Kunnen blinden beelden zien als ze dromen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

loyce_

Kunnen blinden beelden zien als ze dromen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 16:51

Hallo, ,
mijn zus kwam er eigenlijk mee maar we wisten het antwoord niet. .
Want kijk wij weten bijvoorbeel hoe een persoon eruit ziet en we kunnen dus over een persoon dromen, maar blinden weten niet presies hoe het eruit ziet en kan die er dus dan ook geen beelden in zijn dromen zien ?

Gr,

_Evelien

Re: Kunnen blinden beelden zien als ze dromen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:52

Ben ik ook wel benieuwd naar!

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:54

Van google:
"Er zijn blinden die echt zien in dromen. Een paar ervaringen van blinden zijn bijvoorbeeld: “Ik droomde dat ik met twee vrienden praatte over een examen. Ik kon de details van hun gezichten niet precies zien, maar ze hadden een bepaalde hoogte, gewicht en een specifieke kleur."
Hele artikel: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... inden.html

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:56

Hmm.. goeie vraag.

De ogen van een blinde functioneren niet meer, maar ik kan me voorstellen dat hij nog wel gedachtes en voorstellingen kan hebben..
Dus waarom zouden blinden niet kunnen dromen? Die persoon zal er dan alleen uitzien als in zijn voorstelling..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 16:59

Blinden die ooit gezien hebben zullen vast kunnen dromen. Iemand die levenlang blind is ook vast wel. Aangezien dromen een hersenactiviteit is en niet van de ogen.
Alleen ze zullen waarschijnlijk andere beelden zien in hun dromen dan wij, deze mensen weten immers niet hoe de wereld eruit ziet. Dit is wat ik zelf denk, maar wel erg interessant idd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-01-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:00

Hmm.. na mijn idee zijn dromen herinneringen van beelden die je door elkaar gooit. Als een blinde nooit iets gezien heeft dan heeft die dus geen beelden lijkt mij.

Hm lastig. :=

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:02

Ik zou ook denken dat blinden die nooit iets gezien hebben niet kunnen dromen zoals wij dat doen............... Interessant.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:07

Interessant! Ik weet het eigenlijk niet. Ga het op school eens vragen :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:57

Splash_ schreef:
Ik zou ook denken dat blinden die nooit iets gezien hebben niet kunnen dromen zoals wij dat doen............... Interessant.

Dat denk ik ook.
Ik denk dat die op een andere manier dromen.
Wij dormen in beelden omdat we visueel zijn ingesteld. Blinden die eerder wel gezien hebben kunnen dit waarschijnlijk ook.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:59

haha, ik denk w dat ze gewoon kunnen dromen net als ieder ander mens,
ze kunnen toch ook beelden voor zich halen als ze ergens aan denken. (denkikdan :o )

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:34

Leinearthur schreef:
ze kunnen toch ook beelden voor zich halen als ze ergens aan denken. (denkikdan :o )

Als je niet weet wat voor beeld je voor je moet halen als je nog nooit een beeld hebt gezien, hoe moet je dat dan bedenken?

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:38

Bonjoy schreef:
Leinearthur schreef:

Als je niet weet wat voor beeld je voor je moet halen als je nog nooit een beeld hebt gezien, hoe moet je dat dan bedenken?

misschien is iemand later blind geraakt :))
en als iemand blind geboren is , en hij krijgt een beschrijving misschien dat hij een beeld voor zich kan krijgen?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:42

Ja oke, als iemand wel ooit heeft gezien kun je je wel beelden voor de geest halen denk ik.

Maar als je iets beschrijft is het voor een 'blind geboren' persoon kan die het alsnog niet bedenken toch? Als je zegt dat het blauw, 1 meter hoog en wollig is, dan kan die zich toch niet visualiseren hoe dat voorwerp er uit ziet?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:43

Pino! :D

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:44

Iemand zei we linken beelden die we zien. Maar een blinde linkt de beelden hoe hij ze ziet denk ik.
Liep stage op een school voor blinden (met beperking) en ging met een jongen naar mijn scooter hij ff voelen enz wist alles te benoemen terwijl die het ding nog nooit had/ en nooit zal zien.

Ze zullen beelden maken door voelen, horen en verhalen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:46

Dit kwam laatst op de radio, blinden zien wel beelden als ze dromen, omdat ze een voorstelling bij een gezicht hebben ;)

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:46

Citaat:
Maar als je iets beschrijft is het voor een 'blind geboren' persoon kan die het alsnog niet bedenken toch? Als je zegt dat het blauw, 1 meter hoog en wollig is, dan kan die zich toch niet visualiseren hoe dat voorwerp er uit ziet?

Blauw zal die 'zien'/ ervaren op zijn manier, 1m kun je laten voelen, en iemand die ouder is weet hoe hoog 1m is. En wollig ja dat is een schaap dus dat zal die vast weleens gevoeld hebben! En anders druk je hem pino in zijn handen :D

Gerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:48

Ik heb me dit serieus ook een paar weken geleden zitten afvragen. Ik weet het niet. Ik denk dat ze bij alles een eigen vormgeving hebben.
Of niet :')

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:50

mijn oom is blind, hij beleefd het net zo als in het echt, geen beeld dus...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:51

Cinnepin schreef:
Blinden die ooit gezien hebben zullen vast kunnen dromen. Iemand die levenlang blind is ook vast wel. Aangezien dromen een hersenactiviteit is en niet van de ogen.
Alleen ze zullen waarschijnlijk andere beelden zien in hun dromen dan wij, deze mensen weten immers niet hoe de wereld eruit ziet. Dit is wat ik zelf denk, maar wel erg interessant idd

Dat klopt idd :j

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:53

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:53

haha moet zeggen dat ik volgens mij ook altijd weinig 'beeld' heb als ik droom :+ Maar veel tekst en uitleg haha

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:58

TE5 schreef:
Cinnepin schreef:

mijn oom heeft gezien, hij ziet nu niet meer, al vanaf dat hij kind was, hij heeft ook geen beeld in zijn dromen hoor ;)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:34

Dromen doe je met onder andere je inbeeldingsvermogen. Dat is een speciaal plekje in je hersenen. Als dit in tact is, kun je nog dromen. Dus als bijvoorbeeld je oogballen zijn beschadigd, kun je je nog dingen inbeelden en dus ook dromen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:17

xXEviIXx schreef:
TE5 schreef:

mijn oom heeft gezien, hij ziet nu niet meer, al vanaf dat hij kind was, hij heeft ook geen beeld in zijn dromen hoor ;)

Ik vind één persoon beetje weinig om meteen te concluderen dat blinden niet dromen. ;)

Er zijn namelijk zat mensen die uberhaupt niet dromen (het niet onthouden), dus dat zou ook bij jouw oom aan de hand kunnen zijn.