Eetlust en slaapproblemen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Krieltje

Eetlust en slaapproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 17:31

Ja mensen, afvallen is voor mij makkelijker dan aankomen! Ik wil aankomen, maar ik heb gewoon heel weinig honger. Ik eet ook heel langzaam, vaak moet ik mezelf echt pushen om te eten. En dan eet ik bijvoorbeeld een broodje, en het doorslikken is dan moeilijk. Ik moet mezelf dan echt dwingen om hem op te eten. Ook heb ik echt een te erg verdraaid dag- en nachtritme, waardoor ik vaak heel laat wakker ben wat ook niet goed meewerkt. Ik kan niet eten als ik net wakker ben, en brood sla ik dus vaak over omdat ik het niet lekker vind en anders met avondeten weer in de knoop raak. Ik haat dit, ik wil er wat aan doen, maar het lukt me niet. Ik wil eerder opstaan, maar ik ben te moe en vaak misselijk. Ik wil eerder slapen, maar ik ga liggen piekeren en soms voel ik me dan echt zo klote dat slapen echt niet lukt. Ik slik wel melatonine, maar echt helpen doet het ook niet. Ik heb stress, alles kost mij energie, ook heb ik in een eerder topic geschreven over een probleem met misselijkheid en overgeven. ( [MW] Te vaak overgeven )
Ja ik weet dat veel aan mijn BPS ligt, maar toch.. Heeft iemand tips hoe ik dit weer een beetje op de rails kan krijgen?

amillia

Re: Eetlust en slaapproblemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:12

Ik heb een tijdje terug door ietsanders ook geen eetlust gehad (en dan wel honger). Bij mij was het beter bij warm eten en eten wat ik zo kon doorslikken (appelmoes, vla en vooral aardappelpuree)

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 18:14

Ja, warm eten gaat ook makkelijker naar binnen bij mij. Ook moet ik veel drinken tijdens het eten, omdat het anders te droog word en dan kan ik niet meer doorslikken. Ik kan een hongergevoel hebben in mijn maag, maar als ik aan eten denk heb ik nergens trek in eigenlijk.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 18:20

werken stamppotten niet( die kan je veel sappiger maken en dan hoef je ook niet echt heel erg veel te kauwen, is makkelijker slikken? Of shakes?
Het enigste probleem is dat je door te kauwen speeksel aanmaakt, wat het voedsel weer afbreekt. Als je te grote stukken doorslikt dan kan dat dus maagproblemen opleveren en een onaangename geur uit de mond (dat is de rottingsgeur).
Zijn er dingen waarvan je de smaak lekker vind?
Ben je al eens naar je HA gegaan hiermee?

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 19:09

Stamppotten ben ik niet zo dol op :D ik eet veel rijst, of soep met brood.
Ik eet heel langzaam en ben ook echt een herkauwer ,dus mijn voedsel word heel goed afgebroken. Daar kan het niet aan liggen.
Ik hou vooral van een frisse smaak omdat dat niet zo zwaar voelt, salades, fruit, groenten.. Maar ik ben 1,75 en ik weer 54 kilo, dat is echt niet gezond. Ik heb 65 gewogen en dat is een normaal gewicht. Door stress was ik in 2 weken 5 kilo afgevallen, ik woonde op begeleid wonen en had 2 weken de tijd om wat anders te zoeken dankzij iemand die een hekel aan mij had. Dat was in maart, en sindsdien is het zo gebleven. Ik wil zo graag weer van eten genieten en meer kunnen eten, ik voel me echt een ongezond anorexia meisje zo, terwijl ik helemaal geen anorexia heb (ja de letterlijke vorm, verminderde eetlust door spanning)
Ook met dat slaapprobleem, het is gewoon geen leven zo. Ik heb niks te doen, dus mezelf uit bed krijgen word steeds moeilijker. En ik wil op tijd opstaan, maar als het dan tijd is om op te staan kan ik mezelf er (bijna) nooit toe zetten om daadwerkelijk op te staan. Met als gevolg dat ik heel laat in de nacht nog wakker ben en dan krijg ik wel trek.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:12

Niet helemaal geweldig, maar ipv. water veel thee met suiker, melk of fruitsappen drinken.
Als je dat genoeg doet val je veel moeilijker af omdat je flink wat meer calorieen naar binnen werkt op deze manier. (scheelt zo 500 calorieen op een dag)
Is meer als extra, niet als vervanger van eten natuurlijk.

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 22:17

Thee drink ik wel, en altijd met veel suiker. Melk drink ik ook bijna elke dag, soja melk of optimel, dat soort dingen. Water drink ik eigenlijk alleen na het avondeten, om het een beetje door te spoelen. Meestal drink ik Karvan Cevitam limonade, omdat ik veel drink en dat is voor mij veel goedkoper.
Ik kan meestal wel een redelijke hoeveelheid eten tijdens het avondeten, soms zelfs best veel (als ik met mijn vriend eet, zijn onze borden even vol omdat hij ook wil dat ik op een gezond gewicht kom)
Maar ik moet gewoon meer eten en vaker op een dag. Fruit eet ik wel, ik maak ook fruitsmoothies in de blender, meestal met een beetje zoete (gecondenseerde) melk erbij.
Chips en koekjes eet ik ook wel, elke dag wel iets maar niet veel. Ik moet gewoon een normaal eet ritme krijgen, maar dat is zó moeilijk voor mij.. Echt heel stom.. :o

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 08:34

het feit dat je niet veel op een dag doet zorgt ook dat je lichaam minder verbrand en dus een verminderd behoefte heeft aan voeding. Sporten geeft je meer energie en zorgt ook voor ene betere vertering en verwerking van je lichaam. Jou lichaam zit volgens mij in een soort winterslaap. je zou (ook al is het moeilijk) wat actiever moeten zijn. Wanneer je duidelijk een slaapschema aanhoud dan zal je lichaam eraan gaan werken, maar het lange slapen in de ochtend zorgt er ook voor dat je lichaam niet op gang komt.
Je zou kunnen proberen om in de avond op tijd in bed te gaan liggen en een boek of tijdschrift te gaan lezen. Geen tv kijken, dat kan je hoofd actief houden. In de ochtend zorgen dat je voor 8 uur je bed uit bent. Ook al slaap je dan of ben je dan nog moe, wekker zetten en eruit. Thee drinken en bijvoorbeeld een banaan eten als je geen zin hebt in een echte maaltijd (banaan bevat veel suikers, dus dat kan je een kleine kickstart geven) en zorgen dat je iets gaat doen. Net voor de middaglunch een wandeling gaan maken. Door de frisse buitenlucht wek je een honger op. Dit zelfde verhaal kan je in de avond ook doen voor het eten.
Als je soepen lekker vind dan zijn soepen zoals erwtensoepen of gebonden soepen erg goed om wat aan te komen. Gebonden soepen bevatten zetmelen en dat zijn weer dikmakers.
Ik zou niet vertouwen op suikers alleen, want dan kjan je diabetisch in de hand gaat werken. Probeer gezonde dingen te vinden die aanzetten. Granen producten, fruit (hoewell dat ook wel weer suikers zijn) vlees (vooral filet american is een callorien bom) en geen dieet producten. Rijst is wel hoog in koolhydraten, maar zal je nou niet gelijk 10 kilo erbij geven. Teveel rijst zorgt ook weer voor verstoppingen. Dingen zoals bonen zijn ook heel erg goed voor je. Veel eiwitten.
Ik denk ook dat je je slapjes en slaperig voelt omdat je een sterk tekort hebt aan bouwstoffen, vitaminen en mineralen.
Je lichaam kan ook veel makkelijker op het juiste gewicht komen als je je maaltijden over een paar keer per dag verspreid. Dus niet ineens 1 klap naar binnen werken. Of je nou wil afvallen of aankomen, hetzelfde systeem werkt. Gemiddelde porties over een hele dag. Dan krijgt je lichaam de kans om het eten goed te verwerken en zal je minder snel last hebben van maagklachten, of hongers (in jouw geval, geen hongers).