Last van tand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Last van tand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:58

Sinds een dag of 3 heb ik last van de tand rechts van mijn snijtand (volgen we het nog haha) Door de dag heen heb ik er eigenlijk geen last van, maar zodra ik iets kouds erop krijg ga ik bijna door de grond. Het trekt ook behoorlijk door. Na een minuut of 3 is het eigenlijk wel weer weggetrokken. Maar dit gebeurd ook (dan wel minder heftig) als er koude lucht op komt (bijvoorbeeld als ik mijn lip optrek om de tand te bekijken). Als ik tegen de tand tik is het ook gevoelig overigens
Wat kan dit zijn? Ik heb al op internet zitten zoeken, maar over het algemeen wordt daar ook gesproken bij enge dingen (lees zenuwontstekingen enzo) over zeurderige pijn, maar die heb ik niet.
Ik heb besloten sinds gister maar weer met Sensodyne te poetsen. Als het over een paar dagen niet beter is bel ik sowieso even met de tandarts, maar vind het momenteel nog niet ernstig genoeg.

Kom er nu trouwens net achter dat het geloof ik voor het grootste deel aan de achterkant van de tand zit en dus niet aan de voorkant (weet niet of dit verschil uitmaakt :) )

Iemand ervaring hiermee?

Helderder

Re: Last van tand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:16

Lijkt me dat je zenuwen van de wortel van je tand wat gevoelig zijn. Als dit erger wordt inderdaad even een belletje naar de tandarts, kan zijn dat je wortel ontstoken is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 13:21

het kan ook dat je verkouden wordt,heb je verder nergens last van?
Stekend oor ofzo?
Anders lijkt het inderdaad of er een zenuw gaat ontsteken.
Probeer het niet te 'prikkelen'.
Gaat het niet weg,naar de tandarts....zenuwbehandeling...ook leuk...brrrr

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 18:39

Ik heb verder nergens last van, alleen wat verkouden.
Als de zenuwen wat geirriteerd zijn, kan dat dan ook weer gewoon vanzelf herstellen? Zie het eigenlijk niet zo zitten om gelijk een zenuwbehandeling te ondergaan. Bovendien heb ik verder ook geen last, zou je dan normaal gedurende de dag niet ook een zeurende pijn ofzo moeten hebben?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 20:46

Ik heb nog eens even op internet zitten zoeken en daar komen toch ook wel meerdere mensen met problemen die eigenlijk precies mijn pijn beschrijven. Alleen valt het dan onder zeer gevoelige tanden. Ik geloof eerlijk gezegd ook niet zo dat het gelijk een ontstoken zenuw is. Ik kijk het sowieso even aan, mocht het erger worden bel ik natuurlijk wel de tandarts

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 22:41

Onderschat een zenuw of wortel ontsteking niet. Ik heb dat gehad in mijn kies. Wij waren toen op vakantie, dus ik heb er eigenlijk (te) lang mee doorgelopen. Het kon gelukkig wel verholpen worden met een wortelkanaalbehandeling, maar de pijn die eraan voorafging gun ik echt niemand :=

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 23:29

Maar wat voor pijn had je dan? Had je continu pijn?

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:32

Is het je hoektand boven of onder kaak?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 23:32

In het begin niet. Het begon met pijn door aanraking, of heel warm of kou erop. Later begon het steeds langer te zeuren en op een gegeven moment was de pijn constant aanwezig.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 00:01

Zelf doe ik opleiding tot tandarts-assistente!

Wanneer je last heb met koud en warme dranken kan dit een zenuw-ontsteking zijn.
Dat zijn vaak ook de eerste signalen bij een ontsteking van een tand/kies.
Het kan ook zijn als je er langer mee blijf lopen, dat ook met het
bijten op die tand een hevige pijn scheut kan geven die langzaam weg trekt!
Als ik jou was zou ik wel even langs de tandarts gaan, al is het even een
röntgenfoto eerst te laten maken.. omdat het op een foto te zien is
ofdat er een ontsteking zit aan de wortel van de tand!

Soms bij hoektanden in de bovenkaak kan het wel zijn door een
verkoudheid, alleen is dit vaak niet het geval!

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 06:09

Als het op echt een zenuwontsteking is/wordt voel je dat op een gegeven moment echt wel en wil je niets anders meer dan naar de tandarts. Voor nu zou ik het gewoon afwachten.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 10:31

Het is mijn hoektand boven, maar eigenlijk niet mijn hoektand maar die daar links van zit (tussen mijn hoektand en snijtand in zeg maar :) )

Ik vind het ook wel heel snel gezegd dat het een zenuwontsteking kan zijn, want hoeveel mensen hebben wel geen last met warm of koud drinken? Ik heb het idee dat het inmiddels iets minder wordt. Wel hou ik het in de gaten. Mocht het erger worden, hang ik gelijk aan de telefoon natuurlijk :)

Ik heb overigens alleen last met koud, niet met warm

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 12:43

Ik heb vanmorgen toch voor de zekerheid even met de assistente van de tandarts gebeld. Zij zei dat het er ook mee te maken kon hebben dat ik ineens gestopt ben met sensodyne en een andere tandpasta heb genomen.
Dat mijn tand ook tikgevoelig is kán duiden op een zenuwontsteking maar hoeft niet. Hij kan ook gewoon geirriteerd zijn en dit kan vanzelf weer overgaan.
Moet de tand wel ontzien de komende dagen en oppassen met warme en koude dranken. En blijven poetsen met Sensodyne. Mocht ik er toch meer last van gaan krijgen moet ik even terugbellen en toch langskomen.
Maar zolang ik vandaag drink met een rietje en alles aan de linkerkant kauw heb ik eigenlijk totaal geen pijn. Dus dat is mooi!

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:51

Okaay, wel verstanding dat je gebeld heb! :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:52

Ik wilde ook zeggen; het kan ook je (ontstoken) tandvlees zijn... dat ik meestal de oorzaak van gevoelige tanden. Hou het dus iig goed schoon met flos etc. Als het gaat bloeden weet je dat dat de boosdoener was.

Als je wortel ontstoken is hoeft de zenuw er ook niet meteen uit.. een ontsteking kán overgaan. Toen ik dezelfde klachten kreeg als jij toen ik verkouden was heeft mijn man (=tandarts) steeds gezegd; "geloof in je eigen heelvermogen". Hij wilde het liefste geen zenuwbehandeling bij mij doen omdat dat toch erg zonde is voor de tand (en duur want er zal dan tzt een kroon op moeten).

Helaas voor mij zette de ontsteking toch door en kreeg ik een keer 's nachts pijn. Toen was ik blij dat je als 'echtgenote van' toch een soort VIP bent want on 3 uur kreeg ik mijn zenuwbehandeling. Als het een ander was geweest hadden ze mooi kunnen wachten tot de ochtend want van pijn ga je niet dood (al denk je daar op dat moment toch écht anders over).

Stoer zijn heeft ook zijn nadelen want als de kies zó ontstoken is als hij bij mij was (dus na het negeren van pijn) en al half dood dan valt er weinig meer aan te verdoven. Gelukkig ben ik niet zo'n pieperd anders was ik veel eerder in de stoel gaan liggen natuurlijk.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 12:57

Ontsteking kan nooit helemaal overgaan dacht ik!
Tenzij je een wortelkanaal-behandeling bent onder gaan
Dat is 't zelfde als je een antibitica mee krijg..
Je ontsteking wordt dan gewoon tijdelijk in gekapseld,
Maar kan later gewoon terug komen,
omdat het nooit weg gehaald is! :o

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:06

Ik sprak dan ook met de assistente over een irritatie, niet een ontsteking :)
Thanks voor alle reacties weer! Ik ben toch ook weer deels gerustgesteld :) het probleem is namelijk ook nog dat ik volgende week naar de plas chir moet voor het verwijderen van een moedervlek in het gezicht, daarna mag ik een week of 2 niet teveel spanning erop zetten (en het zit net boven mijn lip) een bezoek aan de tandarts is in die tijd ook niet echt praktisch dus (mond open = spanning) vandaar dat ik me ook wat zorgen maakte :)

De tand waar de last zit is een hele tijd terug (ik geloof een jaar of 2 als het niet langer is) ook geboord geweest, misschien dat hij dan toch wat zwakker is dan de rest ofzo?

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:10

Het kan zijn dat die vulling aan het lekken is..
Wanneer dit ook een dieper vulling is geweest,
kan 't zijn dat je daardoor een soort van geleiding van
koude dranken naar je zenuw door krijg, en dus daarom
gevoelliger is dan hoe 't normaal aanvoel!

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 13:25

Ik geloof dat het geen hele diepe vulling is, maar dat weet ik eigenlijk niet zeker :) Dat vroeg de assistente namelijk ook al, ze zag dat die tand ooit geboord was en vroeg inderdaad ook of het een diepe vulling was. Wanneer is iets trouwens een diepe vulling?

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:31

Ja, meestal wordt er dan ook nog een onderlaag aangebracht
onder de vulling. Tot wanneer de vulling tegen de zenuw aanligt
En lijk mij ook wel dat 't bij de tandarts meestal
wel wordt genoteerd in de computer :)
Maar als je een foto laat maken, kan je ook zien hoe diep de vulling is.
En of dat er een ontsteking zit of een diepe vulling.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:37

Zou je iets meer kunnen vertellen over dat diepe-vulling fenomeen? Heb tijdens mijn laatste tandartsbezoek een nieuwe vulling in een kies gekregen en volgens mij is deze best diep. Sinds dat tandartsbezoek heb ik af en toe last van die kies/om die kies heen. Het is een witte vulling, ik weet dat deze altijd iets gevoeliger zijn...

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 13:42

Ja indd, deze blijven wat langer gevoelig.
Dit komt omdat de vulling op een bepaalde manier
de stof-deeltjes een soort van uitzetten,
Dus krijg je een tijdelijk druk op je tand/kies.
Ik weet ook niet of er een soort van rubber-doekje
met een klem om je tand heen gezet is?!

Hier heb ik zelf ook last van bij een vulling.
Ik weet niet precies hoelang je er al last van heb..
Maar ik heb er zelf meestal maar een aantal dagen last van!