Rugklachten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

Rugklachten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 08:21

Hallo,

Ik zit vaak teveel met mijn schouders naar voren, hier loop ik aan tijdens het paardrijden.
Wanneer ik probeer recht op te zitten heb ik heel veel spanning in mijn rug langs de rugwervel en in mijn nek.

Weten jullie wat kan helpen?
Moet ik een andere sport ernaast doen om mijn rug soepel te houden, en wat?

Ik heb al bij de chiropracter en fisio gelopen, dit helpt tijdelijk.

Marrke

Re: Rugklachten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:27

Ik weet dat zwemmen ook goed is voor je rug spieren, misschien dat eens proberen?

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:29

Mij is altijd verteld dat je bij rugklachten juist je buikspieren moet trainen..
Ik heb een (stoffige :+ )crosstrainer. Toen ik daar nog geregeld op stond merkte ik dat mijn rugklachten verminderden. En veel wandelen, is ook goed voor je rug!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:34

Ja, ik zeg ook sporten! Ik heb ook rugklachten en als ik sport en mijn buik-, rug-, bekkenspieren train, gaat het een stuk beter. Dus gewoon iets van fitness ofzo.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 08:51

Ik heb precies hetzelfde, ik loop bij de fysio die mij eens in de paar weken kraakt en daarnaast doe ik twee maal per week oefenfysio...dit om mijn rug, schouders en nek te stabiliseren en te versterken zodat het gemakkelijker is om rechterop te lopen. Je kan ook ceasar therapie proberen, dit is puur voor je houden.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:28

Rena100 schreef:
Je kan ook ceasar therapie proberen, dit is puur voor je houden.

Of mensendieck therapie, deze is ook voor je houding. Die heb ik gehad. :) Alleen het is wel zo dat je het moet bijhouden. Ik loop al een poos niet meer bij die therapeut, maar blijf de oefeningen wel regelmatig doen anders ga ik het zeker wel in m'n rug voelen. De spieren blijven trainen is belangrijk en in beweging blijven natuurlijk!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 13:08

Bedankt voor jullie reactie's

Maar weten jullie ook waar deze therapie gegeven wordt in de buurt van Zwolle?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 11:13

Opdrukken tegen de muur.
Klinkt heel nutteloos, maar zo train je de spieren tussen je schouderbladen. Deze trekken ze dan iets naar achteren.
En verder zoveel mogelijk rechtop zitten. Denk dan aan borst naar voren, ipv schouders naar achteren. Dat is makkelijker vol te houden.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 09:14

Ik heb me opgegeven voor een half uur per week fitness en een half uur pilates.
Op de knhs site stond dat veel ruiters pilates doen voor de houding.

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:15

buikspiere trainen idd, en via je borst ademen ./

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:20

Ook ik heb rugklachten.......
Doe sinds ruim een jaar aan pilates, maar of dit nu zorgt voor een betere houding, daar doe ik geen uitspraken over :D
Bij de Pilates vorm die ik doe, word je wel bewust van je lichaam.
We trainen heel veel buik en rugspieren, maar ook andere lichaamsdelen komen aan bod *D

Verder kan je zwemmen, zo goed voor je rug!
Roeien, train je je buikspieren.
Zorgen dat je spieren ontspannen blijven tijdens het rijden.
Heb het erover met je instructrice, vraag of ze zich wil focussen op je houding en zit ;)

Succes ermee iig

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:24

Fitness kan inderdaad goed zijn, maar ik zou je wel aanraden om onder begeleiding te gaan fitnessen!! Het lijkt heel onschuldig, maar met krachttraining (wat je waarschijnlijk gaat doen) kan je ook een boel verpesten.. Zorg dus alsjeblieft dat je begeleiding krijgt en leg je klachten uit..
Ook bij pilates zou ik van te voren aangeven dat je deze klachten hebt, dan kunnen ze je vertellen welke oefeningen je tijdens de les niet/anders moet doen of juist wel! Succes

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:30

zwemmen en paardrijden.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:39

Corelli schreef:
Ook bij pilates zou ik van te voren aangeven dat je deze klachten hebt, dan kunnen ze je vertellen welke oefeningen je tijdens de les niet/anders moet doen of juist wel! Succes

Als er bij ons een nieuweling bij komt, wordt aan het begin van de les gevraagd of er lichamelijke klachten zijn :+ aan de hand daarvan wordt gemeld dat er oefeningen niet uitgevoerd mogen worden.
Komen we bij zo'n oefening aan, wordt gezegd ..... jij nu even niet meedoen.
Ook bij mensen die tegen problemen aanlopen, wordt er bij oefeningen aangegeven let op dit, let op dat, of ..... probeer het, voel je iets direct stoppen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:22

Maar stel dat dat bij de TS niet zo is, is het handig dat ze dit zelf aangeeft toch? :) Dat is de reden waarom ik het even ter sprake bracht..

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 11:41

Elke goede instructeur zal hier om vragen :j
Vooral bij Pilates is bekend dat er veel mensen met nek en rugklachten aan dit programma mee willen doen.

Maar je hebt wel gelijk, dat ze het zelf even aan moet geven :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 13:17

Sinds mijn pubertijd heb ik een verkeerde houding gekregen.....doordat ik vrij grote borsten heb en toen fragiel gebouwd was schaamde ik me en ging wat naar voren buigen met mn bovenlijf en met mn schouders wat naar binnen gedraaid lopen.
Na enkele jaren kreeg ik ook rug/nek klachten....mijn Ha adviseerde me om hier op te letten met lopen/zitten ect.
Dat ging een tijdje goed maar al snel viel ik weer terug in mn oude slechte houding.
Jarenlang een beetje doorgehobbeld zo en ben toen samen met een collega gaan zwemmen, dit maakte mijn rugspieren wat sterker waardoor ik makkelijk rechter kon gaan staan ect.
Toen mijn collega niet meer mee kon met zwemmen raakte het bij mij ook wat in de slop.
Dus viel weer terug met de klachten als gevolg, totdat ik een auto ongeluk kreeg enkele jaren geleden waarvoor ik naar de fysio moest...mijn rug was in de kreukel geraakt (simpel gezegt) en ik kon toen helemaal niet meer functioneren.
Via de fysio ben ik toen naar een mensendieck (of hoe je dat ook schrijft) therapeut gestuurd voor mijn houding en naar cardiofitness.
1,5 jaar heb ik geoefend en getraind onder begeleiding en kreeg oefeningen mee naar huis om te trainen.....het heeft wat moeite gekost maar ik ben nu zover dat mijn spieren voldoende opgerekt en omntwikkeld zijn dan een rechte houding geen pijn meer doet.
Sinds lange tijd zit ik kaarsrecht op mijn paard en autorijden is ook geen pijnlijke toestand meer, daarnaast kom ik volgens anderen zelfverzekerder over...omdat dit nu uitstraal met lopen ect.
Klinkt een beetje stom vind ikzelf maar als je wat in elkaar gebogen loopt denken mensen blijkbaar dat je onzeker bent, dat was jaren geleden ook zo (vanwege mijn grote voorgevel) maar dat dit zo opviel had ik niet niet gedacht.
Belangrijkste voor mij is dat ik geen klachten meer heb en dat ik bewuster met mn lichaamshouding bezig ben en dat dit voordelig is voor mijn uitstraling is mooi meegenomen natuurlijk.