Klachten na val van het paard.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

_Blacky_

Klachten na val van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:23

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, verplaats anders maar.

2 jaar geleden (19-12-2007) ben ik tijdens de manege les van een E-pony afgevallen, stom foutje, in galop ik ging rechts, paard links, kan gebeuren.
Nu ben ik er met een salto van af gekomen dit heb ik overigens moeten horen ik weet er niks meer van.
Ik heb bewusteloos is n de bak gelegen (10 minuten ongeveer) Daarna heeft mijn instructrice mij op laten staan, terwijl ik zo ontzettend veel pijn had in mijn rug. (hier had dus al een ambu gebeld moeten worden).

Paar dagen rust gehouden, en gewoon weer verder gegaan, dokter zei het is een kneuzing in je rug, en ik ben zo eigenwijs als ik ben zo snel mogelijk weer op t paard geklommen (2 weken later).

Ik heb altijd wel rug klachten gehouden maar t was ook een flinke klap dus weinig achter gezocht.
Tot ik een jaar later plat lag met ontzettende rugpijn, Na t ziekenhuis geweest foto's gemaakt, En wat bleek.
Ik heb destijds mijn rug gebroken/gescheurd (dat kunnen ze niet meer opmaken uit de foto) Gehad.

Veel ziekenhuis bezoeken en dokters bezoeken later kreeg ik het advies om met fysio te beginnen. Ik heb nog een scan laten maken, en met die diagnose ben ik na de fysio gegaan.
Wat blijkt nou, Ik heb ernstige botontkalking, op de plek waar de breuk heeft gezeten. Dit veroorzaakt dus alle pijn. Door de pijn
kan ik van de 5 onderrugwervels die een mens heeft, er nog maar 1 gebruiken.
Nu zijn ze bij de fysio alles aan het los werken, zodat ik mijn rug weer normaal kan gaan gebruiken.
Kraken kunnen ze niet omdat de breuk dus heel week is, door de botontkalking, en de kans bestaat dat het opnieuw breekt.

Maar ook na die val, heb ik problemen met mijn evenwicht, Normaal lopen lukt wel, maar ben heel snel uit mijn evenwicht. op trappen uit het niets val ik bijna achterover, als ik stil sta val ik bijna om. En een normaal galopje vind ik lastig uit te zitten.
Ook ben ik vergeetachtig, ik moet heel lang denken voor ik weet wat ik bedoel, kom niet uit mijn woorden. Loop ergens heen daar aangekomen weet ik niet meer wat te doen. En constant de hele dag door het gevoel dat ik wat vergeet.

Door dit alles is mijn vertrouwen in het paardrijden ook gedaald naar 0. Ik rij nog wel, ben een jar geleden van manege veranderd, en dat gaat stukken beter, maar zodra er iets gebeurd, pony versneld pasje of zo. Dan durf ik er niet meer aan te rijden, bang dat het misgaat.
Alleen mijn bijrijdpaard, en 1 pony van de manege vertrouw ik voor 100%.

Ben nu via de dokter bezig met allerlei onderzoeken, hoe verder met me rug, en hoe we het evenwichtsprobleem kunnen beperken, en waar de vergeet achtigheid vandaan komt.

Er zijn een aantal fouten gemaakt:
- De manege had mij nooit mogen laten opstaan, maar had ambu moeten bellen.
- De dokter heeft nooit direct onderzoek laten doen, hield het op een kneuzing, en ik had
tegoed vertouwen in de dokter.
- De dokter wist van de diagnose botontkalking, maar heeft hier nooit iets over gezegt. Dit heb ik van de fysio moeten horen.

Nu ben ik eigenlijk wel heel benieuwd of iemand dit ook heeft meegemaakt. Of 1 van die klachten.
Wat er aan gedaan is? Tips voor evenwichtsprobleem.
Tips om over mijn angst voor rijden heen te komen.

Overal ben ik blij mee.

Ontzettend bedankt als je de moeite hebt genomen om dit verhaal te lezen.

ohja. Ik ben 19 jaar, wordt in mei 20. en was dus 17 toen ik van het paard af ben gevallen.
Overigens de 1e x ooit dat ik van het paard ben gevallen.

MarjonTampon

Re: Klachten na val van het paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:29

Ik ben er wel een keer mega vanaf gevallen en mocht van geluk spreken dat ik toen mn rug niet gebroken heb. (of mijn nek). Maar ik ben toen gelijk weer opgesprongen en op het paard gekropen. Twee maanden later ben ik naar de dokter gegaan omdat ik nog steeds ontzettend last van mij rug had en zelfs hele lichte dingen nog niet fatsoenlijk kon tillen zonder krom te gaan. Ik heb toen wsl mijn rug gekneusd en een paar ribaanhechtingen van de rib aan de rug gekneusd. Er is 4 maanden daarna een foto gemaakt. (Eerder haalde toch niks uit, want als er iets was was het al gebeterd.) Gelukkig was er bij mij niks te zien.

In mijn geval... lag alle schuld bij mezelf! Echt heel dom dat ik niet meteen naar de HA ben gegaan... Maar goed, gebeurd is gebeurd.

Tips heb ik niet echt. Evenwichtsproblemen en vergeetachtigheid zitten in je hoofd. Ik neem aan dat daar al onderzoek naar wordt gedaan? En ja, vertrouwen met paardrijden. Ik zou nu gewoon op die ene blijven rijden die je 100% vertrouwd en verder nog even afwachten.
Sterkte ermee. Ik vind het heel vervelend voor je.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:37

Je zei dat je 10 min buiten westen was?
Zou get kunnen dat toen je evenwichtsorgaan beschadigd is geraakt tijdens die val? Missien moet daar eens onderzoek naar gedaan worden.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:38

Dat idee had ik ook. Ze zijn nu eerst aan het onderzoeken hoe erg het evenwichtsprobleem is, vandaaruit kunnen ze makkelijker kijken wat de oorzaak ervan is.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:50

Is er geen scan van je hoofd gemaakt?

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:51

neej.
Ze zijn sinds vandaag pas begonnen met de onderzoeken.
Heb eerst heel veel vragen lijsten moeten invullen :(

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:55

Het is inderdaad wel goed om een scan te laten maken als je ook last hebt van je evenwicht. Bij mijn vriend waren ook hele lichte klachten (evenwicht coordinatie weg voor een paar sec per dag) en hij blijkt nu een hersen tumor te hebben.... Dat is wel heel extreem, maar het kan dus nooit kwaad....

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 14:59

zo een verhaal heb ik inderdaad al eerder gehoord.

Probleem van alles is alleen dat alles buiten mams om moet.
Me moeder vind dat het allemaal tussen mijn oren zit, en dat ik me niet zo aan moet stellen.
Misschien zit het ook wel tussen mijn oren, maar dan wil ik wel eerst alle andere oorzaken uitgesloten hebben.

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:29

hoe oud ben je nu ondertussen sas? Als je 18 bent kan alles zowiezo via je huisarts en die heeft een zwijgplicht..... Ze zal echter er wel achter komen op het moment dat de verzekerings papieren binnen komen....

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:37

Jeetje Blacky dat is niet niks :(:)
die problemen met vergeetachtigheid en evenwicht, klinkt bijna als een gevolg van een "verwaarloosde" hersenschudding.
Achteraf had je idd beter gelijk even goed een dokter of in het ziekenhuis na moeten laten kijken. maja, achteraf weten we het altijd wel.
Wsl had ik net als jij ook wel weer zsm weer op het paard gekropen. Echter die instructie van toen had beter moeten weten. Als iemand buiten bewustzijn is, dan eigelijk altijd een dokter of ambu laten komen. Al is het maar voor de zekerheid.

Paar jaar terug heb ik zelf (achteraf) ook een lichte hersenschudding gehad, maar natuurlijk er niet aan toegegeven. Een paar maanden later heb ik best wel een poosje in lichte mate last gehad van mn evenwicht, metname dan als je iets in een reflex deed, het beeld er iets achteraan kwam. weet eigenlijk niet hoe het beter is te omschrijven :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:43

Je schrijft dat in je profiel dat je van een pony bent afgevallen en vlak daarna 2 x van een paard.
Zal ook niet geholpen hebben, zeker niet als later blijkt dat de boel toch al kapot was.

Raar dat ze je eerst 10 minuten buiten westen in een bak laten liggen...
Je zou toch denken, dat in die tussentijd iemand met zijn mobieltje wel de ambulance had gebeld.
Vervelend dat de huisarts het gemist heeft, maar dat kan.
En je bent zelf ook niet terug gegaan en na 2 wkn weer gaan rijden.
Anders hadden ze bij je aanhoudend klachten toendertijd allicht wel actie ondernomen.

(vriendin van me is gevallen en zijn toen direct foto's gemaakt, echter op die foto's ook breuk gemist in haar rug.
3 maand later had ze nog klachten, terug gegaan en toen gescand... en ja hoor gebroken...)

Hopelijk vinden ze waarom je duizelig en vergeetachtig bent. Beterschap.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:44

Wat een vervelende situatie.
Een vriendin(kunamosity) van mij heeft geloof ik ook al weer 2 jaar geleden haar rug gebroken, de huisarts zij ook alleen dat het een kneuzing was. Na lang aandringen mocht ze eindelijk naar het ziekenhuis, waar ze meteen kon blijven!

Krijg je onderzoeken alleen voor je onderrug?
MRI lijkt me geen gek idee al denk ik wel dat je hier zelf op moet aandringen.
Tijdens de MRI kunnen ze goed zien wat er allemaal in jou lichaam is gebeurt. Er kunnen ook zenuwen bekneld hebben gezeten, of nog steeds.

Heb je ook last van functie verlies of uitstraling/doofheid in lichaamsdelen?

Het klinkt als een verwaarloosde hersenschudding, maar je moet eerst dingen zeker weten voordat je conclusies gaat trekken.
Je loopt er al een hele tijd mee en ik denk niet dat het nog weer weg gaat :(

Over het niet kunnen gebruiken van je rug.
Ik had gisteren een mevrouw in de kliniek waarvan ze de ruggenwervels hebben vast gezet. Zij kan nu bijna alles weer. behalve heel zwaar tillen.
Maar dat zijn dan al weer dingen voor de toekomst. loop ik al weer veel te ver op de feiten vooruit!

IK wens je heel veel succes.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:49

Ben 19, over 4 maandjes 20 :) heb nu ook idd al wel paar onderzoeken gehad zonder dat me ouders het wisten. Maar vind het zo jammer dat ik erover moet zwijgen.

Vorige week hebben ze me rug alle mogelijke kanten op gebogen, en had ik heel erg rugpijn. Toen zei me moeder je hebt natuurlijk weer teveel op t paard gezeten.

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 15:50

TS erg vervelend allemaal, maar begrijp ik goed dat je nog steeds kunt rijden?

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 15:53

Fysio hebt wel heel erg, het neemt de ergste pijn voor een groot deel weg, zoals ALICE net dus al zei.

Na die 2 weken had ik eigenlijk zo goed als geen last meer van al die klachten.
Dus zag ik ook geen rede om weer terug te gaan na de huisarts.

@bianca__.
Ik kan inderdaad nog steeds rijden, ik moet zorgen dat ik mijn rug los probeer te houden tijdens het rijden.
Rijden op vreemde paarden vind ik alleen eng, waardoor ik mijn rug dus helemaal vast zet.
Ik ga nu zometeen de les even aankijken, maar ik denk dat ik hem toch ga afzeggen.
Ik zie er wekelijks zo tegenop. Kan beter gewoon verder gaan met een bijrijdpaardje :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:04

_Blacky_ schreef:
. Toen zei me moeder je hebt natuurlijk weer teveel op t paard gezeten.

Bij die vriendin van mij helpt het paardrijden juist haar rug goed soepel te houden ;)
Zij MOET van de speciale rug therapeut waar ze heen gaat juist blijven paardrijden.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 20:11

Ik moet ook blijven paardrijden.
Ik moet als de mogelijkheid eris, me ogen dicht doen en consentreren op het soepel meebewegen. Ik zet snel me rug vast en dat moet ik gaan afleren.
Heb nu ook met mijn instructrise over gehad, en we gaan samen werken aan vertrouwen en goed gebruik van rug :)