Dietiste

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Dietiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:31

Ik heb eigenlijk een simpelen vraag. (of nouja 2)
Heb ik voor de dietiste een doorverwijsbrief van de huisarts nodig of kan ik er gewoon een zoeken en een afspraak maken?
Heeft het echt nut om naar een dietiste te gaan bij overgewicht dat nog niet heel ernstig is of heeft het alleen nut als je echt veel en veel te zwaar bent? (20 kilo te veel)

Overgens denk ik zelf te weten hoe mijn overgewicht komt.
Toen ik nog bij mijn moeder woonde paste mijn dagelijkse eeten op een schoteltje en had ik zwaar ondergewicht gezien mijn moeders kookkunsten en het oh dat is pas 2 weken over datum enz.
Nu woon ik op mezelf en eet ik normaalen porties, ik snoep weinig en beweeg veel maar zinds dien kom ik eenorm aan ik woog 40 en nu weeg ik 85.
Dus mijn gok is dat mijn maag het niet meer aankan.
EN ik wil dus geholpen worden om wel normaal te kunnen eeten maar niet aan te komen.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 01-02-10 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Re: Dietiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:33

Je hebt een verwijsbrief nodig.

Je kan beter nu heen gaan, dan straks als je veel en veel te zwaar bent. (Gedeeltelijk) voorkomen is beter dan genezen. :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:35

Een verwijsbrief inderdaad. Anders zullen er teveel meisjes zijn van jaar of 14, die alleen maar denken dat ze dik zijn terwijl ze juist op ondergewicht of op goed gewicht zitten. En daar hebben de dietisten geen tijd voor, die onzin :)
De huisarts beoordeelt of je het nodig hebt ;)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:36

ja je hebt idd een verwijs brief nodig maar die krijgje meestal zo mee hoor.
ik tenminste wel. ik moest er heen omdat ik dus veels te slecht eet. en moest me even laten wegen bij de huisarts enz en kreeg zo die brief mee. overleg wel even met je zorg verzekerraar want tot de 165 euro(ik dan) moet je zelf betalen.
dat bedrag kan bij jou weer anders zijn.

en een dietiste is zo wie zo altijd wel fijn al ben je 1 kilo te zwaar.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:38

Een dietiste stelt neem ik aan gewoon een voedingsschema voor je op?
Of krijg je ook steeds gesprekken van hou je het nog wel vol ach arme meid ofzo want als ik een psyciater wil ga ik daar wel heen en die wil ik niet ik wil een dietiste.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:46

Mijn moeder is diëtiste, ik zal het haar straks vragen. ;)

Natuurlijk gaat ze wel vragen stellen of je het diëten vol houdt. Anders heeft het toch ook geen zin om naar een diëtist te gaan als je niet kan evalueren.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:47

Mijne gaat gewoon wel met je praten, wat bv. de factoren zijn waarom jij slecht zou kunnen eten/teveel. Ikzelf heb geen kant en klaar persoonlijk voedingsschema gekregen hoor! Wel een lijst met dingen die goed zijn voor je, maar that's it.. Daarom ga ik er ook mee kappen. Heb nu een eigen manier waarbij ik 7 kg ben afgevallen in een half jaar :D

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:52

Een verwijsbrief heb je nodig omdat dan je verzekering het vergoed, anders moet je zelf betalen.

Ik ben nu een aantal keer geweest en je wordt gewezen op dingen die goed zijn en dingen die slecht zijn.

Heb een week een eetdagboek bijgehouden... dat zou je voor jezelf ook al kunnen doen... dus opschrijven wat je eet en wanneer en waarom. Aan de hand van dat eetdagboek is er aangewezen wat wel goed was en wat niet.

Heb nu een schema gekregen waar ik me aan "moet" houden en er was na 1.5 week al 1.5 kg af.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:03

dieten is zo verschrikkelijk slecht voor je. ik heb gewoon een eetschema gekregen die heel erg goed werkt.
veel mensen die gaan meteen op streng dieet en eten bijna niks meer en denken dat,dat helpt. nou dat helpt dus echt niet.

gewoon goed ontbijten veel bewegen en dus niet elke dag ongezonde dingen zoals een zak chips. wil je dat wel pak dan gewoon een bakje. en of doe het alleen in het weekend.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:11

Verwijsbrief is idd nodig, kan de huisarts je geven.

De dietiste, is mijn ervaring, kijkt vervolgens naar het totaal plaatje van je gewicht bij je lengte, je voedingspatroon en je beweegpatroon.

In mijn geval kwam het er op neer dat ik eigenlijk wat te weinig at, maar dat ik er, wegens chronische ziekte, ook rekening mee moet houden dat ik minder kan bewegen dat een gemiddelde vrouw van mijn leeftijd (34).

Ik ben wel gaan sporten weer, op mijn eigen niveau, en samen met de dietiste heb ik dus mijn eetpatroon zo aangepast dat de (medicijn)kilo's er langzaam maar zeker weer af gaan. De dietiste kijkt ook of je voldoende gevarieerd eet om alle voedingsstoffen binnen te krijgen. In mijn geval kreeg ik het advies om multivitamine bij te gaan slikken.

Inmidels ben ik ruim 2 jaar verder, zit ik bijna op mijn streefgewicht en doe ik het weer zonder dietiste. Ik had periodiek een afspraak, om even te kijken hoe het ging en als stok achter de deur. En als ik vragen had, dan kon ik die natuurlijk ook stellen.

De dietiste heeft me dus niet op e.o.a. dieet gezet, maar we hebben gewoon samen aan mijn eetpatroon gesleuteld en dat houdt in dat af en toe wat lekker ook gewoon kan, maar idd zoals nikita_benno als zegt, niet elke dag aan de chips en ook niet gelijk een hele zak, maar een schaaltje en geen pak koekjes, maar 1 of 2 koekjes bij de koffie, afhankelijk van het soort koek natuurlijk.