Mevrouw. Kromteen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aniekepiek

Mevrouw. Kromteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 20:50

Ik schrijf hier wel een comische titel, maar zo comisch is het eigelijk allemaal niet.
Vanaf mijn twaalfde begonnen mijn tenen met hun vergroeiing, hamertenen zijn het niet,
er is een ander heel moeilijk medisch woord voor wat ik even zo niet kan herrineren :)
Ik ben inmiddels 20, heb al 1 operatie aan mijn rechterteen gehad (deze was het ernstigst)
en heb tot mijn 19de met steunzolen gelopen. Ook heb ik 1 jaar lang iedere nacht met soort
spalken geslapen wat ook niet werkte. Ik kan nog geen 5 min. aan een stuk door lopen of ik
verga al van de pijn. Het is een soort botpijn, net of je iets zwaar hebt gekneusd, of zoiets alsof
je bot heel erg koud word ofzo, moeilijk te beschrijven. Ik heb er vaak last van, vooral na veel inspanning
of werk, na het werk, als ik terug rijd in mijn auto, of als het heel koud is, dan doet hij nog wat extra
pijn. De pijn is zo erg dat ik er misselijk van wordt, en geloof me ik heb een aardig hoge pijngrens :+

Kortom, ik ben dus nu, sinds een jaar na de operatie terug na het ziekenhuis gegaan. Conclusie van dr. nr. 1, operatie had geen resultaat of oplossing. Mislukt dus. Het werkte niet bij mij. Second opinion bij dr. nr. 2. Deze dokter heeft me een half uur binnen gehad, heeft mijn tenen in allerlei standen bekeken en wilde een foto in een hele aparte positie :+ op de radiologie werkte een vrouw die al 30 jaar op die afdeling werkte en nog nooit deze foto had gemaakt: ''Je bent een bijzonder geval''. Wel heel leuk, die vrouw had een nieuwe ervaring en ik heb wel gelachen daar :). Dus volgende week mag ik mijn 3de afspraak in 1,5 week bij het ziekenhuis. Ben benieuwd wat hij gaat zeggen, het wordt al definitief opereren, daar zal ook wel metaal bij komen kijken. Zucht. Ik heb er zo geen zin in. Zijn er mensen met een soort gelijke aandoening? Die dit ook hebben mee gemaakt? Of ben ik inderdaad een ''bijzonder geval'' :) !

KarminaP

Re: Mevrouw. Kromteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 21:48

Helaas geen soortgelijke aandoening. Ik kan me voorstellen dat dit echt vreselijk moet zijn. Hopelijk vind je een dokter die er iets kan aan doen!
Veel succes en hopelijk mag je volgende week een oplossing horen

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 21:56

Lief berichtje terug :) Ik zie dat al 84 mensen dit hebben gelezen en dat er eentje reageerd. Ik hoop dat t inderdaad wat word

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:06

Nou ik kan je de hand schudden. Al heb ik het in een wat mindere vorm.
Ik heb aan beide kanten 1 hamerteen. Dat is de middelste. De ringvingerteen :+ staat bij mij ontzettend scheef en die kruipt onder mijn hamerteen. Gevolg is dat dat gaat schuren door de nagel en de onderkant van mijn hamertenen dus constant openligt.
Soms heb ik bijvoorbeeld tijdens autorijden of paardrijden inderdaad ook zo'n vreselijke pijn in mijn tenen. Ik kan er maar niet achterkomen welke teen dat precies is, het is alleen in mijn linkervoet. Maar als ik er niets aan doe trekt het door tot mijn middenvoetsbeentjes en kan ik nog maar amper lopen. Bij autorijden moet ik dan gewoon stoppen, schoen uit, voet masseren totdat het weg is en dan weer verder. Bij het paardrijden helpt het genoeg als ik mijn been een tijdje uit de beugel laat hangen.

Ik loop al zo'n 5 jaar bij een Podotherapeut en heb daar speciale spalkjes aangemeten gekregen. Die zijn zo gemaakt dat ze mijn tenen recht zouden moeten maken. Inderdaad, zouden moeten, want het gebeurt niet helaas. Volgens de podo was het een spieren probleem en door die spalkjes zouden mijn tenen wennen aan een rechte stand en uiteindelijk deze vanzelf aannemen. Zelf merk ik geen verandering maar hij zegt dat ze soepeler en iets rechter zijn geworden.

Ik heb oplossingen gevonden voor die erge pijn en verder draag ik nog een enkele keer mijn spalkjes. Eigenlijk alleen naar stal want in andere schoenen passen ze niet (je tenen worden breder want er zit iets tussen). Podo had ook gezegt dat een operatie geen zin heeft. Ze gaan dan namelijk je tenen verstijven (door er een boel metaal in te doen) en dan wordt lopen alleen maar lastiger.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn tenen er op een rontgenfoto uitzien. Volgens mij staan die botten schots en scheef en zijn misschien zelf wel aan elkaar gegroeid ofzo. Maar ik heb nooit zin om foto's te laten maken :P

Heb jij ook het idee dat je constant stijve tenen heb? Die van mij zijn eigenlijk maar heel moeilijk te buigen. Weet je al wat ze gaan doen bij jou operatie? En wat hebben ze precies bij de vorige gedaan?
Pff lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:09

Wat naar. Ik heb er zelf gelukkig geen last van, maar hoop dat ze je kunnen helpen.

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 22:30

IK hoop t ook annemiekvM :)

En Miriam. God dat is weer iets anders, man o man wat kunnen die tenen soms lastig zijn :+ nee bij mij is het echt mijn grote teen, zit een kleine hoekige bult aan de zijkant zeg maar, en de pijn loopt door over mijn hele linkerzijde van mijn rechtervoet en ook zo bij de andere voet maar dan minder pijnlijk :+ snap je t nog ?

Dokter zij in eerste instantie na de fotos, ik snap niet waar die pijn vandaan komt, want het probleem waar voor ik dus geopereerd was, zou het dus niet zijn geweest. Die operatie hebben ze mijn teen gebroken, er een pizzapunt vorig botje uit gezaagd, dit verkleind er weer terug in gezet. Hij is inderdaad iets stijver, maar dat merk ik alleen als ik mezelf echt in een pump ofzo wil wringen (tevergeefs natuurlijk, hier kan ik nog geen 2 min op lopen :( ) Wat ze nu gaan doen hoor ik dus Woensdag om half 4. Ze hebben een foto gemaakt dat mijn teen zeg maar helemaal buigt, zodat ik op mijn teen sta eigelijk, en dan mijn voet doorgebogen. en dan van de achterkant van mijn voet een foto gemaakt, lekker vaag weer allemaal :+ maar oke. Hij denkt dat het ergens anders vandaan moet komen. dus even afwachten..

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 19:22

Mijn oma had iets soortgelijks, niet met de dikke teen, maar de 2 ernaast. Ik denk dat het hamertenen waren. Ze hebben het gewricht ertussenuit gehaald, en een soepel kunststof staafje in geplaatst, als overbrugging van het verdwenen gewricht. De pijn was weg, de teen was niet slap en ze kon er gewoon op lopen.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:09

Ik kan je hand wel schudden.. ik heb het ook. Aan beide kanten groeit mijn grote teen onder mijn andere tenen langs, hierdoor komt het gewricht in de knel en staat naar buiten. Bij mij is het nog niet heeel erg, maar in rust heb ik er idd flinke last van, bij mij zijn het vooral steken tot in het bot, en me hele binnenkant van me voet doet pijn, dat is weer meer spierpijn.
Op dit moment loop ik nog met een ander probleem bij een podotherapeut, maar als dat verholpen is, krijg ik hiervoor steunzolen om de groei te remmen. Wanneer ik er meer last van krijg, krijg ik ook een doorverwijzing naar een chirurg. Zij had wat speciale adressen, dit zijn vrouwelijke artsen die is meer feeling hier voor hebben omdat het een echt vrouwen probleem is.. (ik heb het van me moeder geerfd..)

Ik hoop voor jou dat er snel een oplossing komt, ik kan me voorstellen hoeveel last jij er van hebt!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:16

Aniekepiek Jij hebt inderdaad een ander probleem dan ik. Maar volgens mij heb je hetzelfde als dat mijn moeder gehad heeft. Zij is vroeger daaraan geopereerd en is volgens mij nu zo goed als pijnvrij. Ik zal haar eens vragen wat ze bij haar hebben gedaan ;)

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:55

@Stijntilla, we hebben dus ong. hetzelfde :) alleen spierpijngevoel heb ik niet..

@Miriam91 vraag maar ns ja :d ben benieuwd!!

Aniekepiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 11:56

oWJA Stijntilla, hoop dat het ze het met jou op kunnen lossen met steunzolen. Ze kunnen je toch pas opereren als je uitgegroeid bent.. maar dan nog, bij mij heeft het ''remmen'' niet geholpen :(

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:13

Ik ben wel uitgegroeid, maar met die steunzool proberen ze meer ruimte te geven, waardoor er geen extra druk op komt, wat ervoor zorgt dat het nog krommer gaat staan, en daardoor heb je als het goed is minder pijn.. anders zal het voor mij ook een operatie worden..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 19:48

Ik kan hier niet over meepraten wat betreft teenproblemen, maar aangezien ik binnenkort voor de derde keer geopereerd ga worden in ruim een half jaar tijd snap ik wel dat je heel erg geen zin hebt om weer onder het mes te moeten en gewoon even KLAAR bent met ziekenhuizen... Dus bij deze: sterkte, hopen dat het deze keer wél goed gaat!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:41

Nou ik heb het even nagevraagd bij mijn moeder. Maar zij had hallux falgus. Ze is hieraan succesvol geopereerd bij de VU. Ze hebben ook zo'n pizzapunt eruit gehaald. Maar ze hebben ook een pen erin gezet die 2 weken na de operatie er weer uitgehaald is. Nooit meer pijn en een rechte teen :+
Misschien nog een secondopinion bij een chirurg van de VU? Mijn moeder is toen geholpen door dr. Koekebier, misschien heb je er wat aan ;)

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:49

ja dat heb ik miriam91! was even de naam kwijt!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 16:57

ook hier een scheve tenen familie ;)
Ik heb hamertenen die op een gegeven moment zo krom stonden dat mijn teen onder mijn voet groeide. Ik heb dit laten opereren. Denk dat dat nu zo'n 5 jaar geleden is. Mijn linkerhamerteen (de teen naast de dikke teen) begint nu langzamerhand weer krom te groeien. Ga binnenkort weer een afspraak maken.

Mijn zus had dikke tenen die scheef groeide. Aan de buitenkant van de voet zat dan zo'n dikke knobbel. Ook hieraan is mijn zus geopereerd aan allebei de voeten. Ze hebben de botten gebroken en met een pin vast gezet. Edit: Heb even gekeken op wiki op Hallux valgus. Dit heeft mijn zus precies gehad.

Verder heb ik zowat mijn hele leven lang al steunzolen. Ik kan niet meer zonder. Krijg anders bot pijn om zo maar te noemen..