Overstappen naar andere huisarts, maar niet kunnen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overstappen naar andere huisarts, maar niet kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 13:42

Hoi,

Er zijn de laatste jaren nog al wat dingen fout gegaan mbt mijn ha. Hieronder even een aantal punten:

- Ik had last van extreme vermoeidheid, plotseling, ineens rond 2003. Ik naar de huisarts, krijg ik het volgende advies( en ik citeer): Ja, je doet ook wel erg veel he, misschien zou je het eens rustiger aan moeten doen.' Klachten nog steeds aanwezig, tot de dag van vandaag oorzaak nog niet bekend.

- Ik loop sinds mijn geboorte al bij de KNO(keel-neus-oren) arts vanwege slechte oren.
In 2007 kreeg ik weer erg last van mijn oren, ik naar de ha, bleek ik poliepen in mn neus te hebben. Kreeg ik een medicijn mee. Hielp niet, terug gegaan, weer andere medicijnen, hielp niet. Ik vragen of ik naar de KNO-arts doorverwezen mag worden ( wat ik al eerder gevraagd had), nou dat werd ik dus, 8 weken na mijn eerste bezoek aan de ha. Toen ik bij de kno arts kwam schrok hij van wat hij aantrof. Zwaar vernauwde neus, zware poliepen, voor 50% verkalkte trommelvliezen waar heel veel druk op stond. Binnen een week werd ik geopereerd...

- Ook in 2007; Ik spring van een duin(vraag me niet waarom), blesseer mijn knie. Ik naar de ha. Stuurt me door voor een rontgen. Niks op te zien. 3 weken met krukken lopen. Had er na 6 weken nog veel last van, ik terug naar ha. Kreeg ik oefeningen mee.
Klachten verminderden minimaal. Jaar later weer terug naar vervangende ha ivm vakantie. Die heeft me meteen doorgestuurd voor een MRI. Helaas niks te zien. Dus ik weer terug naar eigen ha. Zegt ze dat zo'n blessure erg lang pijnlijk kan blijven. WTF, je weet niet eens wat ik heb!! Nja. Ik nu inmiddels na 2,5 jaar fysio aangevraagd, de fysio valt met haar mond open dat ik nooit meteen ben doorgestuurd door de ha.
Verder is de stand van mijn benen erg slecht en raadde ze me een pontoloog?? aan. Ha heeft hier nog nooit wat van gezegd.
Overigens kon de fysio meteeen zien en horen(na vertellen van klachten) wat het probleem was. Nu na 3 weken fysio en 5 behandelingen en tapen is er al enige verbetering.

- 5 weken terug was ik bij de ha vanwege terugkerende last van mijn oor. De ha concludeerde wederom poliepen en gaf me een neusspray om de poliepen te verminderen. Het werkte heel even, waar na 2 weken tot heden de piep in mijn oren ernstig terug kwam. Ik dinsdag de ha gebeld, voor advies, zegt ze, ga maar door met deze medicijnen, het moet over gaan (zei ze lacherig en ze zei ook dat ik niet moest verwachten dat het zomaar over was).
Nou het werd dus alleen maar erger met de dag, dus woensdag zelf een afspraak gemaakt bij de kno voor vandaag. Kom ik bij de kno, het eerste wat hij zegt is, jeetje wat klink je vol. Nja goed, hij kijken in neus en oren. Conclusie, ontsteking in neusholte, teruggetrokken trommelvlies links en zwaar teruggetrokken en geirriteerde trommelvlies rechts met een hoop vocht eromheen, ook ontstoken.
Meteen medicijnen gegeven, daar ik volgende week op wintersport ga (met vliegtuig...), conclusie, vrijdag terugkomen, als het dan niet goed is, geen wintersport en buisjes... ( zit verdomme zelfs aan de prednison)

Vanwege deze verschillende omstandigheden wil ik per direct naar een andere huisarts(ik hoop dat jullie dat snappen...). Nu heb ik dat al eerder geprobeerd, maar het schijnt dus dat binnen Heemskerk een soort van deal is gesloten tussen huisartsen dat je niet over mag stappen. Ik heb dit al bij 2 huisartsen geprobeerd maar elke keer wordt ik afgewimpeld met het excuus dat het niet mag.
Mijn moeder heeft zojuist al een klacht neergelegd bij mij ha, maar daar is de kous nog niet mee af, ik wil gewoon bij deze 2 vrouwen weg, en nooit meer in de buurt komen...! :(

Maar nu zegt een vriend van mij dat dit helemaal niet mag, je moet zelf je zorg kunnen kiezen. Is er hier iemand die daar mee van af weet of hiervan op de hoogte?
Ik ben verzekerd bij ZK en wil het nu via hun gaan spelen.
Ik kan zelfs schriftelijk laten bewijzen dat mijn huisartsen nalatig zijn geweest.

Wie kan mij helpen?

Anoniem

Re: Overstappen naar andere huisarts, maar niet kunnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:28

Ik heb net de zorgverzekeraar en de gemeente gebeld, beide kunnen niks voor me doen. Dan maar een ha bellen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:35

Lastig probleem. Je hebt recht op vrije keuze van arts, maar een arts heeft het recht patienten te weigeren (behalve als het om levensbedreigende situaties gaat uiteraard). Huisartsen zitten tegenwoordig prop- en propvol, vandaar dat ze je niet aan willen nemen als je een huisarts in de buurt hebt. Daarnaast zit je (misschien) met het probleem afstand. En huisarts mag slechts 15 minuten bij een patient vandaan wonen.

Het beste wat je denk ik zou kunnen doen, is bepalen waar je graag patient zou willen worden (Zorg dus dat je ruim binnen die 15 minuten bereikbaarheid zit, anders word het sowieos niks) en er dan langs gaan. Leg de assistente uit dat je van huisarts wilt veranderen en waarom. Met een beetje geluk lukt het je dan wel. Langsgaan werkt in dit soort gevallen vaak beter dan bellen.

Heel veel succes! (en beterschap)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:40

Dank je, ja ik heb al eerder contact gehad met een ha en uitgelegd wat het probleem is. Ik ga deze mensen nogmaals mailen en vragen waar ik terecht kan om overstappen te realisren. Er zal toch iemand over gaan en er zullen toch uitzonderingen gemaakt kunnen worden...?

Door deze voorvallen ben ik ook steeds gestresst als ik nara de ha toe moet en maak ik alleen een afspraak als ik t echt niet trek, nou dat zou toch niet moeten...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:40

Lalidan schreef:
En huisarts mag slechts 15 minuten bij een patient vandaan wonen.

Weet je dat zeker? Mijn HA zit toch op een flinke afstand van waar ik woon,
denk dat ik er met een half uur lopen nog niet zo zijn..
Ik ben wel benieuwd waar je dit vandaan hebt eigenlijk?
Het lijkt mij niet logisch eigenlijk, ook nog nooit van het bestaan van die regel gehoord. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:43

TE5 schreef:
Lalidan schreef:
En huisarts mag slechts 15 minuten bij een patient vandaan wonen.

Weet je dat zeker? Mijn HA zit toch op een flinke afstand van waar ik woon,
Ik ben wel benieuwd waar je dit vandaan hebt eigenlijk?
Het lijkt mij niet logisch eigenlijk, ook nog nooit van het bestaan van die regel gehoord. :)

Dat is mij ook verteld. Jij zou dus wel in aanmerking komen om over te stappen naar een andere ha.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:45

Maar mág het ook echt niet? Of is het alleen handig als je over wil stappen..? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:46

Mm ik weet niet hoe dat zit, maar als jij een spoedgeval hebt is het toh wel fijn als je een ha dichtbij hebt... ;)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:49

Dat klopt natuurlijk :j
Moet zeggen dat ik ook niet geheel) positief ben over mijn HA, dus misschien is overstappen inderdaad een keer iets om naar te kijken...

Verder kan ik je eigenlijk niet helpen, heb niet heel veel verstand van hoe dit soort dingen gaan..

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:53

Je kan wel weg gaan bij de praktijk, de vraag is alleen of een andere praktijk je erbij kan hebben vanwege het patienten aantal. Vaak zijn de praktijken te groot.
In grote steden hebben veel mensen geen vaste huisarts deze mensen worden Noni's genoemd. Je kan dan wel een afspraak maken bij een huisarts ze mogen volgens de eed die ze hebben afgelegd ook geen zorg weigeren.
Of het nog steeds zo is dat een huisarts binnen 15 min bij je moet kunnen zijn weet ik niet, je zie nu veel meer HOED'en (huisartsen onder een dak), groepspraktijken en de HAP's zijn er voor de ANW uren. In een kwartier kan je overigens een eind rijden met de auto! En bij bloedspoed bel je toch niet de huisarts :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:06

Mijn moeder zei ook al, kan je je niet uitschrijven bij deze ha en zodra je weer een ha nodig hebt, dat je dan naar een andere ha gaat. Maar vols mij ligt het niet zo eenvoudig...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:12

TE5 schreef:

Een half uur lopen is dus nog geen kwartier met de auto ;)
Het is geen wet die dit regelt, maar een regeling onder huisartsen. Simpelweg omdat ze bij een spoedgeval op tijd aanwezig moeten kunnen zijn. Dit is mij op school verteld, en ook alle huisartsen waar ik stage heb gelopen of patient was hanteerden die regel.
Maar dan nog, 15 minuten met de auto, dan kan je nog een aardig eindje weg wonen hoor.

Uitschrijven doen de meeste huisartsen niet zolang jij geen nieuwe arts hebt, juist om deze reden.

Het blijft een lastig probleem, met het huisartsentekort tegenwoordig. Noni worden kan ook alleen als je geen chronische problemen hebt, want losse huisartsen willen geen herhalingsrecepten uitschrijven (ook logisch, ze weten geen voorgeschiedenis, hoe iemand het middel gebruikt, waarvoor, of het wel kan, etc etcetc).

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:18

Wat herkenbaar :+
Toen mijn HA mij een dodelijke dosis medicijnen voorschreef, was dit de druppel in paniek belde ik mijn vriend op.
Die heeft direct zijn HA gebeld en daar mocht ik terecht omdat het dan ging om echtvereniging, dus tenzij je een kerel treft met een goede HA snel met hem geregistreerd gaat samen wonen ben ik bang dat je machteloos staat :(:)

Ik heb wel een angst om erheen te gaan, door jaren lang te horen gekregen te hebben dat het psygisch is en een asperine moest nemen en naar mijn bed moest gaan........

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:19

Dat van die 15 in is mij ook altijd verteld. Ik zat bij een zeer goede huisarts ging verhuizen maar wilde blijven. Dat was goed maar als er spoed was zouden ze niet komen. Uiteindelijk ben ik wel overgestapt, maar meer omdat ik 20 min fietsen te ver vond :)

Wat ontzettend vervelend dat je zo een slechte HA hebt TS. Ik hoop voor je dat het uiteindelijk wel gaat lukken met overstappen. Blijven volhouden!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:29

@ Lalidan, huh, wat raar, ik dacht echt dat ik 'lopen' las :o
Vandaar dus ook dat ik die regel zo apart vond.. :+

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:39

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:40

Dit staat er op postbus 51, dus dat zal wel ongeveer kloppen. Misschien dat je daar wat aan hebt om te weten hoe het wettelijk in elkaar zit.
Citaat:
Iedereen in Nederland kan zelf een arts kiezen. Dat geldt ook voor de huisarts. Heeft u echter een zorgverzekering met een naturapolis, dan kunt u alleen een arts kiezen die met uw zorgverzekeraar een overeenkomst heeft gesloten. Uw zorgverzekeraar vertelt u welke artsen dat zijn.

Geen huisarts te vinden
Lukt het niet om een nieuwe huisarts te vinden? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Deze kan u helpen bij het vinden van een nieuwe huisarts, en eventueel ook bemiddelen.

Kennismakingsgesprek
Voordat u een definitieve keuze maakt, kunt u een kennismakingsgesprek met een huisarts aanvragen. U krijgt dan een indruk van de persoon en zijn omgeving. In dit gesprek bespreekt u zaken die u belangrijk vindt.

Van huisarts veranderen
In Nederland bestaat het recht van vrije artsenkeuze. U kunt daarom van huisarts veranderen. U gaat als volgt te werk:

u maakt een keuze voor een nieuwe huisarts;
u vraagt of deze u als nieuwe patiënt accepteert;
u meldt aan uw zorgverzekeraar dat u van huisarts verandert;
u deelt uw oude huisarts mee dat u zult veranderen. U kunt dat mondeling, telefonisch of schriftelijk laten weten. Vraag uw oude huisarts ook om uw dossier naar uw nieuwe huisarts op te sturen.

Weigeren
Uw wens om van huisarts te veranderen kan op praktische problemen stuiten. De huisarts van uw keuze mag weigeren u als nieuwe patiënt aan te nemen als:

u te ver weg woont;
zijn praktijk vol is;
hij u kortgeleden nog hulp heeft verleend als waarnemer van uw oude huisarts.
Als een huisarts u om een andere reden weigert, kunt u contact opnemen met een vestiging van Zorgbelang Nederland. U kunt daar navragen of de huisarts juist handelt.

Huisartsen op internet
Via de website Huisartsen.nl bieden ruim 2000 huisartsen informatie aan over hun praktijk. U kunt ook de website kiesbeter hiervoor gebruiken. U kunt een huisarts zoeken op naam, op uw postcode of op woonplaats.

Maar inderdaad kan een huisarts je dus gewoon weigeren om een aantal redenen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:40

TE5 schreef:
@ Lalidan, huh, wat raar, ik dacht echt dat ik 'lopen' las :o
Vandaar dus ook dat ik die regel zo apart vond.. :+

Ja, dan zou het ook wel een hele vreemde regel zijn :D Zie het al voor me, huisarts die lopend naar een spoedgeval gaat :')

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 15:59

Daarom :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:08

Dank je Anoeska, daar kan ik zeker wat mee!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:57

Lalidan schreef:
Lastig probleem. Je hebt recht op vrije keuze van arts, maar een arts heeft het recht patienten te weigeren (behalve als het om levensbedreigende situaties gaat uiteraard). Huisartsen zitten tegenwoordig prop- en propvol, vandaar dat ze je niet aan willen nemen als je een huisarts in de buurt hebt. Daarnaast zit je (misschien) met het probleem afstand. En huisarts mag slechts 15 minuten bij een patient vandaan wonen.
Het beste wat je denk ik zou kunnen doen, is bepalen waar je graag patient zou willen worden (Zorg dus dat je ruim binnen die 15 minuten bereikbaarheid zit, anders word het sowieos niks) en er dan langs gaan. Leg de assistente uit dat je van huisarts wilt veranderen en waarom. Met een beetje geluk lukt het je dan wel. Langsgaan werkt in dit soort gevallen vaak beter dan bellen.

Heel veel succes! (en beterschap)

Dit wist ik niet; mijn ha zit 25 min. verderop :o Nu is er ook niets gezegd toen ik nieuw adres doorgaf, ook niet toen mijn zusje bij mij in de buurt kwam wonen...
Ik sta ook niet om te juichen om over te stappen, daar niet van; ben dik tevreden met mijn ha

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:07

Volgens mij binnen een straal van 5/7 km. Je kunt in principe gewoon overstappen. Heb laatst mijn vriend overgeheveld naar mijn huisarts omdat dat dichterbij is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:12

Ontzettend prut inderdaad ik zat in dezelfde situatie. Kon nu eindelijk naar een andere omdat ik verhuisd was.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 00:23

Ik heb precies hetzelfde met mijn huisarts...

Krijg antwoorden dat ik maar niet meer moet gaan paardrijden, motorrijden en ander werk moet zoeken... :? Gaat gewoon nergens over! Ook kwam ik ooit naar hem toe met een heel simpel iets: ik wilde de nuvaring. Ging hij heel moeilijk lopen doen, wilde andere pillen voorschrijven etc. Terwijl ik daar overduidelijk met 1 doel kwam...

Wil sinsdien (ik was 17 toen ik overstapte op de nuvaring, nu bijna 23) al een andere huisarts, maar geraak er maar niet aan. Heel frustrerend!