Vermijding (bij angsten)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Vermijding (bij angsten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:08

Ik heb een probleem, ik vermijd namelijk situaties waarin in ik bang ben. Bang om af te gaan, bang om fouten te maken, bang om afgewezen te worden, bang om raar gevonden te worden enz. Dit komt door mijn sociale angst en faalangst.

Vermijding is voor mij een manier om om te gaan met mijn angsten. Ik heb cognitieve gedragstherapie gehad en ik weet dat vermijding slechts een korte termijn oplossing is. Ik wéét ook dat de meeste (angst)gedachten irrationeel zijn. Maar daarmee veranderd mijn gevoel niet. Ik blijf angstig en ik blijf (vooral sociale situaties) vermijden.

Ik zal een voorbeeldje geven:
Momenteel zit ik thuis en mijn wereldje is klein. Ik sport wel drie keer in de week, maar dat is lekker 'veilig en anoniem' cardio-fitness in de sportschool. Nu zit ik er over te denken om yoga te gaan doen, om beter in contact te komen met mijn lijf, een betere ademhaling te krijgen enz. Kortom het lijkt me echt wat voor mij en bovendien lijkt het me goed om iets in een groep te doen. Ik heb al even op internet zitten speuren en er zitten best wat yoga-scholen in de buurt. En daarbij komt meteen mijn angst om de hoek kijken die me allerlei dingen (smoezen) influistert om vooral niet te gaan (lekker vermijden dus). Ik ben bang dat ik niet lenig genoeg ben, anderen zullen me raar en dik vinden, ik bedenk smoesjes dat het eigenlijk te duur is enz.
Ook vermijd ik situaties waarin ik het idee heb dat ik kan falen door mijn faalangst.

Zijn er mensen die dit vermijdingsprobleem herkennen en daardoor in een heel klein wereldje leven?
Hoe gaan jullie hiermee om?

Kaitlyn

Re: Vermijding (bij angsten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:16

Het is niet zo extreem als bij jou, maar in zeker mate herken ik dit wel.
Smoesjes verzinnen om dingen te vermijden. Soms zelfs toetsen, om naar de arts te gaan, om naar grote menigtes te gaan waar ik mezelf moet voorstellen zodat iedereen weet wie ik ben. Met uitgaan heb ik totaal geen problemen en op meetings maak ik vrij makkelijk contact, al scheelt het wel dat ik daar dan al een gedeelte van ken.
Hoe ga ik hiermee om? Toch proberen om zo snel mogelijk iets te doen wat ik toch liever niet doe. Zoals vandaag dat ik naar de kaakchirurg moet, ik zag er ontzettend tegenop maar heb het tegen iedereen gezegd dat ik erheen moest en ik ben gegaan. :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:52

Yep, ik herken dit ook heel erg. Alhoewel het nu een stuk minder is dan een aantal jaren geleden. Ik heb op m'n 21ste van de ene op de andere dag een paniekstoornis gekregen + vrijwel chronische migraine. Hierdoor ging ik ook erg veel mijden, alhoewel ik aan de andere kant juist heel avontuurlijke dingen ging doen (zoals naar Amerika reizen om een man te ontmoeten die ik had leren kennen op internet, nu ben ik met 'm getrouwd).
Soms kan ik ook nauwelijks naar m'n werk komen. Zo vol onterechte angst zit ik dan, hart in m'n keel, duizelig, bijna flauwvallen, extreme dorst etc. Ik heb dan geen 'enge' gedachtes, erg vreemd. Vooral de tram is een hel. Maar ik blijf pushen want ik vind m'n werk echt top. Zolang het iets is dat ik leuk vind ga ik gewoon door, maar zoals naar de tandarts gaan ofzo, mwa, dat kan ik makkelijk erg lang uitstellen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:57

Helemaal herkenbaar. Daarbij komt nog eens dat ik afgekeurd ben, dus niks moet. En nog een handicap heb (zie onderschrift) hierdoor kan het zijn dat ik een aantal dagen achter elkaar alleen binnen zit, en niet buiten kom. Onder andere om dingen te vermijden.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:48

heb je nog steeds therapie?

Dit is echt heel erg lastig, ik heb vroeger lang dingen vermeden uit angst. (Was er kans dat ik te laat op school zou komen, dan kwam ik de hele dag niet meer..Bang voor straf, meldde me dan liever ziek.)

Dit gaat helaas niet 1, 2, 3 over. Je moet jezelf met je angsten confronteren.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:10

Pollewoppy schreef:
Vermijding is voor mij een manier om om te gaan met mijn angsten.

Vermijden is juist níet om gaan met je angsten, er omheen leven. En geen oplossing. Zoals eerder gevraagd, volg je nog therapie of heb je hier begeleiding in? Vermijding kan (vaak irrationele, maar dat geef je zelf ook aan) angsten in stand houden (misschien nog logisch) maar ook verergeren, omdat je in gedachtengangen deze angsten gaat rationaliseren en als het ware feit maakt van wat je je smoezen noemt.

Heb geen ervaring met Yoga, maar lijkt mij ook zeer geschikt voor je. Op die manier kun je lichamelijke angstreacties herkennen en misschien wat controleren, zodat dát in ieder geval binnen je controle blijft.
Schrijf je angsten, onzekerheden, smoezen eens op voor jezelf zoals je hier gedaan hebt, lees het dan door. Stukje feedback en hopelijk relativatie voor jezelf.
Kun je dit soort dingen, zoals yoga, niet met iemand samen doen, al is het de eerste keer? Of ga eerst eens kijken. Maak drempels voor jezelf lager zodat je ze wél neemt.

Want; één van eerste dingen die bij behandeling van angsten (dan heb ik het ook over angststoornissen) genoemd worden is toch echt 'exposure'; blootstelling. Dat is heel makkelijk gezegd en heel moeilijk om te doen, maar oh zo effectief.
Betrek er iemand in je omgeving bij, als stok achter de deur of als houvast. Sterkte!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 17:14

Ik zit inderdaad nog steeds in therapie, vrij intensief zelfs.
Ik ben bekend met het begrip exposure en weet ook wel dat vermijding geen oplossing is en zelfs mijn angsten op de lange termijn verergerd, omdat ik ook geen positieve ervaring op doe. De drempel verlagen door eerst eens te gaan kijken is wel een goede tip, dank je wel. Probleem is ook dat ik vaak te grote stappen wil maken en te snel wil.

Ik was gewoon benieuwd of er lotgenoten zijn op bokt en hoe zij er dan mee omgaan ;)

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:18

Je angsten, dat is vechten. Maar yoga? Niet lenig genoeg? Maak dat de kat wijs - dat kan iedere kip :)
Je bent van harte genodigd mee te gaan naar Pilates. O, en ik kan ook niet op 1 been staan - en ja, dat is uitzonderlijk grappig, zeker als de plaatselijke roeihelden staan te kijken... :+

Ik snap overigens dat het voor jou niet zo voelt - heel goed zelfs. Maar dit? Dit kun jij. Zeker weten. :)

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:37

Pollewoppy schreef:
Ik ben bekend met het begrip exposure en weet ook wel dat vermijding geen oplossing is en zelfs mijn angsten op de lange termijn verergerd, omdat ik ook geen positieve ervaring op doe. De drempel verlagen door eerst eens te gaan kijken is wel een goede tip, dank je wel. Probleem is ook dat ik vaak te grote stappen wil maken en te snel wil.

Maar pas goed op dat je die positieve ervaringen ook als dusdanig herkent dan? Want ondanks je angsten kun je er hier wel over praten.
En met die grote stappen zijn in veel gevallen vaak wel mogelijkheden om de drempel te verlagen denk ik? Anders kunnen we met je meedenken :) Ik vind het in ieder geval een compliment waard dat je je angsten kunt benoemen en manieren zoekt.
Waar ik zelf goede ervaringen mee heb, is het delen met iemand, en het dan samen doen. Hierdoor krijg je vaak ook feedback. Voorbereiding, zoals dat van tevoren gaan kijken, of eens een gesprekje (telefoon of nav afspraak?) met de instructeur.. Bij yoga is iedereen met zichzelf bezig volgens mij, het weten van dit soort dingen kunnen het ook laagdrempeliger maken? Zo'n instructeur kan je dat vertellen. Eens wat oefeningen op internet zoeken en er achter komen dat je dat écht wel kunt?

Ik heb iemand gekend met een sociale fobie, die zag erg op tegen verjaardagsbezoekjes of zelfs al ergens gewoon op bezoek gaan. Medicijnen hielpen, maar ik geloof ook dat het geruststellend werkte als we het hadden over afgelopen keren wat spannend leek en vervolgens erg gezellig werd. Positieve ervaringen díe je hebt, goed herinneren. Heb je die wel?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:38

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Ik ga eerst maar eens mailen om wat vragen te stellen. Ik wil o.a. vragen of er een mogelijkheid is om een keertje kennis te maken en daarna bijvoorbeeld een proefles. Zo probeer ik het voor mezelf op te delen in kleinere stapjes. Misschien dat ik met mijn vriend kan afspreken wanneer ik bijvoorbeeld de mail stuur, zodat ik dat niet blijf uitstellen. Ik zie er nu al tegenop..

@ Solis: Verjaardagen en ergens op bezoek gaan is voor mij ook heel moeilijk. Eerder ging het nog wel, maar sinds ik thuis zit ben ik het steeds meer gaan vermijden omdat ik bang ben dat mensen mij raar of zwak vinden. Ook ben ik bang dat ik niks te vertellen heb en saai gevonden word of onhandig ga doen enz. Kortom: alle rampscenario's heb ik van te voren al zo'n beetje bedacht..

Sindskort hou ik een positief dagboek bij, waarin ik al mijn postieve ervaringen opschrijf.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:43

Heel herkenbaar. Ik heb een sociale angsstoornis en een agorafobie, en zit eigenlijk altijd thuis binnen. Ik kom enkel eruit voor bijv de dokter of psychiater en met moeite als ik boodschappen moet doen.
Ook treinreizen is een grote ramp , ik ga dan samen met mijn moeder als ik naar mijn vader moet ( kan enkel per trein)

binnenkort ga ik zwemmen, dat vind ik doodeng ( niet om het badpak feit, want dat kan me nou net weer geen ene reet schelen) ik ben constant bang om aangevallen te worden en vermijd daarom een heleboel situaties.

Ook ik heb therapieen gehad maar die helpen maar tot bepaalde hoogte, de rest moet je zelf doen.

Wel krijg ik medicatie die de scherpe kant er bij mij afhaalt.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:46

Wat voor medicatie heb je?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:49

ik krijg Risperdal, Dat is een middel voor angstoornissen en een anti psychoticum ( maar daar krijg ik het weer niet voor.)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 18:51

oke, die naam heb ik wel eens gehoord.
Ik slik venlafaxine, dat is een antidepressivum. Maar dat is echt tegen mijn depressie. Mijn probleem is helaas ook wat complexer dan alleen de sociale angst en faalangst. Dat maakt het soms ook zo lastig, dingen versterken elkaar dan zo.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:53

ik ben ook heel complex :P want ik heb nog veel meer stickers op mn hoofd en ook meer medicatie :P

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:53

Schop onder je kont en DOEN! :D (ik weet het.. makkelijk gezegd)

Eigenlijk zou je in een situatie moeten komen waarbij je het wel 'moet' doen.
Ik vond het vroeger echt vreselijk om te bellen naar onbekenden. Maar toen moest ik paar jaar terug ineens hals over kop een nieuwe stageplaats zoeken, dus moest ik wel bellen om zo snel mogelijk een nieuwe plek te vinden.
Ik had op een blaadje geschreven wat ik letterlijk wilde zeggen, zodat wanneer ik het niet meer wist, ik het gewoon kon voorlezen. Dit maakte voor mij de stap minder groot, en dus ging het makkelijker. Uiteindelijk heb ik zo'n 30 bedrijven moeten bellen en nu ben ik helemaal over die 'angst' heen! :D

Dus wat jou betreft. Ga eens kijken op een open dag van die joga of bel/mail of ze een beginners/starters les hebben, waar meer nieuwe mensen beginnen.
En heeft je sportschool geen groepslessen?

Ik was vroeger ook nogal verlegen enzo, maar daar ben ik helemaal overheen gekomen. Ik ga altijd alleen naar de groepslessen van de sportschool en vind vanzelf aanspraak daar, niemand die raar op kijkt als je nieuw bent hoor. Het geeft je juist een onderwerp om over te praten met de 'vaste klanten'!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:54

een angsstoornis en verlegen zijn is nogal een verschil :+

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:58

Oh wat goed! Lees je die ook vaak terug?
Heel herkenbaar hoor, ook van opzien tegen mailen of telefoneren. Die stappen verkleinen vergt misschien wat creativiteit, maar zo te zien heb je er wel heel wat ideeën over! Mocht ik je hoe dan ook kunnen helpen, schroom niet om te pb-en, ik zit op een anonieme afstand en ik herken erg veel.

Als je eenmaal op verjaardagen en bezoek bent, blijft het dan naar voelen? Bij degene die ik noemde was het vaak al wel een stuk minder eenmaal aangekomen, maar scheelde het ook echt of diegene alleen of met gezelschap daar aan kwam. En dat herken ik ook bij mezelf, het is toch een stukje houvast.

Jilleroo wat voor soort therapieën heb je gehad? Wat jammer dat je er niet meer aan hebt gehad, het is waar dat het uiteindelijk van jezelf moet komen maar goede handvatten, training moeten het toch wat makkelijker voor je kunnen maken..?
Lucht vermijding op?

En tja dwang, zoals bij verlegenheid goed kan werken, werkt vaak alleen maar averechts, toch.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:02

cognitieve therapieen , Psycho motore therapien e.d.
Sociale vaardigheid therapie ter ondersteuning.
In totaal heb ik zo'n 2,5 jaar therapie gehad.

En natuurlijk heeft het wel iets geholpen , maar weg is het niet.

En vermijding lucht meestal op op het moment zelf, maar vaak heb je daarna een moment dat je denkt : gatverdamme..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:13

PW: Ik vind het echt ontzettend goed dat je hier zo intensief mee bezig bent. Ik ben ook zo begonnen..

Ik heb ongeveer dezelfde problemen als TS, maar misschien in iets mindere mate. Ook ik kamp met een depressie, die alles echt veel erger lijkt te maken dan wat ze in werkelijkheid zijn. Ik wilde bijvoorbeeld gaan zwemmen, maar ik durfde er echt niet naar toe. ik ben toevallig afgelopen week samen met mijn vriend kennis gaan maken. Het bleek een ontzettend aardige vrouw te zijn en die heeft al mijn vragen beantwoord. Ik was bang dat ik weg niet wist naar de kleedkamers enzo.. Vrijdag ga ik voor het eerst, maar ben nu al zenuwachtig.

Vandaag zou ik naar mijn verzorgpaard gaan, maar ik durfde niet vanwege de gladheid. Ik durfde ook niet af te bellen, en eigenlijk ook niet te mailen. Bang dat ze zeggen dat ik nooit meer mag komen.. ;( Erg eigenlijk, ik heb er best wat last van.
Ik voeg me hier ook bij, en hoop er nog wat nuttige dingen uit te halen.

Solis, wat een goede tips geef jij! Top!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:16

Ja plus dat je jezelf het nog moeilijker maakt voor een te komen situatie die eerder vermeden is.

Op een gegeven moment ben je therapiemoe, daar geloof ik wel in.

Veel onder mensen zijn en contact hebben, merken jullie dat dat het nare gevoel wat minder maakt? Dat heeft een wat desensitiserend effect, al weet ik niet hoe dat in 'extreme' gevallen geldt zoals wat jij aangaf met de angst om aangevallen te worden.

Ik zie daar trouwens ook wel een positief argument vóór yoga (of zwemmen, dingen in die trant). Je komt er voor jezelf en bent met en voor jezelf bezig, maar door de andere mensen die daar zijn met dezelfde instelling onstaat er een heel ongedwongen (en onspannen, na zo'n yoga sessie) sfeer waarin het ook weer minder hoogdrempelig wordt om eens iemand te begroeten of een praatje te maken.

Hoi Angela, dankjewel :o Wat goed van je dat je vrijdag gaat zwemmen, succes en vooral veel plezier!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:18

Solis schreef:
Als je eenmaal op verjaardagen en bezoek bent, blijft het dan naar voelen? Bij degene die ik noemde was het vaak al wel een stuk minder eenmaal aangekomen, maar scheelde het ook echt of diegene alleen of met gezelschap daar aan kwam. En dat herken ik ook bij mezelf, het is toch een stukje houvast.

Als eerst bedankt voor je aanbod :j ik hou het in gedachten.
Verjaardagen blijven een ramp, ook als ik er eenmaal ben. Ik ben me continue pijnlijk bewust van mezelf. Echt heel vervelend.

Angela: Super dat je gaat zwemmen! Ik zal aan je denken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:19

Even terug komen op yoga, bij mij zat het in de therapie. Dus ik denk dat je er heel veel aan gaat hebben. Ik wil zelf thuis pilates gaan doen, om mijn bovenlichaam sterker te maken.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:23

Pollewoppy schreef:
Als eerst bedankt voor je aanbod :j ik hou het in gedachten.
Verjaardagen blijven een ramp, ook als ik er eenmaal ben. Ik ben me continue pijnlijk bewust van mezelf. Echt heel vervelend.

Zeker (wat mee) doen hoor! laagdrempeliger kan het niet :+
Wat jammer dat het dan niet ook wat afzakt, op die manier kun je er ook geen positief gevoel aan over houden lijkt me. Misschien zijn er manieren om dáár aan te werken; hoe kun je, áls je er eenmaal bent, zorgen dat het je goed doet in plaats van je nare gevoel bevestigt?

Las eens ergens: de mooie herinneringen die je later wilt hebben, moet je nú maken. Moest ik even aan denken..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:25

Dat is inderdaad helemaal waar. Mooie uitspraak hoor!

Ik heb dus wel cognitieve therapie gehad, maar het punt is dat ik dat op momenten als verjaardagen e.d. compleet vergeten lijk. De spanning vooraf is wat meer hanteerbaar geworden doordat ik tegen mezelf kan zeggen dat het slechts mijn (irrationele) gedachten zijn die me zo van streek maken, maar op het moment zelf denk ik er niet aan. Misschien komt dat nog, is het een kweste van oefenen en wil ik gewoon weer te snel, ik weet het niet..