Ernstig ongeluk zien gebeuren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Ernstig ongeluk zien gebeuren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:09

Ik heb gisteren van heel dichtbij een ernstig ongeluk zien gebeuren (3 auto's bij betrokken op de snelweg), 112 gebeld en een van de gewonde mensen bijgestaan (nek en hoofd ondersteund, omdat hij last had van zijn nek en dus zo stil mogelijk moest blijven zitten). De man wist niet wat er gebeurd was, waar hij was en was even buiten bewustzijn geweest. Hij was er niet best aan toe. Het ambulancepersoneel zei dat er geen tijd was om te wachten op de brandweer om hem uit de auto te knippen, hij moest zo snel mogelijk naar het ziekenhuis.

Op dat moment ging alles vanzelf. Pas daarna kwam de schrik. Nu merk ik wat voor impact het hele gebeuren op me heeft. Ik heb niet geslapen en zie steeds de beelden van het ongeluk voor me. Ik heb heel erg hoofdpijn en voel me misselijk. Verder voel ik me een beetje verdoofd, alsof ik er niet helemaal bij ben.

Eigenlijk vind ik dat ik me niet zo moet aanstellen, maar ik merk dat het meer met me doet dan ik verwacht had. Toen ik vandaag weer in de auto zat stond ik 'op scherp'. Ik schrok van de kleinste dingen en was gewoon angstig. Alsof uit elke hoek gevaar kan komen.

Zijn er meer mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt en zulke klachten hadden?
Hoe lang hielden bij jullie die klachten aan?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:15

Ik heb ook zoiets mee gemaakt.
Ik heb het niet 100% zien gebeuren, zat lekker met mn oogjes dicht naast manlief, toen hij plots van 120 naar 0 km per uur ging.

Toen was er een busje verongelukt. 2 jonge vrouwen lagen op het wegdek en waren overleden en de man die stuurde leefde nog.
Helaas alcohol.

Ik vond het heel erg om die vrouwen te zien liggen.
Ik heb dat en nog steeds op mijn netvlies, maar ik kan er zelf wel goed mee omgaan.

Ik zit zelf in de gezondheidszorg en maak hierdoor toch vaker ellendige dingen mee.
Misschien maakt dit het voor mij minder moeilijk. en kan ik er gewoon beter/goed mee omgaan.
Dit zal van mens tot mens verschillen.

Als jij moeite heb, vraag dan even slachtofferhulp of ga langs je huisarts om t te vertellen. Die kan je wellicht begeleiden om je er mee te leren om te gaan.
Soms lucht het alleen al op om er even met wat mensen over te praten,

MaartJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:16

Ik heb zelf een keer een ongeluk gehad, buiten mijn schuld om en gelukkig geen lichamelijk letsel voor niemand van de betrokkenen. Ik stond op tijd stil voor een auto met aanhanger die plotseling remde, maar de auto achter mij niet en die ramde mij en daardoor ramde ik de aanhanger.
Ben de dag daarna wel gaan werken maar ben halverwege naar huis gegaan omdat het niet ging, de dagen daarna ging het eigenlijk weer steeds beter. En na een dag of 3 was ik echt wel weer mezelf.. behalve als ik over het voorval moest vertellen, dan sloeg ik weer dicht.
En nu nog, als ik in de auto zit en er komt iemand hard aanrijden achter mij bij het stoplicht doe ik m'n ogen dicht. En zo ken ik nog wel een paar voorbeelden...

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:18

Gelukkig heb ik geen ervaring, maar ik kan me heel goed voorstellen dat het een diepe indruk heeft gemaakt op jou. Mijn tip is dan ook PRAAT irl met wie dan ook. Je moet het van je afpraten. Huil, wees boos/woedend uit dat laat je emoties gaan des te eerder kan je er iets mee.

Je kan ook altijd bellen naar slachtofferhulp, hieronder een stukje uit hun folder.

Voor advies en
hulp gericht op uw specifieke situatie kunt u bellen met
0900-0101. U wordt automatisch doorgeschakeld naar
het dichtstbijzijnde regiokantoor.
Op http://www.slachtofferhulp.nl kunt u het adres van het
regiokantoor vinden. Ook kunt u via de website uw vraag
stellen.
Slachtofferhulp Nederland helpt u direct aan de telefoon
of maakt een afspraak met u voor een persoonlijk gesprek
bij u thuis of op een bureau. Alles wat u vertelt, wordt
vertrouwelijk behandeld. De hulp is gratis.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:18

Ik merk inderdaad dat ik nu echt de behoefte heb om mijn verhaal te doen ja :j

De politie had het ook al over slachtofferhulp, maar ik vond het een beetje raar om daar meteen heen te gaan. Wilde het zelf eerst even aankijken en als het me bezig blijft houden kan ik altijd nog gaan.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:19

Ik heb ook een ongeluk meegemaakt en iemand moeten identificeren in het ongeluk.
Het is niet mis en je moet dit ook niet onderschatten...
Vraag gewoon hulp als je hierin behoefte hebt!
Hebben ze je geen hulp aangeboden?

MamboBeach

Re: Ernstig ongeluk zien gebeuren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:21

We hebben allebei tegelijk gepost... Neem de hulp gewoon aan als je die denkt nodig te hebben, wat je zelf ook zegt, het lucht op!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:21

slachtoffer hulp wordt altijd direct aangeboden.
En het is helemaal niet raar hoor als je daar gelijk gebruik van maakt.
Als je er behoefte aan heb -> DOEN!!!
Voor je eigen bestwil!

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:22

Ik zou toch even slachtofferhulp bellen, ze kunnen veel voor je doen! (helaas eigen ervaring)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:24

Ik ga ze morgen bellen.
Bedankt voor de reacties. Voelde me zelf zo'n aandachtvrager als ik meteen zou bellen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:26

Ik heb 2 keer zelf een aanrijding gehad. 1 keer een vrachtwagen voor mijn neus in de bocht om zien kieperen en mijn vriend 2 keer in het ziekenhuis op moeten halen na ernstige motorongelukken waar hij wonderbaarlijk altijd alleen maar wat kneusingen aan over heeft gehouden. Ook ongeluk met het laden van pony van mijn zusje meegemaakt wat wonderbaarlijk ook goed afliep.

Ik heb mijn portie al wel gehad vind ik en dr gaat bijna geen dag voorbij dat ik niet aan 1 van de voorvallen denk. Had toen graag gehad dat slachtofferhulp al beschikbaar was maar dat is pas iets van de laatste tijd.

Zou er wel gebruik van maken, wellicht dat het helpt, ik weet hoe het voelt.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:35

Je stelt je beslist niet aan. Het is heel heftig om een ernstig ongeluk mee te maken en al helemaal om daar zelf nog hulp bij te moeten verlenen.
Neem de slachtoffer hulp gewoon aan. Daar zijn ze immers voor en mocht je het toch niks vinden kan je daar altijd nog mee stoppen.

Weet je wel hoe het nu met het slachtoffer gaat?
Wie weet helpt het je ook om even contact met die persoon te zoeken.
Voor het slachtoffer zelf misschien ook prettig. Zelf weet ik van een ongeluk dat ik het nog steeds "jammer" vind dat ik de persoon die me als eerste hielp, nooit heb kunnen bedanken..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:37

Ik weet helaas niet hoe het met die man gaat. Ik zou het wel graag willen weten. Zou de politie me dat kunnen vertellen denk je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:42

Pollewoppy schreef:
Ik weet helaas niet hoe het met die man gaat. Ik zou het wel graag willen weten. Zou de politie me dat kunnen vertellen denk je?

Dat is vrij lastig.
Ik werk zelf bij de politie en bij dus vaak bij ernstige ongelukken geweest.
Door de privacy-wetgeving is het zelfs voor de politie lastig om informatie uit het ziekenhuis te krijgen zonder explicite toestemming van het slachtoffer...
Ik zou gewoon naar het politieteam bellen uit die plaats en vragen naar de agenten die de zaak behandeld hebben, dan heb je de meeste kans.
Maar over het algemeen wordt zulke info niet zomaar over de telefoon gegeven omdat je nooit weet wie er aan de andere kant van de lijn zit.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:50

Oke, nou ja proberen kan altijd.
Ik heb een getuigenverklaring afgelegd, dus ik kan wel uitleggen waarom ik het graag wil weten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:56

TS, ik zou het gewoon proberen om het na te vragen... Ik wilde het ook graag weten, meisje waar het om ging kende ik dan wel maar ik wilde toch weten of ze nog leefde.

Emerald

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:13

Ik kan me heel goed voorstellen dat je dat niet in de koude kleren gaat zitten!! Op het moment dat het gebeurd ben je blijkbaar op de automatische piloot gegaan, maar de impact van het ongeluk komt natuurlijk later wel.

Ik ben zelf ook een keer getuige geweest van een heel akelig ongeluk. Ik was met nog twee andere vriendinnen destijds. Het was prachtig weer en we waren een beetje aan het rondlopen en hadden (zo'n bizar detail) net een ijsje gehaald. De hele ochtend was er in de buurt al een cabriolet aan het rondsjeezen met twee knullen en een jonge meid. Wij stapten net de winkel uit waar we ons ijsje hadden gehaald en zagen de cabriolet weer aankomen scheuren. De straat versmalt zich precies voor ons, door een klein vluchtheuveltje. De auto reed veel te hard en kon die kleine verandering in de weg niet op tijd inschatten, waardoor ie tegen de vluchtheuvel opreed en over de kop ging. Echt precies recht voor ons! De auto landde bovenop het meisje! We zagen haar dus liggen, ze was al dood. Echt zo akelig. De twee knullen gingen er in eerste instantie vandoor (van de schrik) en kwamen even later terug om te kijken. Het tafereel dat ze voor zich zagen was zo akelig, dat ze naast de auto over stonden te geven. Wij hebben een getuige verklaring af moeten leggen toen de politie erbij kwam en ook wij stonden op automatische piloot. Later kwam voor ons pas de klap en de realiteit van wat we hadden zien gebeuren. Wat me nou nog het meeste is bijgebleven na al die jaren (en dit is bijna 30 jaar geleden gebeurd!) is het beeld van het meisje. Ik zie haar nog voor me, jong, blond en lachend achterin die cabrio, genietend.... En 2 seconden later was ze dood. Dit heeft me nog jaren achtervolgd. Er was toen helaas geen slachtofferhulp of iets dergelijks beschikbaar voor ons, dus door er regelmatig met elkaar over te praten hebben we het wel een plekje kunnen geven.

Ik wens je heel veel sterkte en ik hoop dat je nog iets hoort over de toestand van het slachtoffer. Ik kan me voorstellen dat je dat heel graag wilt weten.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 23:16

Zo dat is ook heftig zeg! Kan me voorstellen dat dat beeld je bij blijft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:21

Wat naar voor je dat je dit hebt mee moeten maken.
Da's toch even een psychische aanslag op je mentale gezondheid...

M'n schoonmoeder werkt bij slachtofferhulp, en ik weet dat 't enorm helpt bij heel erg veel mensen. Gewoon om je verhaal kwijt te kunnen, en een luisterend oor te hebben.

En in heel veel gevallen krijg je dan ook gewoon te horen hoe het is afgelopen met de slachtoffers.

De politie werkt daar meestal wel aan mee :)

Ik hoop dat je snel van je klachten af bent, en dat je deze ervaring op een goede manier kunt verwerken.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 23:57

Jaren terug heb ik een keer een ongeluk zien gebeuren op de snelweg,deze heftiger dan degene die we daarvoor hadden meegemaakt.
Wat ik me niet meer goed kan herinneren was of het aan onze kant van de rijbaan was of aan de andere kant.. maar ik meen de andere kant. Het was vreselijk om te zien, vooral toen er nog gewoon auto's voorbij reden.
Ik heb er jaren nog veel aan gedacht, zeker nadat we zelf op de snelweg iets vervelends hebben meegemaakt waardoor mijn vader op zijn rem moest trappen. Dit is nog goed gegaan, maar toch blijf ik er wel aan denken. Zo vind ik het doodeng om vrachtwagen in te halen als er auto's voor me rijden.
Als ik dan op de weg rijd dan breekt het zweet me echt vreselijk uit.

Mocht het je dwars zitten en dat zal ongetwijfeld dan zou ik absoluut hulp zoeken om het te verwerken.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:10

zo ongeveer het zelfde meegemaakt

zag het gebeuren , en 1e hulp verleend aan een volwassen kerel
met lsagaderlijke bloeden en welke geheel in paniek was .. in de momenten dat die bij was
heb gevloekt gescholden m geknepen en boos gedaan om hem bij te houden ..

hij heeft het overleefd en kwam ongeveer 2 mnd later bij me langs ,

enigste wat hij zich kon herrinneren was een vriendelijke
vruowen stem .. nou geloof me dat heb en had ik echt niet 8-)

heb best wel lang "last"gehad
van het beeld van die man totaal in paniek en weer wegzakkend
ambu was er in 20 minuten maar leek wel uren
en idd dat het zo simpel kan gaan een ongeluk

denk dat je het nooit helemaal kwijt raakt

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:20

was nog heel klein en toen was er bij ons in de bocht een ernstig ongeluk gebeurt. heb het niet zelf gezien, maar al die drukte heeft toen wel indruk op me gemaakt. er was toen een jongen met zn brommer/scooter tegen een boom aangereden en toen een paar meter door de lucht gevlogen en had zo ongeveer alles gebroken wat je kan breken(weet niet of hij is overleden, lijkt me wel)
en een keer toen ik wat ouder was reden we ergens langs en toen was er iemand aangereden door een vrachtauto, allemaal bloed, zie t nog zo voor me

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:49

Op Kerstavond nog ....

Ik weet niet precies hoe het gebeurd is, want wij kwamen pas toen het net gebeurd was. Ambulance was er ook nog niet, maar ineens moesten we erg remmen en stond er een vrouw gillend en met haar armen wapperend langs de weg. Ze zei dat er een vrouw op de weg lag, dus wij zijn gelijk naar het meisje gerend, maar dat meisje was niet meer te redden. Ik ben verpleegkundige, maar ik vond dat toch wel aangrijpend, omdat we echt helemaal niks voor haar konden doen en ik in mijn werk doen we juist altijd van alles om mensen te redden.

Dat meisje was maar 19. Ik vond dat zo verdrietig zo met de Kerst ... die arme familie!

In ieder geval, sterkte! Slachtoffer hulp klinkt als een goed idee .... met de tijd leer je het vanzelf een plekje te geven.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:29

Wat een nare verhalen hier allemaal. Zo zie je maar weer dat een ongeluk zien gebeuren of anderszins meemaken ook ongelofelijk veel met je doet. In elk geval in de zin van dat je de beelden en geluiden die je toen hebt meegekregen weer zo terug kan halen, als was het de dag van gisteren.

Ik heb 9 jaar geleden een ongeluk met paarden meegemaakt, waarbij mijn paard op hol sloeg en vervolgens de hele groep kinderen die ik bij me had achter me aan kwam. Mijn vriendin van toendertijd heeft een hele akelige val gemaakt waarbij ze onder meer haar nek brak en de kinderen hebben het allemaal zien gebeuren. Ik niet, want mijn paard galoppeerde voorop, maar ik hoorde de kinderen op een gegeven moment beginnen te gillen en als ik daaraan terugdenk krijg ik weer de koude rillingen, het ging door merg en been. Het naarste geluid dat ik ooit heb gehoord. Ik heb daarna de kinderen en de pony's op moeten vangen (ik zag mijn vriendin pas later weer, maar die is echt door het oog van de naald gekropen) en dat ging allemaal goed. Pas 's avonds stortte ik in, ik kon helemaal niets meer, alleen maar huilen, en dat dagenlang. Ik heb er nog jaren af en toe nachtmerries van gehad en denk achteraf dat slachtofferhulp misschien nog geen gek idee zou zijn geweest, ook al mankeerde ik fysiek niks, mijn hoofd lag helemaal overhoop, ook van de schuldgevoelens. Ik kan er nu over vertellen op een logische manier en weet waar het mis is gegaan, maar krijg nog steeds af en toe de rillingen als ik eraan terugdenk.

Is het bij jullie ook zo dat je nog tot in detail weet hoe de dingen zijn verlopen, zelfs jaren later nog? Zoals Emerald, die vertelt dat ze het gezicht van het meisje achter in de auto zich na 30 jaar nog kan herinneren?
Ik weet nog wat voor dag het was en wat er nog meer op die dag gebeurde, wie er toen jarig was, de namen van de kinderen uit mijn groep en zelfs welk liedje ik in mijn hoofd had.

Pollewoppy, ik hoop dat slachtofferhulp iets voor je kan betekenen, ook al is het maar dat je je verhaal kwijt kan. Sterkte!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:35

Mijn schoonzsje heeft gezien hoe een oude man door een vrachtwagen werd geschept. Hij was direct overleden. Zij heeft ook slachtofferhulp ingeroepen. Dat heeft haar vrij goed geholpen.