Stress, maar ook weer geen stress. Oplossingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tatiane

Stress, maar ook weer geen stress. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 16:36

Als ik een omschrijving van mezelf zou moeten maken, dan zouden het woordje 'relaxed' er zeker tussen staan. Ik kan me niet snel druk maken in iets en laat dingen heel makkelijk gewoon over me komen, met de instelling "we zien wel wat er gebeurd". Echte zenuwen zoals heel wat mensen hebben voor examens of wedstrijden heb ik zelden, ik kan het wel wat spannend vinden, maar that's it. Tijdens mijn examenperiode zie je dan heel vaak mensen door studeren tot een gat in de nacht, gedreven door hun stress. Dat kan ik niet, ik stop 's avonds met het idee "ach, als ik het nu nog niet kan, dan heeft die extra nacht ook geen nut meer", of "het zal wel lukken" en kruip ik rustig in mijn bed. Ook voor mijn rijexamen met de auto had ik (hoewel ik de eerste keer niet geslaagd was) helemaal geen zenuwen, zeker niet als je dan de verhalen hoort van al die mensen die totaal de mist in gaan door hun stress.

Maar nu, het grote probleem: hoewel ik geestelijk niet echt stress heb (of niet voel?), heb ik dit lichamelijk wel. Dat heeft zich al getoond op verschillende manieren (vastzittende schouder/nekspieren, maagonsteking, uitslag). Ik heb tot hiertoe bijvoorbeeld drie paarden in mijn leven verkocht, elke keer was ik een hele week ziek nadat ze effectief weg waren, terwijl ik anders amper ziek wordt en terwijl ik ook helemaal achter hun verkoop stond.

Maar het probleem ligt vooral in mijn slaap. Periodes die "STRESS" betekenen (examens, vertrek voor reis, verkoop paard, problemen vriend) staan praktisch altijd garant voor slaapwandelen en praten in mijn slaap. In de periode dat een goede vriendin van me gestorven is (en de periode daarvoor ook een kennis, en ook mijn grootvader) heb ik dagen en dagen nachtmerries gehad, waarin iedereen die me dierbaar was vermoord werd. Nu tijdens deze examenperiode (die nog twee weken duurt) heb ik opeens enorm veel pijn in mijn kaken. Vraag aan tandarts voorgelegd, volgens hem is de kans groot op tandenknarsen, weer een slaapstoornis.

Probleem is nu dat ik hier wel last van heb. Ik doe dingen in mijn slaap die erg vervelend zijn (zo heb ik eens mijn wekker uit mijn stopcontact getrokken, in de nacht voor mijn examen), ben smorgens doodmoe als ik snachts weer eens wat uitgespookt heb en heb ik nu écht veel last van mijn kaken.
Ik wil dus een oplossing vinden voor dat 'stressprobleem', maar wat of hoe? Heeft iemand hier ervaring mee? Hebben ontspanningsoefeningen nut als ik geestelijk helemaal niet gespannen ben?

Pollewoppy

Re: Stress, maar ook weer geen stress. Oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:00

Ik denk dat ontspanningsoefeningen zeker het proberen waard zijn, omdat je lichamelijk wel degelijk stress ervaart. Gewoon proberen zou ik zeggen!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:46

Ontspanningsoefeningen kunnen hier tegen indd helpen.
Bekend verhaal...ik heb dat ook dat je in je slaap allemaal dingen doet en eng dromen waardoor je doodmoe wakker wordt...echt heel irritant is dat. Sinds ik bepaalde ontspanningstherapie gaat dit wel beter!
Succes!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 22:18

marleendv_88 schreef:
Ontspanningsoefeningen kunnen hier tegen indd helpen.
Bekend verhaal...ik heb dat ook dat je in je slaap allemaal dingen doet en eng dromen waardoor je doodmoe wakker wordt...echt heel irritant is dat. Sinds ik bepaalde ontspanningstherapie gaat dit wel beter!
Succes!

Welke ontspanningstherapie is het dan waar je over spreekt? Ik ben totaal niet thuis in de wereld van 'ontspanningsoefeningen', simpelweg omdat ik me altijd wel ontspannen voel :+, en dat dus niet nodig acht..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:31

Valdispare zijn rustgevende pilletjes die niks beinvloeden (zoals rijvaardigheid en denken)
Misschien kan je dit in stressvolle periode's eens slikken?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:17

Wellicht zul je dan eens een paar yogalessen o.i.d. moeten gaan volgen of naar een haptonoom gaan.
Want ondank dat jij zegt je niet bewust te zijn van echte stress, geeft je lichaam/je onderbewuste toch duidelijke tekens :j