Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 11:49

Ik ben er echt bang voor!
Vriendin van mij is van maatje 36 naar 48 gegaan...
Nou ben ik dus al de slankste niet (nooit geweest) en aanleg om dik te worden.
Ik ben nou net eindelijk wat kilo's kwijt! (weeg nu 79 met 1.65 lengte, dit was 86 kilo)
Ik ben nu echt bang dat ik binnen no-time iniedergeval weer zit waar ik zat! en misschien dus wel meer!!

Ik wil graag alleen reacties van mensen met ervaring

Dus geen reacties van mensen die denken dat het alleen ligt aan wat je eet, en dus reacties met: 'dan eet je toch gewoon niet meer dan normaal' of 'dan eet je toch gezond' want dat is dus helaas niet het enigste, het doet ook echt wat met je suikerspiegel en vetverbranding.

Anoniem

Re: Antidepressiva, Word ik nu Dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:51

Een bekende bijwerking is idd dat je aankomt door antidepressiva, maar dit verschilt per persoon.. Bij veel mensen zit er waarschijnlijk ook een heel groot deel emo-eten bij, dus in hoeverre het echt puur en alleen door het medicijn komt weet ik niet.. Je zou bij de arts aan kunnen geven dat je hier bang voor bent, maar ik weet niet of hij hier iets mee doet..

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:53

Het ligt eraan welk middel je slikt, er zijn inderdaad antidepressiva die zorgen dat je aankomt. (Meer eetlust, dus ook meer eten en een langzamere stofwisseling.)
Ik heb zelf het middel zoloft gebruikt, dit was geen groot succes (+20kilo). Daarna ben ik overgestapt op Prozac, en daardoor ben ik weer wat afgevallen, maar het ging er bij mij pas echt af toen ik helemaal gestopt was met alles.

Plus, je moet in gedachten houden dat antidepressiva een symptoombestrijding is, en je dus alsnog zelf de oorzaak moet aanpakken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:55

Sica was me net voor met antwoord geven.
Gelukkig heb ik het zelf niet nodig maar het ligt aan het middel en je moet nog wel aan de oorzaak werken.
Succes

Anoniem

Ik ben 10 kilo aangekomen door de anti depressiva.. Mijn tante 20, mijn opa zeker 7.

Mijn ervaring is dat je in het begin zeker wel aankomt, op een gegeven moment stopt dat. Nu ben ik bezig met sporten en op mijn eten aan het letten en ik val weer af. Ik heb wel het geluk dat ik eerst ondergewicht had, dus nu ben ik gewoon 'normaal' maar ik heb helaas wel straie gekregen van het snelle aankomen :(

Mijn tip is om gewoon normaal door te eten zoals je nu doet, je zult aankomen dat zeker. Maar wanneer je gewend bent aan de medicijnen zul je kunnen afvallen. Het is namelijk erg frustrerend om gelijk te beginnen met afvallen en dat dit niet werkt omdat de medicijnen zeg maar de overhand hebben.

Het ligt ook aan welke anti depressiva je voorgeschreven hebt gekregen. Seroxat wat ik slik staat erom bekend dat je veel aankomt erdoor. Zoloft dat ik daarvoor heb geslikt ben ik niks van aangekomen, die worden ook het meest aan jongeren gegeven ivm geen gewichtstoename. Alleen Zoloft hielp niet voldoende bij mij helaas.

Sterkte!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Door antidepressive van 36 naar 48 gaan? Lijkt me sterk dat het zo'n enorme impact kan hebben :? Ik denk inderdaad dat er ook nog veel emo-eten (ik noem het liever troosteten ;) ) bij zit.
Ik heb er wel info over gevraagd bij de dokter + psychiater en die vertelden dat het in de meeste gevallen gewoon larie is. Antidepressiva kan niet verantwoordelijk zijn voor zo'n enorm verschil van zoveel kledingmaten. Het wordt helaas teveel op medicijnen geschoven, terwijl er vaak omheen liggende factoren zijn die uiteindelijk misschien wel psychisch zijn, maar niet onder invloed staan van de medicijnen.

Ik heb overigens ook antidepressiva (Seroxat en Fluoxetine) geslikt en kwam niet aan, dus de post die hierboven staat over het gegarandeerd aankomen gaat niet voor iedereen op.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-01-10 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 11:56

Bedankt allemaal!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:58

Het is wel een mogelijkheid, maar het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je slikt en welk merk.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 11:58

magriet schreef:
Sica was me net voor met antwoord geven.
Gelukkig heb ik het zelf niet nodig maar het ligt aan het middel en je moet nog wel aan de oorzaak werken.
Succes

Dit zijn dus de antwoorden waar ik om vroeg ze NIET te geven..

'gelukkig heb ik het zelf niet nodig'

Verder valt er weinig te werken aan een 'oorzaak' en gaat dit dus helemaal niet om mijn vraag ;)

(sorry.. maar ben echt cranky nu .. 4e dag..)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:59

Ik zit nu anderhalf jaar aan de antidepressiva, maar ben er niet van aangekomen.
Het ligt er ook aan welk middel je gebruikt inderdaad.

Een ander middel dat ik gebruikt heb (geen antidepressiva) verhoogde wel mijn eetlust. Ik had dus wel meer honger gevoel. Aankomen doe je dan nog altijd door meer te gaan eten, dus in te gaan op dat honger gevoel. En dat heb je voor een groot deel zelf in de hand.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:59

Geen ervaring met gebruiken, wel mensen in mijn omgeving die het slikken. En ik studeer erover. :)

Een vriend van mij was juist in staat om te gaan bewegen sinds hij het slikte. Hij is dus afgevallen.

Daarnaast moet ik veel leren over de werking en de bijwerkingen. Of je ervan aan kunt komen of niet, is afhankelijk van het soort medicijn wat je slikt (er zijn erg veel soorten en merken) en hangt ook af per persoon. Dat is bij de meeste medicijnen zo.

Als het goed is heb je therapie? Praat erover met je therapeut, die kan het je het beste uitleggen en weet jouw situatie ook.

Ik kan alleen maar raden wat er met je aan de hand is en waarom je het slikt. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:01

O, ik krijg er trouwens volgende maand Ritalin bij, en dit is weer eetlust remmend.. zou dat 'helpen' ?

(De antidepressiva is voor mijn paniekstoornis en voor mijn verleden van 'instorten' rondom 'life-events'. Ritalin voor de A.D.H.D. )

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:04

ik slik mirtazapine in totaal 45 mg en ik kom niks aan
het ligt denk ik ook een beetje aan jezelf
gewoon niet meer eten als dat je deed, dan kom je ook niet aan
bij mij geven ze dit ook omdat ik ondergewicht heb, ik zat eerst aan de prozac maar daar kon ik niks mee eten

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:05

Ik denk dat je dan een vrij milde anti depressiva (mild in de zin van minder vervelende bijwerkingen) zult krijgen. Misschien wel hetzelfde als die vriend van mij (zelfde verschijnsel).

Paniekstoornis heb ik zelf gehad. Wens je er sterkte mee en blijf therapie volgen, ook als het moeilijk wordt :) zal je uiteindelijk helpen. ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:07

Klijntjuh, ik heb je een pb gestuurd omdat ik niet te veel offtoppic wil gaan

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 12:29

Dank je margriet ;)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:33

Ik heb 40 mg Citalopram geslikt en ben er niet van aangekomen.
Ik heb daarnaast ook diverse soorten methylfenidaat (stofje dat in Ritalin zit) gehad en daar veranderde mijn eetlust de eerste tijd echt enorm van. Had veel minder honger.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:34

Ik ben er niet bewust van aangekomen denk ik, ben wel aangekomen maar dat komt meer door mijn veranderde leefpatroon denk ik. Maar aankomen was voor mij alleen maar beter haha

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:37

Meid, begin alsjeblieft niet aan die zooi.
Niet alleen vanwege het aankomen maar ook de rest van schadelijke effecten die het voor je lichaam heeft.

Sica schrijft een waar woord: het is symptoombestrijding en je moet echt zelf de oorzaak aanpakken.
Er zijn allerlei soorten therapieën waar ze wel tot de kern van het probleem komen.
Heel veel sterkte.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:38

ranna schreef:
Niet alleen vanwege het aankomen maar ook de rest van schadelijke effecten die het voor je lichaam heeft.

Sommige mensen kunnen alleen met behulp van "die zooi" overleven :)*

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:39

Ik ben het met je eens dat AD slechts symptoombestrijding is.
Wel vind ik (en dat zeg ik uit eigen ervaring) dat het je situatie tijdelijk kan verlichten waardoor je in de therapie aan jezelf kan werken. Het maakt je net even wat stabieler waardoor je in de therapie beter naar je zelf kunt kijken en er dus meer uithaalt. Zonder de AD was ik er nooit doorgekomen. Zo zwart wit kan je dus denk ik niet zeggen dat je het niet moet slikken. Het kan een goed hulpmiddel zijn naast therapie.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:40

Pollewoppy schreef:
situatie tijdelijk kan verlichten waardoor je in de therapie aan jezelf kan werken

Dit dus :)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:41

Heino schreef:
ranna schreef:

Sommige mensen kunnen alleen met behulp van "die zooi" overleven :)*

Zal je niet verbazen dat ik het niet met je eens ben ;)
Zal ook niet verder op ingaan omdat TS een vraag stelde waarop mijn antwoord teveel off zou zijn.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:42

ranna schreef:

Sica schrijft een waar woord: het is symptoombestrijding en je moet echt zelf de oorzaak aanpakken.
Er zijn allerlei soorten therapieën waar ze wel tot de kern van het probleem komen.
Heel veel sterkte.

Ben ik het niet mee eens.
Je hoeft er niet van aan te komen, jij stelt het alsof je er per definitie van aankomt. Beetje research is denk ik wel goed om te doen en wat de medicijnen precies doen ;)

Ja, het is symptoombestrijding, en weet je waarom dat de kans op genezing verhoogd? Het maakt de stoornis makkelijker om mee om te gaan, zodat de therapie minder zwaar is om te doorstaan zonder terugval te hebben. Doordat je een handje geholpen wordt met de medicijnen, is de therapie effectiever.

En dat zuig ik niet uit mijn duim, daar is veelvuldig onderzoek naar gedaan door onafhankelijke onderzoekers.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:44

Dat is precies wat ik bedoel.
En ik weet het uit eigen ervaring :j