Verstandskiezen laten trekken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Viootjuh

Verstandskiezen laten trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:32

Dit is iets wat ik toch even van me af moet schrijven :D

Ruim een maand heb ik ontzettende hoofdpijn. Ik dacht altijd aan spanningshoofdpijn totdat het afgelopen weekend zo erg werd dat ik de huisartsenpost heb bezocht. Volgens hen lag het aan mijn gebit waarna ik naar de weekendtandarts ben gegaan. Daar kreeg ik te horen dat mijn linker onderste verstandskies eruit moest omdat deze tegen een zenuw aangroeide. Nou moet ik heel eerlijk zeggen dat daar de zenuwen al begonnen! Ik ben geen mietje maar als er dingen in mijn mond moeten worden gedaan ben ik hier geen fan van omdat je niet kan zien wat ze doen (gelukkig nooit gaatjes gehad).

Vandaag eerst naar mijn eigen tandarts gegaan die de tand helaas niet kon verwijderen omdat men moest snijden ;( , dit moest een kaakchirurg doen. Ik heb dus met trillende benen het ziekenhuis gebeld voor een afspraak. Normaal hebben ze een wachttijd van 4 tot 6 weken maar je zal het net zien: ik kon meteen vandaag om half 2 geholpen worden! Aan de ene kant natuurlijk fantastisch want dan zou ik snel van mijn hoofdpijn af zijn. Aan de andere kant kwam het nu gevaarlijk dichtbij. Op weg naar de kaakchirurg werd ik al ontzettend misselijk van de zenuwen maar goed toch maar gegaan want "dan was ik er maar vanaf". Eenmaal op de stoel kon ik mijn handen al niet meer stil houden (trillen) en had ik het idee dat mijn ontbijt er uit zou komen. Ik had een uiterst begripvolle kaakchirurg (niet dus!!) die er zonder te praten 7 verdovingsspuiten erin duwde en toen opmerkte dat ik toch wat trilde (hoe kan dat nou?? :+ ). Ik vertelde hem dus dat ik nogal zenuwachtig was en dat snapte hij niet want het was zo gebeurd waarna hij begon met snijden. Na een snede riep hij dat hij ermee ging stoppen want dat hij door het trillen niet verder durfde te gaan. Hij heeft het snel gehecht en ik moest maar een andere keer terugkomen, ik kreeg een recept voor rustgevende pillen mee. Na 5 minuten stond ik al weer verbaasd en met een ontzettend dikke wang buiten MAAR: met verstandskies! Ik wist in ieder geval wel zeker dat ik nooit meer terug ging komen. Nu heb ik morgen een afspraak bij een chirurg in een kliniek. Zoals jullie wel zullen begrijpen kijk ik bepaald niet naar morgen uit en heb ik nog pijn van vandaag!

Iemand tips om een beetje rustig te blijven??

Somebitch

Re: Verstandskiezen laten trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:34

Pfoe lastig zeg, ik kan je hier niet veel tips over geven. Ik heb alles onder narcose laten doen. :j Waar ben je bang voor de pijn?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:36

wat vervelend... ik kan het weten want ben zelf vaak naar de kaakchirurg geweest ( 8 kiezen trekken en 4 tanden) maar je zal zien dat je heel opgelucht bent als je het heb gehad! Echt waar ik zat daar ook te trillen als een rietje en kon 2 weken van te voren niet slapen. Maar achteraf dacht ik héhé dat hebben we weer even gehad :+ (ik ben 12)

succes!!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:38

vooraf duidelijk aangeven dat je veel angst hebt en eisen dat er wordt uitgelegd wat ze doen.
op die manier ondervang je veel angsten. gaat het er bij jou om dat je niets kan zien, vraag dan om een spiegel.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:40

Somebitch: Nee ik ben nog geen eens zo zeer bang voor de pijn, ik hoorde het kraken en dat was op dat moment de druppel maar van te voren heb ik me denk ik al zo druk gemaakt dat ik eenmaal op de stoel niet meer rustig kon blijven.

Judith370: heel dapper van je, haha en dan bij ik 24 een ik durf nog geen eens 1 kies eruit te laten trekken ;)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:41

Maar waarom ben je dan bang? Om het geluid of wat? Of is dat iets wat jij niet weet?

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:42

net wat benangelique zei dat zou ik zeker doen!
bij mij deed hij het heel rustig en legde alles goed uit! 5 verpleegsters om me heen om mijn handje vast te houden

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:43

Ja het onbekende denk ik, en ik kan niet zien wat ze doen en daar word ik heel zenuwachtig van. Er zijn bijvoorbeeld mensen die bij het bloedprikken niet willen kijken, ik vind het juist dan heel fijn dat ik het gewoon kan zien.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:43

viootjuh: ik moest haha! En ik kreeg cadeautje als ik het deed! (wel voor de paarden haha)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:43

Vraag dan inderdaad om een spiegel, en misschien dat hij/zij kan zeggen wat er gaat gebeuren?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:46

Somebitch: ja dat is voornamelijk fijn als er iets meer bij wordt verteld. Mijn tandarts doet bijvoorbeeld nooit iets voordat hij duidelijk heeft verteld wat hij gaat doen. Bij deze chirurg had ik bij wijze van spreken mijn eerste prik al te pakken zonder dat ik überhaupt lag. Maar ik zal dit ook morgen wel duidelijk aangeven!

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:47

Heee??? Wat een rare chirurg is dat dan!
Beetje begrip kan wel toch. Mijn 4 verstandskiezen zijn er ook uitgehaald door een kaakchirurg, maar werd wel even verteld wat hij precies ging doen enzo. Ik lag ook te shaken op de stoel, maar heb gewoon zo onderdrukt dat het niet opviel :P.
Ik kan je wat dat betreft niet echt advies geven, misschien dat je een stuk of wat van die kalmeringspillen kan nemen :P

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:47

het viel achteraf wel mee hoor. mischien kan je je ergens daarna op verheugen, bijvoorbeeld ik ga als ik klaar ben lekker een bak ijs op eten voor de tv ofzo haha :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:48

ik vind het gewoon interessant om te kijken haha en heb dus altijd een spiegel in mijn hand bij de tandarts.
voor mijn verstandskiezen moest ik ook naar de chirurg. deze vroeg vooraf of ik me druk maakte, hoefde het niet eens zelf aan te geven.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:48

Wat een rot ervaring zeg! Ben je al bang en dan krijg je ook nog zo'n slager als chirurg :Y)
Ik heb ook 2 verstandskiezen laten weg snijden. Waarschijnlijk ontkom je er niet aan dat het wat kraakt,
want het zit tenslotte in je kaakbot vast ;) Ook moeten ze af en toe wat kracht zetten om de kies er uit te
krijgen, maar door de verdoving voel je daar natuurlijk niks van ;)

Ik zou van te voren duidelijk aangeven dat je erg bang bent en desnoods leg je even kort uit hoe het bij die
chirurg was gegaan en dat dus niet echt heeft geholpen om je op je gemak te voelen!

Verder wens ik je alvast succes! Je moet maar denken dat het voor een goed doel is! (verlost zijn van je hoofdpijn)

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 19:53

Ja ik vond het ook geen prettige chirurg en dan ben ik normaliter nog geen eens zo bang uitgevallen ik vraag me af hoe iemand zou reageren die echt een fobie heeft ofzo! Ik wist van tevoren al dat het zou kraken dit had al iemand tegen me gezegd maar op dat moment toen ik al zo bang was, was het net de druppel.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:55

judith370 schreef:
net wat benangelique zei dat zou ik zeker doen!
bij mij deed hij het heel rustig en legde alles goed uit! 5 verpleegsters om me heen om mijn handje vast te houden

Oef dat had ik ook :o
Gejankt van de pijn niet normaal, 3 dagen ziek geweest... :o
En nu moet ik woensdag voor de andere kant ... :S :o |(

TS sterkte!!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 19:56

Ik heb nergens last van gehad, geen pijn niet ziek. Alleen duf van de narcose. :=

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:00

Toen ik mijn verstandskies moest eruit halen, heb ik de verdoving door mijn tandarts laten zetten. Hierdoor was mijn angst (prik angst) weg toen ik bij de kaak chirurg was, was ik de vrolijkheid zelf. Sterkte morgen!

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:00

om heel eerlijk te zijn schreeuwde ik het ook uit :o ik weet niet of het van de pijn was of de schrik!

het hoort geen pijn te doen hoor (ik ben een kind dat denk ik er goed is in overdrijven, succes TS!)

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:02

Ik was ook vreselijk bang! Ik heb ze meer dan een half jaar laen zitten doordat ik zo bang was! Uiteindelijk had ik ook een l*l van een vent! Hij duwde inderdaad die injecties in me mond en ik werd helemaal niet lekker. Ik werd zwart voor me ogen en een aardige assistente legde me snel achterover op de stoel. Nadat ik weer een HEEL HEEL klein beetje rustiger was, kwam de slager al aanlopen... Helaas begon hij met de 'boosdoener'' de verdoving werkte niet goed doordat mijn tandvlees ontstoken was... hij begon met trekken en het deed erg zeer... hij meer verdoving gegeven ( fijn met een halve kies eruit) en begon aan de onderste... paar seconde en die was eruit zonder pijn!! Weer de bovenste en die deed helaas wel erg pijn.. Maar goed paar seconde en dan is de pijn dus weg! Paar weken later moest ik weer.. vreselijk... maar goed allebei laten trekken en vrijwel pijnloos! Gelukkig heb ik er nu geen meer.. maar kan je vertellen.. ik had gewild dat ik eerder was gegaan! Als de eerste niet onstoken was geweest zou die net als de rest geen pijn hebben gedaan! Dus ik zou zeggen.. neem een rustgevend pilletje, zorg dat je hard in iemands hand kan knijpen (heb ik ook gedaan) en denk gewoon aan iets leuks! Voor je het weet is het voorbij! De assistente vrtelde mij dat ze er gemiddeld 5 minuten over doen! Nou stel het zou 20 min zijn... dan zijn dat maar een paar minuten van je leven! Echt, zelfs ik was bang, zeer bang, maar achteraf viel het best mee! Succes!

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:02

Jeanine: jij ook heel veel sterkte, komt vast goed!

Somebitch: heerlijk lijkt me het zo'n narcose!

Pubelia: haha dat is eigenlijk het enige wat ik niet zo eng vind: de prikjes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:03

Heerlijk was het ook ja. :j Ik werd wakker en voelde niks. :P

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 20:04

ik krijg morgen te horen of ik tanden/kiezen moet laten trekken. maar ben nu dus al super zenuwachtig. (de tanden moeten eruit omdat ik nog steeds niet alles gewisseld heb (ben 12 jaar) en dat ging voor een probleem zorgen met mijn kaak ofzoo. Zie er echt heel erg tegenop, nu al! Gelukkig is het wel gewoon bij mijn oude tandarts en dat is de moeder van een klasgenootje in groep 8 (zit nu in de 1ste)Ze is wel heel aardig enzoo maar toch ben ik bang. Iemand tips?

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 20:05

Charissiej: mm klinkt ook niet bepaald fijn! Ik ben dan ook blij dat ik al twee verstandskiezen heb die goed zijn doorgekomen, dan hoeven ze in ieder geval niet alle vier! En je hebt gelijk: het duurt ook helemaal niet lang.. toch blijft het op de een of andere manier spannend ;)