Trombose, longembolie en bloedverdunners, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pajidin

Trombose, longembolie en bloedverdunners, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:11

Ik ben een meid van 24 en ben vorige week opgenomen met een trombosebeen (in knieholte en lies) en longembolie aan beide kanten.

Het kwam me erg rouw op mijn dak omdat ik werkelijk nooit ziek was. Hoe ik eraan kom is me nog steeds een raadsel.

Zijn er meer meiden die op jonge leeftijd zoiets hebben gehad. Hoe ging bij jullie het herstel? Ik kan bijvoorbeeld na 5 dagen nog steeds niet op mijn been staan. Hoe verging jullie het tromboseprikken, kon je al snel stoppen? En wanneer waren jullie weer helemaal beter zodat je weer kon werken etc?

Mij werd aangeraden om een half jaar niet paard te rijden ivm de bloedverdunners. Ik denk niet dat ik dat kan opbrengen, dus ben benieuwd of er ook mensen zijn die met bloedverdunners paardrijden? Hoe gevaarlijk is dat?

Ik hoop op ervaringen!

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:16

hoi

ik was 28 en kreeg een longembolie
heb daarvoor 2 jaar aan de bloedverdunners gezeten
heb echt zeker een half jaar niet mogen werken toen

ongeveer 3 jaar geleden kreeg ik een trombosebeen
weer aan de bloedverdunners en een steunkous
krijg jij geen steunkous??
de pijn in je been wordt zachtjes aan minder
maar duurt wel even vind ik

ik heb een half jaar mezelf gespoten met bloedverdunning
en daarna over op de tabletten

de eerste keer had ik nog geen eigen paard en reed ik af en toe dus dat heb ik gelaten
de tweede keer had ik dus wel een eigen paard en ik ben na 3 maanden gewoon weer gaan rijden

omdat je bloedverdunners slikt raden ze het af
als je valt heb je eerder kans op interne bloedingen daardoor
dat is waar ze bang voor zijn

wat ik zeker zou doen is zo'n sos ketting of armband bestellen en deze omdoen
kan je daarin vermelden dat je bloedverdunners slikt
voor het geval dat er wat gebeurd

verder leef ik gewoon mijn leventje en heb nergens geen last meer van

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:31

Ik krijg nog een steunkous, heb nu zo'n wit elastisch ding om, omdat mn been nog dik is. Zodra ik kan lopen gaan ze zwagtelen en daarna krijg ik pas een mooie kous!

Mar-Nimbus,
Jeetje, wat klinkt jou verhaal heftig! Ik heb in mn hoofd dat ik over 2 weken weer helemaal de oude ben, misschien iets te hoog gegrepen. Moet wel zeggen dat ik me nu nog erg zwak voel. Maar dat kan ook komen door mijn bloedarmoede (hb 4,9), hier heb ik 2 dagen geleden ook een bloedtransfusie voor gekregen.

Wat was de reden dat je met de longembolie een half jaar niet mocht werken, was je erg benauwd of..?
En wat heb je lang moeten prikken en aan de bloedverdunners gezeten zeg. Gelukkig dat het nu weer over is. Nu nergens meer last van, zoals af en toe een gezwollen of pijnlijk been?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:31

Ik heb het zelf niet gehad, maar hoe merk je dit? Helse pijnen? Kleurverandering?
Ben er zelf een beetje bang voor aangezien ik rook

Princesspres

Re: Trombose, longembolie en bloedverdunners, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:38

slik je toevallig de pil?
Want pilgenruik kan je kans aanzienlijk verhogend.
Ook als je rookt gaat dat nog verder omhoog.
En als je dan ook nog eens aanleg hebt ( wat me wel lijkt na een trombose been en al twee keer een longembolie) dan kan het idd erg heftig zijn.

Ik zou erop rekenen dat je voorlopig nog wel aan de bloedverdunners zit.
Misschien wel voor altijd.
Als het goed is kan je na verlopp van tijd over op orale medicatie. Maar je zal altijd op moeten blijven letten. Meer bewegen, geen lange vluchten e.d.

Succes ermee meis!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 11:44

Ik had eerst het gevoel dat ik een spier verrekt had in mijn lies. Alleen ipv dat de pijn minder werd, werd het erger.
Vooral ook het gevoel dat je kuit steenhard is en helse pijnen. Verder was mijn ene been dus een aantal centimeter dikker en roder (beetje gevlamd). Het kleurverschil was bij mij trouwens al wel na 1 dag, terwijl ik toen dus nog niet naar de dokter was geweest.

De longembolie vind ik nog steeds een vaag verhaal, heb ook niet het gevoel dat ik dat echt heb. Ze dachten in eerste instantie dat ik longontsteking had, had heftige pijn in mijn schouder en onder mijn borst. Ook was ik soms kortademig en kon ik niet op mijn zij liggen. Na aanleiding van mijn trombosebeen kreeg ik een MRI-scan van de longen, waarop duidelijk werd dat het geen longontsteking was.

Mar_Nimbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:25

die longembolie klinkt inderdaad als een longembolie
ik herken dit wel

ik heb beide keren trombose gekregen na een operatie
juni dit jaar ben ik getest of dat ik blijvend kans heb op trombose maar daar is gelukkig uitgekomen dat dit niet zo is

de pil moest ik inderdaad gelijk mee stoppen
ik heb nu een mirena spiraal dat mocht wel

rhaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:30

trombosebeen en longembolie zijn eigenlijk dezelfde aandoeningen alleen op een andere plek.
de risicofactoren zijn inderdaad roken, pilgebruik, operatie, immobilisatie. Daarnaast zijn er afwijkingen in het bloed (bij factor V leiden) die gepaard gaan met een verhoogde kans op trombose. Deze komen vaak familiar voor.

Met betrekking tot de behandeling bestaat de behandeling uit spuitjes en tabletjes (beide bloedverdunners) in principe is het zo dat zodra je bloed dun genoeg is en goed ingesteld is de spuitjes gestopt kunnen worden en je met de tabletjes doorgaat.
Dit kan 1-2 weken duren gemiddeld maar wisseld per persoon natuurlijk.

In ieder geval veel sterkte en beterschap.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:39

Medousa hier op bokt heeft ook een longembolie gehad.
Misschien zou je haar eens kunnen pben ;)

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:44

ik heb ook een trombosebeen gehad. HEb een maand ongeveer niet gewerkt, daarna had ik eigenlijk weinig keuze, alhoewel mijn been nog best pijnlijk was. Kleurverschil heb ik overigens niet gehad op mijn been.

Na een aantal mnd ben ik wel weer gaan rijden, ook terwijl ik nog moest spuiten.

Tip rtrouwens als je zelf spuitjes moet zetten: leg eerst een par minuten een ijsklontje op de plek waar je gaat spuiten; minder pijnlijk en minder blauwe plek achteraf :)*

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 12:47

rhaps schreef:
Met betrekking tot de behandeling bestaat de behandeling uit spuitjes en tabletjes (beide bloedverdunners) in principe is het zo dat zodra je bloed dun genoeg is en goed ingesteld is de spuitjes gestopt kunnen worden en je met de tabletjes doorgaat.

Reken er nog maar even bij dat je de komende tijd moet zwachtelen tot de zwelling weg is, en je daarna een elastische kous krijgt - met het advies deze een jaar te dragen, om complicaties te voorkomen. En nee, daar wordt je waarschijnlijk niet vrolijk van, maar 't is wel verstandig..

Schrikken, balen, goed ziek zijn, en langzaam weer opnieuw beginnen.. Sterkte! :)

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:50

@ Sans6 bedankt voor de tip van de ijsklontjes. Hoewel ik het niet echt heel pijnlijk vind...vooral heel eng.
In mijn bovenbeen vond ik heel vervelend en daarom spuit ik nu in mn buik. Ik durf niet te kijken als ik de naald erin prik...ik doe het met mn ogen dicht :D Haha mietje dat ik ben! Jij hebt een paar maand moeten spuiten? Ik begreep dat wanneer je bloed goed is je gewoon alleen nog bloedverdunners hoeft te slikken.

Hoe lang duurde het voordat de pijn helemaal over was in jou been? En een maand niet werken, dat was ivm met pijnlijk en dik been of was je ook erg moe?

Verder geen problemen gehad met rijden? nog voorzorgsmaatregelen getroffen? Reed je met de steunkous om?

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:51

MoonChloe schreef:
Medousa hier op bokt heeft ook een longembolie gehad.
Misschien zou je haar eens kunnen pben ;)

Dank je voor de tip!

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:56

WhiteRose schreef:
rhaps schreef:

Reken er nog maar even bij dat je de komende tijd moet zwachtelen tot de zwelling weg is, en je daarna een elastische kous krijgt - met het advies deze een jaar te dragen, om complicaties te voorkomen. En nee, daar wordt je waarschijnlijk niet vrolijk van, maar 't is wel verstandig..

Schrikken, balen, goed ziek zijn, en langzaam weer opnieuw beginnen.. Sterkte! :)

Tnx!

Ik moet volgende week zwachtelen, dit kon nu blijkbaar nog niet omdat ik nog niet kan lopen. En er is me inderdaad verteld dat ik daarna een sexy steunkous krijg :+ Die ga ik ook zeker wel dragen.....vraag me wel af hoe andere mensen dat doen in de zomer? Geen rokjes meer aan?
Weet jij ook of de zwachtel erg dik is? Kun je hiermee bijvoorbeeld wel gewoon je skinny jeans aan bij wijze van....

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:02

ik vond die vloeistof anders behoorlijk pijnlijk!

Overigens word ik nu in februari (zo'n 5 jaar na trombosebeen) "geopereerd", ik heb er inwendige spataders aan over gehouden. Dus weer een pijnlijk been. Deze spataders gaan ze nu van binnenuit dichtbranden.

(en het opmerkelijkste; één van de mogelijke bijwerkingen van deze ingreep? Trombose ;) )

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:06

Ik had vorig jaar ook zomaar uit het niks een trombosebeen (bovenbeen) Ik ben 36. Ik heb er gelukkig weinig last van gehad en ook geen longembolie erbij gehad, dat maakt mijn situatie waarschijnlijk anders als wat voor jou geldt.
Ik heb ongeveer 2 weken moeten spuiten, daarna nog enkel bloedverdunners slikken. Ik moest elke week/14 dagen/3 weken prikken, dat was een beetje afhankelijk van de laatst geprikte waarde.
In mijn ziekenhuis was het de standaard procedure om een trombosebeen dat voor de eerste keer opspeelde een half jaar te "behandelen" met bloedverdunners en controle dmv. bloedprikken.
Ik had ook een steunkous, eerst een hele (voet tot lies) daarna eentje tot onder de knie. Die hoor je officieel 2 jaar te dragen, heb hem dat half jaar wel trouw aangehad maar daarna eerlijk gezegd niet meer, vond het een vreselijk ding, heb ook geen enkele last nu.

Ik heb mss nog wel enkel tips voor je die ikzelf pas laat heb ontdekt:
- Het ijsklontje voor het prikken, maar die was al vermeld.
- Bij het bloedprikken kun je gerust vragen om een kindernaaldje, dat scheelt aanzienlijk in het stijve gevoel/blauwe plek naderhand
- Let echt goed op bij de aanschaf van gewone geneesmiddelen, er is heel veel gewoon te koop dat absoluut niet samengaat met bloedverdunners, ook bv. mondspoelmiddel, aspirines ed. Vraag echt even aan de verkoopster of het middel gebruikt mag worden met bloedverdunners want het staat niet altijd duidelijk vermeld op de verpakking.
- Geef overal en altijd heel duidelijk aan dat je bloedverdunners gebruikt, ook bij tandartsbezoek ed. Zelf had ik een kaartje in mijn auto en portemonee, zodat hulpverleners in geval van een ongeluk konden zien dat ik bloedverdunners gebruikte. Ik hoorde pas veel later dat je daar bij de apotheek speciale kaartjes voor kunt vragen.

Ik heb gelijk weer paardgereden, weliswaar met kous maar had verder geen last, mocht ook gewoon van de internist.
Ik slikte de pil en rookte, inderdaad een verhoogde kans op trombose dus maar volgens mijn internist niet satndaard de oorzaak. Uiteraard raaddde hij me aan te stoppen met roken maar ik mocht de pil gewoon blijven doorslikken.

Als je meer vragen hebt, stel ze gerust! Succes ermee!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Hai,

Ik heb ook een dubbele longembolie gehad. Zes weken na de bevalling van mijn dochtertje kreeg ik plotseling geen lucht meer. Ik sloeg gewoon dubbel van de pijn.
Onmiddellijk opgenomen geweest in het ziekenhuis; 14 dgn lang.

Ik heb een jaar lang bloedverdunners geslikt.

Echt heel naar. Ook ik was nooit ziek, nooit ergens last van en dan ben je plotseling een patient. Mij kregen ze ook heel moeilijk ingeregeld qua INR, mijn lichaam brak 'sintrom' veel te snel af waardoor de waarde enorm schommelde. Uiteindelijk ben ik op Marcoumar gezet en toen ging het beter.

Ik heb een half jaar niet gereden |( Ik had twee paarden staan, dus dat was behoorlijk oliebol!

Na dat half jaar ben ik toch begonnen, maar wel op een super veilige manier! Altijd iemand in de buurt, geen onnodige risico's nemen, en een bodyprotector aan.

Op de momenten dat mijn INR veel te hoog was; op een gegeven moment was het bijna 7, reed ik niet. Als je dan nl een klein sneetje of een bloedneus krijgt dan kun je het bloeden nauwelijks stoppen laat staan dat je dan inwendige bloedingen krijgt doordat je van je paard valt!

Oorzaak was bij mij de plotselinge daling van de zwangerschapshormonen. Ik mag dus ook geen pil meer slikken of hormonen gebruiken.

Heel veel sterkte!

Ik weet wat het is!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:10

Oei, een skinny, daar vraag je wat.. Dat beloof ik je niet. Je krijgt een onderlaagje, dan zwachtellaag en dan in tegengestelde richting nog een zwachtellaag. Zwachtelen gaat tot de knie, dus als je wat slankere kuiten hebt wellicht wel, maar ik weet het echt niet :)

Wat je draagt met een kous is ook een beetje waar je zelf voor gaat... Laat je niet teveel beperken :)

Sans: ironisch is dat he? Wankel evenwicht tussen wel en niet stollen...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:11

Kous viel in mijn geval best mee, skinny ging prima hoor.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:12

oh ja....ik hoefde maar te prikken tot ik 'ingeregeld' was; daarna dus een jaar bloedverdunners slikken!

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:20

Met een kous geloof ik ook wel in een skinny, maar met zwachtels? Als je een échte skinny skinny hebt? Ik niet weet nie :)

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 15:03

sans6 schreef:
ik vond die vloeistof anders behoorlijk pijnlijk!

Overigens word ik nu in februari (zo'n 5 jaar na trombosebeen) "geopereerd", ik heb er inwendige spataders aan over gehouden. Dus weer een pijnlijk been. Deze spataders gaan ze nu van binnenuit dichtbranden.

(en het opmerkelijkste; één van de mogelijke bijwerkingen van deze ingreep? Trombose ;) )

Jeetje, sterkte alvast met de operatie. Hopelijk krijg je niet weer trombose als gevolg van deze operatie...is wel heel ironisch :+

pajidin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 19:17

Hoe snel konden jullie weer lopen na een trombosebeen?
Na ruim een week doet mijn been nog steeds erg veel pijn, vooral als ik langer dan 5 minuten gewoon op een stoel zit met de benen naar beneden of als ik alleen al probeer te staan.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:22

Oops ik zie net dat Medousa niet meer zo heet. Nymphadora heet ze nu..

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:26

Bij mij deed lopen erg zeer, maar het ging wel gewoon. ( Ik moest gewoon wel, ging niet anders ivm paarden en kids). Ik denk dat dat voor iedereen anders is. Wat heeft je arts gezegd dan over wat je wel/niet mag voorlopig?