wat is het beste voor oma?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

wat is het beste voor oma?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:02

ik hoop dat er mensen zijn die tips ed hebben..

mn oma van 83 woont nog gewoon in dr eigen flatje, doet zo veel als het kan haar eigen boodschapjes enz, is wel al 20 jaar weduwe en dus voor het grootste gedeelte van de tijd alleen.
2 weken geleden heeft ze een hele lichte tia gehad, waarbij ze in de eerste instantie haar benen niet meer voelde en de hele dag nogal wiebelig was. volgens internet is een tia een voorbode van iets heftigers..

buiten dat vereenzaamt ze behoorlijk. mn moeder belt haar iedere ochtend, 2 van mn tantes gaan met enige regelmaat langs (lees; 1x in de 3 weken, met mazzel), 1 tante woont in engeland en `1 oom woont op 5 minuten afstand maar heeft het te druk met zn eigen leven om vaker langs te komen. komt allemaal voornamelijk op mn moeder aan.

nou wilde ze laatst ook al niet meer echt eten, ze gaf aan dat ze er niet zo veel zin meer in heeft om te eten. een goede maaltijd bestaat voor haar tegenwoordig uit een 'flink bord pap''. hiernaast zijn er natuurlijk allerlei andere kleine dingetjes, maar de eenzaamheid is voor haar het zwaarst, en wij kunnen daar niet heel bijster veel meer aan doen dan dat we nu doen.

ik heb al een paar keer geroepen om haar in een verzorgingstehuis te laten plaatsen. vlak bij haar huidige flatje zit een heel mooi gebouw, waar ze zelf ook geen moeite mee zou hebben. ze kan dan al haar vrienden ed houden, blijft in de vertrouwde omgeving. daarbij, als er iets aan de hand is, is er geschoold personeel aanwezig en het allebelangrijkste; ze is onder de mensen. lekker koffieleuten en praten over vroeger.

alleen; hoe kunnen wij haar ervan overtuigen? wil haar echt niet wegstoppen hoor! en ze moet niks doen wat ze niet wil! maar ze is nogal koppig (zit in de familie:P) en errug zelfstandig ingesteld.
en wat zijn jullie ervaringen met verzorgingstehuizen? iemand die er ook een opa/oma/vader/moeder enz heeft? iemand die er werkt? wil graag even mn licht opsteken, maak me nogal zorgen na die tia en maak me vooral zorgen om haar verlies aan eetlust... als ze bij ons eet, eet ze heerlijk mee, niks aan de hand, is echt puur de eenzaamheid...

thnx alvast!

sharonalover

Re: wat is het beste voor oma?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:08

Heb je hier al eens met je oma over gepraat? Wat vindt zij hier zelf van? Je kan vragen of ze eens met jou mee gaat om te kijken :) Dan zal ze zien dat het echt allemaal wel meevalt :)
Als ze zich zelf namelijk zo eenzaam voelt ook, vindt ze het misschien zelf ook wel fijn om in een verzorgingshuis te gaan wonen :) Al heeft ze misschien dat laatste zetje even nodig ;)

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:09

Dagopvang? :) Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik denk dat je oma het héérlijk vindt om haar eigen zelfstandigheid te behouden, 'oude bomen moet je niet verplaatsen' (eh, zoiets?), ik denk dat als je haar in een verzorgingstehuis 'stopt', ze erg snel achteruit zal gaan, dat zie je vaak. En als ze echt zo koppig is, zal ze daar misschien op haar kamertje blijven zitten uit 'protest' en is ze alsnog vrij eenzaam.

Ik heb heel veel cliënten (thuiszorg) die voor 2-5 dagen in de week naar de dagopvang gaan, ook in het verzorgingstehuis. Rond half 10, 10 uur worden ze opgehaald met een busje, om ongeveer half 11 zijn ze daar dan. Gezellig kopje koffie drinken, bijkletsen, etc. Om 1 uur gaan ze naar de eetzaal, lekker hapje eten, rond 2 uur gaan ze weer terug naar hun eigen recreatie'kamertje', waar er een paar een dutje gaan doen en de rest gewoon verder zijn eigen ding doet. Kletsen, nog een bakkie, spelletje (sjoelen zijn ze he-le-maal gek van :9 ), echt hardstikke leuk.
En om 4 uur komt het busje weer om iedereen netjes thuis af te zetten! :)

Dat geeft jullie héél veel lucht en je oma heeft sociale contacten en gezelligheid, zonder daarbij haar autonomie te verliezen! Is een veel kleinere stap dan direct verhuizen. :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:10

Mijn oma en me opa zitten allebei in het verzorgingstehuis. Mijn oma is dement. Maar mijn opa is nog wel goed bij. Die heeft nu zelfs weer een vriendinnetje ( als je het zo kan noemen ) daar. Sinds die dat heeft gaat hij ook weer op visite enz bij anderen. Gaat hij bv weer naar de plaatselijk kerk en klaagt hij zelf ook minder.

Voor hun is het lastig natuurlijk, ze beseffen dat ze eigenlijk toch wel oud worden en het hun laatste huis is. En het is ook moeilijk om alles uit handen te geven en te accepteren dat je dat beetje bij beetje zelf niet meer ken. Maar ze krijgen zoveel vrijheid. Er wordt gekookt, van allerlei activiteiten noem het maar op.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 17:16

De oma van mijn man was gelijk "om" toen ze op bezoek ging bij de moeder van haar schoondochter. Ondertussen heeft ze een plekje en is er helemaal blij mee.
Meeste ouderen hebben het nog nooit van binnen gezien en hebben daar een mindere voorstelling van, terwijl sommige lokaties echt heel mooi zijn.Die van de oma van mijn man kun je blijven tot de dood, terwijl ze nu nog "zelfstandig" daar woont (iig elke ochtend wat hulp, net als in de vorige huis)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 17:16

muykii; dat is nou nog is een super idee! zal het er vanavond gelijk even over hebben met mn ouders!

sharonalover; we hebben al een keer de formulieren ervoor ingevuld, maar we dachten dat er een wachtlijst was en met formulieren zou ze er direct terecht kunnen als de nood aan de man was. lag dus allemaal even anders..

mn oom (niet die egoistische overigens) schijnt de directrice wel heel goed te kennen, dus de hele familie is hem al aan het overhalen om die banden weer eens aan te halen en te zien wat er geregeld kan worden.

oma weet zelf diep van binnen ook wel dat het niet echt meer gaat, maar eerlijk gezegd kan ik me heel goed voorstellen dat het idee van een tehuis haar nogal tegenstaat. t is inderdaad nogal wat, toegeven dat je het niet meer alleen kan..

ik kom hier iig al een heel eind mee, thnx!!
en wie er nog meer ideeen of ervaringen heeft, ik hoor het heel graag!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 18:40

Onze oma (84) heeft ook in die situatie gezeten.
Woonde alleen in haar huis en kon zich op zich nog wel redden en hoewel we zoveel mogelijk langskwamen bleek achteraf toch dat ze sterk aan het vereenzamen was.
De zorg kwam ook grotendeels op mijn moeder terecht.
Heel in het begin (15 jaar geleden) had mijn moeder tegen mijn oma gezegd dat als ze niet meer alleen kon wonen, ze bij ons kon komen wonen, moeder was zelf geen fan van rusthuizen.
Eigenlijk wilde oma dat toen niet, ze vond het te druk bij ons.
Door verkeerd medicijngebruik (oftewel een dokter die m'n moeder nu nog liefst de nek zou omdraaien) kwam mijn oma aantal jaren gelede in het ziekenhuis terecht met een maagbloeding en sindsdien is ze zich steeds meer afhankelijk van mijn moeder beginnen opstellen.
Uiteindelijk op een wachtlijst gezet van een rusthuis zodat, als ze wilde, ze een plekje vrij had.
Anderhalf jaar geleden ging het dan van kwaad naar erger. Oma belde elke dag half in paniek voor de meest futiele dingen en dan moest mijn moeder ernaartoe racen om te vermijden dat er ongelukken gebeurden.
Dan viel ze een keer van de trap (mede doordat evildokter haar weer eens te zware slaapillen had voorgeschreven), dan vergat ze het gas uit te zetten en de druppel was dat we haar toevallig betrapten op verdwaasd ronddwalen op straat.
Het was duidelijk, oma kon echt niet meer alleen blijven.
Omdat er in het rusthuis niet onmiddelijk plaats was en de situatie plots toch wel dringend was geworden, heeft mijn moeder besloten dat oma bij ons moest komen wonen.
Oma wilde eerst ook koppig in haar huis blijven maar moeder heeft haar zonder pardon gezegd dat ze nú moest beginnen pakken en meekomen.
Sinds december vorig jaar woont oma dan bij ons en voorlopig zal dat ook zo blijven (waarschijnlijk totdat ze fysiek afhankelijk wordt, dat kan m'n moeder zelf (fysiek) niet aan).
Geestelijk laat oma zich volledig gaan en vaak vertoeft ze dan stilletjes in haar eigen wereldje maar bij ons heeft ze toch nog wat contact wat haar af en toe dan terug helder brengt, zelfs de katten kunnen haar helemaal doen opfleuren.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 14:23

Heb je al eens gedacht aan een zinvolle dagbesteding?
Als je oma zelf niet naar een verpleeghuis wilt (wat ik me goed kan voorstellen) moet je haar ook niet dwingen, maar help haar met een zinvolle dagbesteding.

En eventueel kan dit onder begeleiding van een Ergotherapeut (weet niet of je weet wat dat inhoudt?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 16:28

TS: heeft je oma thuiszorg?
Dan moet je eens bellen met de zorginstelling, die zullen ongetwijfeld hetzelfde hebben gesignaleerd als jullie. Soms helpt het om haar (tactisch) met de neus op de feiten te drukken.
Het lijkt mij heel verstandig als ze in een verzorgingshuis komt, ivm het eten, maar ook de eenzaamheid. En haar gezondheid natuurlijk....

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 17:32

Mijn oma werd ook erg eenzaam in haar flatje, mijn moeder kwam elke dag wel een uurtje en af en toe de buurvrouw voor een kopje koffie maar goed wat is dat op 24 uur in 1 dag?
Zij begon ook al wat vergeetachtig te worden en dat kan gevaarlijk zijn als ze alleen woont, ze was chaggerijnig en lag soms dagen in bed (eenzaamheid)
Gelukkig is er sneller dan verwacht een plaatsje vrij gekomen in een verzorgingstehuis, waar ze nu net een paar maandjes woont.
En ze bloeit werkelijk waar helemaal op. Er is veel te doen, veel aanspraak en als ze eens geen zin heeft dan blijft ze lekker in haar huisje.
Als ik nu bij haar kom vertelt ze leuke dingen en voorheen klaagde ze alleen maar.
Het heeft haar erg goed gedaan, ook al wilde zij eerst niet.

Waar zij zit is het ook allemaal erg goed voor elkaar, en ik vind het helemaal niet zon verzorgingstehuis waar iedereen in kamertjes zit en er niet uit komen. Erg goed geregeld en aardig personeel.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:01

ze heeft wel hulp voor wassen en voor de huishouding, misschien inderdaad wel zinvol om daar eens contact mee op te nemen. dwingen is sowieso echt geen optie, nog buiten dat mn oma zich echt niet laat dwingen hoor :P

travis; fijn om te horen! geeft mij ook weer wat vertrouwen en uiteraard weer een goed punt tegen oma.. waar ze zelf dan wel heen zou willen (als het dan toch moet) ben ik ook al een keer binnen geweest, inderdaad ook heel gezellige sfeer met veel gemeenschappelijke ruimtes...

overigens even een update; vandaag is ze met mn moeder naar de arts geweest, het was waarschijnlijk geen tia. wat het wel is weten ze dan weer niet, alleen is gebleken dat de reflexen in haar beide benen heel slecht zijn en dat ze een duidelijke loopstoornis heeft, met name in het linkerbeen. nou heb ik zelf ook een probleem met mn linkerknie, en ik weet uit ervaring dat het rechterbeen dan behoorlijk overbelast raakt en we zijn als de dood dat dat ineens gebeurt als ze net de trap op loopt ofzo.

anyway, na vandaag zijn de plannen voor een tehuis toch wat serieuzer geworden, we moeten alleen nog zien te bedenken hoe we oma ervan kunnen overtuigen dat dat helemaal niet zo'n nare plaats is :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:05

Je kunt je oma niet zomaar in een verzorgingstehuis/verpleegtehuis 'stoppen'. Daar kom je alleen te wonen als ze een indicatie heeft. Wat dus betekend dat ze bijvoorbeeld ziek moet zijn, of op een andere manier niet meer voor zichzelf kan zorgen, en dat het ook niet meer opgevangen kan worden door de thuiszorg. Oftewel, ik vind het een leuk idee, maar als je oma op het eten na nog goed is, dan zal ze daar niet voor in aanmerking komen.

En vergeet niet dat het voor oudere mensen normaal is om minder te gaan eten. Je lichaam raakt op, en dat is heel normaal. Om het even cru te zeggen, je gaat dood aan verhongering, maar dat is niet erg, want je hebt geen honger.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 20:12

nee ok, mee eens... maar er zijn best een hoop factoren die er bij elkaar toe leiden dat ze gerechtigd is om in een tehuis te wonen.. we hebben toen dus al een keer eerder dat formulier ingevuld, en geloof zelfs dat ze op basis daarvan terecht zou kunnen, maar omdat het er toen alleen om ging dat ze op de lijst kwam ging dat niet door (bij gebrek aan lijst:P)

tsja, minder eten is natuurlijk logisch, maar dat ze gaat leven op een bord pap terwijl ze hier altijd heerlijk mee-eet, das wel wat anders...

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 22:54

Is er al eens gedacht aan een maaltijdvoorziening???omdat ze bij jullie wel smakelijk eet.
Je moet niet iemand tegen haar zin verhuizen je hebt het wel over een volwassen vrouw met de nodige levenservaring,sorry als dit een beetje cru en negatief overkomt.
Betuttelen is niet de beste oplossing maar luisteren en adviezeren is de beste remedie voor een oudere dame die weet wat ze wil :P en misschien dat als de verzorging wat word aangepast dat ze dan nog wel gewoon kan thuis wonen ,maar dat ze wel moet nadenken over de tijd dat als dat ook niet meer genoeg is dat ze dan wel moet nadenken om naar een verzorgingstehuis te gaan.
Praten met oma en de thuiszorg en eventuel de HA.
Succes verder

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 23:12

amyz schreef:
ik hoop dat er mensen zijn die tips ed hebben..

mn oma van 83 woont nog gewoon in dr eigen flatje, doet zo veel als het kan haar eigen boodschapjes enz, is wel al 20 jaar weduwe en dus voor het grootste gedeelte van de tijd alleen.
2 weken geleden heeft ze een hele lichte tia gehad, waarbij ze in de eerste instantie haar benen niet meer voelde en de hele dag nogal wiebelig was. volgens internet is een tia een voorbode van iets heftigers..

buiten dat vereenzaamt ze behoorlijk. mn moeder belt haar iedere ochtend, 2 van mn tantes gaan met enige regelmaat langs (lees; 1x in de 3 weken, met mazzel), 1 tante woont in engeland en `1 oom woont op 5 minuten afstand maar heeft het te druk met zn eigen leven om vaker langs te komen. komt allemaal voornamelijk op mn moeder aan.

nou wilde ze laatst ook al niet meer echt eten, ze gaf aan dat ze er niet zo veel zin meer in heeft om te eten. een goede maaltijd bestaat voor haar tegenwoordig uit een 'flink bord pap''. hiernaast zijn er natuurlijk allerlei andere kleine dingetjes, maar de eenzaamheid is voor haar het zwaarst, en wij kunnen daar niet heel bijster veel meer aan doen dan dat we nu doen.

ik heb al een paar keer geroepen om haar in een verzorgingstehuis te laten plaatsen. vlak bij haar huidige flatje zit een heel mooi gebouw, waar ze zelf ook geen moeite mee zou hebben. ze kan dan al haar vrienden ed houden, blijft in de vertrouwde omgeving. daarbij, als er iets aan de hand is, is er geschoold personeel aanwezig en het allebelangrijkste; ze is onder de mensen. lekker koffieleuten en praten over vroeger.

alleen; hoe kunnen wij haar ervan overtuigen? wil haar echt niet wegstoppen hoor! en ze moet niks doen wat ze niet wil! maar ze is nogal koppig (zit in de familie:P) en errug zelfstandig ingesteld.
en wat zijn jullie ervaringen met verzorgingstehuizen? iemand die er ook een opa/oma/vader/moeder enz heeft? iemand die er werkt? wil graag even mn licht opsteken, maak me nogal zorgen na die tia en maak me vooral zorgen om haar verlies aan eetlust... als ze bij ons eet, eet ze heerlijk mee, niks aan de hand, is echt puur de eenzaamheid...

thnx alvast!

mijn opa is 80 en heeft vorig jaar ooit een lichte tia gehad dat hij ff helemaal door elkaar was en de woorden niet meer kon vinden, geen verband kon leggen in de zinnen en met moeite mn moeder heeft kunnen bellen. hij was even alles kwijt, slikt nu al een jaar bloedverdunners of wat hij ook moet slikken en dit was het :)
toen mn oma stierf oktober 2006 heeft mn opa het zwaar gehad, ondanks dat wij er dagelijks waren miste hij iets in zijn leven, wij hebben hem toch relatieplanet aangesmeert en jeedje hij had de 1 na de andere date! heel vaak per dag keek hij op de site, soms wist hij ff niet meer hoe iets werkt (internet en computers blijven lastig laat staan voor een wat ouder persoon) dan hielpen we hem en dan was het weer goed... uiteindelijk heeft hij een paar maanden een vriendin gekregen..hij had weer wat meer vrolijke zin alleen was het een hele verkeerde vrouw ... deze heeft gezocht voor een grote breuk tussen mn mij en mn moeder en mn opa... hij heeft uiteindelijk de rose zonnenbril afgedaan en zag het in en nu is tussen ons ook alles weer voor 90% de oude. Echter (we aten int begin dagelijks samen) viel hij wel weer terug zo alleen zonder mijn moeder en mij in het ritme zoals je oma, alleen en geen eetlust. Maakte of elke dag havermoutenpap of een groentensoep en dat was het.

Ondertussen is hij blijven daten, heeft nog ff een paar weken een vriendin gehad en nu heeft hij al een ruim jaar een vriendin, hij heeft het er waanzinnig leuk mee, ene weekend is hij bij haar (vertrekt dan al donderdag of woensdag en komt zondag of maandag weer thuis) en de andere keer is ze hier (komt donderdag of vrijdag en is meestal zondag of maandag weer naar huis)
Tussen ons en haar klikt het super mn opa heeft weer eetlust en maakt ook als hij alleen is weer meer dan alleen een soepje!!!

Als we hem ergens hadden gestopt was hij waarschijnlijk snel achteruit gegaan.... nu moest hij de dingen nog allemaal alleen doen, echter zag hij het soms niet meer zitten. Nu is hij ons dankbaar dat we hem nooit ergens heen hebben gebracht, hij heeft zn camper, repereerd die gewoon zelf of als hij het niet kan krijgt hij hulp en leert het zich dan :) poetst zijn huis, kookt gaat naar de winkel enc enc

sowieso had mn opa het totaal niks gevonden om met meer oudere over vroeger te praten, mn opa is een filosoof en kan ook leuke luchtige gesprekjes voeren...praat met mij ook wel eens over vroeger maar hij was daar alleen maar achteruit gegaan zowel geestelijk als lichamelijk.

Mn oma zou revalideren in een tehuis achtig iets..hier ging ze zwaar achteruit, verveelde zich suf omdat ze geen zin had in die domme praat enc enc... uiteindelijk is ze gestorven aan een fout van hun. Als we geweten hadden dat als we haar daar heen gestopt hadden van ons weg, ze miste ons enc en ze een paar maandjes later dood was geweest had ze beter bij ons kunnen blijven en hier gelukkig sterven dan daar ongelukkig.. het was bijna kerst, ze geloofde niet meer dat ze eruit kwam dat voelde ze gewoon en ze vroeg maar steeds of ze met kerst wel bij ons was.. dit waren we aant regelen. helaas is het nooit zover gekomen.

iig zou ik zeggen, als het niet moet stop haar daar niet als ze het zelf niet wilt... of het moet echt niet anders meer kunnen.
Eet desnoods vaker bij dr of misschien is een date ook wel wat voor dr (afhankelijk hoe bij ze nog is :))

iig vallen tia's heus wel mee hoor. mn oma heeft dr ook al gehad en heeft erna nog jaren geleeft ;)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 12:41

Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voordat je je oma in een verzorgingstehuis stopt.
Ooit wel eens gezien hoe er in de meeste verzorgingshuizen te werk wordt gegaan?
Zelf heb ik er stage gelopen, nou als men zelfstandig niets meer kan zijn ze binnen 5 minuten gewassen, en op wat voor manier?
Vreselijk.
Ik zou het niet over mijn hart verkrijgen iemand daar te stoppen.
(Zeker niet omdat je zegt dat je oma 'eenzaam' is, daar zijn genoeg andere oplossingen voor).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:46

Ik zou er ook nog eens over nadenken. Vooral omdat je zegt dat je oma erg zelfstandig is etc. Mijn oma heeft dat ook is nu 87 maar woont nog wel thuis (heeft wel alle soorten hulp, en mijn vader is er dagelijks) Wat ik nogal een eng idee vind is dat ze in een verzorgingstehuis erg snel achter uit gaan. Wij wonen nu dicht bij me oma in de buurt en zijn dus mantelzorgers, dat gaat prima. (natuurlijk snap ik dat dat niet voor iedereen mogelijk is, alleen zijn er vaste nog wel andere dingen)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:50

milatje schreef:
Ik zou er nog eens heel goed over nadenken voordat je je oma in een verzorgingstehuis stopt.
Ooit wel eens gezien hoe er in de meeste verzorgingshuizen te werk wordt gegaan?
Zelf heb ik er stage gelopen, nou als men zelfstandig niets meer kan zijn ze binnen 5 minuten gewassen, en op wat voor manier?
Vreselijk.
(Zeker niet omdat je zegt dat je oma 'eenzaam' is, daar zijn genoeg andere oplossingen voor).

Sorry, maar dit vind ik zwaar on-respectvol. Er zijn zat huizen waar mensen wel alle tijd en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Dat jij niet in zo'n huis zat wil niet zeggen dat alle huizen slecht zin, en ik vind het jammer dat je alles zo over 1 kam scheert.

En in dat soort huizen wordt echt niet alleen maar over vroeger gepraat, die mensen leven in het heden. Jouw opa en oma praten toch ook niet alleen maar over vroeger? Waarom zouden andere ouderen dat dan wel allemaal doen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:51

Myukii schreef:
Dagopvang? :) Dat is het eerste waar ik aan denk. Ik denk dat je oma het héérlijk vindt om haar eigen zelfstandigheid te behouden, 'oude bomen moet je niet verplaatsen' (eh, zoiets?), ik denk dat als je haar in een verzorgingstehuis 'stopt', ze erg snel achteruit zal gaan, dat zie je vaak. En als ze echt zo koppig is, zal ze daar misschien op haar kamertje blijven zitten uit 'protest' en is ze alsnog vrij eenzaam.

Ik heb heel veel cliënten (thuiszorg) die voor 2-5 dagen in de week naar de dagopvang gaan, ook in het verzorgingstehuis. Rond half 10, 10 uur worden ze opgehaald met een busje, om ongeveer half 11 zijn ze daar dan. Gezellig kopje koffie drinken, bijkletsen, etc. Om 1 uur gaan ze naar de eetzaal, lekker hapje eten, rond 2 uur gaan ze weer terug naar hun eigen recreatie'kamertje', waar er een paar een dutje gaan doen en de rest gewoon verder zijn eigen ding doet. Kletsen, nog een bakkie, spelletje (sjoelen zijn ze he-le-maal gek van :9 ), echt hardstikke leuk.
En om 4 uur komt het busje weer om iedereen netjes thuis af te zetten! :)

Dat geeft jullie héél veel lucht en je oma heeft sociale contacten en gezelligheid, zonder daarbij haar autonomie te verliezen! Is een veel kleinere stap dan direct verhuizen. :)

Ik sluit me helemaal bij bovenstaande aan :)
Een indicatie voor dagopvang is ook niet zo moeilijk te krijgen, ga er anders eens kijken met je oma.

HorseRunner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:00

Vjestagirl schreef:
milatje schreef:
Vreselijk.

Sorry, maar dit vind ik zwaar on-respectvol. Er zijn zat huizen waar mensen wel alle tijd en aandacht krijgen die ze nodig hebben. Dat jij niet in zo'n huis zat wil niet zeggen dat alle huizen slecht zin, en ik vind het jammer dat je alles zo over 1 kam scheert.

En in dat soort huizen wordt echt niet alleen maar over vroeger gepraat, die mensen leven in het heden. Jouw opa en oma praten toch ook niet alleen maar over vroeger? Waarom zouden andere ouderen dat dan wel allemaal doen?

Ja dit komt op mij ook erg vervelend over.
Ik werk zelf in een verpleeghuis en vind dat er daar erg veel gekeken word hoe we de mensen een zo fijn mogelijke oude dag kunnen bezorgen. En heel veel mensen genieten ervan.
Wij organiseren uitjes, heel veel dagactiviteiten en de zorg proberen we zoveel mogelijk in samenspraak met de mensen te doen. En er word echt niet iemand in 5 minuten gewassen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:04

Heeft dat verzorgingshuis geen aanleunwoningen? Ik werk in een verzorg/verpleeghuis en daar zitten aanleunwoningen aanvast. Dat zijn kleine zelfstandige appartementjes, met eigen keuken, douche enzo. Je leeft daar helemaal zelfstandig, maar kan toch gebruikmaken van de faciliteiten van het huis. Je kunt bv daar mee doen met de activiteiten (bij ons is dat wekelijks bingo, koersbal/kegelen, sjoelen, zangochtend, bewegingsles) Soms zijn er extra activiteiten, bv marktjes, en met kerst kerststukjes maken en zulk soort dingen. Daarbij zit in de grote hal sochtends een hele berg mensen koffie te drinken in groepen, of spellen te spelen, en smiddags weer. Er zitten altijd wel mensen. Ook zijn er mensen die een heuse wandelclub hebben opgericht.
En bij ons kun je kiezen of je de warme maaltijd 'smiddags in het appartement wilt, of in het restaurant komt eten (dan heeft ze ook weer aanspraak) Als je in het huis woont, krijg je sowieso eten. Als je in een aanleunwoning woont moet je zelf brood kopen, en kun je zelf koken, maar je kunt ook tegen betaling in het restaurant komen eten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:46

de dagopvang vonden mn moeder en ik echt een super idee, alleen moeten het voor oma zo in zien te kleden dat ze er voor haar idee heen gaat om die oudjes gezelschap te houden, niet om zichzelf te vermaken (zo eigenwijs en ijdel is ze dus :P)
het tehuis van haar keuze kwam op mij iig heel goed en gezellig over, daar maak ik me niet zo'n zorgen over... we zijn nu idd even de mogelijkheden aan het bekijken maar voor zover we nu zijn kost zo'n aanleunwoning echt klauwen met geld in dit geval:(
en ik wil oma er echt niet tegen haar zin in 'stoppen' hoor,het gaat er juist om dat het voor haar fijn is en daarom vraag ik nu dus om info zodat we haar die info kunnen geven.

maar inderdaad, ze heeft wel het idee van 'das mn allerlaatste adres ooit' en dat kan ik me best voorstellen... daarbij wil ze momenteel geen hulpmiddelen accepteren, maw; ze wil niet accepteren dat ze nu eenmaal ouder wordt en dat (bijv) laarsjes met een rits niet meer dicht te krijgen zijn met haar door artrose aangetaste handen... ze ziet alles als het opgeven van haar zelfstandigheid, ipv het accepteren van simpele, nodige hulpmiddelen die haar leven wat makkelijker kunnen maken...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:52

amyz schreef:
de dagopvang vonden mn moeder en ik echt een super idee, alleen moeten het voor oma zo in zien te kleden dat ze er voor haar idee heen gaat om die oudjes gezelschap te houden, niet om zichzelf te vermaken (zo eigenwijs en ijdel is ze dus :P)

Waarom gaat ze dan daar bv geen vrijwilligerswerk doen :) Ze zou kunnen helpen met koffie inschenken, met de activiteiten. (ik weet niet wat ze daar hebben, maar hier zijn bv vrijwilligers nodig bij de zangochtend, bij het sjoelen, of bij de uitjes)
Dan is het toch gezellig voor haar, en heeft ze het idee dat ze nuttig is ;) Plus dat ze natuurlijk ook heel nuttig is dan, overal staan ze te springen voor vrijwilligers.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:55

ze hoeft niet gelijk in een tehuis :) ze kan ook naar een aanleunwoning :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:56

heeey das een goeie verootjoo!