Voor de koukleumen onder ons......

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sparretje

Voor de koukleumen onder ons......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 12:46

Hoe houden jullie jezelf warm???

Ik ben een ontzettende koukleum, heb het zelfs in de zomer met temperaturen van 20'C nog niet lekker warm, dus jullie kunnen je voorstellen hoe dat nu is :+
Ik kan mezelf er momenteel dan ook nauwelijks toe zetten om te gaan rijden met m'n paard. Door de kou verkrampen mijn spieren helemaal en is er van even lekker rijden dus geen sprake meer.....
Ook na even gereden te hebben word ik maar niet warm.
Ik heb al thermo onderkleding aan, werk met laagjes maar zodra ik de koude rijbroek aanheb (lees nauw aansluitend om de benen) is het mis. Ik heb al geprobeerd om met een thermobroek onder m'n rijbroek te rijden, maar dan gaan de twee broeken over elkaar heen schuiven waardoor ik mi'n grip kwijt ben. En aangezien ik mijn paard al moeilijk kan uitzitten was dat geen succes.

Ik kies er dan ook maar wat vaker voor om te longeren met dit weer, dan blijf ik nog een beetje warm (lekker meelopen haha) maar wil toch echt wat vaker op m'n paard zitten i.p.v. ernaast.

Wie heeft er tips?
Thanx!!

Joltsje

Re: Voor de koukleumen onder ons......

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:50

pff lastig inderdaad..

je kan een skibroek aan doen..en dan net voordat je opstapt deze uit te doen. inderdaad veel laagjes. ik heb altijd een hemd aan.. ook in de zomer.

verder wordt ik van het rijden wel warm

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:07

en als je nou met gewoon spijkerbroek gaat rijden??
en dan warme termobroek eronder. of je pyjamabroek of majoo.

ik heb het ook altijd snel koud hoor,
ik rij gewoon in de winter niet. maargoed ik heb een koudbloed en hoef niet te trainen voor wedstrijden

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:09

En dan zal je zadel aan gort rijden met je spijkerbroek :P lijkt me geen goed plan.
Ik ben ook een enorme koukleun, vooral die voeten altijd :=
Ik zou nu wel willen rijden ondanks de kou, maar onze bak is door de hoeveelheid sneeuw en harde grond niet te rijden...

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:11

@ Joltsje: Ik heb idd al een thermo overbroek aan, maar tussen het moment dat ik die uittrek en het moment dat ik op m'n paard zit ben ik alweer koud. Daarnaast heeft m'n paard met dit weer echt wat langer nodig om los te worden, dus ik ga niet gelijk 'vol aan de bak' om het zo maar even te noemen. Ik denk dat ik het moet hebben van een ander soort broek, maar zou niet weten welke?

@gipsyboy: met een spijkerbroek rijden is echt geen optie. Ik rij mezelf op alle mogelijke plekken stuk, draag nu alleen nog een bepaald model van eurostar waarin het over het algemeen goed gaat, maar zelfs dan wil ik me nog wel eens stukrijden, laat staan met een spijkerbroek :n

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:13

@ Goldie: wij hebben gelukkig de beschikking over 2 overdekte rijhallen waardoor we gewoon kunnen rijden met dit weer, en dan nog loop ik te klagen :o

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:13

Al eens een gewone thermorijbroek (bv. Schoeller stof, of een andere dikkere stof) geprobeerd met daaronder een panty? :) Heb zelf een fijne rijbroek van Kingsland en deze: http://www.ruitersport.com/eurostar-fin ... p-559.html vind ik ook lekker warm. Stuk fijner dan een extra broek waardoor je het gelijk weer koud krijgt als je hem uit moet doen. Verder trek ik nu liever niet mijn dunne koude rijlaarzen niet aan en warm ik mijn jodhpurs altijd eerst op door ze voor de verwarming te zetten voordat ik ga rijden. Trek verder inderdaad veel laagjes aan, muts op, dikke skihandschoenen aan als ik naar stal ga die pas uit gaan als ik ga opzadelen en erop stap :)
Oja: Ook weer niet te dikke sokken aantrekken. Als je voet helemaal klem zit krijg je het juist koud.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:13

Heb je geen thermobroek die je óver je rijbroek kan doen? Heb ik namelijk ook, zitten twee ritsen aan de zijkant en zitvlak op..
Koste volgens mij 30/40 euro, maar heb in ieder geval geen koude benen meer..
En heb je wel een wind en waterdichte jas? Als je nml een jas hebt die niet winddicht is, krijg je het ook snel koud.

LisaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:16

Ik heb een speciale thermorijbroek van harry's horse (pewter). Ik doe er een thermo-onderbroen onder. Heerlijk warm!!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18

Heeft je paard met losstappen een uitrijdeken op? Dan kun je hem over je bovenbenen heen leggen. Dan ben je met instappen in ieder geval warm. Daarna lekker hard aan het werk! Daar krijg ik het altijd goed warm van in ieder geval...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:18

I.p.v. een nauwsluitende rijbroek kiezen voor een ruimvallende. Kun je daar evt. nog thermogoed onderdoen.
Of voor een speciale thermo-overbroek kiezen. Ikzelf heb tegen de kou een softshell rijbroek aangeschaft met fleecevoering van binnen. Die laatste bevalt mij dan weer super. :)

Als ik eenmaal ingestapt heb en echt aan het werk ga dan krijg ik het gelukkig wel snel genoeg warmer. Heb je wel een echt goede winterjas?

En als het niet alleen met paardrijden is, maar sowieso altijd al kan het ook misschien iets van lage bloeddruk de oorzaak zijn.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:24

Ik heb gehoord dat de hema van die leggins verkoopt die aan de binnenkant met fleece gevoerd zijn.
Is dat geen optie om onder je rijbroek aan te doen, aangezien een legging ook strak zit.

Ik heb het ook altijd koud, dus ik ken je problemen (gelukkig is mijn paardje pas 2,5 jaar oud en mag nog lekker jong zijn van mij, dus hoef niks met hem te doen behalve eten geven.

Voor koude voeten heeft hansaplast nu een tube met creme waar je warme voeten van krijgt. Heb hem sinds 5 dagen, maar moet zeggen dat het de ene keer helpt, de andere keer niet. Mijn moeder gebruikt het ook en die vind het heerlijk, dus je kunt het altijd proberen.

Die tip met een uitrijdeken zou ook wel een goed kunnen werken, lekker het deken over je benen heen leggen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:30

Ik heb ook zo'n winterbroek van HH, heerlijk! Ik heb ook altijd van die koude benen. Panty eronder, rijbroek, en dan nog een trainingsbroek eroverheen, en dan hielp het nog niet.
Nu heb ik ongveer deze:
http://www.agradi.nl/boer-ruiter/ruiter ... 58150/1391
En heb nooit meer last van koude benen, echt een aanrader.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:30

Sowieso zou ik niet net voor het rijden een laag (thermobroek o.i.d.) uit trekken. Daar zou ik het júist koud van krijgen.

Dan liever opzadelen zonder die extra broek. Poets/loop ik wat harder. Blijf ik in beweging en wordt het ook minder snel koud.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 13:50

bedankt allemaal voor jullie reacties +:)+

- Een overbroek met rijden lijkt me niet prettig gezien het feit dat ik me al zo snel stuk rijd, hetzelfde voor de tips van leggings e.d..
- De softshell broek met fleece voering ga ik eens achteaan, dat klinkt in ieder geval al lekker warm :D
- Ik stap idd in met uitrijdeken die ik dan onder de zweetbladen leg, aangezien m'n paardje echt tijd nodig heeft om warm te worden, laat ik hem met draven in eerste instantie ook liggen, vandaar eronder. Ik heb het wel geprobeerd over m'n benen heen, maar in draf werkt dat niet.
- de kou slaat voornamelijk op m'n benen, ik heb een goede jas, maar die vind ik te beperkend om mee te rijden, dan heb ik niet voldoende bewegingsvrijheid. Qua bovenlichaam gaat het wel, daar kan je met heel wat laagjes werken, maar die benen hè
Ik heb gelukkig vorig jaar geinvesteerd in lekkere warme laarzen van ariat, dus met m'n voeten valt het wel mee. het zijn echt m'n dijen zeg maar, en als die eenmaal koud zijn dan wordt ik zo door en door koud.
- en die lage bloeddruk kan idd wel kloppen ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:52

je hebt ook van die rainlegs..zijn niet echt warm.. maar eb je wel een extra laagje. deze gaat van je middel tot je knie en voor zover ik weet, zit er dan niets aan de kant van het zadel.. alleen maar aande buitenkant zeg maar..

hmm.. niet echt duidelijk volgens mij

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:53

maillot eronder of een strakke legging :). Werkt bij mij perfect. En natuurlijk thermolaarzen.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 13-01-10 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:53

En van die kitt chaps dan? (Verkrijgbaar bij o.a. goedhard.nl) Die doe je er wel overheen en opzich wil dat prima hoor. Daar krijg je totaal geen koude benen van. Ik ben nl. net zo'n koukleum als ik dat zo lees.
Thermolaarzen?
@ Randie: Je moet wel even alles lezen hè, dit staat er al dat ze dat heeft geprobeerd O:)

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 13:54

ts, ik heb niet echt een tip voor je, maar ik wil je wel graag vertellen hoe ik hier mee omga. ik ben dus ook zo'n koudkleum, en ja het is echt heel erg. als ik eenmaal koud ben kan ik ook weer heel moeilijk warm worden, ja door een hete douche, anders niet.
ik heb mij erbij neergelegd. ik rij nu ff tijdelijk niet. ik heb nu een bijna 4 jarige, vorig jaar beleerd, nou van mij heeft ze nu gewoon een rustperiode, ik vind het wel goed zo, als de vorst voorbij is dan ga ik weer rijden. ik kan het niet meer opbrengen om met deze kou te rijden.....

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-10 14:23

@criollolover: ik moet eerlijk bekennen dat ik ook tegen dat punt aan zit. Fijn om te lezen dat ik daar niet de enige in ben.
Op zich kan ik er mee leven om nu dan maar niet te rijden, maar ik heb wel iedere week prive les, en als ik die nu afzeg kom ik er denk ik niet meer tussen, de instructrice is erg gewild :D
Ik vind het dan ook niet eerlijk tegenover Furor (mijn paard) om maar 1x per week te rijden om zo m'n plekje te behouden, maar als je het me heel eerlijk vraagt rij ik nu even net zo lief niet.

Maar goed, ga zo even op jacht voor een softshell broek, jullie horen nog van me

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:33

Kleine tip die wel de moeite is.

De meeste warmte verlies je via je hoofd, dus dikke muts op is vrij belangrijk.

De rainlegs isoleren best wel wat hoor en de koude wind/ lucht heeft minder grip op je benen.

Verder hang ik alles op de verwarming voor ik het aantrek en is de bebsted keuze wol dus maillots dat is warmer dan katoen.

Als ik mijn hoofd en mijn voeten warm houd dan voel ik me minder koud doorgaans.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:38

Inderdaad, via je hoofd verlies je heel veel warmte (je was me net voor :-)). Neem aan dat je een cap draagt, misschien nog aanvullen met een orenwarm-band, die zijn ook erg lekker. Sjaal om. Verder heb ik een ribbroek aan altijd in de winter, ik vind die lekker warm blijven. En laatst bij Hyporama een jas gehaald die niet duur was, lekker warm is en lekker rijdt! Kan er gewoon mee dressuren nu. Ik heb een hekel aan jassen en zeker met rijden, heb altijd fleeces en bodywarmer aan, maar nu is dat te koud (buitenbak).

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:42

En een thermorijbroek? Ik heb er nu ook 1 en doe daar een legging onder. Heb het nog koud na een tijdje, maar het werkt wel redelijk om je beter warm te houden.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:49

Lastig, ik ben zelf ook een ontzettende koukleum, mijn tenen zijn zo'n beetje permanent bevroren nu maar juist met rijden krijg ik het lekker warm! Handen niet altijd, maar verder rij ik nu veel liever dan dat ik longeer, dat is pas koud. Ik zorg zelf wel dat ik redelijk warm ben als ik begin, dus kort poetsen en het liefst direct na uitmesten ofzo rijden, niet eerst ergens stilstaan in de kou. Ik draag een ribfluwelen rijbroek met een dunne panty/legging en skisokken. Heb iets ruimere schoenen aan met een wollen zooltje erin en mijn oude chaps die wat losser en warmer zijn. In de binnenbak houd ik het dan prima vol, boven draag ik inderdaad veel laagjes (hemd, t-shirt met lange mouwen, dunne coltrui, gevoerd fleecevest, sjaal en cap).
Maar de tip die ik je eigenlijk wilde geven: een stalgenootje had pas ook een fleecegevoerde rijbroek en was er heel enthousiast over. Hij is van EquiSports, maar ik begreep wel dat dat op internet moeilijk te vinden is. Zelf heb ik een jas van dat merk bij Terra Australia gekocht, misschien kunnen zij helpen?
En inderdaad, als je het echt te koud hebt zou ik gewoon niet rijden hoor.. Ik kan me er nu ook vaak niet toe zetten, het moet wel leuk blijven.

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:54

Oh ja, ik heb ook altijd tot ik er opstap een langere jas aan, dan zijn mijn benen in ieder geval zo lang mogelijk warm. Is sowieso heel fijn nu, ook met uitmesten enz.