afvallen, wanneer bewegen moeilijk is

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

afvallen, wanneer bewegen moeilijk is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:27

Ik open maar eens een topic.
Ik ben niet te dik. Laat ik daarmee beginnen.

Maar ik heb een buikje. In de loop der jaren verzameld.
Lijnen deed ik nooit, ik eet gewoon alles.
Maar ik eet niet veel. Nooit gedaan.

Dus nu ik dat buikje eraf wil hebben, heb ik een probleem.
Wat kun je nog doen?

Bewegen zullen veel mensen nu zeggen. Maar ik heb ziekte van Lyme. Mijn bewegingsmogelijkheden zijn beperkt. Ik rij 5x per week ca 20 minuten. Meer is niet echt mogelijk. Ik kan niet fietsen en ongeveer 5 minuten achtereen lopen.

Ik at:
2 boterhammen ontbijt
ca 4 koffie per dag
avondeten (vergelijk ongeveer 2 aardappelen, wat groente en wat vlees)
stukje kaas 's avonds
halve zak chips in het weekend
geen alcohol
geen snoep
geen middageten

Nu eet ik:

1 boterham ontbijt
ca 3 koffie per dag
avondeten hetzelfde

Dit doe ik al een maand of 3 maar ik val niets af.

Iemand nog een idee?
En natuurlijk is het geen ramp, nogmaals ik ben niet dik. Maar ik zou toch graag minder buik hebben.
Laatst bijgewerkt door Mars op 24-01-10 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

Yucca

Re: afvallen als je alleen een buikje hebt verzameld in jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:31

Poe ik vind het nogal weinig, ik zou ook middageten/tussendoor wat nemen om je spijsvertering op gang te houden.

Ik denk dat je toch wat meer aan cardio zou moeten doen, dus harlopen/wandelen/fietsen, evt. in samenwerking met spieroefeningen.

Wellicht naar een sportschool waar ze en trainingsadvies kunnen geven, waarbij rekening wordt gehouden met je ziekte.
Misschien is de tril-plaat voor jou een uitkomst...

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:34

Ehhh, ik zou eigenlijk wat meer gaan eten als ik jou was!
Het schijnt het beste te zijn om, om de paar uur wat te eten, dan werkt je spijsvertering sneller..
Je rijd al 5 keer in de week 20 minuten dus beweging heb je al.. Maar als je verder niet te dik bent, buikspieroefeningen? Of is dat niet mogelijk?
En meer drinken! Water drinken, want 3 koppen koffie op een dag vind ik persoonlijk ook niet zoveel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:39

buikspieroefeningen kan niet met mijn beperkte spieren. Kreeg al een pb dat ik fruit moest eten. Dat eet ik. Bij het avondeten. En ik drink van die 1 caloriedrankjes. Die staan inderdaad niet in de lijst.

En natuurlijk eet ik echt wel een koekje of zo als dat wordt aangeboden. En nee, ik heb absoluut geen anorexia (ook via PB) en ook nooit gehad. Ik at tot voor kort zonder problemen of dikker worden de gebakjes van mijn collega's.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:40

Je eet wel heel erg weinig. Doordat je dat al jaren doet raaktje spijsvertering daaraan gewend en zal je door meer eten in eerste instantie toch aankomen. Ik zou je aanraden om je eten iig wat meer te verspreiden, dus iig 1 boterham in de ochtend en 1 in de middag, tussendoor een stukje fruit. Hierdoor hou je, je stofwisseling aan de gang en kun je hopelijk langzaam opbouwen naar een meer gezond eetpatroon.

Ik snap dat bewegen moeilijk voor je is, terwijl bewegen eigenlijk heel belangrijk is om te kunnen afvallen. Misschien is het mogelijk om wat vaker op de dag, maar met veel rust ertussen wat oefeningen te doen?

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:40

1e vraag, wat vind jij een buikje? De een vind zijn bierbuik namelijk een buikje, de ander vind het al een buikje als het onder de borsten niet recht naar beneden loopt.

Maargoed, ik persoonlijk vind dat je wat meer moet gaan eten, juist door regelmatig te eten kom je op een goede spijsvertering. Ik zie dat je je middageten overslaat: heel slecht. Probeer genoeg te drinken, met name water, maar natuurlijk ook niet te veel.

Ten slotte wil ik je adviezeren om zoals Yucca ook al zei, naar een sportschool te gaan. Daar kunnen ze een speciaal bewegingsprogramma voor je maken, hopelijk kan dit jou een beetje helpen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:42

Je eet echt te weinig, dus je lijf komt in ruststand.

Voor een goede stofwisseling heb je per dag nodig, 3 x een maaltijd en 3 x tussendoortje

Als je dit al in gezonde toestand toepast zou je al af moeten vallen.....

Misschien SB, zij houdt zich aan het bovenstaande principe + afwisseling, vet-en suikerarm en vezelrijk voor een goed spijsvertering.

Ik ben zelf met SB 22 kilo afgevallen, gemiddeld 1 kilo per week (met naast het paardrijden, extra beweging zoals fietsen, lopen)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 14-01-10 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:46

oke buikje vind ik.. je kunt een rol pakken van ca 3 kilo zoiets.
Voor de volledigheid: ik ben bijna 50. Er zijn mensen die vinden dat dat normaal is. Maar ik vind het niet normaal, los van de leeftijd.

ik wil best 's middags een boterham eten, maar ik snap eerlijk gezegd niet hoe dat kan helpen. Je eet toch juist meer dan?

En ik kan me niet herinneren dat ik ooit (vaker dan één keer in de week) lunch. Heeft nooit effect op mijn gewicht gehad.

En via PB kreeg ik de vraag naar mijn gewicht.
Woog altijd ca 60 kilo (ben 1.64) weeg nu 66 kilo (ben nog stees 1.64).

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:47

Je eet inderdaad écht te weinig. Je kan beter gewoon eten zoals je eerst deed en met het buikje misschien moet je gewoon wandelen? Aangezien je geen buikspieroefeningen kan doen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:50

Hoe meer je gaat eten, hoe meer je verbranding op gang komt en hoe meer je af gaat vallen. Nu heb je de leeftijd inmiddels bereikt waarbij je lijf en je hormoonhuishouding ook gaat veranderen, en waarbij het afvallen wat minder makkelijk gaat.
Je zou even contact op kunnen nemen met een dietiste, zij kan je verder helpen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:53

Wat doe je in je koffie?
Je kan beter wat meer verdeeld over de dag eten.
Heb je er weleens aan gedacht om naar een huisarts te gaan?
Die kunnen je tips geven of doorverwijzen als het nodig is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 12:55

Suiker in de koffie. Zoetjes vind ik goor. Daarom heb ik al koffie geminderd. Ik eet niet veel suiker, behalve die koffie dan. Dat wil ik niet veranderen. Dan liever geen koffie meer.

Huisarts vind ik niet aan de orde. Het is geen heel groot probleem. Ik ben niet ziek.

Dietiste is eigenlijk wel een idee. Heb ik nooit aan gedacht.
Maar ik heb ook nooit bedacht dat ik te weinig zou eten. En dat wordt door een aantal van jullie gezegd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:00

Ligt drankjes zijn juist dikmakers, daar zit een zuur in wat weer zorgt dat je vocht vast houdt. kun je beetr water of water met suikervrije limo drinken.

Verder idd 5 eetmomenten in gaan bouwen en dan bv om 10u een plakje ontbijtkoek en om 16u fruit, of andersom.

En absoluut stoppen met de suiker!! Anders heeft lijnen verder ook geen nut.

En tsja eerlijk gezegd, het buikje van een 16 jarige hoef je niet meer op te hopen :D Vaak is je buik het eerste dat opvalt maar vaak zit er dan over de rest van je lichaam ook nog teveel vet opgeslagen maar dat valt vaak minder op.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:01

haha nee, ik hoef geen superstrakke buik hoor Vippie. Gewoon minder.

Weer wat geleerd: doe ik braaf light drankjes.. hmm.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:02

Misschien ook wel belangrijk: Heb je kinderen gehad? Dan gaat alles meer ''hangen''.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:02

ik denk dat een (sport) dietiste voor jou de tip is. gewoon opbellen, de zorgverzekering vergoed dit (of een deel ervan).
slim belly (tenminste neem aan dat met SB dit werd bedoeld) lijkt me voor jou niet handig, omdat je dan 3 keer per week cardio a 40 minuten gaat doen. dit is dus vrij intensief.
en je al aangeeft dat je op je max aan bewegen zit in de week.
iig veel succes!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:03

Lydiaaa schreef:
Misschien ook wel belangrijk: Heb je kinderen gehad? Dan gaat alles meer ''hangen''.

nee, no kids

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:03

Anya schreef:
Suiker in de koffie. Zoetjes vind ik goor. Daarom heb ik al koffie geminderd. Ik eet niet veel suiker, behalve die koffie dan. Dat wil ik niet veranderen. Dan liever geen koffie meer.

Huisarts vind ik niet aan de orde. Het is geen heel groot probleem. Ik ben niet ziek.

Dietiste is eigenlijk wel een idee. Heb ik nooit aan gedacht.
Maar ik heb ook nooit bedacht dat ik te weinig zou eten. En dat wordt door een aantal van jullie gezegd.

En het is ook waar dat je veel te weinig eet.
Als je aan het Sonja Bakker dieet doet, eet nog nog meer dan jij doet..
Alle andere tips die ik voor he heb zijn hier al genoemd, dus, 3x per dag een maaltijd en 3x een tussendoortje.

Let erop wat je op je brood doet, dus geen pindakaas en salami maar bijvoorbeeld appelstroop en achterham.
Voor de tussendoortjes geldt precies hetzelfde.
Geen gevulde koek maar een eierkoek of stukje indische cake..

1 glas light per dag..

Ben zelf ervaringsdeskundige :+ en zit ook altijd met mijn gewicht. Ik ambieer geen maatje 36 maar 44/42 zou erg leuk zijn.
het is gewoon een kwestie van verstandig eten en dus je levensstijl veranderen maar ja, ik hou nu eenmaal van het bourgondische leven met alles wat daarbij hoort 8-)

Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:06

Ik loop op dit moment ook bij een dietiste. 's morgens dronk ik vaak een glas Appelsientje, dat kun je beter vervangen door een sinasappel (vult meer). Frisdranken zoeken in de Spa&Fruit afdeling.
Snelle Jelle is eigenlijk 2 sneetjes ontbijtkoek. Een Liga Evergreen, daar zitten er 2 van in een pakje, daar mag je er maar 1 van.
Vergeet niet voldoende melkproducten te gebruiken.
Ik mag ook maar drie boterhammen per dag omdat ik voor vetten en koolhydraten gevoelig ben, mijn zus zit op 5 boterhammen per dag.

Koffie zonder suiker is best drinkbaar.
Als je Capuccino drinkt in een cafe, dan zit daar volle melk in. Uit automaten kan het dan weer wel.
Meer dan 5 koppen koffie per dag is ook niet te adviseren. En ook in koffie zit vet.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:06

Je bent tegen de 50, dan begint de overgang misschien ook een rol te spelen, dan kan door de hormoonveranderingen je lichaam ook iets veranderen, weefsels worden slapper, dus ook je buikwand, en als dan ook je spieren minder getraind zijn door dat je door de Lyme niet 100% bent kan dat heel goed resulteren in een dikker buikje.
En je eet beslist niet teveel, eerder te weinig (ik overleef het niet op zo'n dieet haha en ga ook richting 50).

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:07

juist door te weinig eten, neemt je lichaam alles op wat hij op kan nemen dus ook de verkeerde vetten,

kom anders bij ons in het topic kijken, dat is niet om af te vallen maari nderdaad om te kijken wat je eet mag en kan eten,

streep-je-slank. ??

dus door juist te weinig te eten kun je aankomen,
is mischien omdat je beperkt ben met sporten een trilapparaat nks voor jou? weet niet of het invloed heeft op je beperking

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:10

Naar mijn idee eet je echt te weinig. Heb zelf een jaar bij een dietiste gezeten en ik moest toen 6x op een dag eten en 2liter water drinken.
zal een lijstje opstellen voor je wat ik moest eten per dag en bij mij hielp het ben 10kilo afgevallen wel in combinatie met sporten, que het bewegen zou ik zeggen ga naar een goede sportschool met goede begeleiding leg je "probleëm" / ziekte uit en vraag of zij jou verder kunnen helpen.
hier het lijstje:
ontbijt: bruine boterham met beleg en een kop thee/koffie of melk
tussendoor: Ontbijtkoek (bijv snellejelle)of evergreen koekje, kop thee/koffie
lunch: 2 boterhammen met beleg en een kop heldere soep en een beker melk"
tussendoor: stuk fruit of een glas vruchtensap.
avondeten: groente aardappels vlees.
rond 20.00uur: schaaltje vla of yoghurt met meusli.
Tussendoor gewoon veel water blijven drinken.
ik hoop dat je er iets aan hebt en succes om je doel te bereiken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 13:13

Gaat in het topic van Stalnollie kijken.
Allemaal al vast heel erg bedankt voor het meedenken!
Ik loop er al een tijdje mee en vond het eigenlijk stom om erover te zeiken. Er zijn mensen met een groter gewichtsprobleem.

Ik ga i.i.g. maar eens proberen meer te eten en dan meer verspreid. Bizarre gedachte :j

Eyoor en Cassedy: dank voor het delen van jullie dieet :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:14

Minder eten vertraagt je stofwisseling, maakt dat je tijdelijk afvalt en meer aankomt zodra je weer normaal eet (of een keer een taartje mee pikt op een verjaardag ;) ). Ik zou eens met een diëtiste om tafel gaan zitten, zeker omdat je in je beweging beperkt bent. :)