Zweepslag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zweepslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:38

Juust! Ik heb bij het opstappen weer eens slim gedaan :roll:
Ik wou dus op een redelijk groot paard stappen, waardoor ik met mijn rechterbeen helemaal op mijn tenen ging staan om bij de beugel te komen, ik zet af en jézus, het voelde net alsof iemand een rotschop gaf tegen mijn kuit. Ik kon gewoon een aantal seconden mijn voet niet terug naar boven doen omdat het zo'n pijn deed. Ik dacht dat het gewoon kramp was, ik had er tijdens het rijden ook geen last van. Maar toen ik eenmaal thuis was.... Nou, ik kon niet meer lopen :D Dus ijs erop gelegd, hielp wel een beetje, ook veel gerust. Nu zegt mijn pa dat het waarschijnlijk een zweepslag (spierscheuring) is en dat ik er dus even rekening mee moet houden, en dus niet gymen. Vooral ook omdat ik in 2008 mijn knieschijf uit de kom gewerkt heb (heel ironisch, ook bij het opstappen...) van datzelfde been, en als mijn onderbenen niet genoeg steun bieden voor die knie krijg ik er heel veel last van. Maar hoelang zou ik niet echt kunnen sporten dan? En is het dan wel een zweepslag?

Arinossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:44

Het zou heel goed kunnen dat je een zweepslag hebt opgelopen. Misschien even langs de huisarts of de fysiotherapeut. Zij kunnen je informeren over het herstel en de do's en dont's. Verstandig is om bij een zweepslag een verhoging onder de hak te doen, zodat de kuitspier niet op rek komt te staan bij lopen enz.

Heel veel sterkte!

__Leonie

Re: Zweepslag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:06

Oh dat heb ik wel eens gehoord op traumacentrum,
Dat ze aan het rennen waren en dat ze dan ineens voelden dat iemand hun een harde trap gaf.
Ik kan er alleen niet meer op komen hoe het heette.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:30

Dat was een kapotte achilespees,dan heb je inderdaad het gevoel dat je een trap krijgt.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:11

Een zweepslag is inderdaad een scheurtje in je kuitspier, vaak bij de aanhechtingen.

Ik zou er mee langs een huisarts gaan.
Ik heb 2 keer een zweepslag gehad. De eerste keer was ik er met een week krukken vanaf. De tweede keer heb ik 3 maanden met krukken gelopen. ;)

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:14

mijn broer heeft het gehad!!
hij is een paar keer bij een sportfysio geweest! en heeft een tijdje op krukken gelopen..
zou toch even langs de huisarts gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:34

Maar klopt het dat je er vrijwel geen last van hebt?

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:38

Ik heb door een trauma (zonder zelf spanning te vragen kwam onder paard) een zweeslag opgelopen nou dat doet echt heeeel zeer!! Ik lag daarna te gillen van de pijn omdat het anders te zeer deed en van de pijn lag ik bijna in een shock. heb 3 weken op krukken gelopen etc. Dus bij mijn weten doet een zweepslag heel zeer.

Ik heb zelf lang niet kunnen rijden en daarna 3 maand zonder beugels gereden. Maar denk dat het bij jou wat sneller gaat aangezien je nu minder pijn hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:43

Daarom denk ik ook eigenlijk dat krukken etc niet echt nodig zijn :+ Vanochtend wel voor het eerst op schaatsen gestaan, maar moest na paar rondjes al stoppen omdat mijn kuit verrekte zeer deed..

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:54

nou op schaatsen staan kon ik toen echt niet :+ Misschien is je spier gewoon overbelast of uitgerekt? :+

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:20

Van een zweepslag blijk je wel gigantisch veel last te hebben. Daarbij zien je dan ook vaak een bloeduitstorting. Dus heb je dat niet? Doe even rustig aan, probeer af en toe rustig (!!) te rekken. Als je over een week of 4 nog last hebt misschien een bezoekje aan de fysio?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 21:41

wouterpaard schreef:
nou op schaatsen staan kon ik toen echt niet :+ Misschien is je spier gewoon overbelast of uitgerekt? :+

Gelukkig, dan zal het wel meevallen :D
Heb er wel nog last van dus alleen uitgerokken zal het niet zijn maar vast ook niet heel ernstig :)
Iig bedankt! Ik doe het gewoon lekker rustig aan :D

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 14:58

Ik heb nooit last van een zweepslag gehad.
Het enige waar ik 'last' van heb is het feit dat ik niet kan lopen (hak kan niet op de grond staan).

Sowieso lijkt het me niet verstandig als jij al dan niet een zweepslag hebt, maar misschien wel je kuit verrekt om dan te gaan schaatsen. ;) Laat er eerst een arts naar kijken. Je benen heb je nog wel heel je leven nodig en heb je last van je benen, krijg je dat vaak al gauw ook van je knieeën en rug.

Pimpelpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:06

Ik heb het twee keer in mijn bovenbenen gehad. Ik kon bijna niet meer staan van de pijn en heb weken rustig aan moeten doen, maar heb nooit blauwe plekken gezien. Misschien valt het bij jou wel mee, maar ik zou even langs je huisarts gaan voor de zekerheid!

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 15:15

Ik heb overigens ook nooit bloeduitstortingen ofiets dergelijks gehad. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 16:44

milatje schreef:
Ik heb nooit last van een zweepslag gehad.
Het enige waar ik 'last' van heb is het feit dat ik niet kan lopen (hak kan niet op de grond staan).

Sowieso lijkt het me niet verstandig als jij al dan niet een zweepslag hebt, maar misschien wel je kuit verrekt om dan te gaan schaatsen. ;) Laat er eerst een arts naar kijken. Je benen heb je nog wel heel je leven nodig en heb je last van je benen, krijg je dat vaak al gauw ook van je knieeën en rug.

Maar ik ben ook direct gestopt toen ik er last van kreeg hoor :)
Iedereen iig bedankt :)