Winterdepressie, wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Ninthe

Winterdepressie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 14:59

Ik had even gezocht maar kon nog geen eerder topic vinden.

Anyway.... De winter is er weer, alle warme kleuren zijn weg, ingewisseld voor slechts een grauw, saai en koud beeld van de natuur...

Wie word er ook zo somber van en heeft last van een winterdepressie? Ik heb er nu twee winters last van gehad en moet zeggen dat ik nu weer in het zelfde schuitje zit... ^) Ik ben zo lusteloos als de pest, heb nergens zin in, ben vaak ontzettend moe, ben chagrijnig en sneller op mn teentjes getrapt....

Meer slachtoffers?

Hoe ervaren jullie het en wat doen jullie eraan?

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:00

Ik meld me ook. -O- Ik wil weer zon, en dat ik weer die dunne jassen aan kan doen, ipv die wolle dikke winter jassen |(

esther_sonja

Re: Winterdepressie, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:02

hier hetzelfde..
kan bij alles janken..
elke keer ook beetje gezeur met mijn vriend maakt het alleen maar erger.. helemaal als ik marco borsato- de bestemming luister.
Daarbij zit ik ook nog eens in de toetsweek wat verschrikkelijk gaat.
wat ik er aan doe? veel praten met vriendinnen.
Huilen als ik zin heb, en het gewoon accepteren..
het gaat wel over..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:03

Ikke Ikke Ikke!

begin deze winter ook nog eens ziek geworden, dushet gaat voormij dubbelop!

Doe mij maar zomer.

Ik ben trouwens op vakantie geweest in een zonnig land, en moet zeggen dat dat me wel heel goed heeft gedaan. Maar goed, dat is niet voor iedereen weggelegd..

Ik wil nog eens lichttherapie gaan proberen..

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:05

Astaloka, heb je ook echt een winterdepressie of verlang je gewoon weer naar de zomerjassen? :))

@ Sonja, natuurlijk gaat het over maar het is gewoon vervelend dat je een aantal maanden van het jaar k*t in je vel zit...

Mijn moeder roept trouwens altijd dat je onder de zonnebank moet gaan omdat daar ook straling in zit die je normaal van de zon krijgt en dat je lichaam daardoor weer van die stofjes gaat aanmaken waardoor je je vrolijk voelt....

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:09

ik meld me ook...
eerste keer dat ik me zo voel in de winter.
terwijl ik heel erg van de winter hou! zeker deze, met veel sneeuw enzo

maar toch ben ik snel down en chaggie en kan me nergens voor inzetten, zeker als het om school gaat.

weet niet zeker of het met een winterdepressie te maken heeft of gewoon de puberteit :')

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:10

wat bij mij enórm helpt, is elke avond gaan wandelen (te voet, zonder paard dus).
ik leek wel getrouwd met winterdepressies, elk jaar opnieuw was 't weer van dat. :n Tot manlief en ik vorige winter het idee kregen om elke avond een uurtje te gaan wandelen. Was eigenlijk omwille van de gezondheid van manlief, maar sindsdien heb ik geen last meer van die depressies, raar maar waar.

Mss iets voor jou ? Ik ben zó blij dat ik die maanden weer vrolijk door kom, je kan het niet geloven. :j

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:12

Helaas, een zonnebank werkt niet tegen een winterdepressie. Het gaat namelijk niet om UV straling maar om het aantal lux dat een lamp uitstraalt. Een lichtlamp die speciaal voor dit doel is ontwikkeled kun je zonder problemen lenen bij bv de thuiszorg winkel. En deze lampen hebben een zeer gunstig effect.

En daarnaast, probeer iedere dag een half uurtje naar buiten te gaan, bv in de pauze. De buitenlucht, ookal is het grauw, zorgt ervoor dat het lichaam toch meer licht binnenkrijgt.

Aline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:13

Ja, winterdepressie is misschien een groot woord maar ik word van dit weer zeker niet blij! Soms zou ik het liefst de hele dag in bed blijven liggen, daar is het tenminste altijd lekker warm en kan je tenminste dromen over leuke en zonnige dingen. Maarja je verandert er niks aan, dus dan geef ik mezelf maar weer een schop onder me kont en ga toch maar weer van bed en naar buiten.. Merk wel als het dan een keer een dag wel koud maar zonnig is dat ik al meteen vrolijker ben.
Als iemand nog een goede tip heeft om in de winter wat makkelijker op te staan, graag!

Maar het is wel zo dat je de seizoenen wel meer leert waarderen. Als het altijd maar zonnig zou zijn waardeer je het minder denk ik. Verder weet ik ook niet wat je er aan kan doen, als het een keer mooi zonnig winterweer is lekker met je dikke jas aan met je gezicht in het zonnetje gaan zitten!
En maar zo denken, we hebben de langste donkerste dag al gehad dus we gaan alleen nog maar de goede kant op!

[edit: lees hierboven nu op vakantie gaan, dat heb ik de afgelopen twee winters ook gedaan en moet zeggen dat ik wel heerlijk hoor, dus als het kan raad ik je dat zeker aan! Daar knap je echt van op.]

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:17

Ik denk dat ik me ook moet bijvoegen.... heb NERGENS zin in...feestjes/paardrijden/de deur uitgaan noem het maar op. Voel me vaak lichtelijk chagie maar waarom??? Wordt dan weer geirriteerd van mezelf en voel me vervelend tegenover mijn vriend dat ik zo lusteloos ben en elke avond zowat op de bank in slaap kan vallen als ik op de bank ga liggen. Dus blijf de laatste tijd maar rechtop zitten....lijk wel een oud wijf! Mijn vakantie in december heeft er niet postief aan bijgedragen....misschien alleen maar negatief? Waardoor ik uit mijn ritme raakte en daarna de feestdagen....

Zo ga ik het liefst heel deze week niet paardrijden...echt absurd....

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:47

Net als wat Aline zegt,depressie is misschien een groot woord, maar ik zit er ook wel mee. Zoo snel chaggerijnig en nergens zin in! Vandaag ook,een super grauwe saaie donkere dag..ben het echt zoooo beu! Word ook alleen maar chaggerijniger van mezelf!
Afgelope woensdag scheen hier het zonnetje,dan ben ik gelijk een stuk vrolijker!
Ook in huis is het bij ons zo donker,kan ik ook niet zo goed tegen..
Bleh..wat voel ik me waardeloos haha! (even lekker zeuren)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:49

Depressie wil ik het niet noemen, maar ik zit absoluut in mijn winterslaap :O :O Tenminste als ik die mocht hebben.
Dus ook hier moe, hoeveel ik ook slaap. Weinig zin om iets te ondernemen. Maar ach, dat hoort er toch bij. Doe het gewoon wat rustiger aan. Als de vogeltjes gaan fluiten en de lente komt, komt er vanzelf weer nieuw energie :j

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:53

Iets positiefs: ik merkte gister op dat het niet meer zo donker is als ik naar/van mijn werk terugkom! :D

Ik heb ook geen depressie meer een dipje ;)

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:15

suze_ schreef:
Depressie wil ik het niet noemen, maar ik zit absoluut in mijn winterslaap :O :O Tenminste als ik die mocht hebben.
Dus ook hier moe, hoeveel ik ook slaap. Weinig zin om iets te ondernemen. Maar ach, dat hoort er toch bij. Doe het gewoon wat rustiger aan. Als de vogeltjes gaan fluiten en de lente komt, komt er vanzelf weer nieuw energie :j

Zo herkenbaar :j Als ik nu mijn hoofd op het bureau lig dan slaap ik :+
Ben gewoon moe en heb ook niet zo veel zin om dingen te ondernemen. Ach ja gaat vanzelf wel weer over :j
Probeer wel elke nacht mijn 8 uurtjes te slapen maar tot nu toe helpt het nog niet echt.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:44

Hier Hier!
en ik zit op het randje van een burn-out .. whoepie! :(

waypoint

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:48

Jep ik meld me! Ik heb echt een enorme pest hekel aan de winter, zo snel donker, geen vrolijke zomer kleurtjes meer, de kou. Het liefst lig ik de hele dag in mn bed :o

Al wil ik het geen depressie noemen (gelijk zo erg in mijn ogen), ik noem het gewoon een witerdip. Gister was ik weer even helemaaal vol energie, want de zon scheen alweer fel hier voor even, kan ik gelijk merken dat dat me goed doet.

Laat de lente maar komen :D

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:02

Ik had er altijd heel erg last van. Dit jaar is het veel minder, alleen merk ik nog dat ik het opstaan moeilijk vind!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:13

Volgens mij loopt er bij mensenwelzijn wel een topic over winterdepressie?

Edit: Gevonden
[MW] Winterdepressie..

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:43

Ik heb een winterDIP. Depressie klinkt gelijk zo dramatisch.
Moet zeggen dat ik wel heeel erg moe, lusteloos, chagrijnig etc ben.
Heb al 3 weken bijna niks aan school gedaan, blijf gewoon de hele dag in bed liggen, heb nergens zin in.
Paar dagen geleden was het opeens heel lekker weer, strak blauwe lucht, lekker winterzonnetje! Ik voelde me gelijk een stuk beter.. vreemd eigenlijk he, dat het weer zo erg je stemming en welzijn beinvloedt.

Tsja, er blijft niks anders over dan nog een paar maanden wachten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:35

FireScorpion schreef:
Hier Hier!

Een burnout is wel iets anders dan een (winter)depressie

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:55

Pollewoppy schreef:
FireScorpion schreef:
Hier Hier!

Een burnout is wel iets anders dan een (winter)depressie

EN ;) Heb er allebei last van.. helaas.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:56

IK!
Ik ben het zooooooooo zat -O-
heb echt zin in zon, zwemmen, bikini en een groen bos :+:
mmmmmmmmm

Edit: bij mij is het geen depressie! te snel gelezen, het blijft bij mij bij een dip :)
Laatst bijgewerkt door _BLOEMPOTJE op 21-01-10 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:57

Sorry, verkeerd gelezen...

Heb zelf een gewone depressie en een burnout. Ik niet fijn om het zachtjes uit te drukken...

Winterdepressie lijkt me eigenlijk nog lastiger dan een gewone depressie. Ik kan d.m.v. therapie eraan werken, maar ja, d.m.v. therapie voorkom je de winter niet zeg maar :n

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 21:03

Ik heb er eigenlijk nooit last van. Ik kijk naar de leuke dingen van de winter :j
Sneeuw, ijs, schaatsen, lekker zonnetje met de vrieskou, en dan lekker bezig zijn met de paarden!
Ik vind zomer heerlijk, maar de winter ook wel :j

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 10:17

LZP -> MW