Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Dan zal ze zien dat het echt allemaal wel meevalt
Al heeft ze misschien dat laatste zetje even nodig
Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik denk dat je oma het héérlijk vindt om haar eigen zelfstandigheid te behouden, 'oude bomen moet je niet verplaatsen' (eh, zoiets?), ik denk dat als je haar in een verzorgingstehuis 'stopt', ze erg snel achteruit zal gaan, dat zie je vaak. En als ze echt zo koppig is, zal ze daar misschien op haar kamertje blijven zitten uit 'protest' en is ze alsnog vrij eenzaam.
), echt hardstikke leuk.

en misschien dat als de verzorging wat word aangepast dat ze dan nog wel gewoon kan thuis wonen ,maar dat ze wel moet nadenken over de tijd dat als dat ook niet meer genoeg is dat ze dan wel moet nadenken om naar een verzorgingstehuis te gaan.amyz schreef:ik hoop dat er mensen zijn die tips ed hebben..
mn oma van 83 woont nog gewoon in dr eigen flatje, doet zo veel als het kan haar eigen boodschapjes enz, is wel al 20 jaar weduwe en dus voor het grootste gedeelte van de tijd alleen.
2 weken geleden heeft ze een hele lichte tia gehad, waarbij ze in de eerste instantie haar benen niet meer voelde en de hele dag nogal wiebelig was. volgens internet is een tia een voorbode van iets heftigers..
buiten dat vereenzaamt ze behoorlijk. mn moeder belt haar iedere ochtend, 2 van mn tantes gaan met enige regelmaat langs (lees; 1x in de 3 weken, met mazzel), 1 tante woont in engeland en `1 oom woont op 5 minuten afstand maar heeft het te druk met zn eigen leven om vaker langs te komen. komt allemaal voornamelijk op mn moeder aan.
nou wilde ze laatst ook al niet meer echt eten, ze gaf aan dat ze er niet zo veel zin meer in heeft om te eten. een goede maaltijd bestaat voor haar tegenwoordig uit een 'flink bord pap''. hiernaast zijn er natuurlijk allerlei andere kleine dingetjes, maar de eenzaamheid is voor haar het zwaarst, en wij kunnen daar niet heel bijster veel meer aan doen dan dat we nu doen.
ik heb al een paar keer geroepen om haar in een verzorgingstehuis te laten plaatsen. vlak bij haar huidige flatje zit een heel mooi gebouw, waar ze zelf ook geen moeite mee zou hebben. ze kan dan al haar vrienden ed houden, blijft in de vertrouwde omgeving. daarbij, als er iets aan de hand is, is er geschoold personeel aanwezig en het allebelangrijkste; ze is onder de mensen. lekker koffieleuten en praten over vroeger.
alleen; hoe kunnen wij haar ervan overtuigen? wil haar echt niet wegstoppen hoor! en ze moet niks doen wat ze niet wil! maar ze is nogal koppig (zit in de familie:P) en errug zelfstandig ingesteld.
en wat zijn jullie ervaringen met verzorgingstehuizen? iemand die er ook een opa/oma/vader/moeder enz heeft? iemand die er werkt? wil graag even mn licht opsteken, maak me nogal zorgen na die tia en maak me vooral zorgen om haar verlies aan eetlust... als ze bij ons eet, eet ze heerlijk mee, niks aan de hand, is echt puur de eenzaamheid...
thnx alvast!

poetst zijn huis, kookt gaat naar de winkel enc enc
milatje schreef:Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voordat je je oma in een verzorgingstehuis stopt.
Ooit wel eens gezien hoe er in de meeste verzorgingshuizen te werk wordt gegaan?
Zelf heb ik er stage gelopen, nou als men zelfstandig niets meer kan zijn ze binnen 5 minuten gewassen, en op wat voor manier?
Vreselijk.
Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen iemand daar te stoppen.
(Zeker niet omdat je zegt dat je oma 'eenzaam' is, daar zijn genoeg andere oplossingen voor).

Myukii schreef:Dagopvang?Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik denk dat je oma het héérlijk vindt om haar eigen zelfstandigheid te behouden, 'oude bomen moet je niet verplaatsen' (eh, zoiets?), ik denk dat als je haar in een verzorgingstehuis 'stopt', ze erg snel achteruit zal gaan, dat zie je vaak. En als ze echt zo koppig is, zal ze daar misschien op haar kamertje blijven zitten uit 'protest' en is ze alsnog vrij eenzaam.
Ik heb heel veel cliënten (thuiszorg) die voor 2-5 dagen in de week naar de dagopvang gaan, ook in het verzorgingstehuis. Rond half 10, 10 uur worden ze opgehaald met een busje, om ongeveer half 11 zijn ze daar dan. Gezellig kopje koffie drinken, bijkletsen, etc. Om 1 uur gaan ze naar de eetzaal, lekker hapje eten, rond 2 uur gaan ze weer terug naar hun eigen recreatie'kamertje', waar er een paar een dutje gaan doen en de rest gewoon verder zijn eigen ding doet. Kletsen, nog een bakkie, spelletje (sjoelen zijn ze he-le-maal gek van), echt hardstikke leuk.
En om 4 uur komt het busje weer om iedereen netjes thuis af te zetten!![]()
Dat geeft jullie héél veel lucht en je oma heeft sociale contacten en gezelligheid, zonder daarbij haar autonomie te verliezen! Is een veel kleinere stap dan direct verhuizen.
Vjestagirl schreef:milatje schreef:Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voordat je je oma in een verzorgingstehuis stopt.
Ooit wel eens gezien hoe er in de meeste verzorgingshuizen te werk wordt gegaan?
Zelf heb ik er stage gelopen, nou als men zelfstandig niets meer kan zijn ze binnen 5 minuten gewassen, en op wat voor manier?
Vreselijk.
Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen iemand daar te stoppen.
(Zeker niet omdat je zegt dat je oma 'eenzaam' is, daar zijn genoeg andere oplossingen voor).
Sorry, maar dit vind ik zwaar on-respectvol. Er zijn zat huizen waar mensen wel alle tijd en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Dat jij niet in zo'n huis zat wil niet zeggen dat alle huizen slecht zin, en ik vind het jammer dat je alles zo over 1 kam scheert.
En in dat soort huizen wordt echt niet alleen maar over vroeger gepraat, die mensen leven in het heden. Jouw opa en oma praten toch ook niet alleen maar over vroeger? Waarom zouden andere ouderen dat dan wel allemaal doen?
) amyz schreef:de dagopvang vonden mn moeder en ik echt een super idee, alleen moeten het voor oma zo in zien te kleden dat ze er voor haar idee heen gaat om die oudjes gezelschap te houden, niet om zichzelf te vermaken (zo eigenwijs en ijdel is ze dus)
Ze zou kunnen helpen met koffie inschenken, met de activiteiten. (ik weet niet wat ze daar hebben, maar hier zijn bv vrijwilligers nodig bij de zangochtend, bij het sjoelen, of bij de uitjes)
Plus dat ze natuurlijk ook heel nuttig is dan, overal staan ze te springen voor vrijwilligers.
ze kan ook naar een aanleunwoning