Lui oog nog opereren op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Lui oog nog opereren op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 15:59

Kan iemand mij vertellen of je als volwassene nog geopereerd kan worden aan een lui oog (licht loenzen)? En zou dat evt. door de verzekering vergoed kunnen worden?

Thanx alvast!

goldith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 17:57

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd, ben dan nog wel geen volwassene (ben 17). Vind het vooral vervelend dat ik het ontwijk om mensen recht aan te kijken, omdat ik wat loens. Een jaar terug ongeveer ben ik weer bij een orthoptiste geweest, die zei dat het wel mogelijk was om te opereren, maar dat zou dan puur cosmetisch zijn, en er niet voor zorgen dat m'n 2 ogen weer zouden samenwerken oid. Weet niet hoe het precies zit.

Maar begin nu eigenlijk toch wel te twijfelen of ik het niet alsnog moet doen, en ben dan ook benieuwd of het vergoed wordt, en naar ervaringen. ;)

pniekepnak

Re: Lui oog nog opereren op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 19:07

Dat is dus ook precies de reden waarom ik het wil weten. Had ook iets gelezen over dat het alleen cosmetisch zou zijn dan, maar dat is voor mij eigenlijk al genoeg. Het gaat mij met name om het feit dat ik me er niet gemakkelijk bij voel. Ik loens niet altijd, vooral als ik erg moe ben of als ik een keer teveel gedronken heb ofzo, en zou daar gewoon graag vanaf willen.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:12

Hier heb ik maar 1 antwoord op: JA!
Ik heb het zelf op mijn 20e laten doen en het werd gewoon vergoed. Zelfs in de prive kliniek waar dit geregeld is.

En Cosmetisch kan je nu wel zeggen, maar omdat je toch 1 oog meer gebruikt dan het ander, wordt het zicht in het loensende oog minder. Daar kan ik helaas van meepraten......en dat zicht komt niet terug.

Als het alleen is als je moe bent, wordt het denk ik lastig om er iets aan te doen, want wat moeten ze doen als ze opereren als je er geen last aan hebt op dat moment? Maar ik ben geen arts, dus daar kan ik niet over zeggen.
Evt. kan ik via pb gegevens van de kliniek doorgeven. Werkte echt beter dan het ziekenhuis en veeeeel sneller.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:18

Nee moet mezelf even corrigeren, het klopt niet wat ik zeg. Ik loens zonder bril of lenzen altijd eigenlijk wel een beetje, maar als ik echt heel moe ben is het zelfs met bril of lenzen te zien... Dus opereren zal naar mijn idee toch wel effect hebben...
Pb idd maar even de gegevens als je wilt, heb je ook een website?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 20:26

En hoe zit het btw met de nasleep? Ben je lang uitgeschakeld, heb je veel pijn, kan je meteen gewoon zien na de operatie enz enz enz?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 21:55

Heb je pb gelezen, dankjewel!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 21:59

Juist als je volwassen (en dus uitgegroeid) bent kun je hier aan geopereerd worden. Bij mij wilde ze wachten tot ik uitgegroeid was, maar later bleek het zo minimaal dat opereren bij mij niet nodig was. Succes!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:05

Ik heb er een tijd geleden ook een topic over geopend, veel zeiden dat het op oudere leeftijd eigenlijk niet meer te 'helen' was maar wel te corrigeren. Ben zelf nu 15 en denk er serieus aan om ook naar het ziekenhuis te gaan.. Word er namelijk gek van haha. Ik durf bijna nooit iemand aan te kijken, en dan denken mensen dat je verlegen bent terwijl dat wel mee valt haha.

Edit: met oudere leeftijd bedoel ik dat je gestopt bent met groeien :+

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:32

Heb je nou een lui oog of kijk je een beetje scheel? Dat is een groot verschil namelijk.
Een lui oog ziet niet 100% goed, hij is niet goed ontwikkeld. Daar kan je operatief niets aan doen.
Maar scheelzien kan goed hoor. Ik ben er in totaal 4x aan geopereerd, de laatste keer toen ik 12 was. Sindsdien kan je niet meer zien dat mijn ogen scheel staan (er is nog een verschil van een paar mm).

Als je vragen hebt voor na de operatie, pm maar. Ik weet alles nog precies ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:39

Ik heb zelf aangeboren staar aan mijn rechteroog, ik heb minder dan 10% zicht in dat oog, een lens of bril heeft geen baat, ik ben dus nagenoeg blind met dat oog. De artsen dachten dat het een lui oog was...
Ik loensde ook, schaamde me en wilde de mensen niet aankijken, totdat een leuke jongen tegen mij zei dat hij het juist leuk vond dat ik iets loensde. De meeste jongens vinden het iets 'sexies en schattigs' hebben :j
Bij mij bleek opereren niet nodig, toen ik ouder was, is het vanzelf weggetrokken. Ik ben wel rond mijn 17e of 18e naar het ziekenhuis (LUMC te Leiden) geweest om te vragen of er iets aan te doen was, maar daar zei de oogarts dat het waarschijnlijk vanzelf weg zou trekken.
Ik merk wel dat goede lenzen (bij mij maar 1 lens in mijn 'goede' oog dat ook niet erg goed ziet) wel heel veel uitmaakt, ik had eerst 1 harde lens en ik loensde veel meer dan nu met een zachte lens.
Laatst bijgewerkt door Storm op 26-01-10 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:40

Volgens mij kan een lui oog en loenzen wel samen gaan? Ik loens een beetje en liep vroeger dus bij de oogarts omdat ik een lui oog had. 1 + 1 = 2 lijkt mij dan? :) M'n oog doet idd ook niet veel zelf, dus hij is gewoon echt lui, ik zie met dat oog véél slechter dan met m'n andere oog.

Maar het gaat mij dus vooral om het loenzen, omdat ik idd ook al had begrepen dat aan het feit dat m'n oog gewoon bijna alles door m'n andere oog laat opknappen niets meer te doen is...
Dus ik bedoel een operatie om cosmetische redenen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:43

Bij die operatie korten ze toch een spiertje in ofzo?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 22:44

@ Storm76 Ik liep vroeger als klein meisje bij een oogarts, op een gegeven moment zouden ze gaan opereren maar uiteindelijk vond de oogarts dat toch niet nodig, ze dacht dat het wel over zou gaan. Nu ben ik 25 en heb juist de indruk dat het erger wordt ipv minder... En daar bedoel ik én het minder goed zien met dat oog én het loenzen mee... Vandaar dat ik, als het kan, alsnóg een operatie overweeg.

Wil me ook gewoon niet meer onzeker voelen door dat oog, zou het heerlijk vinden om met iemand te kunnen praten zonder de angst dat ik misschien loens.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 22:49

Je bent al 25, dan is de kans dat je 'eroverheen zal groeien' erg klein ja ;)
Ik weet natuurlijk niet hoe erg het is, maar ook vind loenzen niet storend bij iemand anders, maar het is altijd anders als je het zelf doet...
Kun je op google niets vinden over mensen die geopereerd zijn?

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 23:11

Op google vind ik vooral heel veel over kinderen met een lui oog, maar daar heb ik dus niet zo heel veel aan...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:19

Een lui en scheelkijken zijn inderdaad 2 verschillende dingen,is je oog lui of kijk je scheel? Een lui oog is niks aan te doen.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:25

Ik heb ook een lui oog, maar kijk niet scheel.
Wil even corrigeren dat hier veel wordt gezegd dat daar niks aan te doen is. Ik heb als kind een tijd met een lapje voor mijn goede oog gelopen om mijn luie oog te stimuleren. Volgens de oogarts heeft dit wel geholpen. Mijn vader heeft zo'n lui oog dat hij maar met 1 oog ziet terwijl ik vanaf mijn 11de al zonder bril rondloop...

En een oog die een correctie nodig heeft is iets anders dan een lui oog pniekepnak. Een lui oog doet gewoon weinig. Een slecht oog doet wel alles, maar niet goed ;)

Kan je deze vraag trouwens niet voorleggen bij een oogarts?

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:30

De operatie klinkt allemaal doodeng. Maar je hebt er vrijwel geen last van. Je hebt wat last van rode ogen de eerste dag, maar geen pijn ofzo. Ze zetten hechtingen, die er als het goed is vanzelf uitgaan. Zoniet, dan doet de dokter het. Ikzelf heb het niet gehad, maar een klasgenootje en een jong meisje van 4 die ik ken wel. Je mag alleen een paar weken niet zwemmen.

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:38

Ik heb ook een lui oog en ik loens alleen als ik moe ben. Ik heb vanaf mijn derde tot aan mijn twaalfde hele dagen een bril gedragen. Maar door een andere oogarts te bezoeken heb ik daarna geen bril meer gedragen om het luie oog toch aan het werk te houden. Als je namelijk een bril of lenzen op de sterkte die je nodig hebt draagt, doe het luie oog helemaal niets meer en wordt alleen maar luier. Ik heb nu nog wel een bril maar heb die alleen op als ik moe ben of lang moet autorijden. Uiteindelijk komt de tijd wel weer dat ik hele dagen een bril moet gaan dragen, maar ik ben nu al ruim 20 jaar verder dan toen ik hele dagen een bril droeg en het gaat nog steeds goed zo.

En inderdaad een lui oog is niets aan te doen. Ik heb ooit eens meegedaan aan een onderzoek in een oogziekenhuis en een lui oog staat in verband met de kleine hersenen en de oorzaak ligt dus niet bij het oog zelf. Het loenzen is wel te corrigeren. Ze korten dan de spier van het loenzende oog in. Ik heb ervoor gekozen om het niet te doen, omdat ik alleen loens als ik moe ben en ik kan dat met een bril redelijk corrigeren. Er is mijn toen ook verteld dat een correctie niet blijvend is en dat je na verloop van jaren weer kan gaan loenzen (raar woord eigenlijk) maar dat is alleen wat mij toen is verteld in het oogziekenhuis. Ik weet niet of dat inderdaad zo is.

Anne_Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 17:55

Dit is wel interessant om even te blijven volgen!

Ik heb namelijk ook last van zowel het loensen als het hebben van een lui oog. Toen ik drie was ben ik aan mijn oog geopereerd, en hebben ze de spier(tjes) ingekort. Mijn linkeroog keek echt heel erg naar binnen, en dit is nu wel iets beter. Ik loens nog steeds, maar blijkbaar niet zo extreem meer als het was.
Ik loens niet als ik mijn bril op of lenzen in heb, tenzij ik erg moe ben, maar dus nog wel als ik geen lenzen of bril draag.

En waar iemand hierboven het al wel over had, maar wat ik me dus ook afvroeg: een oogcorrectie helpt dus niet mee in de samenwerking tussen beiden ogen? Ik bedoel, daar kan dus niks aan veranderd worden? Omdat mijn linkeroog het luie oog is, neemt het rechteroog het als het ware over, en kijk ik het meest door dit oog. Dus een oog correctie waar we het hier over hebben zou dan puur voor cosmetische redenen zijn?!

Oja, mijn oogarts gaf wel aan dat ze mijn oog niet op 3-jarige leeftijd compleet konden herstellen uiteraard, omdat ik nog niet uitgegroeid was (logisch op 3-jarige leeftijd, haha :+ ) Nu ben ik 20, dus neem aan dat het nu een iets ander verhaal is..

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-10 17:59

Nifinao, dan heb ik hetzelfde als jij denk ik. Heb vroeger wel met pleisers enzo rondgelopen, maar op een gegeven moment hoefde dat niet meer. Toen moest ik toen ik een jaar of 13 was toch aan een bril en sindsdien is m'n oog alleen maar luier geworden.

Ik denk dat ik toch maar eens een afspraak met een oogarts ga maken!

Anne_Lieke: ik heb inmiddels begrepen uit deze berichen en andere info op Internet dat het idd alleen om cosmetische redenen gedaan wordt, het 'niet meewerken van het oog' kan niets meer aan gedaan worden op deze leeftijd.