Ondersteuning instabiele knieen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Ondersteuning instabiele knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 19:22

Hoi,

Tweede kerstdag is mijn knie uit het niets ontwricht, knieschijf verschoven en daarmee mijn kniebanden gescheurd. Ik zit inmiddels alweer een week of 3 in het gips, maar...

Al vanaf mijn 5de loop ik met knieklachten. De huisarts schoof het altijd af op groeipijn en dus werd er nooit naar gekeken, ook 3 andere huisartsen deden het af als 'aanstellerij'. Vorige week bij de nacontrole van mijn gips, heeft een nieuwe arts mijn knieen eens onder de loep genomen "Oh meissie zeg, die zijn zo instabiel als wat... Waarom is daar nooit naar gekeken? Als je hiermee straks 2 stappen zonder gips zet, gebeurt gewoon weer exact hetzelfde"

In de toekomst kan ik operaties overwegen, maar voor nu is dat echt geen optie als alleenstaande moeder. De arts kon als voorlopig advies alleen geven mijn beenspieren nóg harder te trainen. Ik kwam op internet echter ook speciale knie braces tegen.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zoja welke?

Ben benieuwd, want vind het best een eng idee dat het heel gemakkelijk nog een keer kan gebeuren.

Anoniem

Re: Ondersteuning instabiele knieen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:24

Ben ook wel benieuwd, ook problemen met mn knieen, blijf het volgen.

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:17

Ik raad je aan te gaan sporten onder begeleiding van een goede (sport) fysiotherapeut. Probeer inderdaad je beenspieren (de juiste, met name vastus medialis obliquus, google is your friend) te trainen maar ook de actieve stabiliteit.

De brace kan vaak helpen, vooral als je besluit in de toekomst een operatie te ondergaan. Bedenk alleen wel dat je spieren dan weinig meer kunnen hebben omdat je constant steun hebt gehad van die brace.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:01

Je hebt van een brace wel veel steun, maar als je daarnaast niets doet aan het 'versterken' van je spieren, verslapen je spieren juist alleen maar door die brace.
Dus ik raad je aan om, net zoals Nicole10 zegt, onder begeleiding van een fysiotherapeut te gaan trainen met evt. een brace erbij. ;)

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:37

Ik heb, jammer genoeg, ook zeer slechte knieen. Last van hypermobiliteit, en in beide knieen kruisbanden gescheurd.. 1e aan geopereerd, de ander staat in de planning.
Er is mij verteld dat je zonder kruisband, dus met een hele instabiele knie kan leven. Je moet dan alleen de spieren rondom je knie zó hard trainen dat die de klappen van de banden op kunnen vangen. Dat kan je alleen doen door actieve fysiotherapie. Ja, je kan ook gewoon sporten, maar fysiotherapeuten weten vaak iets meer van hoe en wat, die zetten een schema voor je op, geven je 'huiswerk' mee want ook heel veel dingen kan je thuis doen.. Als je wilt wil ik wel even de oefeningen opzoeken die ik afgelopen jaren heb moeten doen..? Laat maar even weten;)
Ik zou adviseren de brace zoveel mogelijk buiten wegen laten. Misschien de komende weken(maanden) wel in gebruik nemen, en als je spieren sterk genoeg zijn, m direct af doen. Spieren worden er 'lui' van, en dat moet je niet hebben. Je wilt immers niet je hele leven met een brace rond blijven lopen.

Ook al onderga je een operatie is t zeker zaak dat dan je beenspieren ook heel sterk zijn. Ik weet niet wat voor operatie je precies moet ondergaan, maar bijvoorbeeld bij het vervangen van je kruisband gebruiken ze meestal je eigen hamstring, dus deze moet gigantisch sterk zijn als er een stuk uitgehaald wordt.
Het is wel super vervelend zeg, bah! Heel veel sterkte!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:46

ik heb na mijn kruisbandoperatie ook een brace gehad, heel bouwwerk op mijn knie heen, je heb hier heel veel steun van maar niet handig.
heb later toen ik ooit ben gaan skieen een knieband omgedaan en dit hielp aanzienlijk.
nadeel is denk ik als je zoiets dagelijks gaat dragen dat je eigen spieren nog minder aan het werk zijn.
goede oefeningen die ik kreeg voor mijn knie (om hem te versterken) was fietsen en traplopen (of op een stepapparaat staan)