Te weinig trombocyten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Havanna__

Te weinig trombocyten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:18

Hallo lieve bokkers,

Ik heb geen idee of dit hier hoort te staan, maar ik wil dit graag even van mij afschrijven. Hopelijk lucht het op.

Vorige maand heeft mijn opa, die al 30 jaar diabetes heeft, een routine check-up gehad in het ziekenhuis. Ze hebben toen ook bloed afgenomen, en er is geconstateerd dat hij te weinig trombocyten/bloedplaatjes in zijn bloed heeft. Vorige week hebben ze beenmerg bij hem afgenomen, en over 2 weken komt de uitslag.
Nu ben ik heel erg bang dat hij leukemie heeft. Ik heb hier ook een erg slecht gevoel over. Ben wel een beetje op internet aan het zoeken (ik weet dat dat niet goed is) naar andere oorzaken, maar ik kan niet veel vinden, bijna alleen erfelijke aandoeningen.

Gelukkig voelt hij zich verder niet ziek, is eigenlijk nog gewoon de oude. Hij heeft wel veel last van blauwe plekken, maar die trekken dan na een dag ook ineens weer weg.

Ik hoop zo dat het niets ernstigs is! :(

_Tara_

Re: Te weinig trombocyten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:32

Wikipedia, niet de meest betrouwbare bron, maar toch ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Thrombocyten#Ziekten
Voor zover ik weet gaat leukemie trouwens niet over thrombocyten...
Wel veel sterkte voor je opa en jou natuurlijk :(:)
Laat je niet gek maken door wat je op internet vindt!

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 17:36

Leukemie heeft inderdaad met witte bloedcellen te maken, en niet met trombocyten.
Naar het schijnt (ik was er niet bij) heeft de arts wel aangegeven dat dit verschijnsel op leukemie kan duiden.
Zijn zus is onlangs overleden aan leukemie.

Maak me echt wel druk erom, ook al weet ik dat ik niet zoveel kan totdat de uitslag er is...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 17:39

Tegen een arts kan ik niet ingaan natuurlijk :P
Je kan er wel gewoon zijn voor je opa tot de uitslag er is toch :) En daarna ook natuurlijk.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 18:02

Hoe oud is je opa?

trombocyten tekort kan inderdaad wijzen op een ernstigere aandoening (en bepaalde soorten leukemie kunnen erfelijk zijn), maar kan bijv. ook zijn tgv langdurig gebruik medicatie, trombopenie noemt het dan. Ik neem bijv. omeprazol en daar is trombopenie ook een bijwerking. ook bijv. een tekort aan vit B 12 kan dit geven.
Goed dat jullie alert zijn, maar niet dadelijk wanhopen!

Ik duim mee voor een goede uitslag!!!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:10

Hebben ze hem op dit moment aan een infuus met immunoglobuline gehangen?

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-10 11:05

Hij is 75.

Nu is hij gewoon thuis. Hij krijgt over die 2 weken de uitslag, en ik denk dat er dan pas iets gaat gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:09

Mijn moeder heeft trombocytopenie. Dat wil bij haar zeggen te weinig bloedplaatjes, waardoor het bloed minder goed stolt. Ze moet dit ook altijd vermelden bij prikken en dergelijke. Ook heeft ze bij een geringe aanraking een blauwe plek, nu ja een zwarte plek.
Ik weet dat dit erfelijk is.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:35

Een tekort aan bloedplaatjes kan door verschillende oorzaken komen. Het kan komen door erfelijke factoren (hoewel het dan meer gaat om het tekort aan stollingsfactoren, en vaak niet om de bloedplaatjes zelf), ziekte, medicatie. Het kan ook komen door falen van het beenmerg, hetzij door een tekort aan bouwstoffen, hetzij door verdringing van het merg door maligne cellen, leukemie makende cellen, bijvoorbeeld.

Als er bij de uitslag van de eerste keer prikken verteld is dat er gedacht wordt aan leukemie, lijkt me dat iets om serieus te nemen. Ik vermoed bijv. dat de factor "medicatiegebruik", minder meespeelt - een beenmergpunctie doe je iemand geen plezier mee, dan is stoppen en kijken of het zich herstelt ook nog weleens een optie.

Trek geen overhaaste conclusies: er wordt onderzoek gedaan, en dat zul je moeten afwachten. Dat is niet leuk, maar wel reëler dan mogelijke oorzaken van internet af plukken :)

Ik wens je veel sterkte.

Edit: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reden waarom je het infuus met immunoglobulinen aanhaalt, Blue-Eyes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:39

Oh dan zei ik het mijne ook verkeerd, ik bedoelde dan een tekort aan stollingsfactoren. De huisarts vertelde mijn moeder over een tekort aan bloedplaatjes.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:45

@WhiteRose: mijn oudste dochter had bij haar geboorte ook trombopenie - dit bleek allo-immuun te zijn, oftewel gekomen doordat ik antistoffen had aangemaakt tegen een bepaald allel op haar bloedplaatjes. Mijn middelste kindje is waarschijnlijk hieraan overleden na 20 weken zwangerschap. Mijn jongste dochter is goed in de gaten gehouden, maar had het gelukkig niet.
In de week dat we daar de goede uitslag van kregen (je krijgt dan met 30 weken een vruchtwaterpunctie, althans, toen nog wel), is mijn opa ironisch genoeg overleden aan een immunologische trombopenie.
Immunoglobuline schijnt op de een of andere manier (maar de artsen snappen niet hoe) de afbraak van bloedplaatjes door een immuniteitsreactie tegen te houden. De arts uit het LUMC die mij en onze kindjes behandelde vertelde dat hij het liefst bij iedereen die een trombopenie heeft, zeker als die acuut is, een infuus met IG aanlegt, omdat het vaak even duurt voor je het weet, waar het vandaan komt. De arts hier in Eindhoven die mijn opa behandelde was het daarmee eens en heeft dat ook direct gedaan. Maar ik moet wel zeggen - bij hem was het ook wel ineens heel ernstig. Normaal is geloof ik tussen de 150 en 450 miljard bloedplaatjes per liter bloed, mijn opa had nog 4 miljard. Mijn dochter zat bij haar geboorte op 108, dat was al reden genoeg voor paniek.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:51

WhiteRose schreef:
Een tekort aan bloedplaatjes kan door verschillende oorzaken komen. Het kan komen door erfelijke factoren (hoewel het dan meer gaat om het tekort aan stollingsfactoren, en vaak niet om de bloedplaatjes zelf), ziekte, medicatie. Het kan ook komen door falen van het beenmerg, hetzij door een tekort aan bouwstoffen, hetzij door verdringing van het merg door maligne cellen, leukemie makende cellen, bijvoorbeeld.

Je vergeet de ITP, dus een verhoogde afbraak ten gevolge van een auto immuun stoornis.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:08

Ah, dus als remedie :) Ik was een klein beetje opzoek naar het idee achter een oorzakelijk verband - infuus eraan, trombo's omlaag en waarom ze dan alsnog beenmerg afnamen :)

Idiopathische thrombocytopenische purpura (ITP) zou kunnen, of, wanneer aangetoond dat het door immuunaanvallen komt: ATP ipv ITP :) Is voor zover ik weet wel een diagnose bij uitsluiting van andere afwijkingen, dus nog even wachten op het beenmerg. :)

Immunoglobulines geven in kan ik me indenken, maar ik vraag me af wat het effect zou zijn bij een leukemie. Dan zijn de trombocyten niet laag door afbraak, maar door te weinig aanmaak. Wel leuke theorie om mee te nemen, zo leer je nog eens wat :) Dat er bij jouw opa direct ingegrepen werd was noodzakelijk, grofweg kijk je alsvolgt: normaalwaarde is idd tussen 150 en 400, onder 50 ontstaan (grote) stollingsproblemen, onder de 20, zo je wilt 10, krijg je spontane bloedingen (en dan alles keer 10^9/L natuurlijk:))

In aanvulling op mijn eerdere post: het rijtje oorzaken voor een trombopenie dat daar staat is niet compleet, het lijkt me het allerverstandigst om het onderzoek af te wachten, alvorens iemand al heel ziek verklaard is. :)

Edit: Nikka, ik vergeet er nog wel meer, geloof ik :) Miltproblemen, bloeding of trombose, schildklierproblemen, en vast nog meer... Mag nog wel even op doorstuderen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:16

Ja, die miljard per liter had ik er ook bijgezet om het zuiver te houden, ik heb het vaak ook over '4' en '108' etc ;)
Er was bij mijn opa overigens geen sprake van purpura, hij kreeg op zaterdag een bloedneus die hij op zondag nog had. De purpura kwamen pas later. Op dinsdag is hij overleden, maar goed, hij was al heel zwak door ernstig hartfalen. Dat had overigens waarschijnlijk niets met elkaar te maken, dat was wel sterk. Hij was ook bijna 10 jaar ouder dan de opa van TS.

Maar vandaar inderdaad mijn opmerking over IVIG. Dat zou ik ook gekregen hebben als mijn jongste dochter wel de (P/N)AITP had gehad (P voor prenataal, N voor Neonataal), ik zou dan vanaf 32 weken zwangerschap wekelijks een infuus met IG hebben gehad om de kans op bloedplaatjesafbraak en daarmee op o.a. een hersenbloeding terug te dringen.
Maar dat is wel lichtelijk off topic ;)

2 weken is nog wel erg lang op om zo'n uitslag te moeten wachten, TS :(:)

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 08:49

Bedankt voor jullie berichten. Kan er echt wel wat mee, en het is fijn om te lezen dat het ook andere oorzaken kan hebben.

Ik vind 2 weken ook best lang, maar ik houd jullie op de hoogte!

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:47

Als het inderdaad leukemie zou zijn dan zou je Opa een verhoogde hoeveelheid Leukocyten in zijn bloed moeten hebben. Leukemie is namelijk ongecontroleerde woekering van de Leukocyten. :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 22:11

Waarbij je in het perifere bloed dan weer lang niet altijd verhoogde witte bloedcellen ziet, er zijn zo ontzettend veel vormen van kwaadaardige bloedziekten waarbij de ernst ook nogal kan verschillen.

Whiterose: en dan hebben we het nog niet over de DIS, HIV en andere virussen, HIT, post-transfusie effect etc :+ Het rijtje is nogal lang weet ik uit ervaring :o En soms kom je er gewoon niet uit.

Blue_eyes: Wereldwijd (en ook in Nederland) is de eerste stap nog steeds steroïden bij een ITP, tenzij het een absoluut noodgeval is (bijv bloeding of idd zoals bij een pasgeborene) dan geef je iv Immunoglobulinen omdat het sneller werkt (uiteraard icm trombocytentransfusie). Ongeveer 80% van de mensen reageert goed op steroïden, cijfers voor de ivIg heb ik niet bij de hand, maar liggen daar net onder. Daarna kun je eventueel nog immuunsuppresiva of monoklonale antistoffen (rituximab) proberen. En milt verwijderen is ook altijd nog een optie als die (deels) de oorzaak is, al heb je dan wel graag de bloedplaatjes eerst wat op pijl ;)
Maar dan hebben we het wel echt specifiek over een ITP/ATP en dat zie je niet zo vaak bij mannen op de leeftijd van de opa van TS.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 00:10

gomir schreef:
Whiterose: en dan hebben we het nog niet over de DIS, HIV en andere virussen, HIT, post-transfusie effect etc :+ Het rijtje is nogal lang weet ik uit ervaring :o En soms kom je er gewoon niet uit.

O, het rijtje kun je ellenlang maken, daar ben ik ook niet bang voor. Maar meeste van de aandoeningen die niet in je directe dd staan, staan daar niet omdat je er een boel uit kunt filteren middels anamnese/difje. :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:15

gomir schreef:

Ach dan noemen we het toch gewoon idiopathisch, lijkt het meteen heel wat. :D

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:19

Nikka schreef:
gomir schreef:

Ach dan noemen we het toch gewoon idiopathisch, lijkt het meteen heel wat. :D

Zekers. Plak er een mooi naampje op, dat doet veel. :+ En idiopathisch klinkt altijd beter dan iatrogeen ;)

Havanna__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:20

Gisteren is de uitslag van het onderzoek gekomen. Een hele opluchting! Het is geen leukemie, of iets anders dat ernstig is (als ik het mag geloven).

Hij maakt 'gewoon' te weinig bloedplaatjes aan. Hij moet zichzelf nu om de zoveel tijd injecteren met steroïde, en hoeft pas in september terug te komen ter controle.
Wat nu de reden is dat hij zo weinig bloedplaatjes aanmaakt, dat wisten ze niet in het ziekenhuis. Vind het wel een beetje vreemd dat daar verder helemaal geen onderzoek naar wordt gedaan, maar aan de andere kant ben ik ontzettend blij dat het oké is!