Wie heeft er ervaring met Sifrol?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fietspomp

Wie heeft er ervaring met Sifrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 22:37

Ik heb al jaren last van Rusteloze benen, waardoor ik dus geen goeie nachtrust krijg en overdag doodmoe ben en weinig energie heb. Dinsdag ben ik weer naar de huisarts geweest en nu heeft hij me Sifrol voor geschreven. Ik ben gister begonnen met slikken en merkte wel al een paar bijwerkingen op. Heb een uur geleden ook weer een geslikt. Ik merk gewoon echt nadat ik zo'n ding op heb, mijn energie level gigantisch snel daalt. Mijn ogen branden nu ook mijn hoofd uit van de slaap. Verder heb ik gisternacht extreme nachtmerrie's gehad (kan ook een bijwerking zijn, maar misschien was het toeval. We zullen het ontdekken). Hoofdpijn heb ik inmiddels ook al gehad.
Ik was benieuwd of er nog meer mensen ervaring hebben met dit middel en of het goed werkt.

Ik zelf moet over 3 weken terug naar de huisarts voor controlle, en moet nu één tablet 2 a 3 uur voor het slapen gaan slikken. :)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 21:42

Kan ik er vanuit gaan dat ik de enige ben hier? :=

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 21:44

volgens mij gebruikt mijn moeder dit medicijn!
ik kan het morgenochtend even aan haar vragen ;)

Fietspomp

Re: Wie heeft er ervaring met Sifrol?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 18:59

Is goed :). Bedankt.

De bijwerkingen zijn bij mij op het moment best heftig. Dus bel maandag even naar de huisarts. Misschien weet je moeder hier iets over?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:05

Ik zat even te kijken wat rusteloze benen precies zijn, want ik heb - volgens mij - ook iets in die trant. Heb je ook veel kuitkramp of dat het er bijna in wilt schieten zegmaar?
Kwam direct de bijwerkingen van het medicijn tegen;

Bijwerkingen
Uitleg frequenties:

Regelmatig : bij meer dan 30 op de 100 mensen
Soms : bij 10 tot 30 op de 100 mensen
Zelden : bij 1 tot 10 op de 100 mensen
Zeer zelden : bij minder dan 1 op de 100 mensen

Venster sluiten

Op welke bijwerkingen moet ik letten?

Behalve het gewenste effect kan dit middel bijwerkingen geven.

De belangrijkste bijwerkingen zijn verergering van rusteloze benen, onwillekeurige bewegingen, maagdarmklachten, vermoeidheid, hoofdpijn, vasthouden van vocht, duizeligheid bij het opstaan, psychische bijwerkingen, flauwvallen, spier- en gewrichtspijn, en gokverslaving.

Soms

•Als u dit middel gebruikt bij rusteloze benen: soms kunnen de verschijnselen hiervan juist verergeren. U kunt dan steeds vroeger op de dag last krijgen van rusteloze benen. Het is niet duidelijk of dit door het middel komt of dat de aandoening zelf erger wordt. Overleg met uw arts over aanpassing van de dosering.
•Vooral als dit middel wordt gebruik in combinatie met het medicijn 'levodopa': onwillekeurige en onrustige bewegingen.
•Misselijkheid vooral als u begint met dit middel. Neem dit middel daarom bij een maaltijd of met wat voedsel in. U heeft dan minder last van deze bijwerking. Neem contact op met uw arts als u wel last blijft houden. Mogelijk kan de arts u tijdelijk een middel tegen de misselijkheid voorschrijven tot u gewend bent aan de dit middel.
•Verder kunt u last krijgen van duizeligheid bij opstaan, bijvoorbeeld uit bed of uit een stoel. Zorg dat u langzaam opstaat uit liggende of zittende houding. Voelt u zich toch duizelig, dan kunt u het beste even gaan liggen en de benen wat hoger leggen, bijvoorbeeld op een kussen. Deze klacht gaat meestal binnen enkele dagen tot weken over, als uw lichaam zich heeft ingesteld op dit middel. Als u na enkele weken nog steeds last heeft van duizeligheid, moet u uw arts raadplegen.
Zelden

•Vooral de eerste paar weken: verstopping (obstipatie). Eet vezelrijke voeding en drink veel. Neem contact op met uw arts als u veel last blijft houden van uw darmen.
•Maagklachten, zoals opgeblazen gevoel, pijn in de maagstreek, boeren en zuurbranden. Mensen met een maag- of darmzweer, of die hier in het verleden last van hadden, zijn hier extra gevoelig voor. U verkleint de kans op maagklachten door het middel met wat voedsel in te nemen en geen alcohol te gebruiken.
•Vermoeidheid.
•Hoofdpijn.
•Vasthouden van vocht. Dit merkt u bijvoorbeeld aan gewichtstoename of aan opgezwollen voeten en enkels. Als u veel last heeft van opgezwollen benen, kan het helpen om even te gaan liggen met de benen omhoog.
Vooral ouderen boven de 70 jaar zijn gevoelig voor onderstaande psychische bijwerkingen. Bij hen kunnen ze dus vaker voorkomen.

•Vooral gedurende de eerste paar weken: slaperigheid of plotselinge slaapaanvallen. Deze slaapaanvallen kunnen plotseling ontstaan, soms zonder dat u ze voelt aankomen. Ze duren van enkele minuten tot enkele uren. Rijd geen auto als u soms slaapaanvallen blijkt te hebben van dit middel.
•Verwardheid, opwinding, slapeloosheid, angst of nachtmerries.
•Vooral na langdurig gebruik psychische aandoeningen, zoals waanvoorstellingen. Vooral bij mensen die al psychische aandoeningen hebben kunnen de klachten verergeren. Neem contact op met uw arts als u al psychische klachten heeft, zoals depressiviteit of als u last krijgt van bovenstaande klachten. Mogelijk moet de dosering worden aangepast.
•Draaierig gevoel.
Zeer zelden

•Vooral in het begin van het gebruik: flauwvallen, door te sterke daling van de bloeddruk. Uw arts zal daarom de eerste paar dagen uw bloeddruk controleren.
•Pijn op verschillende plekken, zoals in spieren en gewrichten, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak.
•Meer zin in vrijen en meer zin in gokken (gokverslaving) en dwangmatig winkelen. Deze bijwerkingen gaan over na een verlaging van de dosis of als u met het middel stopt. Neem contact op met uw arts als u hier last van heeft.
•Overgevoeligheid voor dit middel op. Dit merkt u aan huiduitslag en jeuk. Raadpleeg bij deze verschijnselen uw arts. Geef aan de apotheek door dat u overgevoelig bent voor pramipexol. Het apotheekteam kan er dan op letten dat u het middel niet opnieuw krijgt.
•Meer eetlust, eetanvallen en gewichtstoename. Let daarom goed op wat en hoeveel u eet. Vraag uw huisarts om een verwijzing naar een diëtist als u te veel aankomt.
Raadpleeg uw arts als u last heeft van één van de bovengenoemde bijwerkingen of als u andere bijwerkingen ervaart waar u zich zorgen over maakt. De dosering moet dan vaak wat worden verlaagd.

Bron: http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=1702

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 23:22

De bijwerkingen staan ook in mijn bijsluiter ;). Dus die weet ik al. En ik merk ze ook. Ik heb dr echt vrij veel op het moment. En fijn is anders. Moet zo trouwens ook echt gaan slapen, want hij begint nu ook weer te werken :P.

Maar rusteloze benen, ik heb dus een brandende pijn in mijn benen. Maar het gevoel verschilt per persoon.. Dit gevoel gaat alleen weg als je, je benen beweegt.

Zo heb ik vroeger trappen gelopen midden in de nacht, en rondjes gerent in mijn kamer omdat het gevoel dan minder werd :=. Komt natuurlijk weer keihard terug als je gaat liggen, maargoed.

Als je denkt dat je het hebt moet je even naar je Huisarts ;).

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:51

DarkDreamer schreef:
Als je denkt dat je het hebt moet je even naar je Huisarts ;).

Hahaha liever niet. Mijn huisarts gooit al mijn problemen maar op één ding. ;)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 18:37

Hmm oke. Andere huisarts dan? :=
Edit: Lijkt jouw ervaring een beetje op mijn omschrijfing? Want zou best kunnen hoor dat je het hebt. Heel veel mensen hebben het.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:53

DarkDreamer schreef:
Hmm oke. Andere huisarts dan? :=
Edit: Lijkt jouw ervaring een beetje op mijn omschrijfing? Want zou best kunnen hoor dat je het hebt. Heel veel mensen hebben het.

Ja, maargoed is weer zo'n gedoe.
Jou omschrijving? Hmm, ik heb enorm veel last van kuitkramp en de laatste weken ook van gespannen spieren. Het brandt dus niet. ;)

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 19:57

Het gevoel verschilt per persoon he. Maar het komt eigenlijk alleen als je in rust bent. (Dus als je zit of ligt, en vooral als je wilt gaan slapen). De enige manier om het gevoel weg te krijgen is dus je benen bewegen.
Vandaar ook de naam 'Rusteloze benen' of 'Restless legs'. ;)

Hm. Snap het. Al zou ik als het om je gezondheid gaat wel naar een andere huisarts zoeken.. :=