Knie-operatie, ruggenprik of volledige narcose?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Knie-operatie, ruggenprik of volledige narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:15

Ik mag kiezen. Als ik mocht kijken dan zou ik dat zeker doen, maar dat mag sowieso niet.
De operatie duurt max 1 uur en ze gaan dus ook een vrij groot stuk bot los zagen en vervolgens weer vast boren met 2 schroeven.
Dat geluid lijkt me beetje horror, maar ik ben nog nooit geopereerd dus ik heb echt geen idee wat de beste keus is.
Dus, ervaringen?

Lenneke_

Re: Knie-operatie, ruggenprik of volledige narcose?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:23

Ik heb twee jaar terug gekozen voor een ruggeprik. Al die ellende die je kan hebben van narcose zag ik niet echt zitten (moe, misselijk etc.)
De ruggeprik is me goed bevallen, je voelt haast niets van de prik zelf en je voelt je verder gewoon goed.

Ik heb een keer op TV gezien dat bij een vrouw de narcose niet goed was gegaan. Het slaapmiddel en de pijnstillers werke niet, alleen de spierverslapper. Dus ze werd alweer wakker voor de operatie begon, maar kon helemaal niets door de spierverslappers.
Dat idee vond ik zo eng dat ik nooit onder narcose wil. Natuurlijk gebeurd dit praktisch nooit, maar toch :+

Voor het geluid zou je misschien watjes in je oren kunnen doen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:26

het is bij ieder natuurlijk anders de een kan goed tegen een ruggeprik de ander weer beter tegen een narcose,

mijn zus heeft voor twee jaar terug ook voor die keuze gestaan en koos toen voor een ruge prik, al zal ze dat nu niet meer doen,
die prik deed haar zo veel zeer, dat ze zelfs op tv er niet meer na kan kijken,

maar goed iedereen ervaart het anders wat ik al zij,

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:28

Ik ben eind november ook geopereerd en mocht ook kiezen. Ik heb toen gekozen voor de ruggeprik en zou dit zo weer doen. Ik was er heel erg angstig voor maar het is me 100 % meegevallen. Na een narcose lig je nog een paar uur bij te komen en met een beetje pech duurt het een week voor je weer normaal voelt. Prik zelf was wel even vervelend, maar was ik zo weer vergeten! Gek is wel dat je benen zo helemaal slap zijn en het is net of het niet jouw benen zijn.

Na de ruggeprik was ik meteen kwiek en gezellig na de operatie (behalve toen hij uitgewerkt was, auw auw!)...

Ik had wel een kalmeringstabletje waardoor ik beetje sleepy was en verder stond er gewoon gezellig muziekje op. Ik zou gewoon vragen of je anders oordopjes mee mag nemen.

Zomenilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:34

Ik ben jaren geleden geopereerd aan een gebroken knie (ski-ongeval, drie schroeven) met ruggeprik en een koptelefoon op met zelfgekozen muziek. Die prik heb ik niet eens gevoeld, en je krijgt sowieso een pilletje waardoor het je allemaal niet meer zoveel kan schelen, dus als ik nog een keer zou moeten kiezen zou ik zo weer voor de ruggeprik gaan. Inderdaad heb ik ook mijn been voorbij zien komen (ze gingen mijn been verleggen), en dan voel je dus niet dat het jouw been is, maar je ziet wel dat ze ermee bezig zijn. Da's wel heel raar.
Ik heb nog nooit volledige narcose gehad, dus daar weet ik verder niet over mee te praten. Maar dit beviel prima.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:35

Ik zou ook ruggenprik doen. Heeft mijn vriend ook gehad met kruisbandoperatie. Beviel hem wel goed.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:38

Ik weet dat mijn vader ook kiest voor ruggenprik boven narcose, van narcose is hij een keer ziek geweest.
Mijn vriend is 2 weken terug geopereerd, onder narcose, en hij heeft er vrijwel geen last van.

Maar nu vroeg ik mij af, kregen jullie een katheter bij de ruggenprik? Dat is namelijk geen pretje achteraf...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:39

Ik heb gekozen voor volledige narcose voor mijn knieoperatie halverwege November vorig jaar. Een kennis van mij kreeg een keizersnee met ruggeprik, en haar darmen kwamen na deze ruggeprik niet meer op gang. Ze heeft drie weken in het ziekenhuis gelegen. Voor mij een reden om niet voor een ruggeprik te gaan.

.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:40

Ik ben twee jaar geleden geopereerd aan mijn voet en kon ook kiezen.
Ik heb volledige narcose gekozen, wat ik opzicht wel lekker vond.
Ik kwam goed bij en was ook snel weer redelijk normaal.
Tot ik begon over te geven, ik ben behoorlijk ziek geweest van de narcose en moest een nacht blijven.
Het is moeilijk te zeggen wat bij jouw het prettigste is.
Succes in ieder geval.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:42

Lizz schreef:
Ik weet dat mijn vader ook kiest voor ruggenprik boven narcose, van narcose is hij een keer ziek geweest.
Mijn vriend is 2 weken terug geopereerd, onder narcose, en hij heeft er vrijwel geen last van.

Maar nu vroeg ik mij af, kregen jullie een katheter bij de ruggenprik? Dat is namelijk geen pretje achteraf...

Bij mij lagen drie andere vrouwen op de kamer met ruggenprik en die kregen toen plassen niet lukte een katheter.
Als je niet geplst hebt mag je niet naar huis.
Maar zij mochten lekker gaan.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:46

Ik ben vorig jaar onder volledige narcose geopereerd aan een gebroken arm. Toen ik wakker werd voelde ik me prima, werd echt wakker van he, heerlijk geslapen. Ook daarna nergens last van gehad. Binnenkort gaat het plaatje weer uit m'n arm en dan ga ik weer voor volledige narcose. Voor mij dus geen ruggenprik, laat mij maar lekker slapen.

Een bekende van me reageerde echter helemaal verkeerd op narcose, die was daarna kost-en-kots misselijk, zat ik daar naast het bed een bakje bij d'r hoofd te houden...

Het is dus heel persoonlijk hoe je erop reageert.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:48

Het voordeel van een ruggenprik bij zo'n groot ok (zo klinkt het toch) is dat ze een pijnpompje achter kunnen laten.dat scheelt heel veel na de operatie.

Ik heb nog geen van beide gehad, maar ik zou zeker voor een epidurale kiezen..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:49

Tip als je voor een ruggeprik kiest. Ga honderd keer naar de wc van te voren en neem schoon ondergoed mee.
Want je hebt dus geen controle over je blaas.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:51

Hey James,

Vorige week is mijn dinnetje ook aan haar knie geopereerd met een ruggeprik. Dat is haar heel goed bevallen, om 12 uur belde ze me dat ze op de uitslaapkamer was en om half drie mocht ze naar huis, toen had ze geplast en een stukje gehobbeld op haar krukken. Het voelde voor haar heel goed om alles mee te maken. Er blijft iemand steeds bij je die met je praat en je gerustste;t als je dat nodig hebt.

Voor mij persoonlijk zou ik daarvoor kiezen, maar ik word ook niet blij van narcoses. Voor het geluid mag je misschien je I-pod op?

Hoe dan ook: succes!!!
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 14-01-10 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:52

Ik heb ook al meerdere operaties gehad en heb tot nu toe alles onder volledig narcose gedaan.
Ik heb hier ook nog nooit last van gehad na de tijd.
Je mag ook 12 uur voor de operatie dan niks meer eten ivm misselijkheid.
Ruggeprik lijkt mij persoonlijk een beetje eng.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:52

Zou voor een ruggeprik gaan... Als je gewoonn goed ontsnt voel je er niks van. Van narcose kun je erg ziek worden en het is veel meer een aanslag op je lijf en duurt ook veel langer voordat die uit t lijf is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:54

Ja enige voorwaarde mocht ik voor ruggenprik kiezen is dat ik mijn iPod mee mag, anders ga ik echt psycho door dat geluid. _O-

De verhalen die ik nu hoor zorgen toch dat ik neig naar volledige narcose. Ik moet sowieso 2 tot 3 dagen blijven dus heb alle tijd om lekker uit te slapen. Misselijkheid heb ik dan liever dan al dat andere gedoe dat je misschien krijgt van ruggenprik..

Pien_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:56

Vorig jaar ben ik aan mijn knie/been geopereerd.
Ik mocht niet kiezen en kreeg een ruggeprik met een klein roesje.
Volgens hun was een narcose een aanslag op je lichaam en later ben je vaak misselijk ect.
Ze zijn ruim 2 uur bezig geweest, ondanks het roesje heb ik alles gehoord.
Na de operatie had ik ook een pijnpompje.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:02

mijn moeder heeft 2x een nieuwe knie gekregen en die heeft 2x voor een ruggeprik gekozen... het is haar goed bevallen en ze zou er direct weer voor kiezen... :) En het leukste vond ze dat ze nu haar benen eens behoorlijk hoog kon (laten) optillen... ze is nog nooit zo lenig geweest zei ze... :')

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:31

Ruggeprik! Ik heb tijdens mijn heupoperatie (totale heupprothese) en mijn knie operatie (totale knieprothese) beide een ruggenprik gehad, ging goed...nergens last van.
En het geluid....tjah dat hoor je wel maar je beseft niet eens dat het bij jou gebeurd, tenminste dat had ik.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:48

ik heb gekozen voor een volledige narcose toen ik aan mijn knie werd geopereerd, maar dit omdat ik heel egr bang ben voor alles wat er gebeurt. Ik moet e rniks van hebben dat ik voor de helft niks voel enzo, en al helemaal niet dat ik iets mee zou krijgen.
Bij mij is dit heel goed verlopen, 2 uur na de operatie liep ik al weer vrolijk rond op me krukjes enzo

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:19

Ik heb nu 2 keer een ruggenprik gehad.

1e keer was een kijkoperatie en hebben ze een stuk gescheurde meniscus weggeknipt.

2e keer is afgelopen april geweest. Ik had alle banden/pezen en spieren van/aan mijn knieschijf en bovenbeen compleet afgescheurd (het ging een beetje mis bij een aanhouding)
Ik had een hele aardige nog vrij jonge orthopeed en hij vertelde vooraf precies wat hij zou gaan doen, wat ik zou horen en hoe lang hij dacht dat t zou duren. Als ik wilde dan mocht ik meekijken en dat leek mij wel interessant. Dus, ruggenprik en een extra scherm op de ok. Mijn knie was goed kapot dus de operatie duurde langer dan gedacht maar de orthopeed legde alles heel goed uit, en we hebben zelfs nog leuk over mijn werk en de risisco's daarvan zitten praten. Operatie heeft bijna 2,5 uur geduurd maar naar mijn idee was het maar een uurtje.

Toen ik op de uitslaapkamer lag, kwam een verpleegkundige mij vertellen dat ik moest plassen. Dus, ik op zo'n steek po en zij stond achter het gordijntje te wachten. Ze vroeg nog, lukt het? Waarom ik antwoorde: Nee, ik weet niet meer hoe ik moet plassen :+ Gevolg was dat veel mensen in de lach schoten :P

Grappige is dat ik orthopeed die mij heeft geopereerd 3 weken later tegen kwam in een café. Ik zou voor het eerst na de operatie met een paar vriendinnen wat gaan drinken en we waren echt nét binnen toen ik iemand achter mij hoorde zeggen: Hier, een barkruk... jij moet op doktersadvies blijven zitten vanavond, dat was dus die orthopeed :D

Maar goed, ruggenprik ging t om.... Ik ben voor en doe het zo weer als het moet. Echt heel raar dat je benen ziet liggen die aan jouw lijf zitten maar je er niks in voelt.
Laatst bijgewerkt door Uthrick op 17-01-10 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:21

ik heb toen narcose gekozen het idee dat ik mn benen niet meer zou voelen vond ik doodeng. was vrij snel na de operatie alweer wakker en binnen 2 uur zat ik weer helder en uitgeslapen in de auto onderweg naar huis

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 17:23

Ik heb ook 2x een ruggeprik gehad ivm beenopeaties (breuk) Ze hadden echter te weinig narcose erin gedaan zodat halverwege het gevoel weer terug kwam. Dit gebeurt bij een gewone narcose ook wel maar dan ben je nog zover weg dat je je dat niet kan herinnderen. Nou kan ik het wel herinneren en het deed megapijn
Ben alsnog onder complete narcose gebracht