E nummers weg laten uit voeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

E nummers weg laten uit voeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 14:28

Wie eet E nummer vrij en waarom doe je dat.Heeft het je ook wat opgeleverd? Is het moeilijk om vol te houden, of is het meer gedoe bij het kopen van voeding?

_Tara_

Re: E nummers weg laten uit voeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:02

Denk dat het wel lastig is om vol te houden... In de maatschappij waarin we leven is het gebruik van E-nummers gewoon zo "normaal".

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:29

Ik eet zo weinig mogelijk E nummers. Ik let erop met boodschappen doen en ik maak veel zelf. In de zomer en herfst ben ik altijd drukker dan normaal met allerlei dingen zelf maken. Van het voorjaar ga ik ook weer beginnen met vlierbloesemsiroop. Ik koop veel natuurproducten en maar weinig kant en klaar. Mijn enige echte verslaving waar ik maar niet vanaf kom (en waar natuurlijk veel E-nummers inzitten) is cola light en kauwgum.

De reden dat ik het doe is omdat ik zo gezond mogelijk wil eten, helemaal niet omdat ik een geitewollensokken natuurfreak wil zijn. Ik vind het moet ik stiekem zeggen ook lekkerder als ik een maaltijd zonder smaakverbeteraars op tafel zet. Ik ga zo ook weer lekker koken, verse zalm met roerbakgroenten. Je hoeft in je dieet maar weinig te veranderen om zonder E-nummers te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:37

Ik probeer er op te letten, maar ik vind niet dat het makkelijk is, je moet een halve koksopleiding doen. Je hebt veel meer werk van koken omdat je veel zelf moet maken. Soep uit een zakje warm je op of die van honig even met de garde en het is klaar. Zelf soep maken ben je toch een uur aan het prutsen. Waar ik van baal is dat je zoveel verschillende dingen in huis moet hebben om iets smakelijk te krijgen, vaak mis je net wat en daar zit je met kruidenmixen niet mee.
Maar bij mij staat het 'minderen' centraal en niet helemaal zonder, dat lukt toch niet. Ik kan niet zo goed over veel suiker en dat zit ook echt overal in. Eigenlijk vind ik het erg frustrerend dat het overal ongevraagd in wordt gestopt.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:38

Vooral de E nummers die uit dierlijke producten bestaan mogen ze sowieso wel weglaten van mij.

Helemaal E-loos eten is tegenwoordig bijna onmogelijk :|

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:50

ja dat is waar. In alles zitten E-nummers. En een hoop daarvan zijn ook onschadelijk, je moet absoluut niet denken dat alleen omdat er een E staat dat het gif is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:53

Ik heb zo'n boekje, zwart met rood, geen idee hoe het heet, weet wat je eet ofzo, staat van alle E nrs in wat het is.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 18:57

ik eet e-nummer vrij

je gaat naar de alberthijn en daar heb je veel biologische producten
wel wat duurder maar zeker de moeite waard

het is niet echt makkelijk vol te houden maar als je er op let met boodschappen doen valt het wel mee
Een paar e-nummers zijn niet zo erg

Dat boekje heb ik ook: Echt heel handig kan je bestellen bij bol.com
en het heet' let op! gevaar! WAT ZIT ER IN UW ETEN?!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:12

Ik probeer ook zo weinig mogelijk e nummers te eten. Moet zeggen dat als ik 1 dag veel snacks en ongezonds eet dat ik me ook echt niet lekker voel. of dat het tussen mn oren zit of niet ... ik weet t niet

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:14

Ik probeer het wel, maar ben er niet super streng in.
Omdat ik veganistisch eet haal ik ook veel bij de natuurwinkel, dus heel veel krijg ik er sowieso niet van binnen.

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:16

Wij kopen niets waar de combinatie E621 en E631 in zit. Dit in verband met de gezondheid van mijn vriend.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:18

Ik eet alleen de E-600 nummers niet.
Kan er makkelijk mee leven, mag veel dingen niet. Maar het is wel uit te houden.

Ik krijg er buikpijn, hoofdpijn, duizeligheid, misselijkheid, maagpijn, stemmingswisselingen, zweterigheid, diarree van.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:19

vegitarisch eten is best te doen maar veganistisch is helemaal niet zo gezond. Mijn nichtje uit engeland at eerst ook veganistisch maar nu dus alleen nog vegitarisch omdat t niet te doen was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:19

marleen_usar schreef:
Wie eet E nummer vrij en waarom doe je dat.Heeft het je ook wat opgeleverd? Is het moeilijk om vol te houden, of is het meer gedoe bij het kopen van voeding?

Vitamine C heeft ook een E-nummer :) 'E-nummer' betekent niets meer en niets minder dan dat het in een register van voedingsstoffen van de EU staat. Die stoffen zijn niet automatisch slecht of goed, ze zijn ook niet per definitie onnatuurlijk. Het is dus tamelijk zinloos om ze allemaal weg te laten.

Als je op je voeding wilt letten zou ik uitzoeken welke stoffen je wel en niet wilt en waar je op reageert. Bijvoorbeeld bepaalde kleurstoffen of smaakversterkers. Maar allemaal weglaten, dat is alleen maar verspilde energie. Je zou ook alles wat met een 'v' begint weg kunnen laten, dat is net zo willekeurig.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:20

shadowflower schreef:
vegitarisch eten is best te doen maar veganistisch is helemaal niet zo gezond. Mijn nichtje uit engeland at eerst ook veganistisch maar nu dus alleen nog vegitarisch omdat t niet te doen was.

nuttige reactie dit, wat een onzin :?
en daar gaat dit topic ook helemaal niet over
Laatst bijgewerkt door YankeeBoy op 25-01-10 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:20

Lijkt me niet uit te houden om alle e-nummers uit je eten te laten.
Dan kan je gewoon weg niets "bijzonders" eten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-10 14:49

Als je zou merken dat je je beter zou gaan voelen is het goed vol te houden.