Anosmie (niet kunnen ruiken)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:21

Ja dat heb ik ook vooral! Vaak zeggen mijn ouders dan: Je hebt het niet eens geprobeerd.
Als het er niet lekker uitziet of anders is wat ik gewend ben dan haak ik al af. Oftewel proeven met mijn ogen.

juniper

Berichten: 1575
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 20:37

Ik ruik vaak tijdelijks niks door mijn allergie. Als ik medicijnen neem maar ze zijn bijvoorbeeld even op, dan komt de allergie erger terug. Daarom neem ik ze vaak niet, omdat het na een tijdje stabiliseert zonder dat ik dan nog allergisch ben. Het enigste nadeel is dat ik dan minder goed ruik, ongeveer de helft qua sterkte van een normaal iemand. Maar ik vind het interesant om te merken hoe het werkt dat ik bijna geen last heb als ik geen medicijnen neem.

Nu heb ik medicijnen die niet goed genoeg werken (van de kruidvat) en nu ruik ik bijna niks of niks. Opzich ben ik me er niet altijd bewust van, maar als ik er eens aan denk is het wel vervelend om een zintuig te missen. Alsof je niet allert genoeg door het leven gaat, moeilijk uit te leggen. En met eten is het jammer, want ik proef dan alleen hele sterke smaken.

Morgen krijg ik mijn normale pillen weer, hopelijk komt mijn reuk dan ook terug. Ik kan nu ook niet ruiken of ikzelf stink, of dat mijn hamsterkooi stinkt (denk het niet, maar ik wil niet dat mensen denken dat ik hem niet schoonmaak oid, het is de bodembedekking die sterk ruikt).

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-14 17:47

Ik heb één keer een kleine proeftest gedaan thuis met mijn moeder en zusje.
Wat een verschrikking was dat, zeg! Ik raakte in paniek bij boter en mayonaise, want ik kon niet thuis brengen wat dat rare, zachte, glibberige spul was in mijn mond! :') Maar zodra je dan weet wat het is, is het opeens weer lekker...

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:19

Ooh lijkt me zo vreemd om iets te proeven dat normaal heel gewoon is en dat je dan de smaak niet kan plaatsen.
Ik wil ook wel eens een keer zo'n test doen. Ben wel benieuwd!

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 09:37

Het is gelukkig erg makkelijk thuis te doen!
Wat vooral ook erg leuk is, is om een ander persoon die wel kan ruiken ook te laten proeven. Ik had mijn zusje erbij en ik zou dan als eerste zeggen wat er in mijn mond zat. Terwijl ik daar zoveel moeite mee had, wist zij het natuurlijk iedere keer zo op te noemen! :P

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 11:18

Heb je het ook getest als ze haar neus dicht houdt. Dan kan ze namelijk niet meer ruiken.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 13:41

Nee, dat hebben wij toentertijd niet gedaan! Maar het is wel een erg leuk idee voor een nieuwe proeftest! :D

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:44

Haha ik ben ook heel benieuwd! Van de week ga ik het maar even testen samen met een vriendin.

pingu
Berichten: 449
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Belgisch limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 00:26

Mijn vriend ruikt ook bijna niets,dit is aangeboren. Sommige dingen zoals vb sinaasappel of ether 'prikt' hem in de neus,dit ruikt hij dan wel. Ik heb eigenlijk nooit geweten of bij stilgestaan dat dit anosmie heet. Ik denk wel dat de aandoening voor vrouwen erger aanvoelt dan voor mannen (eigen ervaring,nog een aantal familieleden van mijn vriend,zowel mannen als vrouwen hebben ook geen reukzin). Mijn vriend lijkt er alvast niet echt veel last te hebben. Hij vraagt mij altijd even te ruiken als het nodig is en in de loop der jaren heeft hij een eigen manier ontwikkeld om vast te stellen of voedsel vervallen is.

Catnip

Berichten: 2337
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 02:01

Interessant topic :)

Ik ben het tegenovergestelde van jullie, ik ruik álles. Dat is ook niet altijd fijn, want licht onaangename geurtjes voor anderen zijn voor mij ondraaglijk omdat ik ze zo sterk ruik. Je wilt dus niet weten hoe misselijk ik word als ik in aanraking komt dat zelfs voor 'normale ruikers' verschrikkelijk stinkt :')
Als ik iemands huis binnenloop kan ik precies zeggen welke ingrediënten er bijvoorbeeld gebruikt zijn bij de maaltijd. En ik pik ook meteen 'aparte' geurtjes op. Als ik mijn huis binnenloop, ruik ik het bij de voordeur meteen als een kat bijvoorbeeld een plasongelukje heeft gehad. En dan snuffel ik als een speurhond rond en heb ik de plaats delict binnen de 5 minuten te pakken :+
M'n vriend vindt het niet zo leuk dat ik nooit vuilniszakken naar buiten wil brengen :') maar hij gebruikt me wel altijd om geuren (vb van eten) te ontleden zodat hij precies weet wat er in het dubieuze gerechtje zit dat ie voor zijn neus gezet krijgt op bv een familiefeestje (zijn zussen koken nogal culinair hoogstaand en hij is een vlees-aardappel-groentenman en vertrouwt niks wat hij niet kent maar wilt ook niet onbeleefd zijn :') )
Het heeft dus voor- en nadelen.

Ik vind het erg interessant om tegenovergestelde ervaringen te lezen! Ik kan het me erg moeilijk voorstellen, maar dat hebben jullie vast ook andersom :D

Edit: leuk detail, ik rook al 8 jaar. Ik wil niet weten wat voor een freak ik anders misschien wel was geweest :Y)

MinaV
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-09-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 15:00

Ik weet dat dit topic al even niet actief is, maar ik kwam dit topic tegen toen ik wat aan het opzoeken was naar mijn aandoening, of er in andere landen toevallig geen verdere evolutie is in het vinden van een oplossing hiervoor :P Hou je vast, want ik ga mijn hele verhaal doen :D
Ik heb recent testen gedaan om te bevestigen wat ik eigenlijk al wist, ik kan niet ruiken haha
Dat waren dan geur-en smaaktesten (aangezien dit aan elkaar hangt) en ik weet nog dat ik voor de smaaktest vol overtuiging zei "Met mijn smaakzin is niets mis hoor" maar niets bleek minder waar. Ik moest staafjes met verschillende concentraties van bitter, zout, zoet en zuur aan de linker en rechter kant van mijn tong leggen en zeggen wat ik proefde. Daarna kreeg ik een blinddoek op en kreeg ik kruiden, suiker,... in mijn mond en moest ik zeggen wat ik proefde. Af en toe kreeg ik ook nog de vraag wat ik van de structuur van datgene vond. Na die smaaktest bleek dat ik de smaken bitter en zout veel minder goed smaak, wat blijkbaar vaker voorkomt bij mensen die niet kunnen ruiken, ondanks dat ik overtuigd was (en stiekem nog was ben) dat ik bitter en zout wél goed smaak :+ (bv geef me geen pompelmoes want dat vind ik veel te bitten en zout op mijn frietjes wil ik dan ook weer helemaal niet)
De geurtest was énorm frustrerend. Ik moest dan aan een soort stiften ruiken in groepjes van 3 (waar eveneens verschillende concentraties van een geur op zaten). Ik moest dan telkens de stift eruit halen die een andere geur had dan de andere twee. (Snappen jullie het wat? Was een beetje ingewikkeld :P ) Maar aangezien ik niets ruik, was het telkens een gok... De keren dat ik het correct had, was een lucky guess...
Op verzoek van de onderzoekers heb ik een MRI scan genomen en wat bleek, de nervus olfactorius ontbreekt bij mij. Anatomie van mijn neus is 100% correct, de hersenen die instaan voor geur 100% aanwezig, maar de zenuwen die instaan voor de geuren door te sturen naar die hersenen, ontbreken dus :(

Verder herken ik héél veel van wat je (TS) zegt :) Ik ben ook pas later gaan 'onderzoeken' wat de reden zou kunnen zijn van het niet kunnen ruiken van parfum, eten, maar ook brand, stinkadem,... Als kind nam ik gewoon de reacties van anderen over, werd er soep gemaakt was het me (onbewust) aangeleerd om te zeggen "Hmmm dat ruikt lekker!" of liet iemand een scheetje was meteen mijn reactie "Iew, dat stinkt!" omdat dat zo hoorde. Dat was bij mij de reden dat mijn omgeving hier lange tijd niets van gemerkt heeft.
Structuur en uiterlijk van eten is inderdaad een belangrijk gegeven. Oesters krijg ik bv niet binnen, ziet er gewoon degoutant uit en het is precies snot in je mond :P

Fun fact: sterke munt of nagellak verwijderaar kan ik wel ruiken! Toen ik dat zei voor de testen begonnen, waren ze meteen geïnteresseerd, aangezien ik twee geuren had benoemd die lokaal in de neus worden opgenomen en dus niet via die nervus olfactorius :)

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 09:29

Wat een aparte testen zijn er bij je uitgevoerd. Ikzelf heb die nooit gehad. En van de geuren sterke munt en nagellakverwijderaar wist ik ook helemaal niet. Dat heb ik zelf ook nooit ervaren.

Maar toch weer leuk om iemand met een zelfde ervaring/jeugd weer tegen te komen :D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 09:39

TS, als je niet goed ruikt, proef je dan wel goed? Als ik bijvoorbeeld verkouden ben (en op zo'n moment dus niet goed ruik), dan proef ik vaak mijn eten ook niet. Ik weet dat mijn vader z'n reuk niet goed is (ooit als puber een ontsteking gehad van een holte die niet op tijd behandeld was) en dat hij heel veel zout gebruikt om toch iets van zijn eten te proeven. Nu weet hij dat het fout is, maar hij gruwelt ervan om iets te eten waar hij alleen maar de structuur van meekrijgt en geen smaak.

Het lijkt mij in ieder geval wel heel eng om niet alles te ruiken (hoewel.... als mijn man naar het toilet is geweest... :') ). Maar even serieus: je ruikt dus ook niet als je je gas per ongeluk aan hebt laten staan of dat je met chemische (gevaarlijke?) middelen in de weer bent. Voor jezelf weet je niet beter, geef je al aan, maar het lijkt mij toch wel noodzaak dat je bepaalde stoffen herkent om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hoe doe je dat dan?

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:01

Ik ruik eigenlijk ook zo goed als niets. Luchtjes zoals parfum slaan direct op mijn keel maar hoe ze ruiken? Geen idee. Ook vers gebakken friet of broodjes kan ik niet ruiken.
Soms heb ik wel het idee dat ik iets denk te ruiken, bijvoorbeeld als een merrie kneiter hengstig is en dan de vieze stal. Maar ik ruik ook geen schoonmaakmiddel waarvan iedereen zegt dat het weer schoon ruikt :')

Ik vermoed dat het komt doordat mijn neus vroeger is gebroken. Echter ruikt mijn broertje dus ook niets.

Missen we wat? Nee hoor, het is alleen lastig met eigen geur(zweet) of bijvoorbeeld op mijn werk een dierenhok.

Ik proef daarintegen gewoon alles heel goed. Al ben ik wel voor extra suiker en extra zout, maar dat zal wel persoonlijk zijn haha. Ik geniet van eten, dus daar is niets mis mee!

Leuk om eens te lezen dat ik/we niet de enige zijn en ook niet gek. Want dat is wat ik/we nu vaak te horen krijgen.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:34

Leuk om te zien dat er meer mensen zijn met hetzelfde. Ik herken veel qua kleding max 3x regel en de andere handigheidjes.

Ik heb nooit geroken, inderdaad mee geboren maar later pas bewust van geworden. Mijn moeder is thuis de enige met normale reuk dus geuren hebben thuis nooit echt een rol gespeeld. Op school kwam ik er echt achter tijdens scheikunde... ik zat in mijn eigen wereldje en 'opeens' was de klas leeg.. alle spullen lagen er nog.. en de leraar stond voor me. "Moet jij niet ergens heen?" Toen maar bekend dat ik niet had zitten opletten en dus niet begreep waar iedereen was. Hij herhaalde de vraag en keek mij stom aan. Wat bleek... hij had een stinkbom vast.. en zelfs met wapperen rook ik nada noppes niets. Hij was redelijk gefrustreerd haha.

Anyways.. vele jaren later van het paard gevallen op mijn nek.. ziekenhuisbezoek voor de zekerheid en foto's. (Afgezien van een gebroken neus niks aan de hand gelukkig) Toen vertelde een kno arts dat mijn neusschelpen 2x zo groot waren dan normaal.. en het schotje scheef stond.. de holtes iets anders van vorm waren waardoor de verbinding wel bestaat maar minimaal is. Uit eindelijk geopereerd aan de schelpen die zijn gehalveerd en enkele weken daarna toen alles van binnen wat herstelde.. zat ik in de bieb te leren met net gedoucht nog vochtig haar.. en toen "rook" ik iets.. verschikkelijk stinkende shampoo (iedereen maar zeggen dat hij zo lekker rook). Ik heb toen enkele weken iets kunnen ruiken. Rare is dat je de geuren dan niet kan plaatsen omdat je dat nooit hebt geleerd. Ik kon ze daardoor ook alleen aan de hand van smaak benoemen. Fris..zoetig.. zurig.. maar bv niet oh dat ruikt naar rozen of wat dan ook maar.
Inmiddels is de reuk weer weg. Ik denk dat de schelpen weer iets zijn gegroeid. Zolang ik prima kan ademen door mijn neus laat ik het zo. Vind de narcose een te groot risico voor de vage geuren die ik toch niet herken.

@Shenavallie wat betreft het eten tijdens verkoudheid.. bij ons (als ik over ons mag spreken) is dat niet zo gelinkt. Wij hebben leren proeven zonder neus, een verkoudheid verandert dat niet. Wel zal het net iets anders zijn.
Mijn vriend dacht eerst dat ik een grapje maakte.. hij vond dat een lepeltje sambal wel kon. Als ik het ziet zag.. kon ik het niet weten. Elke keer neem ik 1 hap.. kijk hem aan.. serieus? (Ik kan slecht over verse pepers of Chilipoeder of pikant eten) ik kan precies benoemen wanneer er sambal of chilipoeder inzit.
Evenals andere smaken herkennen. Theesoorten ben ik niet zo goed in. Aardbeid of mango of bosvruchten? Ik kan je alleen vertellen of de ene thee zwarter is dan de ander. Wat betreft het 'enge' ik weet jou waarschijnlijk eerder te vertellen dat het gas nog aanstaat na het koken als we samen zouden gaan eten dan dat je het zelf opmerkt. Ik check het altijd! Voor iedereen gaat zitten of alle knoppen weer goed staan. Ook als ik niet zelf kook. Loop niet snel weg bij eten zodat ik kan zien wat er gebeurt.. en zet altijd een wekker die ik bv meeneem als er iets in de oven staat.

Als de boel in de fik vliegt als we slapen.. ja.. dat zou wel een probleem kunnen zijn.. maar wat doe je daar tegen afgezien van brand- en andere melders.
Verder.. geen helder 'water' drinken dat uit een fles met een driehoek of speciale dop komt ;)

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 18:12

Shenavallie schreef:
TS, als je niet goed ruikt, proef je dan wel goed? Als ik bijvoorbeeld verkouden ben (en op zo'n moment dus niet goed ruik), dan proef ik vaak mijn eten ook niet. Ik weet dat mijn vader z'n reuk niet goed is (ooit als puber een ontsteking gehad van een holte die niet op tijd behandeld was) en dat hij heel veel zout gebruikt om toch iets van zijn eten te proeven. Nu weet hij dat het fout is, maar hij gruwelt ervan om iets te eten waar hij alleen maar de structuur van meekrijgt en geen smaak.

Het lijkt mij in ieder geval wel heel eng om niet alles te ruiken (hoewel.... als mijn man naar het toilet is geweest... :') ). Maar even serieus: je ruikt dus ook niet als je je gas per ongeluk aan hebt laten staan of dat je met chemische (gevaarlijke?) middelen in de weer bent. Voor jezelf weet je niet beter, geef je al aan, maar het lijkt mij toch wel noodzaak dat je bepaalde stoffen herkent om gevaarlijke situaties te voorkomen. Hoe doe je dat dan?

zefiros schreef:
@Shenavallie wat betreft het eten tijdens verkoudheid.. bij ons (als ik over ons mag spreken) is dat niet zo gelinkt. Wij hebben leren proeven zonder neus, een verkoudheid verandert dat niet. Wel zal het net iets anders zijn.
Mijn vriend dacht eerst dat ik een grapje maakte.. hij vond dat een lepeltje sambal wel kon. Als ik het ziet zag.. kon ik het niet weten. Elke keer neem ik 1 hap.. kijk hem aan.. serieus? (Ik kan slecht over verse pepers of Chilipoeder of pikant eten) ik kan precies benoemen wanneer er sambal of chilipoeder inzit.
Evenals andere smaken herkennen. Theesoorten ben ik niet zo goed in. Aardbeid of mango of bosvruchten? Ik kan je alleen vertellen of de ene thee zwarter is dan de ander. Wat betreft het 'enge' ik weet jou waarschijnlijk eerder te vertellen dat het gas nog aanstaat na het koken als we samen zouden gaan eten dan dat je het zelf opmerkt. Ik check het altijd! Voor iedereen gaat zitten of alle knoppen weer goed staan. Ook als ik niet zelf kook. Loop niet snel weg bij eten zodat ik kan zien wat er gebeurt.. en zet altijd een wekker die ik bv meeneem als er iets in de oven staat.

In mijn geval proef ik wel de basissmaken. De één beter dan de ander. Zoals zout en bitter proef ik beter dan zoet en zuur. Maar ik kan ze verschillende soorten zoet bijvoorbeeld niet van elkaar onderscheiden. Aardbeienlimonade smaakt voor mij hetzelfde als sinasappellimonade.

Ik heb jaren geleden gehad dat mijn moeder de verkeerde spaghettisaus had gekocht, namelijk de pittige versie. Daar kwam ik pas achter nadat zij en mijn zusje mij raar aankeken en vroegen of ik niet iets anders proefde vergeleken met normaal :')
En qua thee proef ik helemaal niks...

Qua gevaar... Ik werk in een laboratorium en dus vaak genoeg met gevaarlijke stoffen. Daardoor heb ik vrij snel mijn collega's ingelicht van mijn situatie, zodat zij mij kunnen waarschuwen als er iets is. Helaas wel een keer gehad dat ik alleen avonddienst had en een collega van een andere afdeling langs kwam (die niet van mijn anosmie af wist) en zei dat er een brandlucht hing. En weg was ze...
Toen ze later terug kwam, heb ik haar gelijk ingelicht en heeft ze voor mij geroken of ze de oorzaak kon vinden. Gelukkig was het niks ernstigs, maar het helpt je even goed herinneren wat er mis zou kunnen gaan.

xDenies schreef:
Ik ruik eigenlijk ook zo goed als niets. Luchtjes zoals parfum slaan direct op mijn keel maar hoe ze ruiken? Geen idee. Ook vers gebakken friet of broodjes kan ik niet ruiken.
Soms heb ik wel het idee dat ik iets denk te ruiken, bijvoorbeeld als een merrie kneiter hengstig is en dan de vieze stal. Maar ik ruik ook geen schoonmaakmiddel waarvan iedereen zegt dat het weer schoon ruikt :')

Ik vermoed dat het komt doordat mijn neus vroeger is gebroken. Echter ruikt mijn broertje dus ook niets.

Missen we wat? Nee hoor, het is alleen lastig met eigen geur(zweet) of bijvoorbeeld op mijn werk een dierenhok.

Ik proef daarintegen gewoon alles heel goed. Al ben ik wel voor extra suiker en extra zout, maar dat zal wel persoonlijk zijn haha. Ik geniet van eten, dus daar is niets mis mee!

Leuk om eens te lezen dat ik/we niet de enige zijn en ook niet gek. Want dat is wat ik/we nu vaak te horen krijgen.

Ik vind het wel erg leuk om te zien hoe wij toch nog allemaal het niet kunnen ruiken anders ervaren!Natuurlijk is het gevaarlijke aspect hiervan niet zo leuk, maar eigenlijk vind ik het vervelendste nog wel dat ik niet kan ruiken of ik stink of mijn kleding. En misschien nog wel erger...of voedsel bedorven is. Je hebt in dat opzicht altijd iemand in je buurt nodig die voor je kan ruiken. Want al ik twijfel, gooi ik het weg, terwijl het misschien nog goed is.

zefiros schreef:
Leuk om te zien dat er meer mensen zijn met hetzelfde. Ik herken veel qua kleding max 3x regel en de andere handigheidjes.

Ik heb nooit geroken, inderdaad mee geboren maar later pas bewust van geworden. Mijn moeder is thuis de enige met normale reuk dus geuren hebben thuis nooit echt een rol gespeeld. Op school kwam ik er echt achter tijdens scheikunde... ik zat in mijn eigen wereldje en 'opeens' was de klas leeg.. alle spullen lagen er nog.. en de leraar stond voor me. "Moet jij niet ergens heen?" Toen maar bekend dat ik niet had zitten opletten en dus niet begreep waar iedereen was. Hij herhaalde de vraag en keek mij stom aan. Wat bleek... hij had een stinkbom vast.. en zelfs met wapperen rook ik nada noppes niets. Hij was redelijk gefrustreerd haha.

Anyways.. vele jaren later van het paard gevallen op mijn nek.. ziekenhuisbezoek voor de zekerheid en foto's. (Afgezien van een gebroken neus niks aan de hand gelukkig) Toen vertelde een kno arts dat mijn neusschelpen 2x zo groot waren dan normaal.. en het schotje scheef stond.. de holtes iets anders van vorm waren waardoor de verbinding wel bestaat maar minimaal is. Uit eindelijk geopereerd aan de schelpen die zijn gehalveerd en enkele weken daarna toen alles van binnen wat herstelde.. zat ik in de bieb te leren met net gedoucht nog vochtig haar.. en toen "rook" ik iets.. verschikkelijk stinkende shampoo (iedereen maar zeggen dat hij zo lekker rook). Ik heb toen enkele weken iets kunnen ruiken. Rare is dat je de geuren dan niet kan plaatsen omdat je dat nooit hebt geleerd. Ik kon ze daardoor ook alleen aan de hand van smaak benoemen. Fris..zoetig.. zurig.. maar bv niet oh dat ruikt naar rozen of wat dan ook maar.
Inmiddels is de reuk weer weg. Ik denk dat de schelpen weer iets zijn gegroeid. Zolang ik prima kan ademen door mijn neus laat ik het zo. Vind de narcose een te groot risico voor de vage geuren die ik toch niet herken.

Ik heb er wel eens over nagedacht. Stel ik zou de keuze krijgen dat het met een operatie gefixt kan worden, zal ik dat dan willen doen. Het lijkt mij namelijk zo moeilijk om op latere leeftijd te moeten leren ruiken. Je leert dat al vanaf het moment dat je geboren wordt. Hoe zou je dat op latere leeftijd nog kunnen leren.


Goh, stinkbommen zijn dus nog ergens goed voor. Dat was ook mijn moment dat ik besefte dat ik niet kon ruiken. Was toen al 16 jaar oud :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:46

Ja, ik weet niet beter. En ik let op de datums wat betreft bedorven eten. Het ruiken van gas of brand/vuur kan ik ook niet. Dus vaak lopen collega's van mij door de winkel dat ze een brandlucht ruiken … en ik ben de enige die heel neutraal verder ga met mijn werk :')

Het is alleen altijd zo jammer dat het er door andere zo dik bovenop wordt gelegd als je iets niet kan …. Je kan nog beter een been breken want dan snappen ze het grotendeels.

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 18:50

Wat vervelend zeg dat mensen het niet kunnen of willen begrijpen, had er zelf wel eens wat over gehoord maar wist niet dat het anosmie heette. Lijkt me ook fijner voor jullie lijkt me dat het een naam heeft of beeld ik me dat alleen maar in ?

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:12

Hahaha! Ik heb ook eens op mijn gemak door gewerkt, terwijl er een zwavellucht in het lab hing.
Maar mensen vergeten het snel dat je niet kan ruiken. Zeker als je een groot team om je heen hebt. Met een kleiner team ervaar ik juist het tegenovergestelde!

Verder merk ik in het begin, als je het iemand vertelt, dat mensen het vaak niet lijken te begrijpen. Maar al snel worden er veel vragen gesteld en daarmee is het dan klaar. Sommige zijn er meer in geïnteresseerd en daar heb ik het dan ook vaker mee over, maar daarna merk ik totaal geen onbegrip. Ze vergeten het alleen maar wat natuurlijk ook makkelijk gaat, omdat het van buitenaf niet te zien is.

justdiesel
Berichten: 4949
Geregistreerd: 23-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 19:26

Vroeger op school hadden wij een juf die niet kon ruiken, wij geloofden dat niet dus had iemand een stinkbom in de klas gegooid.
Juf kon dus inderdaad niet ruiken en wij zaten in de stank :+

Maar lijkt mij heel erg vervelend als je niet kan ruiken, kan het bij jou niet hersteld worden TS?

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 19:53

Die optie heb ik toentertijd niet gehad.
In mijn geval ligt de verbinding van mijn neus naar mijn reukzintuig er wel, maar ergens is de verbinding verbroken (steekje los :')). Stel dat ze het kunnen verhelpen met een operatie weet ik niet hoe veilig die zou zijn als ze in mijn hersenen gaan grabbelen :o

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:11

Ashley5 schreef:
Verder merk ik in het begin, als je het iemand vertelt, dat mensen het vaak niet lijken te begrijpen. Maar al snel worden er veel vragen gesteld en daarmee is het dan klaar. Sommige zijn er meer in geïnteresseerd en daar heb ik het dan ook vaker mee over, maar daarna merk ik totaal geen onbegrip. Ze vergeten het alleen maar wat natuurlijk ook makkelijk gaat, omdat het van buitenaf niet te zien is.


Precies daarom leg ik het uit in jip en janneke taal.

"Sommige mensen zijn blind, anderen zijn doof.. ik kan niet ruiken" dan weten ze waar ze het moeten plaatsen en dan wil het vaak wel. Eerste vraag is wel altijd of ik dan wel kan proeven.

Maar ook mijn ouders vergeten het wel eens. Pap vroeg jaaaren geleden bij het uitzoeken van een vakantie of ik dan ook langs de parfumerie museum wilde. *origineel en leuk bedacht voor een tienerdochter.. moet ik toegeven* heb toch vriendelijk bedankt.. leuk.. kijken naar al die verschillende potjes met gekleurde vloeistof.. ohja.. is ook zo dan opeens valt er een kwartje.

Het chocolademuseum vond ik een betere suggestie haha

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 22:28

Dat is inderdaad ook altijd de eerste vraag bij mij.
Al heb ik één keer de vraag gehad: kan je dan wel door je neus adem halen?

:')

Babootje

Berichten: 26266
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:29

Ik heb t ook. Althans, bij mij is het nog te verhelpen. Bij mij niet aangeboren. ik heb poliepen en die groeien precies daar, bij mijn reukzintuig. Ben al eens geopereerd. En vervolgens worden de poliepen terug gedrongen door prednisolon en spraytjes. Ik weet dat over een poosje weer een operatie nodig zal zijn.
Ik hoop dat het nog een poosje tegen te houden is, de Anosmie. Wat het is gewoon echt niet leuk.
Voor mij vermindert het echt de 'kwaliteit van leven'. Geur en smaak is zo essentieel.
Nu kan ik weer wat proeven en ruiken. Niet zo sterk als ik gewend was maar het is al heel wat.
De geur van de zomer, van pas gemaaid gras, van een regenbui, van de puppies die mijn hond gekregen had, van een lekker parfummetje. Maar ook een lekker wijntje, knoflook, een goede curry een lekkere frisse salade.
Je ruikt niks, maar je proeft ook niks behalve zout, zoet, zuur en bitter. En vervelend; je ruikt niet of je zelf 'ruikt'; je ruikt geen brandlucht en je ruikt geen gas.
Na de operatie is geur en smaak dus terug gekomen; 3/4 Jaar daarna dus weer weg en nu wordt alles onder controle gehouden dmv medicatie.
Mijn KNO arts zegt over poliepen: het is net als onkruid. 1 x in de zoveel tijd een grote beurt (operatie) en daarna bijhouden.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 23:10

In dat opzicht scheelt het dat ik niet weet wat ik mis. Het lijkt mij verschrikkelijk als ik een zintuig, wat ik altijd heb gehad, kwijt zou raken. Laat staan keer op keer.