Ik heb, jammer genoeg, ook zeer slechte knieen. Last van hypermobiliteit, en in beide knieen kruisbanden gescheurd.. 1e aan geopereerd, de ander staat in de planning.
Er is mij verteld dat je zonder kruisband, dus met een hele instabiele knie kan leven. Je moet dan alleen de spieren rondom je knie zó hard trainen dat die de klappen van de banden op kunnen vangen. Dat kan je alleen doen door actieve fysiotherapie. Ja, je kan ook gewoon sporten, maar fysiotherapeuten weten vaak iets meer van hoe en wat, die zetten een schema voor je op, geven je 'huiswerk' mee want ook heel veel dingen kan je thuis doen.. Als je wilt wil ik wel even de oefeningen opzoeken die ik afgelopen jaren heb moeten doen..? Laat maar even weten;)
Ik zou adviseren de brace zoveel mogelijk buiten wegen laten. Misschien de komende weken(maanden) wel in gebruik nemen, en als je spieren sterk genoeg zijn, m direct af doen. Spieren worden er 'lui' van, en dat moet je niet hebben. Je wilt immers niet je hele leven met een brace rond blijven lopen.
Ook al onderga je een operatie is t zeker zaak dat dan je beenspieren ook heel sterk zijn. Ik weet niet wat voor operatie je precies moet ondergaan, maar bijvoorbeeld bij het vervangen van je kruisband gebruiken ze meestal je eigen hamstring, dus deze moet gigantisch sterk zijn als er een stuk uitgehaald wordt.
Het is wel super vervelend zeg, bah! Heel veel sterkte!