voet verzwikt, rust of gewoon bewegen/belasten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

voet verzwikt, rust of gewoon bewegen/belasten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:54

stomme vraag misschien
ik heb afgelopen zaterdag op mijn werk mijn voet verzwikt, linker-enkel klapte naar buiten om.. auts!
was kwart over 11, heb een kwartier gekoeld, vervolgens al mankend verder gewerkt (horeca) in mijn etenspauze om 10v 2 nog een half uur gekoeld, en tot 6uur doorgewerkt.
Voet was wat dik aan de buitenkant onder dat knobbeltje en wat naar voor op de voet.

nu is het nogsteeds wat dik. Op het moment dat ik echter schoenen aantrek (laarzen/gympen maakt niet uit) en ik stop met lopen (wat ik dus op normale manier doe nu, ivm pijn aan rug enz anders) wordt heel mijn voet dik en gaat de schoen knellen.. Dit gaat wel weer over, en komt dan weer terug :+

Als ik gewoon loop voel ik het wel. Maar als ik (net als nu) stil zit/lig dan doet hij gewoonweg zeer.. Vandaar mijn neiging om gewoon te gaan lopen en zo min mogelijk stil te zitten ;)

bokkers met verstand van domme acties? ;)

Caira

Re: voet verzwikt, rust of gewoon bewegen/belasten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:57

even mee naar de huisarts en eventueel in laten tapen. Als het je banden zijn moet je daar echt rust mee houden

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 23:58

Idd even lang dde huisartsenpost, vaak doen de assistentes ook tapen, dan kun je gewoon door, anders veel rusten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 23:59

heb hier wel zo'n ''sok'' liggen (noem het altijd steunkous :P ) voor om je enkel.
heeft dat evt zelfde idee als tapen?
totaal rust houden gaat hem niet worden, ik moet wel deze week elke dag naar school (10 min van station naar school)
maar je zegt inderdaad waar ik voor vreesde.. (maar hij voelt zoveel beter als ik loop :)) :P )

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:00

Eerste 24 uur koelen, zwachtelen en been omhoog. Evt. lopen met krukken.
Daarna rustig weer proberen te gaan lopen en bewegen. Als de enkel niet zo dik meer is dan kun je evt. laten tapen voor 1 week ( zeker niet tapen als hij nog dik is). Dan kun je er "gewoon"' weer mee gaan lopen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:01

Is het alleen dik of ook blauw?
Blauw=stuk=rust. Dik=verrekt=bewegen volgens pijngrens, wel bewegen, niet belasten. Door beweging wordt vocht beter afgevoerd. Als je stilzit, in elk geval pootje in de lucht houden.
Tapen is goed om eventueel beschadigde band tijdelijk buiten werking te stellen en intussen de rest wel gewoon te kunnen belasten.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 00:03

het is niet zo dik dat er geen vorm meer in te herkennen is overigens hoor!
staat gewoon een in te drukken bubbel op (indrukken doet ook niet stekend zeer ofzo..)

@sientje: blauw niet echt..beetje blauwig eerder.. (gut dat klinkt onduidelijk :o ) het is een beetje lichtblauw

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:04

ik heb 2x mijn enkelbanden goed gescheurd maar dan kun je niet doorwerken. Was wel 2x een maand zoet. Het zal bij jouw niet zo ernstig zijn als toen bij mij, maar wees toch aub voorzichtig

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:04

Naaltje schreef:
heb hier wel zo'n ''sok'' liggen (noem het altijd steunkous :P ) voor om je enkel.
heeft dat evt zelfde idee als tapen?
totaal rust houden gaat hem niet worden, ik moet wel deze week elke dag naar school (10 min van station naar school)
maar je zegt inderdaad waar ik voor vreesde.. (maar hij voelt zoveel beter als ik loop :)) :P )

Een "sok" helpt niet, geeft geen steun. Een echte stevige enkelbrace zou evt. wel tape kunnen vervangen. Maar niet te lang met een brace gaan lopen, daar wordt de enkel uiteindelijk op lange termijn alleen maar zwakker van.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:06

Hmm... in geval van blauw zou ik er wel efkes naar laten kijken door een fysio (beter dan huisarts...)
Als het alleen dik is, kun je nog aankijken hoe goed en vlot je lichaam het vocht afvoert en of de klachten dagelijks afnemen.
Ennuh, hier spreekt een ervaringsdeskundige... kan de keren da'k enkelbanden gescheurd heb niet meer op twee handen tellen...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-10 00:08

@ciara; heb ook niks horen kraken oid (vroeg mijn bazin als eerste := ) daar gaan dus m'n goeie voornemens en paardlief zijn vakantie wordt verlengd :=

@robin_hood; hmm, geen brace voor mij dus, ik zoek de huisarts op als ik er morgen nog last van heb.. Enkels staan beide erg doorgezakt en zijn al zwak.. dan mag daar de arts wel mee stoeien :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:10

gewoon met beleid een beetje bewegen, maar niet forceren. De keren dat ik het had was het binnen 10 min driedubbel zo dik en kon je er niet eens naar wijzen. Zelfs naar de wc gaan was een crime.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 00:11

@robin_hood; hmm, geen brace voor mij dus, ik zoek de huisarts op als ik er morgen nog last van heb.. Enkels staan beide erg doorgezakt en zijn al zwak.. dan mag daar de arts wel mee stoeien

De huisarts zal er waarschijnlijk niks aan doen. Meestal gaat een verstuikte enkel (daar lijkt je verhaal het meeste op) vanzelf over binnen een week of 2 weken. Als je al zwakke enkels hebt is het misschien wel verstandig om stabiliteitstraining te gaan doen zodra je beter bent,om herhaling te voorkomen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:49

ik zou even langs de fysio gaan, die kunnen heir meer mee als een HA en als het ingetaped oid moet worden doen hun dat beter als de HA.
verder zou ik rust houden. dus niet overmatig bewegen, naar school station lopen kan wel gewoon, maar niet gaan werken. van overbelasting wordt je enkel niet beter.
ik heb het 1 keer gehad met voetbaltoernooi dat ik m zwwar verzwikt had, ingebonden en gewoon kreupel de rest van de dagen gevoetbalt hebt, dit is ondertussen 3 jaar geleden en heb er nog steeds last van als ik voetbal en ik krijg er een trap tegenaan ben ik meteen weer klaar.
dus liever even te rustig aan doen asl meteen weer overmatig belasten en er een zwakke plek aan overhouden.