Ik ben 28 en ik heb artrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik ben 28 en ik heb artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:55

Ik heb artrose klachten in knieën en heupen.
En zeker met deze temperaturen, en die wind heb ik echt pijn.....

Meer mensen die hier last van hebben? En wat doen jullie om de pijn te verminderen?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:58

Yamcha schreef:
Ik heb artrose klachten in knieën en heupen.
En zeker met deze temperaturen, en die wind heb ik echt pijn.....

Meer mensen die hier last van hebben? En wat doen jullie om de pijn te verminderen?

Ik ben 25 en heb 3 jaar last van atrose.

Gelukkig alleen nog in mijn handen.
Er valt ook nog mee te leven al is paardrijden soms erg pijnlijk met dit weer.
Handschoenen doen dan ook niks.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:59

Jeps... als 11 jarige had ik slijtage in mijn knie, inmiddels ben ik 29 en is het op meer plaatsen vastgesteld.En ja, die kou is een drama! Oh, wat vind ik winter heerlijk, maar mijn lijf accepteerd het gewoon niet meer....

Ik heb een tijd silicium gebruikt, dat hielp wel, maar ik kan het me helaas niet meer veroorloven.... Verder veel laagjes kleren, voor de leuk kleden zit er even niet in, alles gaat om de warmte. Verder heb ik warme voetencreme, die ik voor mijn heupen gebruik. Een dagje sauna is ook heerlijk!
En verder, tja, als het te erg word, toch de Ibu. Of ibu met paracetamol. Maar dat probeer ik zo min mogelijk te doen.

Mijn moeder heeft laatst hialyronzuur (geen idee of ik het goed schrijf, word ook in dagcreme's gebruikt) in haar gewrichten geinjecteerd gekregen, dat schijnt ook goed te werken. Maar de prijs daarvan, daar heb ik het maar helemaal niet over, en vergoed word het helaas niet.

Tot slot toch in beweging blijven, ikzelf sport enkel bij de fysio.

Edit: Ik zit overigens serieus te denken over verwarmde kleding. Maar eigenlijk heb ik de broek nodig, en die is 250 euro..... en dat om even uit te proberen of het helpt gaat me te ver.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:01

Ik heb met erge kou heel erg pijn in mijn handen, en dan voornamelijk mijn duimen.....
Zo erg dat ik de teugels niet eens meer vast kan houden.......
Vorige week is er bloed geprikt voor reuma maar (gelukkig) daar kwam niks uit.
Ik ben toch wel benieuwd wat het dan is, en vooral wat er aan te doen is!
Ben benieuwd of er tips komen in het topic, ik lees mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:08

Ik blijf in beweging, beperkt paardrijden, en eigenlijk alleen maar op paarden die goed aan de hulpen staan, zodat ik weinig hoef te doen.

Idd kleed ik me ontzettend dik aan, puur om pijn te voorkomen, helaas vandaag was vreselijk, en morgen zal nog erger zijn, vrees ik. Dagje sauna is idd heerlijk, vooral 's winters, dan heb ik tijdelijk ook minder pijn.

Sporten doe ik ook, vooral om mijn spieren wat sterker te maken, dat helpt idd goed. Pijnstillers slik ik (nog) niet, ben bang dat als ik eraan begin, dat ik mijn lichaam overbelast. Glucosamine, helpt dat? Silicium zal idd goed helpen, dat geloof ik, helaas is het vrij duur.

@ Justdiesel: bij mij is het geen reuma, het is echt artrose, gewoon slijtage in de gewrichten. Ik ben 6 jaar geleden keihard van een paard gevallen, vol op mijn heup. De gewrichtsbanden zijn toen beschadigd en uitgerekt, waardoor ik links zwaarder ben gaan belasten, de pijn zat rechts. Omdat een lichaam gemaakt is om links en rechts gelijk belast te worden, begon de artrose links, linkerknie, en later de heup. De rechterknie is daarna ook aangetast, en toen de rechterheup ook. Inmiddels zit het met de gewrichtsbanden weer prima, maar zijn er nu slijtageklachten. Het zware werk in de stal heeft het uiteraard ook geen goed gedaan.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:11

Eigenlijk is paardrijden en het hele gebeuren eromheen dus niks meer voor je?
Maar ja geef dat maar eens op he!
Ik heb schijnbaar ook geen reuma hoor, maar aangezien mijn pijnklachten wel een beetje overheen lijken te komen lees ik mee

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:15

Glucosamine deed bij mij niks. Het zorgt ook niet voor kraakbeenaanmaak of herstel, wat silicium wel doet. Maar proberen kan geen kwaad, sommige mensen schijnen er wel baat bij te hebben.

Ikzelf heb nu een paard waar ik ook mee kan mennen, als ik niet kan rijden, kan ik dat in elk geval nog. En vooral een ontzettend braaf paard, gekke sprongen kan ik niet meer hebben.

Bij mij is er gewoon domweg sprake van slecht kraakbeen... niks geen overbelasting of wat dan ook. Knie was wel enigzins verkeerd aangeleg, vandaar daar de extreem jonge leeftijd. Daar ben ik aan geopereerd en dat is beter, maar de slijtage blijft.

Pijnstillers slik ik vooral een keer 's avonds, zodat ik een beetje goed kan slapen. Verder, als ik pijnstillers slik, doe ik zo mijn mogelijk. DUs niet "nu heb ik geen pijn dus ga ik van alles doen".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:18

@ justdiesel: Kan nog wel, maar niet teveel, niet te vaak, en geen flegmatieke paarden.

Ik heb het iig opgegeven om ooit een eigen paard aan te schaffen, dat zit er echt niet in, en zou niet eerlijk zijn naar het paard toe.... rot is het wel. Maar rijden doe ik graag, en ik ben blij dat het niet nooit meer mag.....

Als silicium echt helpt, slik ik het met plezier.
Maar ik ben echt een beetje bang voor pijnstillers, weet van mezelf hoe overmoedig ik kan zijn, en als mijn lijf geen nee zegt, houd ik niet op, namelijk, daarom durf ik het niet. Ik wil niet dat het erger wordt.

Chantal86

Re: Ik ben 28 en ik heb artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:21

Ik ben nu 23 en kamp al een aantal jaar met artrose. Dit heb ik gekregen door de signalen van me lichaam te negeren, en door te blijven turnen. En ben toen de militaire dienst in gegaan, en al die jaren alle signalen toch nog blijven negeren.
Tot ik 2 jaar geleden een lelijk ongeval kreeg waardoor me rug is beschadigd. En ik nu dus echt naar me lichaam moet luisteren helaas...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:23

Polyartrose is een vorm van reuma. Ik heb gewrichtsklachten die wijzen op een reumavorm, het is alleen nog niet helder wat vlgns de reumatoloog Het is de laatste tijd een ramp. Handen, schouders, rug, knieën, voeten. Ik heb er medicatie voor, maar die heb ik meestal niet nodig. Zit er aan te denken om maar weer te beginnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:26

Tja, ik heb juist sinds een half jaar 'zelf' een paard. Maar hij staat wél in volpension, waar hij binnen en buiten gezet word en alles. Als ik fysiek niet kan, hoef ik er alleen maar heen om hem een knuffel te geven.
Zadel vinden kostte wel veel moeite, in veel zadels kan ik met mijn heup niet zitten. Maar zelfs dat is gelukt, met hulp van Callista van Trekkingsaddles.

Silicium, als iemand tegen me zei "hier heb je 80 euro" dan reed ik vandaag nog naar uddel om een fles te halen. En 1 malig 80 euro red ik nog wel, maar het komt elke 2 tot 3 maanden terug..... Silicium is, in tegenstelling tot glucosamine wat wél een pijnstillende werking heeft, geen pijnstiller. De pijn verdwijnt doordat er meer en beter gewrichtsvloeisotf aangemaakt word, bij mij was na een jaar gebruik zelfs in bepaalde gewrichten een kleine toename van kraakbeen te zien. Verder ging ik toen ook niet achteruit.
Als je echt overmoedig bent, kan je inderdaad beter vorozichtig zijn met pijnstillers. Ik leef al vele jaren met deze klachten, en daarnaast nog enkele anderen. Door schade en schande wijs geworden heb ik inmiddels wel geleerd naar mijn lijf te luisteren en dingen te laten.....

Nou, morgen maar weer verder, ik ga nu naar mijn voorverwarmde bedje. Elektrische deken zet ik 's avonds vast aan, dan nog 3 hittepitten erbij en dan kom ik de nacht wel weer door!

Edit: wat voor medicatie heb jij ervoor Nikka?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:30

Ik zou graag willen weten of iemand hier kan omschrijven hoe de pijn precies voelt en hoe je er achter bent gekomen.

Ik loop namelijk al zeker 5 jaar met zeer pijnlijke knieën, ik ben diverse keren bij de HA geweest maar die stuurt mij steeds naar huis met als antwoord: rust nemen en zo nodig een aspirine nemen.
Ik ben uiteindelijk zelf naar een fysio gestapt en heb meerdere behandelingen ondergaan waaronder ook beide knieën ingetaped met de knieschijf naar binnen getrokken, volgens mijn fysio zou ik mijn knie overstrekken maar ik denk zelf dat het in het gewricht zit en geen spier probleem heb.De behandelingen helpen ook maar even en soms helemaal niet.

De pijn voelt ook echt alsof het in mijn gewrichten zit, ik heb er last van zodra het kouder word (wind,regen en vrieskou)
Als ik lang in één positie zit voelt het stijf,doet het pijn rond mijn knieschijf en worden mijn knieën voor mijn gevoel heel warm.
Als ik tikjes op mijn knieschijf geef word ik misselijk van de pijn.
Op mijn 16e heb ik een behoorlijk heftig scooter ongeluk gehad en ben ik afgevoerd omdat ik niet meer kon staan, helaas hebben ze toen niets kunnen vinden.
Het is begonnen aan de knie die de grootste klap heeft gehad maar sind zo'n 2 jaar doet mijn andere knie ook mee.
Bij inspanning zoals traplopen met iets zwaars (denk aan kind naar boven tillen) kom ik halverwege niet verder en voelt het alsof ik ieder moment door mijn benen kan zakken.

Zo langzamerhand word ik er helemaal gek van, dingen als paardrijden of snowboarden zijn meestal te pijnlijk maar dit zijn wel de dingen die ik graag doe.
Wie denkt te weten wat het zou kunnen zijn??

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:31

Ik gebruik Celebrex.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:31

Bij artrose kan je glucosamine complex nemen. dit zorgt voor aanmaak en herstel van kraakbeen. ik ken een aantal mensen met artrose die dit gebruik en die er ook baat bij hebben. ik geef dit ook aan m'n hond met HD en artrose.
alleen glucosamine schijnt niet zo'n effect te hebben. combinatie glucosamine en chondroitine wel. deze zitten vaak al als combinatie in 1 pil/potje.
je hebt ook glucosamine/chondroitine met MSM. De MSM heeft een pijnstillende werking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:41

@ Lalidan: Slaap lekker meid. Ik duik er ook in, moet eerst nog even de hond uitlaten..... ben zó blij dat ik hier redelijk vrij woon, hond aan de lijn uitlaten vind ik echt een bezoeking......

Wendyashley:
De pijn zit ín mijn knieën zeg meer, onder de knieschijf. Lang in een positie zitten wordt bij mij ook stijf. Op zich gaat dat wel, maar dan omhoogkomen, en de knie strekken...... omhoogkomen vanuit een gebukte positie lukt helemaal niet, daar mis ik gewoon de kracht voor, mijn liefste trekt mij dan overeind. Dat doet erg pijn, en dan ben ik vaak even kreupel. Als ik dan even loop, gaat het wel weer.
Ook bij mijn heupen zit de pijn er echt in, als je aan de zijkant, net op het punt waar de heup draait je hand legt, zit de pijn eronder. Hoe het voelt is verschillend, soms alsof er een mes in steekt, soms gewoon wat zeurderig en vooral irritant.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:49

Dat even kreupel zijn klinkt bekend...
Ik heb geen diagnose,maar merk al een tijdje dat mijn knieen vooral met vochtig weer nog al stram en wat pijnlijk zijn als ik van het paard af kom.
Ik rijd voor mijn werk en heb gelukkig met rijden nog geen last.
Ik heb pas zo'n neopreen overbroek gekocht en als ik die aan doe gaat het stukken beter.
Gluco hielp eigenlijk niets.Zou het artrose zijn?Reuma zit wel in de familie maar zo voelt het niet(niet warm en kloppend) het is meer stijf en stram.
Als ik lang heb gezeten loop ik ook als een ouwe tang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:52

Bij mij voelt het ook niet warm en kloppend, meer koud, stram, en pijnlijk. Alsof het gewricht op slot zit, zoiets.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 22:56

Mmmm,zou balen zijn.Maar ik strompel wel door,doet niet echt zeer.
Alleen mensen kijken zo raar als ik met gebogen knieen door stekker..Gelukkig voor mij nog geen ernstig probleem zolang ik mijn neopreentje maar aan hou!

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:00

Voor de kou gebruikt iemand(reuma patiënt 24jr) die ik ken van die elementen met zo'n klikker er in. Daarna worden ze heel snel warm tot wel 55 graden. Erg lekker warm in deze koude tijd en je kunt ze makkelijk mee nemen.
Ze kosten ongeveer 1 euro voor 2 stuks en zijn her te gebruiken. Zij heeft er veel baad bij ik heb ze gekocht om lekker warm te blijven in de trein. ( ik heb geen atrose)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:01

Ja,die gebruikt mijn vriend met vissen.Maar bij mij moet echt het gewricht weer soepel worden,kan moeilijk met rijden die elementen in mijn broek stoppen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 23:29

Helaas doen die warmte elementen niet veel voor startpijnen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:24

Mijn gewrichten zijn ook niet warm, rood of dik. Dat is ook wel logisch: Ik heb artrose, geen reumtoïde artritis. Bij artritis zijn de gewrichten warm, rood, dik en kloppend, omdat er een ontsteking inzit (itis = ontsteking).

Mijn pijn: het idee of er schuurpapier in de gewrichten zit, knarsend als zand zeg maar. Tijdens lang zitten merk ik al wel dat het gewricht stijf word, maar daarna in beweging komen is het grootste probleem: Soms inderdaad zover dat een gewricht je gewoon in de steek laat. De gewrichten zijn stug en stijf, in enkele gewrichten heb ik al een bewegingsbeperking. Ook dat hoort er helaas bij.
Tijdens beweging word het wel beter, tot ik teveel beweeg, dan word het dus juist erger. Het is dus echt een kwestie van balans vinden tussen inspanning, ontspanning en rust. Mar ja, daar draait mijn hele leven toch al om :D

Die neopreen broek heb ik ook, alle beetjes helpen, alleen het nadeel is dat hij strak zit. Ik verdraag géén strakke dingen om mijn knieen, omdat daardoor de druk op de gewrichten (en dus bot op bot) groter word. Rijbroeken moet ik erg goed kijken naar de stof en desnoods een maatje wijder nemen. Rijbroeken met kunstleer, hetzij in het zitvlak, hetzij alleen bij de knieen, zijn funest. Allereerst rekt het te weinig, maar het is ook stroef tegen het zadel aan waardoor er ipv beweging van je been tegen je zadel, beweging in de knie ontstaat. Geen succes dus. Vroeger had ik een thermobroek, maar daar viel dus ook niet mee te rijden omdat dat ding niet rekt, dat neopreen ding doet dat gelukkig wel.

Ik heb inderdaad een stuk of 25 van die handwarmdingen. Het enige waar ze praktisch voor zijn, is voor je handen. Al heb ik ze ook vel bij die neopreen chaps ingedouwd :+ . Verder komen ze gewoon niet op de juiste plek, en door al die lagen kleren heen voel je de warmte toch ook al niet.... Voor mijn handen vind ik ze wel fijn, maar dat kan eigenlijk ook alleen in situaties waarbij je geen handen nodig hebt. Want de overgang van warm naar koud, weer naar warm, weer naar koud, daar word het helemaal slecht van. Vandaar dat ik dus zit te denken aan een verwarmde broek en/of bodywarmer.

@Yamcha: Dank je wel ;). Is aardig gelukt, al zou ik zo weer mijn bed in willen := . Fijn dat je de hond los kan laten, is het voor je heupen en knieen niet fijn om hem aan de lijn te hebben?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:34

Yamcha schreef:
@ Lalidan: Slaap lekker meid. Ik duik er ook in, moet eerst nog even de hond uitlaten..... ben zó blij dat ik hier redelijk vrij woon, hond aan de lijn uitlaten vind ik echt een bezoeking......

Wendyashley:
De pijn zit ín mijn knieën zeg meer, onder de knieschijf. Lang in een positie zitten wordt bij mij ook stijf. Op zich gaat dat wel, maar dan omhoogkomen, en de knie strekken...... omhoogkomen vanuit een gebukte positie lukt helemaal niet, daar mis ik gewoon de kracht voor, mijn liefste trekt mij dan overeind. Dat doet erg pijn, en dan ben ik vaak even kreupel. Als ik dan even loop, gaat het wel weer.
Ook bij mijn heupen zit de pijn er echt in, als je aan de zijkant, net op het punt waar de heup draait je hand legt, zit de pijn eronder. Hoe het voelt is verschillend, soms alsof er een mes in steekt, soms gewoon wat zeurderig en vooral irritant.....

Goh zeg, als ik die pijnbeschrijving van jou zo lees, lijkt t wel of ik het zelf heb geschreven.
Mijn reumatoloog heeft het op Fibromyalgie gegooit, maar als ik dat van jou zo lees, begin ik nog te twijfelen ook.
Jij geeft echt exact weer, wat ik ook voel en dat is niet fijn.
Ik ben 25 en heb er inmiddels als 15 jaar last van, en inderdaad vooral met die kou nu.
Ik heb het ook als het zomers heel erg vochtig is, dan krijg ik ook allemaal vocht in mijn gewrichten.
Maar dan is de pijn niet zo erg als 's winters.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 09:38

Ik heb ook artrose in mijn onderrug.
Ik slaap alweer heel slecht van het niet kunnen liggen.
Gelukkig kan ik mijn rug goed inpakken en heb ik er een weg in gevonden.
Toch blijft het soms frustrerend.
Bij mij werd het met 22 jaar geconstateerd, ben nu 29 jaar.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 10:41

Toen ik 18 was heeft de huisarts artrose vastgesteld in mn voet :') trieste plek ook weer :) precies gewrichtje tussen mn voet en grote teen, dus met lopen pijnlijk en met koude voeten zoiezo pijnlijk.
Kan m amper nog bewegen heel licht op en neer.
Het mocht alleen geen artrose heten zei de huisarts want dat hoor je op je 18e niet te hebben.

Nu is mn ene heup stijf, kan m niet goed bewegen maar zit ff niet te wachten op de huisarts, ik heb overgewicht, en nee dat helpt niet mee vooral niet bij heupen dus ik krijg gelijk weer bak ellende wat overgewicht betreft over me heen.
Vaak pijnlijke handen/polsen, met iets vasthouden (stofzuiger) of iets uitwringen (doekje) kan ik soms wel gillen van de pijn.

Maargoed ik merk het wel, is toch niet veel aan te doen.