Anosmie (niet kunnen ruiken)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-14 20:41

Leuk om weer iemand tegen te komen met anosmie!

Ik ben destijds gewoon naar de huisarts gegaan met de melding dat ik nooit iets heb kunnen ruiken. Gelukkig had ik toen een erg enthousiaste huisarts in opleiding die gelijk vanalles erover ging opzoeken en vragen. Uiteindelijk ben ik naar de KNO-arts doorgestuurd. Daar hebben ze bij mij in mijn neus gekeken naar poliepen of andere dingen. Toen ze niks vonden, ben ik doorgestuurd voor een MRI-scan. Ik heb er toen twee keer onder gelegen en van daaruit hebben ze gevonden dat de verbinding van (even simpel gezegd) mijn neus naar mijn reukzintuig niet helemaal aangesloten was.

Maar ik bleek wel geluk te hebben dat er een oorzaak was gevonden, want ik heb eigenlijk meer te horen gekregen dat er waarschijnlijk geen oorzaak te vinden zou zijn en ik er maar mee moest leren leven. Nouja, dat laatste lukt wel, want het kan ook niet anders, maar ik was ook heel erg nieuwsgierig! Nu kan ik zeggen dat er letterlijk een steekje los zit in mijn hoofd! :')

Desty

Berichten: 5721
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Grave

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:13

Mijn buurman heeft dit ook naar aanleiding van een gebroken neus. Nu kon hij nog een heel klein beetje ruiken maar dat is nu volledig verdwenen door overmatig rook/koffie/cola/fastfood gebruik :)

pjer
Berichten: 1585
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 21:44

Ik kan alleen geen zwavel ruiken, andere geuren wel. Dat is eigenlijk best handig tot nu toe. In yellowstone stond ik tussen de zwavel rook en geisers te fotograferen terwijl mijn familie klaagde dat het er zo stonk.. ik rook alleen lichtelijk de geur van gekookt water..
Als er gegierd word op het land ruik ik alleen een sterke kruidengeur maar het is niet vies.

Waarom ik het niet meer ruik kan ik niet achterhalen want vroeger kon ik prima zwavel ruiken.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 00:32

Morgen dan even een andere huisarts bellen. Hopelijk wil die me wel doorverwijzen naar een KNO-arts. Wel makkelijk voor jezelf dat je weet wat de oorzaak is!

Heb trouwens wel enkele malen kunnen ruiken. De eerste keer was een hele gore sterke lijm. Dat uiteindelijk zeer deed aan mijn neus en ogen haha. En een keer heel sterk de cola toen ik die aan het bijvullen was op mijn werk. Ik weet niet of dit echt ruiken was maar zo 'voelde' het zeg maar wel. Ookal heb ik er geen ervaring mee.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:18

Ik heb al vaak aan verschillende mensen gevraagd hoe het is om te kunnen ruiken. Hoe voelt dat nou? Voelt het alsof je met je neus proeft, dus zoals in je mond. Maar ik heb nog nooit een duidelijk antwoord gehad. Het is ook erg moeilijk om zoiets te vertellen! Ik heb namelijk echt nooit iets kunnen ruiken. Alleen een brandend gevoel van ammoniak in mijn neus, toen iemand een fles onder mijn neus hield :P

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:44

Wat vervelend dat jullie zo bang zijn om 'te stinken' :(:)
Nu zal ik jullie gerust stellen, alleen oud zweet stinkt, hoewel jullie dat waarschijnlijk zelf ook wel weten :')
Dus als je vanmorgen gedoucht hebt en je gaat daarna sporten, dan is de kans klein dat je stinkt.
Pas als je zo uren doorloopt, of de vieze kleding weg legt en de dag daarna aantrekt, dan gaat het ruiken.

Ik moet zeggen dat ik ook bijna alles na 1 keer dragen in de was gooi, ik ruik wel goed, maar toch vertrouw ik mijn eigen neus niet met dat soort dingen :+ Als je frisse kleding aan hebt, je gewoon 's ochtends gedoucht hebt en deo op hebt stink je echt niet direct naar paard of mest als je in de stal geweest bent hoor! Ik heb ook wel eens dat ik snel voordat ik ergens naartoe ga nog even ga voeren en als ik dan een drol zie gaat die er ook uit, en voor je het weet sta ik weer zo'n 'stink'stal uit te mesten :') Even handjes wassen en over het algemeen stink je dan echt niet direct hoor, geur gaat vooral in kleding hangen dus het is gewoon belangrijk dat je kleding vaak genoeg wast.

Tja hoe het voelt :D (Zit nu voor je aan een bakje olijven te snuffelen haha) Maar proeven met je neus is eigenlijk wel een goed voorbeeld, je proeft eigenlijk een beetje met je gehemelte voor je gevoel. Tenminste, dat idee heb ik altijd een beetje.

Mijn schoonmoeder kon heel goed ruiken tijdens haar zwangerschap vertelde ze me, ze rook toen echt dingen die je normaal echt niet ruikt. Gewoon de bakstenen muur rook ze als ze langs een huis liep, ze vond het vreselijk haha.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:49

Goh, ja hoe het is om te ruiken... Ik denk dat proeven nog niet helemaal in de buurt komt. Want geur beïnvloedt ook hoe je proeft.

Ruiken is misschien niet zo'n duidelijk zintuig als zien of horen. Maar er zit wel veel essentie in die handig is in het leven (brand kunnen ruiken enzo). Maar ook minder nuttige ervaringen. Zoals bijvoorbeeld een briesje op een warme dag die langs je huid streelt. Dat kan voor mij net zo aankomen als de geur uit de ovens van de warme bakker. Of dat melodietje uit die mooie film die je laatst zag.

Iets ruiken geeft herkenning en sentiment, nog een voorbeeld: het behangmotief van je liefste oma dat je ineens terugziet als agendakaft. Versus de geur van de sigaar van opa ineens terugruiken in het café waar je binnenloopt.
Geur heeft voor mij ook iets van aankleding of versiering. Een geurtje opdoen als je een avondje uitgaat hoort er bij zoals je een paar mooie oorbellen uitzoekt. Een geurkaars aansteken op een koude winteravond zoals je ook een dekentje erbijpakt en een zwijmelfilm aanzet.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 13:51

Dankje voor je uitleg! Kom ik toch redelijk in de buurt met mijn gedachte erover!
Ik heb ook voor kleding een standaard aantal dagen voor hoe lang ik iets mag aantrekken. In sommige gevallen laat ik er iemand wel eventjes aan ruiken of het nog kan of niet, maar ik word er soms zo moe van of zo afhankelijk te zijn van iemand. Dus dan maar wat anders aan!
Als ik soms iets toch niet helemaal vertrouw (zweet, eten, etc.), dan neem ik toch het zeker voor het onzekere en gaat iets gewoon weg of de was in.

Ik heb over het algemeen gewoon geaccepteerd dat ik niet kan ruiken, maar ik word soms zo jaloers als ik zoiets lees of hoor! Wil ik ook, denk ik dan gelijk! :')

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 13:57

:(:) :(:)

Goed dat je het vraagt aan anderen, voel je niet bezwaard hoor. Het is niet een moeite voor ze, en als ze dat wel vinden zijn het aanstellers ;)

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:03

@ essie_blue
Hier ging ik dus ook altijd van uit. Maar al kom ik terug van het paard hoor ik al gelijk dat ik stink. Oke dat kan ik begrijpen en daarna ga ik ook gewoon douchen. Maar al kom ik net uit de douche en me haren zijn nog nat, dat me moeder gaat zeggen dat ik stink. Jaa uhh gister was het juist een lekkere geur shampo en nou weer niet. Daar word ik zo gek van. Ze zeggen het natuurlijk ook omdat ze het van me weten maar ik vind eigenlijk niet dat ze er op een goeie manier mee omgaan. Ik kan zeker goed tegen grapjes over anosmie (doe ik zelf ook vaak), maar mij onzeker maken over iets waar ik geen weet van heb is niet fijn!

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:05

Gelukkig is het meestal zo dat als mensen het eenmaal weten ik helemaal plat gevraagd word!
Van daaruit komen we meestal wel in zo'n gesprek waar dat soort vragen voorbij komen. Ik vind het daarentegen ook helemaal niet erg om het er over te hebben. Integendeel, ik vind het zelfs erg leuk om het te vertellen. Veel mensen zijn zich er niet zo bewust van dat er genoeg mensen zijn die niet kunnen ruiken. Het valt dan ook niet zo erg op als blind of doof zijn.
Daarnaast is het ook erg handig voor mij als de mensen in mijn omgeving het weten! Dan kunnen zij mij tenminste waarschuwen als er iets aan de hand is! Ik heb al vaak genoeg gehad dat ik lekker met mijn eigen ding bezig ben en er ondertussen een brand of zwavel lucht in de ruimte hangt... :')

Ik doe ook gerust mee met grapjes over mijn anosmie. Maar er is één ding wat ik heel vervelend vind en vele mensen iedere keer zeggen. En dat is dat ze al snel zeggen: Oh, dan kan je gelukkig geen poep of andere vieze dingen ruiken! Dat zal wel fijn zijn!
Nou, helemaal niet! Tuurlijk zijn het geen fijne geuren, maar dat maakt het nog niet fijn om niet te kunnen ruiken!

essie_blue

Berichten: 4369
Geregistreerd: 06-05-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:07

Je moeder zegt dat je stinkt als je net uit de douche komt? Heel typisch, dat kan toch bijna niet.. Vind het ook erg grof als ik eerlijk ben. Als je gewoon je haren wast en jezelf even met douchegel wast en je tanden poetst stink je niet hoor :)

Vind dat je er erg luchtig over denkt Ashley5, knap hoor :) Goede instelling.
Snap wat je bedoelt, dat is ook niet leuk, ondanks dat die mensen het waarschijnlijk goed bedoelen.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:17

Tja, ik heb nog nooit kunnen ruiken en dat zal ook nooit gaan veranderen, dus ik moet er inderdaad mee leren leven. En aangezien ik niet veel beter weet, is het eigenlijk ook niet moeilijk voor mij. Alleen sommige opmerkingen worden voor mij gewoon te veel gemaakt, zoals die ik al eerder noemde. Natuurlijk weten die personen dat niet en zullen zij het inderdaad wel goed bedoelen.
Gelukkig worden er ook nog genoeg leuke dingen opgemerkt of gevraagd! Ik heb één keertje de vraag gehad of ik nu dan nog wel gewoon door mijn neus kon ademhalen! Ik heb toen maar even lachend uitgelegd dat er helemaal niks mis is met mijn neus, maar alleen dus die verbinding! _O-

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:20

Daarom vind ik het geen leuke opmerking. Ze zei dat het aan de shampo ligt. Begrijp dan niet waarom die eerst dat wel lekker ruikt.

Ik vertel het eigenlijk niet zo snel. Als ik mensen goed kan pas. Wat soms voor grappige situatie zorgt. Klasgenoten die tegen mij gaan zeggen dat iemand zo stinkt en ik moet daar altijd wel om lachen.

Het is inderdaad makkelijker omdat we het nooit gekunt hebben. We weten niet wat we missen. Mensen die het later krijgen door bv een ongeluk weten wel wat ze missen. Dat lijkt me veel vervelender.

Ik krijg vaak de vraag of ik wel kan proeven. Mensen met geborden anosmie ontwikkelen een eigen smaak. Oftuwel die kennen het wel maar ietsjes minder goed.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:28

Juist het ruiken van vieze dingen zijn vaak 'waarschuwingen', iets dat vies ruikt is vaak rot, gevaarlijk en dus slecht voor je. Een teken dat je er uit de buurt moet blijven.

Solleke_Noah

Berichten: 11082
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:35

Weet iemand of er ook 'milde vormen' van anosmie zijn? Ik ruik namelijk ook bijna niks (als kind al niet) maar scherpe geuren kan ik toch oppikken (bv als ik boven een beker ethanol ga hangen).

Ik heb het pas goed beseft toen we in de basisschool een spelletje deden, geblinddoekt ruiken aan tien verschillende dingen en dan zeggen wat het was (bv citroen). Ik had ze allemaal fout, rook het gewoon niet en gokte maar wat.

TS, jouw excuses zijn heel herkenbaar, ik zeg ook altijd maar dat ik verkouden ben want 'ik ruik nooit iets' daar reageren mensen zo raar op :P Vind het zelf wel een voordeel en mis het niet echt. Ik heb een wetenschappelijke richting gedaan en soms moesten we een rat dissecteren ofzoiets. Iedereen had altijd enorm last van de geur maar ik kon er boven hangen zonder problemen.

Het is geen anosmie hoor, want ik ruik wel degelijk nog! Maar voor mijn gevoel heel erg weinig en ik kan geuren ook niet plaatsen (vraag me niet hoe brood ruikt ofzo, geen idee).

edit: ik ben ook altijd bang dat ik stink naar zweet dus gebruik veel deo onder het mom: liever stinken naar deo dan naar zweet :')

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 14:42

Mijn man heeft anosmie :j
Hij kan niks ruiken en ik kwam bv. een keertje na mijn werk thuis en toen zat hij rustig tv te kijken.
Ik deed de deur open en rook meteen brand! (Dat riep ik ook meteen :') )
Had hij de oven alvast aangezet voor de pizza's... maar er zat nog een gloednieuw opbak stokbrood in de oven met plastic en al. Het is maar goed dat ik binnen kwam, anders had het huis gewoon rustig af staan branden voordat hij erachter zou komen wat er aan de hand was. De hele keuken was zwart en de oven was overleden. :=

Manlief is zelf al 9 keer geopereerd aan poliepen in zijn neus en hij kan niet meer ruiken vanaf dat hij 18 jaar was. Af en toe "ruikt" hij dingen die er niet zijn. bv. brandlucht, gaslucht, sterke parfumlucht.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 14:57

Solleke_Noah schreef:
Weet iemand of er ook 'milde vormen' van anosmie zijn? Ik ruik namelijk ook bijna niks (als kind al niet) maar scherpe geuren kan ik toch oppikken (bv als ik boven een beker ethanol ga hangen).

Er zijn verschillende vormen van niet of anders ruiken. Dit lijstje kwam ik op internet op de website ruikenenproeven.nl tegen:

Anosmie
Hyposmie
Parosmie
Phantosmie
Presbyosmie

Bij hyposmie stond dit geschreven:

ruikenenproeven.nl schreef:
Hyposmie is een tijdelijk of blijvend verlies van een gedeelte van de reukzin.
Bij hyposmie is er dus altijd nog een minimaal deel van de reukzin aanwezig.

Mogelijke oorzaken van reukstoornissen zijn zeer sporadisch beschreven. Aandoeningen die een reukstoornis kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld een tekort aan voedingsstoffen. Rokers hebben een minder goed reukvermogen dan niet-rokers. De slijmvliezen van rokers zijn minder goed doorbloed dan die van nietrokers. Maar er zijn ook toxische stoffen die een schadelijke invloed hebben op het reukvermogen, zoals benzine, aceton en ammoniak. Mensen die tijdens hun werk veel met deze stoffen in aanraking komen, hebben vaak een verminderd reukvermogen. Ook kan een ongeval waarbij een harde klap op het hoofd plaats vindt een reukstoornis ten gevolge hebben.

Ten slotte kan de functie van het neusslijmvlies aangedaan zijn door neuspoliepen, allergische aandoeningen, virusinfecties (verkoudheden), neurologische stoornissen en hormonale veranderingen, waardoor het reukvermogen verandert.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:11

Phantosmie zal dan wel het ruiken zijn van dingen die er niet zijn.

Maar die andere twee? stond daar een uitleg bij?

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 15:21

Hier is de link waar je er iets meer over kan lezen Anosmie Vereniging Nederland.

Anosmie: Totaal verlies van reukvermogen.
Hyposmie: Verlies van een gedeelte van reukvermogen.
Parosmie: Vervorming van reukvermogen.
Phantosmie: Dingen ruiken die er niet zijn.
Presbyosmie: Verlies van reukvermogen door ouderdom.

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:25

Hihi :+ Dus eigenlijk heeft mijn man Phantosmie en Anosmie :j

Zoolgangster

Berichten: 9649
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 15:34

Ik had een oom die na een hersenoperatie vanwege een bloedstolsel niet meer kon ruiken. Mijn oma kon ook niet ruiken, ik meen dat dat door een herseninfarct kwam.
Nadat mijn oom niet meer kon ruiken, kocht hij rustig kilo's van hetzelfde vlees wat er in de aanbieding was, want hij kon het toch niet meer proeven/ruiken. (Ja om goed te proeven moet je nu eenmaal ook kunnen ruiken.) De structuur van het eten hoe het in je mond voelt, of het kraakt en of het er eetbaar uitziet wordt inderdaad belangrijker voor mensen die niet (meer) kunnen ruiken.

Mijn biologieleraar had een collega die vertelde dat, wanneer hij vroeger verkouden werd, hij doodleuk aan een fles ammoniak ging ruiken. Die collega was inderdaad nooit verkouden. Maar ruiken kon hij ook niet meer . Niet aan te bevelen dus, aan zuivere ammoniak ruiken..

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:02

structuur van het eten wordt erg belangrijk bij anosmie. Slijmerig en flubber eten vind ik totaal niet lekker vaak. Hard en krakend voedsel is dan veel fijner.

Wel apart dat die door de ammoniak zijn reukvermogen verloor. Best wel eng ook.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 19:05

Mijn man ruikt na zijn ongeluk en 4 dagen coma in 2001 ook helemaal niets meer. Hij proeft nog wel wat, maar minder dan van te voren. -O-

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-14 19:27

AnnaXBoy schreef:
structuur van het eten wordt erg belangrijk bij anosmie. Slijmerig en flubber eten vind ik totaal niet lekker vaak. Hard en krakend voedsel is dan veel fijner.

Wel apart dat die door de ammoniak zijn reukvermogen verloor. Best wel eng ook.

Structuur inderdaad, maar vooral ook hoe het eruit ziet!
Als ik het er al niet lekker uit vind zien, krijg ik het al met moeite mijn mond in!