Automatisch donor?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Automatisch donor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 15:01

Voor het schrijven van een beschouwing, vraag ik mij af wat jullie er van zouden vinden als in Nederland net als ik belgie ingesteld word dat je automatisch donor bent. Behalve als je aangeeft dat je dit niet wilt zijn?

Ik weet dat er meerdere topics zijn waar dit in voorkomt, maar anders moet ik het tussen de discussies uit gaan zitten halen. Ik wil hier gewoon duidelijke meningen. :o

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:04

Ik ben voor :j Er is (volgens mij) door onderzoek aangetoond dat er dan veel meer donoren bij zouden komen. Ik denk ook dat veel mensen te lui zijn of überhaupt vergeten om zich te registreren en mensen die het echt niet willen kunnen zich afmelden.
Ik kan geen goed tegenargument bedenken, ben benieuwd naar meningen van mensen die er anders over denken :j.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:05

Mij maakt het niet uit, heb allang een codiciel. Zoveel moeite is het niet om dat papiertje terug te sturen toch? Zeker aangezien ze je blijven stalken met die dingen totdat je er 1 invult :+

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:05

Ik ben voor. Mensen zullen inderdaad te lui zijn om dit ongedaan te maken en snel denken 'ach ik vind het wel best'. Terwijl nu juist mensen te lui zijn om zich te registreren als donor.

Szan

Re: Automatisch donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:29

Prima regeling. Als je echt geen donor wilt zijn hoef je alleen maar even de moeite te nemen om het papiertje terug te sturen, dus je keuze is gewoon nog helemaal vrij. Maar veel mensen zullen zoiets hebben van 'prima, laat maar zo', dus meer donoren.. Ik ben voor!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:34

Vóór! Zeker weten. Veel te veel mensen die nu twijfelen en het daarom maar niet doen. Kunnen ze maar beter wel donor zijn en dan misschien maar afzeggen ;).

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:37

In de praktijk gaat het er in België niet zo aan toe hoor.

Er word door de arsten altijd goedkeuring gevraagd aan de familie, zij krijgen beslissingsrecht.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:37

Ik denk dat het een goed idee is :j

Ik zelf ben niet ingeschreven, omdat ik het idee.. Tja, ik weet niet..
Ik weet wel dat je toch al dood bent en dat het eigenlijk alleen maar mooi is dat je dan toch nog iets kan doen, maar toch..
Als iedereen standaard al donor was dan zou het idee denk ik al snel veel meer geaccepteerd worden..
Zeker door mij :j

Al zit ik er nog steeds over te denken om het gewoon te doen hoor,
maar ik vind het idee.. Tja, ik heb niet echt duidelijk in beeld wat ik er nou tegen heb,
maar ik vind het niet direct een prettig idee..

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:38

Neem er wel de beschouwing bij dat dit in België ook niet 'absoluut' geldt. Er wordt uiteindelijk altijd toestemming gevraagd aan de nabestaanden, en als deze uitdrukkelijk weigeren wordt daar naar gehandeld.... (vandaar dat ik dan ook al uitdrukkelijk duidelijk heb gemaakt aan mijn ouders dat ik donor wil zijn als er ooit iets met me zou gebeuren, zij kunnen hier namelijk in beslissen als ik er niet meer ben).

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:38

IK ben voor mede ook omdat ik echt al een jaar vergeten ben om dat stomme papiertje een keer in te vullen. Terwijl ik het me wel iedere keer voorneem. Ik ben dus een van de velen die je dan direct als donor zou hebben.

Hoewel ik me afvraag in hoeverre dat werkt ivm het vragen aan de nabestaande nu weten ze nog dat het echt jou keuze was. straks gaan ze misschien twijfelen en worden je organen toch niet gebruikt.

dienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:41

Absoluut voor.

En dan ook afschaffen dat ze het eerst aan je nabestaande gaan vragen. Als alles al geregeld is hoeven ze de nabestaande niet met zo'n moeilijke keuze te confronteren.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:43

Absoluut voor, als je tegen bent moet je het wel aan kunnen geven. Nabestaanden moeten hier geen zeggenschap in krijgen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:50

Ik ben tegen. Ik vind dat je zoiezo niet automatisch donor OF niet-donor moet zijn. Als er niets wordt besloten door een persoon, dan hebben de nabestaanden het voor het zeggen. En anders moet je gewoon ja of nee invullen. Lijkt mij veel eerlijker.

Ik ben nu dus ook automatisch donor, maar ik heb dat briefje echt nog niet gehad hoor. Moet ik dat dan gaan aanvragen ofzo? Ergo, ik ben het niet eens met deze regeling.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:51

daniella74 schreef:
Absoluut voor, als je tegen bent moet je het wel aan kunnen geven. Nabestaanden moeten hier geen zeggenschap in krijgen.

Ik vind eigenlijk wel dat de nabestaande hier zeggenschap in moeten houden. Ik vind het eigenlijk belangrijker dat mijn nabestaanden het niet erg zouden vinden dan ik. Ik bedoel ik merk er niks van zij moeten nog met die beslissing leven.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:53

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 19:59

Dat zal nog wel een aantal jaren duren voordat ze zover zijn. De eerst volledig in vitro gekweekte bieftuk woog ook minder dan 100gr en koste meer dan 10.000.000 om te maken. Dus voordat dat op organen gaat werken.

Maar misschien word xenotransplatatie (transplantatie van organen uit een andere soort bijv. varkens) nog iets. Zijn ze ook wel een eind mee.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:00

liedje89 schreef:
daniella74 schreef:

Ik vind eigenlijk wel dat de nabestaande hier zeggenschap in moeten houden. Ik vind het eigenlijk belangrijker dat mijn nabestaanden het niet erg zouden vinden dan ik. Ik bedoel ik merk er niks van zij moeten nog met die beslissing leven.

Dan blijven er weinig donoren over als de familie in blind verdriet dit soort wensen van iemand gaat overrulen. Ik vind het net zo iets als welke muziek iemand wil op zijn begrafenis, het betreft de laatste wensen van iemand die daar op een bepaald moment bewust voor heeft gekozen. En nee, je krijgt er weinig van mee als je in hersendood in het ziekenhuis ligt (of als overledene liggend in je kist en ze draaien opeens iets van Vivaldi omdat je moeder dat mooier vind dan Elton John) maar het gaat erom dat het jouw beslissing is geweest om donor te zijn en een ander geen recht heeft om die beslissing te herroepen.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:00

Voor!

Zoveel mensen die maar uitstellen en "geen tijd" hebben om dat even in te vullen. Kan ik me nou niks bij voorstellen, van mij mogen ze alles hebben. :D

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:01

Ik ben voor, mits je ook een voorkeur kunt aangeven.
Dat kan nu niet en dat is precies de reden waarom ik geen donor ben.

Mijn moeder is nierpatient, als ik morgen neerval, wil ik dat mijn nier naar haar gaat (mocht dit matchen). Dit gebeurd nu niet, het gaat naar de eerste op de wachtlijst!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:02

phormicola schreef:
Ik ben tegen. Ik vind dat je zoiezo niet automatisch donor OF niet-donor moet zijn. Als er niets wordt besloten door een persoon, dan hebben de nabestaanden het voor het zeggen. En anders moet je gewoon ja of nee invullen. Lijkt mij veel eerlijker..

Inderdaad, daar heb je wel een punt. In nederland is het nog zo dat je automatisch geen donor bent als je het papiertje niet hebt ingevuld zeker??

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:06

En dat vind ik veel erger. Mijn prachtige gezonde organen gaan naar de eerste op de wachtlijst die matcht en als dat een alcoholist is die al 20 jaar zwaar zuipt, geen enkele poging heeft gedaan om zijn probleem te erkennen en te proberen op te lossen tot het moment dat de artst dreigt hem van de wachtlijst af te smijten als hij nu niet stopt met drinken maar na de transplantatie met mijn fantastische lever weer naar de fles grijpt, daar heb ik moeite mee. Is die eerste op de wachtlijst een 70 jarige man die altijd gezond heeft geleefd en dan een tumor krijgt heb ik er geen enkele moiete mee. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat bepaalde mensen evengoed recht op organen hebben. Ik heb toen pa in het ziekenhuis lag echt bizarre dingen gezien van mensen die letterlijk het hele ziekenhuis voor ze bezig hebben om hun leven te redden stiekem zien roken en Febo zien vreten.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:10

TE5 schreef:
Ik denk dat het een goed idee is :j

Ik zelf ben niet ingeschreven, omdat ik het idee.. Tja, ik weet niet..
Ik weet wel dat je toch al dood bent en dat het eigenlijk alleen maar mooi is dat je dan toch nog iets kan doen, maar toch..
Als iedereen standaard al donor was dan zou het idee denk ik al snel veel meer geaccepteerd worden..
Zeker door mij :j

Al zit ik er nog steeds over te denken om het gewoon te doen hoor,
maar ik vind het idee.. Tja, ik heb niet echt duidelijk in beeld wat ik er nou tegen heb,
maar ik vind het niet direct een prettig idee..

Ik heb wel een codicil, maar ben geen donor ;) Dat kun je ook gewoon registreren en je kunt het ook altijd veranderen. :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 20:25

Beetje buiten mijn forum, maar omdat het een dubbel topic is dan ook maar een dubbel slotje:

de bedoeling van zo'n beschouwing is dat je zelf leert voor- en tegenargumenten te formuleren, niet de argumenten van anderen over te schrijven.

Huiswerktopics zijn op Bokt verboden, dus hier een slotje.