'avonds en dat je moet oppassen niet te zwaar te tillen omdat m'n schouder, elleboog, pols dat niet trekken en dan subluxeren :=

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:13

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:21

Meld zich :D

Nek, rug, armen zijn bij mij mijn grootste drama zone :(
De fysio vind het altijd wel moeilijk om me goed te kunnen behandelen. Maar ja je moet toch wat :(

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:23

Ik heb het syndroom van hypermobiliteit!

Er is trouwens al een topic over, maar daar is al een tijdje niet meer in gepraat, zal eens kijken of ik hem kan vinden :)

[edit] ik zie dat de link er al staat!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:24

ik heb er ook licht last van, ik rij op mijn paard met GPG beugels. Daar zit vering in en verlicht bij mij al een hoop pijn :).

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:53

_Chendo_ schreef:
bobolien schreef:

Dat probleem heb ik ook inderdaad met het rijden.
Het beste is om een beetje lang te zitten. Dan komt er in ieder geval niet zo veel druk op.

herken mezelf hierin. Wilde dat k lang kon zitten, gaat helaas niet omdat ik dan juist weer rugklachten krijg.
Heb het ook heel erg in mn ellebogen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:12

wat een hoop mensen die het hebben he...

Wie van jullie heeft een eigen paard en heeft last in de dagelijkse omgang?

Ik heb er dus erg last van, wat ik erg jammer vind want het beperkt gewoon. Terwijl het zoiets is waar veel mensen last van hebben. Nu heb ik wel de extreme versie ervan...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:13

randie schreef:
ik heb er ook licht last van, ik rij op mijn paard met GPG beugels. Daar zit vering in en verlicht bij mij al een hoop pijn :).

He dat is een goede!
Ik ga er eens op googlen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:16

nouja met een shire is het lastiger (veel rek en strek) toen ik met een shire werkte heb ik gewoon erop gelet dat ze vanaf het begin heel goed luisterde naar kleine bewegingen, je kan niets garanderen (zullen altijd nog wel een keertje wegspringen) maar het scheelt bij het werk van alle dag.
Doorzitten (toen mijn rug daar niet telkens alle kanten bij op schoot), of idd veringbeugels gelukkig heb ik een paard wat niet van poetsen houdt (gaat zwaar met mijn ellebogen) en tja, het klinkt nu allemaal wat sukkelig maar het is voor mij gelukkig te doen, ook een kwestie geweest van spieren trainen om alles bij elkaar te houden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 21:03

KDS schreef:
nouja met een shire is het lastiger (veel rek en strek) toen ik met een shire werkte heb ik gewoon erop gelet dat ze vanaf het begin heel goed luisterde naar kleine bewegingen, je kan niets garanderen (zullen altijd nog wel een keertje wegspringen) maar het scheelt bij het werk van alle dag.
Doorzitten (toen mijn rug daar niet telkens alle kanten bij op schoot), of idd veringbeugels gelukkig heb ik een paard wat niet van poetsen houdt (gaat zwaar met mijn ellebogen) en tja, het klinkt nu allemaal wat sukkelig maar het is voor mij gelukkig te doen, ook een kwestie geweest van spieren trainen om alles bij elkaar te houden.

Ik vind het niet sukkelig klinken hoor. Je kan er echt behoorlijk last van hebben.
Dat van die kleine bewegingen, dat probeer ik inderdaad. Wil zo min mogelijk druk hoeven te gebruiken en gelukkig gaat dat ook goed.
Het is en blijft natuurlijk nog een jong paard dus ik kan niet verwachten van hem dat hij alles perfect doet, dat verwacht ik van geen enkel paard natuurlijk ;)

Ik heb nu met mijn vriend afgesproken dat hij gaat helpen met trainen (Dat klinkt zwaar maar bedoel kleine lesjes grondwerk en we zijn bezig met rechtrichten vanaf de grond). Geef hem eerst les en ben er altijd zelf bij, maar hij heeft het lijf en ik de hersens. Haha ja zo erg is het al. Ik ga binnenkort naar een medisch trainingscentrum. Kijken of die mij verder kunnen helpen, want via de fysio gaat het niet veel beter. Trainingscentrum is nog iets meer gericht op krachttraining en spier ontwikkeling. (is mij verteld, moet het maar afwachten)

Dnies90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 12:54

Hier ook iemand met het Hypermobiliteitssyndroom.

Zit momenteel flink in dip. Me dokter dacht dat het reuma was.
Maarja weet zelf wel beter dat het hypermobiliteit is.

Loop nu bijna alweer half jaar bij fysio en gaat eigenlijk aardig goed.
Me lichaam doet minder pijn.Maar me fysio wil wel dat ik me laat onderzoeken in het ziekenhuis

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:05

Hier nog een.. Hypermobiliteit en kraakbeenverweking.. Als ik erover nadenk heb ik er vaak last van. Maar ik ben het zo gewend dat ik er eigenlijk niet veel meer mee bezig ben. Tuurlijk na het paardrijden heb ik altijd pijn, maar dat is nooit anders geweest :)

Gelukkig heb ik het niet in de mate die ik hier veel voorbij zie komen :(:) Dat lijkt me nog een stuk lastiger :)

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:10

@Rebel ik kom jou ook overal tegen :+