Hoe kan ik dit oplossen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 08:15

Goeie morgen,

laat ik meteen met de deur in huis vallen. Ik (20) woon samen met mijn zus (24), en die is best ernstig bang voor vreemde/ nieuwe mensen. (Dit heeft een lang verhaal, maar om het kort te houden: ze is aangerand geweest aantal jaar geleden, en me moeder ook...)
Ze is zo bang, dat ik daarom vaak lieg, of iets anders vertel dan het werkelijk is.

Nou is het zo, ik vind iemand leuk, en diegene is gister hier langs geweest. Me zus was toen aan het werk. Maar toch zit het me niet lekker, ik wil het haar vertellen, maar ze flipt echt aan alle kanten.
Als ik eerlijk had gezegt, dat de jongen langs kwam, was ze thuis gebleven, of had me opgesloten in mijn kamer. Ze is zo bang dat vreemde mensen haar of mij verkrachten, vermoorden... Beetje weird he?

Daarom plan ik zulke dingen als zij er niet is, maar het voeld niet goed.
Daarbij vertel ik ook: ik heb vroeger weleens met vreemden gedate, en ook met een smoes verteld dat ik naar een vriendin ging. Achteraf had ik dan verteld hoe en wat, en kreeg ik de volle laag van mijn moeder en zus. Ze vinden me onverandwoordelijk, en ik heb stom gedrag.
hallo hoe moet ik dan mensen leren kennen? Moet ik met klanten bevriend raken? Of jaren lang op school zitten? Nee toch?

Mijn zus heeft niet veel vrienden (hoog uit 3) en is enorm onzeker. Ik ken redelijk wat mensen, en ben socialer dan dat zij is.
Hoe kan ik nou toch eerlijk tegen over haar zijn, zonder dat ze zo enorm flipt??

Alvast bedankt voor het lezen, ik hoop dat het een beetje te snappen is.

milatje

Re: Hoe kan ik dit oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:25

Misschien is het slim dat je zus en je moeder eens in therapie gaan? Uit jou verhaal komt naar voren dat ze jou er voor willen beschermen maar dit doen ze iets té.
Daarnaast; nodig diegene gewoon een keer uit als zij er ook zijn. Laat je moeder en zus er gewoon bij zijn (met hoe meer mensen je bent hoe minder snel er iets kan gebeuren toch?) en zorg dat ze er gewoon weer een beetje vertrouwen in krijgen, hoe moeilijk dat ook is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:29

het is idd enorm erg wat je zus en moeder meegemaakt hebben ,maar dat moet niet bepalen hoe jij met mensen om mag gaan. [ik snap ze wel...] therapie lijkt me ook wel een idee ,want om nou maar over alles te moeten gaan jokken is ook wat.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:34

Lijkt een goed plan om degene uit te nodigen als ma en zus thuis zijn, misschien van te voren inlichten zodat het geen overrompeling wordt. Wat betreft de hulp, zij moeten eerst erkennen dat er iets niet helemaal goed zit, en dan naar huisarts enz enz.
Veel succes

Nijntje1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:41

Neutrale ruimte opzoeken waar je kan ontmoeten. En je moeder en zus idd ook uitnodigen. Iedereen kan weg gaan wanneer diegene maar wilt. Zo is er een vrij veilige situatie waarin iedereen kan opstappen/vluchten wanneer diegene wilt.

Als je werkt ontmoet je ook nieuwe mensen, moet je dan ook maar niet meer werken?

Gaan je zus en moeder al in therapie? Staan ze ervoor open? Dat lijkt me stap 1. Je kan wel zeggen: ze moeten therapie hebben, maar dat is niet 1,2,3 zomaar gedaan. Erkennen ze zelf dat ze een probleem hebben? Dat zou al een hoop schelen.

Ik snap je moeder en zus wel, maar wil niet zeggen dat hun gedrag ook goed is. Misschien ben je ook wat losbandiger dan de gemiddelde mens, maar daar is niets mis mee. (het zijn mitsen en maaren van mijn kant, geen aanval!!)

Heel lastig, maar ik zou beginnen met een neutrale plek (cafetje, bij iemand anders thuis, in het park (beetje koud nu), in een theehuis, o.i.d. ) en mekaar leren kennen. Want anders kom je noooooit aan een vriendje!! :oo

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 08:32

ze zijn allebei in therapie gegaan, en hebben het met succes afgerond :) alleen naar mij toe, zijn ze enorm beschermend.

eregister heb ik er enorme ruzie over gehad, want: iedere jongen/man denkt altijd aan sex bij de 1e ontmoeting.
dat ik zei: nou en? zolang die gene zich inhoud, is het prima.
maar mijn zus is bij vreemden bang, dat ze meteen meiden gaan verkrachten...

maar goed, 1 stapje voor uitgegaan, ik heb verteld dat ik iemand leuk vind :) en ze willen hem wel ontmoeten.
ben benieuwd :=