Arm regelmatig uit de kom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Arm regelmatig uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 21:08

Beste bokkers,

Het begon in maart vorig jaar. Toen een paardje uit de paddock dreigde uit te breken en ik haar tegen probeerde te houden maakte ik een onverwachtse beweging met mijn linkerarm. Gevolg was dat ik mijn bovenarm behoorlijk verdraaide (dacht ik). Ik lag op de grond van de pijn.

Daarna gebeurde het steeds weer, bij het longeren als paard wegsprong verdraaide ik (dacht ik) mijn arm weer en lag weer op de grond van de pijn. Het gebeurde keer op keer op keer. Vooral bij de paarden en ook 's ochtends als ik me aankleedde.

Vriendin raadde me aan een MRI scan te laten maken omdat zij niet geloofde dat het alleen een verdraaiing van mijn arm was, maar dat de arm uit de kom ging.
Ik heb er toen echter een hele tijd geen last meer van gehad. Tot 2 maanden geleden. Weer bij de paarden, onverwachte beweging en daar ging ik weer. Wat een pijn. En ik draaide mijn arm weer goed. Nog had ik niet door dat arm gewoon uit de kom ging.
Sindsdien gebeurde het weer regelmatig, bij de paarden, soms werd ik 's nachts van de pijn gillend wakker als het weer gebeurde en 3 weken geleden was het op zaterdagochtend ook weer raak. Maar nog steeds overtuigd dat arm gewoon verdraaide. Meer niet.

Tot 2 weken geleden ik 's ochtends me uitkleedde om onder de douche te stappen en ik mijn arm weer ernstig verdraaide. Nu zag ik echter dat mijn arm echt los hing van mijn schouder en heb hem uiteindelijk na heel voorzichtig draaien weer terug gekregen. Ben onder de douche gestapt en werd onwel. Viel bijna flauw en ben toen snel op de grond gaan zitten en in een handdoek ademen.

Na 10 minuten voelde ik me weer wat beter, maar arm bleef pijn doen. Ging die dag naar Antwerpen voor een paar dagen en ben gewoon op de bus gestapt. Volgende dag deed arm nog steeds pijn en toch even voor de zekerheid naar de dokter gegaan in Antwerpen.

Dokter concludeerde dat ik mijn arm niet steeds verdraaide maar dat hij steeds uit de kom was gegaan en dat mijn banden die de arm in de kom houden steeds meer elasticiteit verliezen. Gewricht is nu ook ontstoken (heb nog steeds veel pijn).

Vrijdagnacht sliep ik bij mijn vriend en werd weer midden in de nacht wakker van de pijn, hij was niet uit de kom volgens mij maar het scheelde niet veel.

Advies was om meteen naar een orthopeed te gaan voor een MRI scan. Mogelijk moet ik dan geopereerd worden aan de banden om deze weer korter te maken.

Wie heeft hier ervaring mee? En hoe vind ik een goede orthopeed (mijn HA zit met burn-outklachten thuis...).

maaikemuis

Re: Arm regelmatig uit de kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:13

Het klinkt mij in de oren als scheur in de rotatorcuff spieren (dit zijn de spieren die je schouder in de kom houden) en/of een scheur in het kapsel wat in zich in de kom bevind. Dit kan met een MRI heel mooi in beeld gebracht worden, waarna de orthopeed een behandelplan op kan stellen. Mogelijk dat het met rust weer in orde kan komen (het kan een zwakke plek blijven), of dat er operatief ingegrepen moet worden.

De huisarts kan je een verwijzing naar een orthopeed geven. Je kunt kijken of deze discipline in een ziekenhuis bij jou in de buurt zit. Mocht dit niet zo zijn, dan zou je ook kunnen bellen naar je zorgverzekering. De orthopeed zal dan een intake doen, en een diagnose- en behandelplan opstellen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 21:14

ik zou eerst eens zorgen dat je een band krijgt, hiermee houdt je je arm tegen je lichaam aan zodat hij er niet uit kan schieten. Heeft je HA geen vervanging?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 22:00

Ik ga morgen sowieso even naar de praktijk bellen. Heb nog een andere verwijzing nodig van andere aard.

Maar weet de HA (of zijn vervanger) dan vaak waar ik terecht kan voor een goede orthopeed?

Mijn vriendin (fysio) raadde juist aan om arm zoveel mogelijk in beweging te houden. Zeker omdat de boel nu ontstoken is en alles vanuit die onsteking vast gaat zitten. Mijn nek begint ook weer vast te zitten. Gebruik wel vaak tijgerbalsem om spieren warm te houden en heb net toch maar een ontstekingsremmer ingenomen omdat het weer erg veel pijn doet sinds vandaag (kan best kloppen aangezien ik vrij ben geweest vorige week en nu weer aan het werk ben).

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:20

Ik ben niet echt een lotgenoot, mijn arm is namelijk (volgens mij) nog nooit echt uit de kom geweest.
Maar ik heb wel met mijn linkerarm dat die h
eel snel bijna uit de kom schiet. zodra ik bijvoorbeeld val en op beide handen land, wat een keer met skeeleren gebeurde, dan heb ik gelijk een paar dagen flinke pijn in mijn linkerschouder en niks in mijn rechterschouden.
Ook kan ik mijn linkerarm niet ver naar achteren doen, dan voelt het net alsof ie eruit zal gaan. Verder heb ik als ik mijn schouder rond draai altijd een krakend geluid, weer alleen met links.
Mijn vader heeft dit allemaal met zijn rechterschouder, maar die is wel al zeker 4 keer uit de kom geweest, zelfs naar het ziekenhuis gemoeten ervoor.

Jou geval lijkt me veel erger, maar ik vroeg me af of je deze dingen ook herkent.
Ik denk trouwens ook dat beweging wel goed is, maar wel zodat je arm niet nóg vaker eruit schiet. Ik merk bij mijn vader al dat die arm er elke keer makkelijker uit schiet, bij jou zal dit wel helemaal snel gaan.

Veel sterkte alvast met de MRI en eventuele operatie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:25

Ik heb het in mijn knie en het is inderdaad mega pijnlijk. Ik heb er met sporten een elatsische kous om, maar dat zal bij een schouder lastig gaan denk ik...
Verder heb ik dus geen ervaringen met operaties, maar ik wens je beterschap, want ik weet wel hoe het voelt.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:31

Ik heb exact het zelfde, nu zo'n 3 jaar. Het begon tijdens snowboarden, ik was keihard tegen een boom opgeklapt met een vervelende beweging en daarbij had ik alleen pijn, kon mijn arm wel bewegen.
Vervolgens, een half jaar later van een groot paard afgedonderd op de stenen, ik 'voelde' hem echt uit de kom schieten en in mij schrikreactie dus bewogen, floepte weer 'terug' .
Sindsdien heb ik het tussen de 2 keer per maand tot 6 keer per jaar. In de periode dat ik sporte is het een heel stuk minder geworden, maar nu anderhalf jaar is het weer zo ver.
Het gebeurd bij mij dus al bij verdachte bewegingen. Wil ik mijn rechterarm naar achteren halen om de poort dicht te schuiven zit 'ie er soms al weer uit.
Heb er voor bij de fysio gelopen, maar toen wisten ze niet precies wat het was en ze dacht dat het een bekneld peesje was.
Toen het weer gebeurde in april naar het ziekenhuis gescheurd en mn arm maar niet bewogen zodat alles stil bleef, iedereen wou nu toch wel weten wat er aan de hand was.
In het ziekenhuis hebben ze foto's gemaakt en ja hoor, arm uit de kom. Ze keken een beetje raar dat ik niet aan het huilen was van de pijn en dat ik , met wat pijn hem zo weer terug kreeg. Ik kreeg het advies veel te sporten, omdat tot 25 jaar de banden elastischer zijn en daardoor de 'rek' wat verminderd kan worden.

Hoe vaker je arm uit de kom gaat, hoe vaker het weer voor komt. Pas dus op met onverwachte bewegingen en zorg dat je je arm niet teveel ontlast tijdens boodschappen tillen oid.
De operatie is zeer pittig, je houd er een litteken aan over als ze je banden inkorten en je moet minimaal 6 weken stil zitten met die arm, daarna revalideren dus. Daarbij is ook de kans dat de rek later weer terug komt.
Als je arm uit de kom schiet, zie je dan ook echt iets 'uitsteken' aan de zijkant? zorg, dat als het gebeurd je vooral niet probeerd je arm terug te krijgen, maar rij naar de eerste hulp. Daar maken ze foto's en als je het probleem voorlegt krijg je een afspraak met de chirurg die je uitlegt wat de mogenlijkheden zijn!

Sterkte, en wees echt voorzichtig met je arm!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:34

Ik kan je een goede orthopeed aanraden, die zit in Purmerend in het Waterlandziekenhuis. Dr. Penterman heeft ook mijn knie geopereerd in November 2009. Een vakman, recht door zee, soms op het botte af, niet heel mededeelzaam, maar wat is hij goed.
Dus als je een goede orthopeed zoekt, hij is de man. En misschien is het met een dagopname bekeken...

Tartara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:36

Ik ben wel geopereerd aan mijn arm, mijn linkerarm ging steeds uit de kom, na vier jaar toch maar laten opereren, banden 'ingekort', na revalidatie ging het een maand, hooguit twee maanden goed, alleen nu niet mijn linkerarm, maar mijn rechterarm die vaak uit de kom gaat. Kan zomaar als ik me aan het aankleden ben, of als ik in de auto zit en iets van de achterbank wil pakken. Mij is juist rust aangeraden, lijkt mij, juist met een onsteking ook het beste, van bewegen wordt het alleen maar nog pijnlijker en blijven de banden opgerekt, rust, rust en nog meer rust. (ik heb ook een onsteking gehad, meerdere malen, door overbelasting, maar daar werd onmiddelijk een spuit (naam kan ik opzoeken) ingezet)

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 23:38

een ontsteking heb ik nooit gehad, komt dat door de irritatie van de opgerekte banden ? ik heb het trouwens ook vaak gehad dat ik wakker werd omdat mijn arm uit de kom geschoten was, vreselijk gevoel. Bij jou, ukelele is het ook dus echt als je snel iets wilt pakken of een rare beweging maakt met je arm? Ik heb het nu een keer gehad met mijn linker arm, een half jaar geleden onder een luid krakend geluid. Die ging direct weer terug en dagen last van mijn arm gehad, hoop niet dat het grapje daar ook begint.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 10:48

Ik kan vrijdag terecht bij de HA. Ik ben benieuwd wat hij zegt.

Ben nl. ook op zoek naar een nieuwe baan (ben werkloos, maar werk nu vrijwillig bij de DB) en ik heb geen zin om meteen al bij een nieuwe baan te moeten vertellen dat ik rust moet houden.
Ik ben nl. uitgenodigd voor een 2e gesprek bij een leuke organisatie.

Het is dan natuurlijk niet de bedoeling het eerste half jaar al meteen een paar weken uit de running te zijn.

Merk wel dat alles weer behoorlijk pijn doet, mijn arm/schouder zeurt echt continu.

Ik heb meerdere malen verhalen gehoord over die operatie, dat het daarna even goed gaat maar dat het probleem al snel terugkomt. Soms bij het oude gebied en soms juist aan de andere kant.

Bij mij gebeurd het dus heel vaak 's ochtends als ik mijn pyama uittrek (arm omhoog) of als ik in de douche stap en uitglij en ik pak een stang vast.
Ook vaak bij het paard, als die bijvoorbeeld schrikt en ik hem tegen wil houden aan het halstertouw.

Cassidy: Purmerend is voor mij vrij ver weg (ik woon bij Utrecht), maar wellicht weet die orthopeed bij mij in de regio wel weer een hele goede collega. Bedankt voor je tip in ieder geval!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 10:51

Mijn man is nu ruim een jaar geleden geopereerd.. Duurde best lang voordat hij alles weer kon met zijn arm.. Maar tot nu toe gaat het prima, blijft netjes zitten waar die moet zitten :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:05

Ik heb ook losse gewrichten, heb al een elleboog en een schouder uit de kom gehad. Ik heb beide keren netjes 5 weken met een draagband (ala mitella) gelopen zodat de banden konden genezen. Los zitten ze nog steeds, maar gelukkig gaan ze niet helemaal uit de kom.

Lijkt mij dat je de schouder nu ook vooral rust moet geven. Wat heb je gekregen voor de gewrichtonsteking?

Citaat:
Wat kan helpen?
Een beginnende gewrichtsontsteking kan verholpen worden met ontstekingsremmende pijnstillers. Men mag het gewricht ook niet belasten. Soms kan een injectie met corticosteroïden overwogen worden om de ontsteking te onderdrukken
http://www.fysiotherapietilburg.nl/aandoening/1/136/lokale-arthritis-in-de-schouderarm

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 11:07

Ik heb medicijnen gekregen, ik weet niet meer hoe het heet.

In ieder geval medicijnen voor onsteking bij gewrichten. Al neem ik ze niet trouw in, alleen als de pijn echt te erg wordt...schaam schaam.

Moet ik dan nu tot vrijdag in ieder geval rust houden? Ik zit nu gewoon op het werk (niet veel te doen hoor dus dat scheelt).

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:14

Sowieso moet je wel die kuur goed afmaken. Er zit een ontsteking, en als je niet goed de medicatie neemt, loop je kans op een soort resistentie!! Dus even goed en regelmatig nemen.

En ik zou idd een mitella of band nemen, en de arm volledige rust geven. En dan even afwachtten wat de art zegt.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:17

Het zit bij jou ook in een arm, neem ik aan? Probeer je arm zo veel mogenlijk te ontlasten, nu het vaker in een korte tijd gebeurd komt het ook steeds vaker voor omdat je banden aan het oprekken zijn. Probeer met kleding aandoen echt voorzichtig je arm erdoor te krijgen en ontlast je arm zo veel mogenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:19

Ik heb precies maar dan ook precies hetzelfde gehad! Mijn arm ging ongeveer 4/5 keer per week uit de kom. Ik hoefde maar naar iemand te zwaaien en hup ik kon weer naar de eerste hulp. Ik heb ook de operatie gehad... Sorry dat ik zeg maar ik heb na de operatie heel erg veel pijn gehad. Ze zeiden dat het wat stijf kon zijn maar ik heb echt 3 weken lang liggen huilen...

Maar de operatie is wel goed geslaagt! Sinds de operatie is mijn arm niet meer uit de kom geweest! Ik kan alles weer gewoon en kan ook weer paardrijden het enige wat ik nog heb is dat als ik een drukke dag heb gehad ( werkte in de zorg dus na een hele daag werken en dan nog stallen uitmesten) dat ik wel wat pijn had, soms een zeurende pijn en de andere keer gewoon echt pijn maar ik heb ermee leren leven en weet wat ik wel en niet kan.

Mijn advies is: Voor je aan de operatie begint ook fysio e.d proberen en hopen dat het helpt want de operatie is echt heel erg pijnlijk

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:20

Mijn dochter had het zelfde probleem nadat ze van de trap gevallen was en haar arm gebroken had en uit de kom. Nadat alles genezen was ging haar arm soms wel 3 keer per dag uit de kom. Nadat er een operatie was gedaan in het Waterlandziekenhuis zijn er een aantal banden nieuw geimplanteerd en een paar ingekort. Nadat haar arm 6 weken vastgebonden was geweest aan haar lichaam dag en nacht begon de revalidatie. Na enkele maanden was ze hersteld. Tot nu toe gaat het prima en zijn we nu 6 jaar verder. Af en toe is haar arm nog steeds wat gevoelig. Tenissen is haar verboden. Verder kan ze er dus alles mee doen. Sterkte joh, maar blijf er neit te lang mee rondlopen. De orthopeed waar ze was vertelde rustig dat haar arm niet uit de kom lag. Nadat ze verder onderzocht werd bleek dit echter wel het geval te zijn.

babydolll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:24

Veel doktoren geloven je inderdaad niet tot ze het zelf zien, ik ben 3 jaar lang van het kastje op de muur gestuurd want dat m'n arm zomaar uit de kom kon gaan is onzin. Daarom is het handig om direct naar een dokter of het ziekenhuis te gaan als je arm eenmaal uit de kom is, dan kunnen ze er het best aan voelen en alles zien.
@ Zirano, hebben ze bij jou dochter niet eerst fysio geprobeerd? ik moest een aantal oefeningen doen om mijn banden te versterken en mocht een half jaar niet paardrijden, gelukkig heb ik er nu een aantal maanden geen last meer van gehad* even afkloppen*
Alle balsporten zijn me ook afgeraden, omdat je daar veel onverwachte bewegingen maakt met je arm.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:26

De schouderexperts in Nederland zitten in het LUMC (Leids Universitair Medisch Centrum). Prof Rob Nelissen is daar dé man. Orthopedie in het UMCU Utrecht is echter ook zeer goed, met name Daniel Saris is zeer kundig én erg patientgericht (wat een uitzondering is voor orthopeden)

_miepie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:39

Ik heb hetzelfde gehad, de eerste keer was met gym op school, ik maakte met 1 arm een zwaai met een hockeystick en toen ging mijn schouder uit de kom. De gymleraar kreeg hem niet terug dus naar de dokter die hem terug heeft geduwt. Poosje met een mitella gelopen. Daarna ging het heel vaak mis, met zwemmen, sporten en zelfs ook in mijn slaap hoefde ik maar een foute beweging te maken en hij hing er naast.
Ze hebben toen een mri scan gemaakt en daaruit bleek dat mijn banden waren uitgerekt en mijn kom was afgebrokkeld.
Ik ben toen in het Bleuland ziekenhuis in Gouda geopereerd. Met een kijkoperatie hebben ze via een sneetje in de voorkant van mijn schouder en 1 in de achterkant van mijn schouder de banden ingekort en litekenweefsel weggehaald. Mijn arm ging in een soort hangmat waarin hij geen centimeter kon bewegen, na 1,5 week moest ik beginnen met fysio, dat vond ik best wel eng omdat het nog steeds pijn deed.
Het heeft ongeveer 5 weken geduurd voordat ik weer alles kon doen.
Mijn arm is gelukkig nooit meer uit de kom gegaan, maar het blijft altijd een zwakke plek!
Als ik jou was zou ik het niet te lang uitstellen, hoe eerder ze er wat aan doen, hoe minder het beschadigd is.
Sterkte!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 11:44

Mijn schouder ging al uit de kom als ik mijn linkerarm als eerste in een jas stopte of een deur met links dichtgooide :)

Word je wel handig in hoor, en omdat alles zo uitgerekt is is het makkelijk alles weer terug te krijgen op de plek als je eenmaal de techniek onder de knie hebt :)

Op een gegeven moment lag die minstens een keer per week uit de kom, toen ben ik er maar eens wat aan gaan doen.

Ik ben geopereerd, ze hebben mijn banden ingekort en een plaat op mijn schouderkop gezet (daar zat een scheur in, maar door het steeds in en uit de kom schieten is die scheur zo wijd komen te staan en zo "dol" gedraaid dat deze niet meer te repareren viel door moeder natuur zelf)

Toch is mijn schouder na de operatie nu 15 jaar geleden nog twee keer uit de kom gegaan, beide keren met een val van een paard. Het zal altijd een zwakke plek blijven.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 12:00

Ik ga vanavavond dan maar beginnen met de ontstekingsremmers. Moet er 3 x daags een innemen van de dokter in Antwerpen.

Ik zal vragen of ik naar Daniel Saris doorverwezen kan worden, bedankt voor je tip!!

Ik hoop dat het mee valt en dat ik gewoon aan de fysiotherapie kan. Ik heb echt geen zin om een paar weken uitgeschakeld te zijn als ik net een nieuwe baan heb.

Daarbij woon ik alleen en lijkt het mij niet echt handig als ik niets meer mag met mijn linkerarm :D.

Ik wil liever ook niet geopereerd worden, heb een aantal nare ervaringen gehad met operaties en zie het al weer voor me dat het mis gaat!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 12:10

ik weet nog dat ik op maandag geopereerd werd en er een week ziekenhuis aan vasthing.......... ik ben na 3 dagen naar huis gegaan.......... stond 7 dagen later mijn achterboel te verfen........ met mijn linkerhand in mitella.

Verbazingwekkend wat je alleen met een rechterhand kan doen :)

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 16:36

Nee fysio hoefde dus neit want ik ben zelf sportmasseuse zowel voor mens als paard. Die behandelingen lukte niet dus nadat ze met een kijkoperatie bezig waren kwamen ze er achter dat het een grote puinhoop binnenin was. 4 nieuwe donorbanden n hoop moest er ingekort worden en daarna werd haar arm gefixeerd voor 6 weken. toen begon de revalidatie pas. Het was een dagopname trouwens.Bij dr bouman in het Waterlandziekenhuis Toparts