Hoe moet ik mijn vriendin steunen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Hoe moet ik mijn vriendin steunen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 10:58

Hoi allemaal !

Mijn vriendin heeft al vanaf groep 6 een stemmetje in haat hoofd dat zegt dat ze te dik is.
Oké, eerlijk gezegt is ze nou ook weer niet de slankste, maar niet iedereen is perfect,
Ze vecht ertegen en reageert en blijft gewoon eten wat ze nu ook eet omdat ze niet in het ziekenhuis wilt belanden..
Maar woensdag op school zij ze dat ze er klaar me was , en misschien toch maar minder moest gaan eten.
Ik wist nu zeker dat er iets aan de hand was en hoe het af kan lopen..
Ik wil niet dan ze anorexia krijgt want dat kan verkeert aflopen met haar!!

Hoe kan ik haar tegen houden en steunen ?!

Mvg. Ivanka

Anoniem

Re: Hoe moet ik mijn vriendin steunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:09

Nou iig niet door te zeggen dat ze idd niet de slankste is.. :+ Sjonge zeg wat een lompe opmerking over je vriendin.. :n

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:11

Relaxed schreef:
Nou iig niet door te zeggen dat ze idd niet de slankste is.. :+ Sjonge zeg wat een lompe opmerking over je vriendin.. :n

?? Het kan toch zijn?
Ik zou haar gewoon lekker haar gang laten gaan. Als ze doordraait hulp zoeken voor haar :j

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:12

euh, hij is gewoon eerlijk imo. Als ze idd niet de slankste is en er op een gezonde manier wat aan wil doen dan kun je voorstellen om de huisarts een doorverwijzing te vragen naar een dietiste. Die zou je vriendin moeten kunnen helpen qua voeding wat wijs is en niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:13

sammyvriend schreef:
Relaxed schreef:

?? Het kan toch zijn?
Ik zou haar gewoon lekker haar gang laten gaan. Als ze doordraait hulp zoeken voor haar :j

Ja het kan ook zo zijn.. Maar juist als je vriendin gevoelig is voor dingen over haar uiterlijk dan zeg je dat niet! En vind het een beetje respectloos om zo over je vriendin te praten op een openbaar forum :n

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:15

Relaxed schreef:

Nou, wie dat de ts dit specifiek tegen haar vriendin heeft gezegd. Ze zegt in dit gevall om ons de situatie te verduidelijken.

Wat enorm kan helpen is goed passende kleding dragen. Wat ik helaas maar al te vaak zie is stevigere meisjes met weinig zelfvertrouwen in veel te strakke kleding. In lekker zittende kleding voel je je beter en is het fijn om een complimentje te krijgen.

Leg niet de nadruk op de nadelen van haar figuur als je met haar praat.

Heel lastig, maar het zal grotendeels uit haar zelf moeten komen. Maar jij kunt haar wel positieve steun bieden.

Als ze zich rot voelt, zal ze niet op een gezonde manier afvallen of juist steviger worden.

Wanneer je lekker in je vel zit emotioneel, zal je ook beter je lijf kunnen accepteren of op een gezonde manier je leefstijl aanpassen.

*edit* ik zie dat jullie beiden nog jong zijn, je kunt dit ook aan je ouders voorleggen, of aan haar ouders. Misschien kunnen zij jouw tips geven.
Laatst bijgewerkt door oh_oh op 30-01-10 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

sammyvriend

Ik vind het eerder erg lief dat ze haar probeert te helpen en hier steun zoekt :j

Jenkins

waarom is dat respectloos? als iemand niet de slankste is kan dat toch gewoon gezegd worden? en ze zegt het nog netjes, ze had ook kunnen zeggen dat ze dik is oid.

Je zou haar misschien kunnen helpen met afvallen? Zodat ze iig niet de verkeerde weg inslaat.

Nordan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

als ze minder gaat eten heeft ze toch niet meteen anorexia, ze kan bv gaan sonja bakkeren, of minder snoepen.. je moet als je bang bent dat het fout gaat zeggen dat ze mooi is zo als ze is..
succes

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:16

Nou lompe opmerking.. ik heb ook vriendinnen die niet de slankste zijn hoor. So what. Je gaat dan toch niet zeggen dat ze slank is. Dat is ook niet eerlijk, als vriendinnen moet je eerlijk tegen elkaar kunnen zijn. Maar zoals ik het nu begrijp heeft ze dat ook helemaal niet tegen haar vriendin gezegd.

Ik denk dat je haar moet steunen door een goed gesprek.
Laat merken dat je haar lief hebt om wie je bent. Geef haar wat meer zelfvertrouwen hierdoor en probeer haar een beetje op te peppen. Vertel haar ook dat je niet zou willen dat dit uit de hand loopt, want een verkeerde gewoont heb je zo aangeleerd en is moeilijk om van af te komen (zoals anorexia).

Mocht het dan toch zover komen zou je met haar ouders kunnen praten, of andere belangrijke mensen, zodat ze doorverwezen kan worden naar bijv. de HA.

Weet dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan, succes!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:22

Citaat:
Ze vecht ertegen en reageert en blijft gewoon eten wat ze nu ook eet omdat ze niet in het ziekenhuis wilt belanden..
Maar woensdag op school zij ze dat ze er klaar me was , en misschien toch maar minder moest gaan eten.

Als ze er met jou over kan praten,ben je al een hele steun!
Misschien kan je voorstellen met haar mee te gaan naar een dietist.Samen is altijd minder 'eng'.

Maartje1990

Re: Hoe moet ik mijn vriendin steunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 11:29

Ik denk dat als ze echt wilt afvallen oid, dat ze dat dan op z'n minst op een goede manier moet doen, dus als je haar wilt helpen geef haar dan gezonde tips (als je wilt ik heb nog een lijst :Y) ) zeg haar dat ze naar een diëtiste moet gaan etc.

Ik spreek imo uit eigen ervaringen als ze willen afvallen en willen stoppen met eten, dan doen ze 't toch. Zeggen dat 'ze 't niet moet doen' en 'het toch niet nodig is' dat heeft geen zin :n

Dus, mijn advies zorg dat ze op de juiste manier afvalt ;)