Spastische dikke darm en opgezette buik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Whizzard

Spastische dikke darm en opgezette buik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:04

Hoi allemaal,

Ga het toch even opschrijven: sinds zaterdag heb ik al constant buikpijn, het is er dus de hele tijd. Ook wanneer
ik 's nachts wakker word is het er nog. Nu is mijn vader huisarts en heeft wat gevoeld en hij denkt dat ik
een spastische dikke darm heb. Nu geloof ik hem natuurlijk wel hoor, maar ik ben gewoon benieuwd of één van jullie hier ook last
van heeft? Wat merken jullie?
Ook keek ik net naar mijn buik en hij lijkt wel een stuk dikker, misschien komt het daar ook door? Ben wel aan de
pil, maar vorige week nog ongesteld geweest dus ik denk niet dat ik zwanger ben :P . Normaal ben ik bijna
nooit ziek dus vandaar dat ik me nu (misschien iets té) druk maak. Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie
er weer vanaf waren? Ik eet nu wel meer vezels; havermout e.d.

Ik ben benieuwd! :)

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:11

Zie het centrale PDS-topic;
[MW] Spastische darm belemmert leven

mijn buik is 's avonds alsof ik 5 maanden zwanger ben..
Ik loop er inmiddels al 2 jaar mee, en ik heb vrijwel elke dag buikpijn, en vaak diarree, en opgeblazen etc.. heel vervelend.
Bij mij werken vezels juist averechts; dan wordt het alleen maar erger.
Ik eet dus ook als ik brood eet alleen wit brood, en verder probeer ik een idee te krijgen waar het vandaan komt, maar tot op heden kan ik er geen pijl op trekken.

Succes, hopelijk gaat het vanzelf weer over!

HannahFrouk

Re: Spastische dikke darm en opgezette buik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:43

Hebben jullie beide dan al eens laten kijken naar bv glutenintolerantie of lactoseintolerantie ? (zomaar nieuwsgierig hoor)

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 22:17

Zomaar nieuwsgierig hoor? Jij weet er zo te zien wel wat vanaf (vanwege de termen die je noemt) :P. Maar nee, daar heb ik nog niet naar laten kijken. Waar zou daar eventueel dan op kunnen wijzen en wat is daar aan te doen?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:49

Whizzard schreef:
Zomaar nieuwsgierig hoor? Jij weet er zo te zien wel wat vanaf (vanwege de termen die je noemt) :P. Maar nee, daar heb ik nog niet naar laten kijken. Waar zou daar eventueel dan op kunnen wijzen en wat is daar aan te doen?

Coeliaki/glutenallergie
Lactose-intolerantie

Van een spastische darm kom je niet zomaar af. Ik heb een spastische maag en darm en heb daar al jaren last van. Je moet voor jezelf uit gaan zoeken tegen welke voeding je wel kan en tegen wat niet. Het is misschien handig om in het begin een dagboek bij te houden wanneer je wat hebt gegeten en wanneer je last van je darmen hebt. Ik heb volgende week een lactose-malabsorptietest en ik laat ook bloed prikken voor coeliaki.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 14:13

Ik vind spastisch darm nogal een "verzameldiagnose". Het kan namelijk door van alles en nog wat veroorzaakt worden. Om maar eens wat te noemen, een darm kan "spastisch" worden door magnesiumtekort, door enzymengebrek (of door mineralengebrek dat enzymengebrek veroorzaakt), door een slechte darmflora, door stoffen die storen op de plexus (= zenuwbesturing) van de darm, zoals bv stoffen waarvoor je allergisch bent, of zware metalen bijvoorbeeld. Maar wat toch wel het meest voorkomt (denk ik) is glutenintolerantie/of allergie of lactoseintolerantie. Je kunt dan niet tegen gluten en je darm reageert daar dan heel erg op. Of je kunt melk niet verteren en het vervolgens erg slecht lopende verteerproces zorgt voor allerlei storingen.

Ik zou daar eens iets over lezen als ik jullie was. Je kunt het regulier (bij de dokter) laten uitzoeken, of bij een alternatieve therapeut.

Ik zou het weleens overwegen als ik jullie was, bij sommige mensen scheelt het een hoop ellende als ze eenmaal een goed dieet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:26