altijd laag ijzergehalte in mijn bloed....wat kan ik doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

altijd laag ijzergehalte in mijn bloed....wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:44

het zit dus zo...

ik heb een vrij zeldzame bloedgroep
namelijk B negatief

nu ben ik mede daardoor ook bloedonor geworden
en omdat ik het al een hele tijd graag wilde

maar nu komt het..de laatste 3 x mocht ik geen bloed meer geven en bij de laatste keer hebben ze mij zelfs op non actief gezet omdat mijn ijzergehalte echt te laag is..

maar ik begin onderhand te denken dat het normaal is bij mij.
zit altijd op het randje of er onder.

ik baal er erg veel van omdat ik echt bloeddonor wil blijven.
en bij de bloedbank waren ze al zo blij dat ik me aanmelde vanwege mijn bloedgroep.

wat kan ik eraan doen om het te laten stijgen?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:45

Spinazie schijnt goed te zijn voor je ijzergehalte ;)

WillemYntJee

Je hebt van Roosvice (geen idee hoe je dat eigenlijk schrijft) een speciale Ferro variant, ik heb gehoord van meer mensen die dit probleem hadden dat het helpt :)

bobolien

ijzer tabletten
mijn tante had het ook en die moest paarden biefstuk eten

YankeeBoy

Re: altijd laag ijzergehalte in mijn bloed....wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:46

Ik heb ook lange tijd een laag ijzergehalte gehad.
Ik heb toen op aanraden van de ha roosvicee ferro gehaald.
Is smerig, maar 1 glaasje per dag krikt je ijzergehalte aanzienlijk op!

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:47

Heb je het er al met je huisarts over gehad wat er een oorzaak van zou kunnen zijn?
Eventueel zou hij kunnen helpen met staalpillen.

Het eten van rundvlees is ook goed voor het ijzer gehalte. Groene groentes (broccoli, spinazie ed.) zijn ook goed voor het ijzer gehalte..
Carvan Cevitan bevat volgens mij ook nog aardig wat ijzer.

Mocht dit allemaal neit werken, gewoon paperclips kauwen. :P

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:47

ja paarden biefstuk begin ik dus niet aan..puur uit principe

tabletten heb ik al in huis,eet verse groentes en vooral appelsap en appelstroop schijnt goed te zijn.

maar dat werkt allemaal gewoon niet.

Amalarab

Ik vond de bruistabletten (Losferron) erg handig. Nooit combineren met zuivel, altijd met sin.sap oid.
Floradix bevat ook ijzer, kun je ook eens proberen..
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 20-01-10 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Ik kreeg om de week ijzerinjecties, omdat mijn ijzergehalte ook heel erg laag is. Laat een bloedje trekken bij de huisarts, die kan kijken of het met tabletjes oid recht te trekken is, en of het idd chronisch is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:48

ijzertabletjes slik ik ook vaak. kun je gewoon bij kruidvat kopen. potje kost iets van 3 euro en kun je heel lang mee.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:49

Ik dacht btw ook dat je als je van die pillen slikt ook geen bloed mag geven omdat je het dan te kunstmatig omhoog werkt?
Met pillen die je op recept haalt dan

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:50

ja die heb ik ook niet

op het moment ben ik ook wat ziek,zou kunnen komen door het ijzergehalte..moet morgen zowiezo naar de huisarts dus zal het eens aankaarten

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:51

Hier hetzelfde probleem. Heb O negatief (ook heel gewild dus), maar wordt ruim de helft van de tijd afgewezen. Ik mag soms net, maar vaker zit ik er onder (rond de 7.0) :(

Tja wat kun je eraan doen: Idd spinazie, appelstroop, abrikozen, die roosvice etc.

Ik weet wel dat als ik me wat meer en vaker moe voel in een periode dan hoef ik niet te gaan, dan is mijn hb te laag.... Latig probleem!!

BraveSpots

Je hebt ijzerpillen die je gewoon in de winkel kan kopen, of op voorschrift, maar die zijn een stuk zwaarder.

Mijn ijzer is al van baby af te laag, bovendien reageerde ik toen slecht op de medicatie en dat is toen nog een heel probleem geweest.
Gelukkig kan ik nu wel tegen extra ijzer en als ik weet dat ik bloed ga geven neem ik even een kuur van die pillen en dan haal ik de grens net :j. Op 1 keer na dan.

Nickeltje

Er zijn groenten die meer ijzer bevatten dan anderen.
Spinazie en broccoli bijvoorbeeld bevatten heel veel ijzer. Brandnetel ook.
Verder worden er hier al allerlei tips gegeven. Maar je zou eens aan je huisarts kunnen vragen of het nodig is te laten kijken waarom het zo laag is. Het kan heel goed normaal bij jou zijn hoor, maar het kan ook zijn dat je veel verliest tijdens een menstruatie bijvoorbeeld, of dat je milt sneller rode bloedcellen afbreekt dan dat je ruggenmerg het aan kan maken.
Met wat bloed onderzoek kan je huisarts bepalen of je in elk geval genoeg ijzer aan boord hebt voor een optimale aanmaak van rode bloedcellen, of dat je echt te weinig ijzer hebt en dat aan moet vullen in je dieet.
Het kan namelijk ook dat je echt wel genoeg ijzer binnen krijgt maar je gewoon niet zo veel rode bloedcellen aanmaakt of ze wat sneller afbreekt dan een ander.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:52

Ik doneer ook 2x per jaar bloed, heb vaker ook een te laag ijzergehalte en mag dan weer huiswaarts, is volgens mij meer bij vrouwen.

Nu heeft de vorige keer de arts mij een tip gegeven, met het prikken van het ijzergehalte een paar keer het bloed van de vinger af laten halen, zodat ze het bloed dieper moeten halen, zeg maar, toen was mijn ijzergehalte wel goed, zat er net iets boven.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:53

ja bah die vieze roosvice die moest ik vroeger altijd *gruwelt*

ik ben tijdelijk geen bloeddonor (piercing) maar ik heb opzich altijd geluk... pff.. euhm ik weet dat in bambix veel ijzer zit opzich, maar als je dat niet lekker vindt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:55

Hoe laag is hij dan? Want als hij echt laag is, dan krijg je ijzertabletten.

Maar groene bladgroenten zijn goed, rode wijn, roosvicee heeft ook eentje met extra ijzer, rood vlees.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:56

monique4 schreef:
Ik doneer ook 2x per jaar bloed, heb vaker ook een te laag ijzergehalte en mag dan weer huiswaarts, is volgens mij meer bij vrouwen.

Nu heeft de vorige keer de arts mij een tip gegeven, met het prikken van het ijzergehalte een paar keer het bloed van de vinger af laten halen, zodat ze het bloed dieper moeten halen, zeg maar, toen was mijn ijzergehalte wel goed, zat er net iets boven.

ze testen het bij mij altijd 3 x vanaf het onderste bloed zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:57

ilse86 schreef:
ijzertabletjes slik ik ook vaak. kun je gewoon bij kruidvat kopen. potje kost iets van 3 euro en kun je heel lang mee.

Zomaar ijzertablette slikken is wel gevaarlijk, je kunt ijzer stapelen en dat is erg gevaarlijk. Ik denk dat die potjes van 3 euro meer je portemonnee leeg maken, want de echte ijzerpreparaten op doktersrecept, de enige die ook echt helpen, zijn niet bij drogist verkrijgbaar en zijn een andere samenstelling.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 21:57

russel schreef:

Maar groene bladgroenten zijn goed, rode wijn, roosvicee heeft ook eentje met extra ijzer, rood vlees.

zo uit mijn hoofd weet ik het niet maar geloof dat het 2x iets te laag is geweest en 1 x echt veel te laag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:59

inowa schreef:
russel schreef:

zo uit mijn hoofd weet ik het niet maar geloof dat het 2x iets te laag is geweest en 1 x echt veel te laag

Wel belangrijk te weten hoe laag, dus bloedarmoede of gewoon een beetje te laag om bloed te geven. Normaal ga je na bloedgeven weer snel bloedcellen aanmaken en dat is ook weer goed. Misschien rook je? Zou kunnen stoppen...en meer beweging zodat je meer zuurstof vast kan houden, daar stijgt je conditie ook van.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 22:01

ik rook niet en nooit gedaan ook.
meer beweging?
ik fiets elke dag 32 km dus lijkt me wel zat..

laatste keer dat ik opgeroepen ben en weer weggestuurd ben is geloof ik in november geweest dus weet het gewoon even niet meer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:02

Ok, misschien eet je te weinig en verbruik je te veel energie?

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:02

ik heb het ook al mijn hele leven en wat ik ook slik of eet het blijft laag , en altijd snel ziek enz .. tijdens mijn zwangerschap is hij eens zo laag geweest dat het gevaarlijk was toen heb ik een paar keer ijzerinfuus gehad (2 uurtjes in het ziekenhuis) en dat hielp. misschien moet je dat eens vragen ?