Ouder dement persoon zorgt niet voor zichzelf, en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mers

Ouder dement persoon zorgt niet voor zichzelf, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:46

Mijn oom zorgt niet meer voor zichzelf. Hij is in de 50, loopt weken met dezelfde vieze broek. Wast zichzelf niet meer, knipt zijn haren niet meer. Hij doet niets in het huishouden, normaliter zie je zo'n huis op tv en schrik je je rot. Ging vandaag wederom met mijn oma (zijn zus) schoonmaken en onder de vaat (waar ik anderhalf uur over heb staan toen tot ik mijn vingertoppen niet meer voelde door het hete water) kwam een vaatdoek met maden uit. Serieus, wel 100en maden. Er vliegen van die rot kleine vliegjes overal rond. Als je binnenkomt stinkt het naar poep, maar dat bleek later de schimmel te zijn die op de borden staat. En het ergste is, wij maken 1 keer in de twee weken schoon.. en na twee weken is het weer precies zo. Vandaag zelfs erger. Mijn oma wilt de thuiszorg niet bellen voordat ze heel het huis schoon heeft gemaakt omdat zij zich schaamt voor haar broer. Ik vind dit onzin, zij heeft een net schoon huis en zorgt ook nog eens voor hem. Maar ze wordt uitgescholden, uitgemolken en ze wordt er ook niet jonger op. Vandaag zij ze tegen hem toen hij weer aan het vloeken was dat hij eens wat zelf moest doen, want anders zou de ggd dalijk nog eens komen. Mijn vraag.. de ggd, kun je die zelf ook bellen? Wat mij betreft mag mijn oom in een zorghuis gaan wonen. Niet zozeer omdat ik geen zin heb om schoon te maken, want ik doe het niet voor hem maar voor mijn oma, die alles tot kort alleen deed. Maar ze kan het niet meer, loopt een half uur in de kou naar zijn huis om daar met een rot gevoel te moeten gaan boenen. Oma is 65, die heeft genoeg aan haar hoofd...

Kan ik niet iets bellen waardoor ze gaan kijken in het huis en erachter komen dat hij niet voor zichzelf kan zorgen? Hij douched maar 1 keer in de maand, en mijn oma moet hem er dan zelf onder gooien. Zo erg vies is het. Ik schaam me hier dus niet voor, de man kan er ook niets aan doen. Maar zo kan dit echt niet meer doorgaan, niet voor hem maar ook niet voor mijn oma.

Erna_

Re: Ouder dement persoon zorgt niet voor zichzelf, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:51

Misschien is het een idee om zijn huisarts in te lichten zodat hij eens een kijkje gaat nemen? Hij weet dan wel te vertellen waar je verder moet zijn om hulp te krijgen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:04

dit moet idd via de huisarts gespeeld worden. je kan ook anoniem melding maken als je dat wilt.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:09

idd via de huisarts, of via bemoeizorg..(klinkt erg fout)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bemoeizorg

of je moet het binnen je familie kunnen oplossen, dat hebben wij ook al eens gedaan..

succes met je oom

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 19:16

Inderdaad even melden en dan een keer een dagje uittrekken met de hele familie om zijn huis goed schoon te maken zodat het daarna beter bij te houden is voor de thuiszorg.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:52

Weten jullie wel zeker dat het om dementie gaat? Dit omdat dementie meestal niet voor het 60e levensjaar voorkomt (1% kans). Het kán wel, maar de kans is niet heel groot. Ik zou eerder denken aan een andere psychische aandoening, zoals een depressie. Hoe dan ook, in beide gevallen is de huisarts inschakelen een goed idee. Doet zijn huisarts ook huisbezoeken?

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 00:21

Hij heeft lichte vorm van vergeetachtigheid en maakt hier misbruik van. Ik weet dit omdat hij veranderd sodra mijn oma uit het sicht is. Dement is dus inderdaad niet het goede woord, maar wist het so gauw niet anders te beschrijven vandaar.

Mijn oma is de enige die over is van sijn familie. Daarbij wordt sij oud en dit huis is so vuil, het is onmogelijk om dit door haar en mij te laten doen. Dan sijn wij seker een maand besig. Hij wast sich ook echt nooit, sijn baard en haren hangen op sijn buik so vies is hij. Hij kan er niets aan doen, sijn moeder heeft altijd voor hem gesorgt en die is overleden, sodoende heeft hij het ook nooit geleerd. Maar er moet iets aan gedaan worden, niet alleen voor mijn oma, als ik daar binnenkom ben ik altijd bang dat er siektes hangen.. ben ook bang dat hij self siek wordt hierdoor. Dit is niet gesond. Ik sal de sites morgen bekijken ga nu mijn bed opsoeken.

Soals je siet gebruik ik heel veel de letter S waar anders een .. (letter waarmee je Sand schrijft ;) ) moet komen. Dese letter is kapot bij mij vandaar. Ik kan dus wel spellen hoor haha. En bedankt nog voor de berichtjes!

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:25

Ik zou ook gewoon de huisarts belle nhoor, deze kan dan een huisbezoek brengen of anders de GGD. Jij of je oma hoeven zich daarvoor toch niet te schamen. Ze zijn wel wat gewend hoor.

Wel een moeilijke situatie, zeker als hij geen hulp wil. Ik heb in de thuiszorg gewerkt en weet dat je soms het huis uitgezet werd omdat iemand geen hulp en zijn familie wel. Maar ja met veel geduld bereikte je toch wel veel... Dus toch maar proberen!

Mers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 00:28

Persoonlijk sou ik het niet erg vinden als hij uit huis geplaats sou worden. Hij wordt dan waarschijnlijk in een tehuis geplaatst waar voor hem wordt gesorgt soals wij nu voor hem doen. Maar ik wil niet de slechterik sijn, ik wil dat hem niet aandoen maar ook mijn oma niet. En ik weet wel dat oma de tijd sou willen krijgen om spullen van haar moeder over te kunnen brengen, dus ik ga in ieder geval contact opnemen met sijn huisarts, en vanuit daar verder kijken. Wellicht kunnen we hulp krijgen om in 1 keer het hele huis aan te pakken, en ik heb mij al aangeboden als permanente thuissorg hulp, volgens de thuissorg was dit mogelijk. Als het eenmaal helemaal is opgeknapt is het wekelijks een woensdagje wel bij de houden, maar dan moet het wel gebeuren. Dus ik ga daar nog even achteraan.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 00:31

Helaas wordt iemand niet zomaar opgenomen. Dan moet hij echt een gevaar zijn voor zijn of iemand anders leven. Alleen zichzelf neit verzorgen is niet genoeg. Er zou dus "gewoon" thuiszorg moeten komen, dit moet inderdaad via de huisarts. En voel je niet de slechterik, dat ben je (en je oma) niet je probeert te helpen en meer kan je niet doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 11:56

verwaarlozing van jezelf word je zeker wel voor opgenomen, maar dan moet het wel echt gaan om dementie ;) Dan word je op op een PG afdeling opgenomen. En anders wel in een verzorgingshuis, als je geen dementie hebt.
Ik werk in een verzorgingshuis op de afdeling PG (psychogeriatrie) en daar wonen heel veel mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen. Ik vraag me alleen af waar het bij deze man aan ligt. Dementie lijkt me ook niet echt voor de hand liggend, maar het ligt eraan hoe zijn verleden eruit heeft gezien ;) Wij hebben ook wel mensen vanaf een jaar of 60 met bv korsakow, of met een waterhoofd bv.