ogen overgevoelig voor licht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

ogen overgevoelig voor licht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:41

Ik heb deze vraag voornamelijk na gisteren.

Het was gisteren een mooie dag, zonnig, en er lag sneeuw waardoor dit goed weerkaatst.
Ik ben met mijn vriend in het bos gaan wandelen, vanaf het buiten de deur stappen tot weer binnenstappen heb ik mijn zonnebril opghad.
Echter in het appartement scheen de zon binnen..
We zijn rond 2u richting bos gereden, en eenmaal aan het wandelen kreeg ik hoofdpijn. Dt is steeds erger geworden.

's avonds was het zo erg dat ik amper kon opstaan omdat het dan zo erg ging ''kloppen'', heb uiteidelijk ook overgegeven zo misselijk werd ik ervan.

Even op wikipedia kijken gaf ''migraine'' De hoofdpijn zat aan 1 kant van mijn hoofd (rechtsvoor)

Deze hoofdpijnaanvallen heb ik pas sinds ik vorig jaar lente onder mijn paard terecht ben gekomen tijdens een buitenrit. Mijn idee nu is dat ik daardoor (ben met de voorklep van mijn cap keihardop de grond geklapt) overgevoelig ben geworden voor licht (kan dit?)
Ik wil sowieso bij de opticien volgende week vragen of zij daar vaker iets over gehoord hebben.. En anders ook nog maar langs de huisarts..

Ik hoop ook dat er wat aan te doen is, want dit is niet echt leuk.
:') lenzen met zon-blokkade bestaan vast en zeker niet? :P

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:44

Lenzen met zon blokkade bestaan volgens mij inderdaad niet ;) . Misschien een ideetje om eens langs de huisarts te gaan, en te kijken wat hij ervan zegt?

Anoniem

Re: ogen overgevoelig voor licht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:46

Ik denk dat e.e.a. zeker wel met elkaar te maken kan hebben. Hersenschuddingen en migraine staan met elkaar in verband, en migraine en geen licht verdragen ook.
Ik zou hier toch even mee langs de huisarts gaan als ik jou was.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:49

is het wijs dan eerst een soort va ''dagboekje'' bij te gaan houden? of is wat ik nu weet (connectie met licht/zonlicht) genoeg?

Ik met mijn bril-aversie (sinds mn 3jaar een bril gehad,nu 6 jaar lenzen ;) ) heb nu 9 van de 10 keer buiten een zonnebril op :P (en mensen maar gek kijken, dikke muts/sjaal en een zonnebril.. :)) )

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 17:53

Ik heb last van migraine en ben ook erg gevoelig voor licht.
ik draag veel een zonnebril, vooral nu met de sneeuw.
ook als de zon niet schijnt, maar de weerkaatsing van de sneeuw vind ik al te fel. Dit allemaal om hoofdpijn/migraine te voorkomen.

Wat jij zegt zijn eigenlijk precies mijn klachten. Zon in huis heb ik ook vaak last van, dan doe ik een gordijn dicht. in een felle lamp, de zon kijken, weerkaatsing in een spiegel, of glas, krijg ik vrijwel direct hoofdpijn van.

ik heb voor de "gevoelige" dagen ook een bril, terwijl ik eigenlijk bijna geen "sterkte" nodig heb. 1 tintje in de glazen, zorgt bij mij al voor veel rust, buiten, in de supermarkt, tv, computer.

Ach, je leert er mee omgaan, zal ik maar zeggen!
Succes!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 17:57

hmm.. dat klinkt niet leuk..
Ik heb nu lenzen, en hoop heel erg dat ik niet terug moet naar een bril omdat dan de glazen wat donkerder kunnen...

Ben jij naar de huisarts geweest nefertarie? Wat willen ze dan weten enz? :)

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:02

Naaltje schreef:
is het wijs dan eerst een soort va ''dagboekje'' bij te gaan houden? of is wat ik nu weet (connectie met licht/zonlicht) genoeg?

Ik met mijn bril-aversie (sinds mn 3jaar een bril gehad,nu 6 jaar lenzen ;) ) heb nu 9 van de 10 keer buiten een zonnebril op :P (en mensen maar gek kijken, dikke muts/sjaal en een zonnebril.. :)) )

Dat dagboekje is een heel goed idee. Als je dan opschrijft wanneer je hoofdpijn had, en wat er gebeurde voordat je hoofdpijn kreeg, kan jij (en je huisarts) misschien wel een duidelijk verband leggen!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:06

ja ik weet nu de opbouw.. he is altijd als er veel licht/fel licht is geweest
dan word ik beetje ''niet lekker''
dan kloppende hoofdpijn
en eindigt in een ''ohjee ik moet overgeven'' gevoel..

maar nu weet k weer hoe beroerd ik ervan word, dus ik ben weer een innige relatie met mijn zonnebril begonnen :') ''volgende keer'' kan dus weer wel even duren..

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:09

het klopt dat dit in combinatie met elkaar staat! de hersen schudding en het overgevoelig zijn voor zonlicht! vaak is het dan wel echt eigen schult dikken buld en had je veel meer rust moeten nemen!

ok kan het schelen als je je lenzen/bril iets laat aan passen. wij hebben patienten waarbij het bij 0,25 aan sterkte al een wereld van verschil is!
de nieuwe glazen die verkleuren bij zonlicht zijn voor een deel mensen ook een super uitvinding!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 18:12

ik heb het advies van de huisarts opgevolgd met de hersenschudding, dat hij een kwatsert is kan ik weinig aan doen.. :)) dat dat niet helemaal goed gegaan is was ik al achter door grote concentratie problemen en moeite met onthouden.
(advies van de huisarts: ''oh geen bloed vocht uitje oren, beetje hersenschudding, maar je hoeft geen rust te houden, je voelt prima wat je aankunt'' )

ik wil geen bril,dus de verkleurende glazen houd ik voorlopig uit de opties
De sterkte van mijn lenzen wordt volgende week weer gecontroleerd,want ik moet weer nieuwe (elk half jaar)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:14

jij kent je lichaam het beste dat klopt!
nou denk dat als je met deze klachten na je optie gaat dat ik je op korte termijn ook wel bij ons ga tegen komen :D

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:22

ehm... nee, ik ben naar de opticien geweest, die heeft me uitgelegd dat een bril met iets getinte glazen uitkomst kon bieden. Ik ben er zeer tevreden hierover en
je leert je leven aan te passen aan zo min mogelijk hoofdpijn.

verder heb ik pilletjes van de dokter (lees wel: vrij sterke tabletten) die ik neem als het heel extreem is, daar word je slaperig van en ontspannen je spieren en aders in je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:30

Dit herken ik zeker. Ook een hersenschudding en veel migraine gehad in het verleden.

Met dit weer moet ik buiten ook een zonnebril op. Zelfs als de zon niet schijnt. Het felle witte sneeuwdek om me heen is gewoon te fel voor mijn ogen. Als ik nu bijv. ga mest scheppen in de wei en ik heb geen zonnebril op, geheid dat er dan een migraine aanval volgt.
Dus die zonnebril gaat hoe dan ook op. 8-)
In de zomer trouwens ook, dan hoeft de zon ook niet persé te schijnen; wanneer de lucht alleen al wat fel is, moet de zonnebril op.
Naaltje schreef:
Ik hoop ook dat er wat aan te doen is, want dit is niet echt leuk.

Kwestie van wennen. ;)
Ik vind een zonnebril dragen helemaal geen probleem. ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:38

ik heb sinds dat ik lenzen in heb ipv dat ik een bril draag ook bij het minste of geringste zonnenstraaltje mijn zonnenbril op! komt denk ik doordat er op je bril vaak zo'n groenig laagje zit, dat de zon en fel licht eigelijk weerkaatst waardoor het zachter is voor je ogen. toen ik voor de eerste keer buiten liep met lenzen, die dat dus niet hebben, kreeg ik ook erg zere ogen en hoofdpijn en draag daarom nu erg znel een zonnenbril, word soms wel raar aangekeken in de winter maar dat maakt me niks uit, vind t idd zelf helemaal niet erg! :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 18:39

Iig geen xtc (meer) gebruiken, mocht je dat al doen.
Dat kan deze klachten verergeren / chronisch maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:19

Uhm... het is toch logisch dat zon op sneeuw te fel is voor je ogen? := Sowieso is zon niet goed voor je ogen, en icm sneeuw is het helemaal slecht. Wat jij hebt gehad lijkt een beetje op sneeuwblindheid. Had je een goede zonnebril op?
Zonnebrillen van de hema hoef ik ook niet op te zetten, heb ik vanaf dat ik buiten kom in de zon knallende koppijn. Ik heb een bril met gepolariseerde glazen welke het zonlicht filtert, en de glinstering van alles af haalt. Als je daar door kijkt is alles mat... Niks verkleurd door het glas, maar het felle wordt er vanaf gehaald, en dat is echt heerlijk :)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 21:27

ik heb het gekregen toen ik binnenzat in mijn vriend zijn appartemen 4 hoog...
op de bank aan de andere kant van de kamer dan de bank
buiten gaat inderdaad de zonnebril op
maar binnen ga ik niet met dat ding op mijn hoofd zitten :))

xtc gebruiken doe ik gelukkig iet :)) moest er wel even om lachen sorry :D

áls ik zonnebril op heb krjg ik er nit meer last van, kan ik het vermijden. maar binnen fel licht is dus net zo.. (op school nogal eens excursies naar kassen, daar heb je ook van die felle rotlampen... )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:30

kun je binnen net zo goed last van hebben Ik had vandaag iig de hele dag de gordijnen dicht omdat ik anders gelijk knallende koppijn krijg. Ook ga ik nooit naar discofeesten omdat ik helemaal gek word van snel wisselende en draaiende lichten, ik kan ook geen zwaailicht van bv brandweerauto zien :\

Ik vind het iig heel normaal... ook omdat ik er al mijn hele leven last van heb, en daarom ms denk dat iedereen dat heeft? Blijkbaar is het hier dus abnormaal, als ik het zo lees :=

denz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 21:55

Ik ben vroeger ook van een paard afgevallen waardoor ik ook meteen m'n eerste migraine aanval kreeg.. heb het een paar jaar gehad maar gelukkig is het langzaamaan verdwenen.

Vervelend hoor als je het zo krijgt van te fel licht!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 23:37

verootjoo schreef:
kun je binnen net zo goed last van hebben Ik had vandaag iig de hele dag de gordijnen dicht omdat ik anders gelijk knallende koppijn krijg. Ook ga ik nooit naar discofeesten omdat ik helemaal gek word van snel wisselende en draaiende lichten, ik kan ook geen zwaailicht van bv brandweerauto zien :\

Ik vind het iig heel normaal... ook omdat ik er al mijn hele leven last van heb, en daarom ms denk dat iedereen dat heeft? Blijkbaar is het hier dus abnormaal, als ik het zo lees :=

tot vorig jaar zomer hád ik niet eens een zonnebril :))