Ervaring met EMDR [traumatherapie] ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn__

Ervaring met EMDR [traumatherapie] ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:13

Hallo,

Ik zou graag ervaringen willen van mensen met EMDR?
groetjes

Nicole85

Re: Ervaring met EMDR [traumatherapie] ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:20

Voor mijn werk krijg ik te maken met mensen die EMDR therapie hebben gehad door een PTST of een paniekstoornis.
Ik ken een meisje wat er totaal geen baat bij had (wel met rationele therapie), maar een andere jongen heeft er wel zichtbaar (concreet) baat bij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:22

Yep, ik heb het maandenlang gehad!
Het heeft hier erg goed geholpen! Het is wel erg zwaar (vooral in het begin) en dus absoluut geen pretje, maar dat is logisch. Je moet weer herinneringen en trauma's ophalen die je het liefst zou willen vergeten.
Door de EMDR heb ik echt geleerd het verleden achter me te laten en na iedere behandeling voelde het alsof er weer een stukje last van mijn schouders is gevallen! Ik heb er echt zoveel aan gehad :j

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:25

je hebt pb

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:25

Oke, ja ik werd inderdaad gewaarschuwd dat je de eerste 3/4 dagen erna best last ervan kan hebben!
Maar dat dat nodig is om het te 'verwerken,accepteren' !
Ik ga het denk ik zowiezo proberen, en hoop dat er ook een last van me schouder af gaat vallen.

meer reactie's zijn erg welkom! bedankt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:28

Het ligt ook gedeeltelijk aan de therapeut(e) natuurlijk.
Ik had een hele goede therapeute en die was ook heel erg rustig en geduldig. Dat hielp ook heel erg.
Ik kon ook op de dag van de behandeling daar blijven slapen bij het GGZ, omdat het niet in de koude kleren gaat zitten en sommige mensen erg onverwacht en heftig kunnen reageren,
maar ik wilde liever thuis slapen en dat beviel me wel goed.
Ik had trouwens niet iedere week een behandeling maar om de week. In het begin heb ik wel iedere week gedaan, maar ik had na een sessie wel echt 3 dagen nodig om weer bij te komen en rust te vinden bij mezelf, en daarna ging ik me vervolgens weer in de stress werken voor de behandeling over 4 dagen, dus dat werkte niet :+
Om de week vond ik ideaal :j

Ik had trouwens de EMDR variant met tikjes (geluid). Dat klonk net als een staartklok en ik vond het erg rustgevend :)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:30

Oke dat is inderdaad wel fijn!
Ik ken de therapeute al wel die dat eventueel zou gaan doen & voel me daar erg fijn bij dus dat scheelt alwel.

bedankt voor je reactie :)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:12

Het gebeurt regelmatig dat kinderen die bij ons op de groep komen deze vorm van therapie krijgen voor het verwerken van een traumatische gebeurtenis. Soms werkt het, soms niet. Wat ik ervan begreep moet iemand er wel voor open staan en eraan mee willen werken, anders heeft het geen efffect.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:58

[MW] EMDR
Hier een topic dat ik een tijd geleden heb geopend, staat redelijk wat informatie en ervaringen in, kan altijd interessant zijn om te lezen :)

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 08:14

ik heb ook ervaring met EMDR en bij mij heeft het heel goed uitgepakt. je moet het uiteindelijk wel zelf doen, als je er zelf nix aan doet veranderd er nix. het is heel hard werken en het kost ook veel energie. ik heb het ook heel lang gehad en ben er sterker in uit gekomen, maar dat heeft wel heel lang geduurd. je hebt bijv. maandag therapie gehad, en woensdag komen de emoties pas los, en kan je bijna nix. de volgende dag is er weer nix aan de hand. komt omdat je dan de dingen op de plek zet, de verwerking komt pas later. ik moet er nog steeds soms hard aan werken, maar de ervaring die je opdoet enz. kan je zelf dan toepassen. je moet er een positieve draai aan geven.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:34

Ik heb ook ervaring met EMDR, alleen was het voor mij niet echt bedoeld met een postraumatische ervaring, of in ieder geval, een traumatische ervaring. Maar voor iets anders.

Maar het hielp bij mij niet echt, maar dat komt ook omdat ik de hele tijd moest lachen en alles, want het deed me echt aan PETER PAN denken, haha ja Peter Pan! Weetje wel, met die krokodil, die maakt ook van die tikjes :')

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 16:43

Nu ben ik heel nieuwsgierig waarvoor moest jij? :o mag ook via pb

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 17:20

Heb je ge-pb't :D!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:21

ik heb nu drie keer een poging EmDR gedaan , en het is voor mij te zwaar, ze zien er bij mij ook geen heil in ,
Ik ga het ook niet weer doen , voor mij hoeft die beerput niet meer open ..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:43

Dat kan ik me best voorstellen :j
Het werkt niet voor iedereen. Bij mij werkte het wel, maar wanneer dat niet het geval is, heeft het denk ik ook geen zin om het te blijven proberen.

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:43

@ Lique ; oo dat is echt rot.. aangezien het bij de meeste toch echt goed helpt en zo.. Maar inderdaad, als je al een aantal pogingen hebt gedaan en het helpt niet.. misschien kan je dan iets anders proberen? (als je therapeut weet wat)