suikerziekte ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mang

suikerziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:34

hoi,

ik heb denk ik een aantal verschijnselen van suikerziekte.
ik ben 13 jaar en ik heb altijd dorst.
ik ben vaak moe maar als ik dan slaap dan word ik 3 uur 's nachts weer wakker tot 's ochtends vroeg dan val ik weer in slaap.
ik gebruik nu ook op doktersrecept melatonine.
verder heb ik vaak jeuk zonder dat ik bultjes oid heb.
weten jullie of dit suikerziekte is of wat het anders kan zijn ?
alvast bedankt

Groetjes mang

Valeria

Re: suikerziekte ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:41

Het zijn idd symptomen van suikerziekte, gewoon ff bloed laten prikken bij de huisarts!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 20:43

Valeria schreef:
Het zijn idd symptomen van suikerziekte, gewoon ff bloed laten prikken bij de huisarts!

''gewoon ff bloedprikken'' gaat niet echt bij mij. dat is altijd drama. ik heb heel erg naaldenangst dus ik heb liever hier eerst tips dan dat ik gelijk naar de huisarts ga.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:44

Je zult toch bloed moeten prikken, wil je erachter komen of je echt suikerziekte hebt of niet....Een tip is als je naar de huisarts gaat dat je even gaat liggen en dat ze je dan prikken ipv zittend...En niet naar de naald kijken. Vaak is het wel fijn als er iemand bij je is die je op dat moment even afleidt.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:48

mang schreef:
Valeria schreef:

''gewoon ff bloedprikken'' gaat niet echt bij mij. dat is altijd drama. ik heb heel erg naaldenangst dus ik heb liever hier eerst tips dan dat ik gelijk naar de huisarts ga.

Misschien kan dat ook wel gewoon met zo'n vinger prikker. Daar kunnen ze volgens mij je bloedsuikerspiegel mee meten? Als die dan afwijkt, dan kunnen ze altijd nog "gewoon" bloed afnemen.

Ik zou het in ieder geval even melden dat je dat niet zo'n held bent met naalden.

Succes!

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:49

Misschien kan dat ook wel gewoon met zo'n vinger prikker. Daar kunnen ze volgens mij je bloedsuikerspiegel mee meten? Als die dan afwijkt, dan kunnen ze altijd nog "gewoon" bloed afnemen.

Ik zou het in ieder geval even melden dat je dat niet zo'n held bent met naalden.

Succes![/quote]

Ik werk zelf met diabetespatienten, maar een bloedsuikerspiegel meten met zo'n vinger prikker zegt niets of je suikerziekte hebt of niet. Want als je op dat moment veel suikers binnen hebt gekregen is je suiker in je bloed vele malen hoger dan dat je een poosje later zou prikken. ;)

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:53

mang schreef:
Valeria schreef:

je kan er niet op een andere manier achter komen, dus je zult toch echt moeten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:53

Voor suikerziekte zijn de klachten die je hebt niet heel speciefiek eerlijk gezegd.
Heel veel drinken, veel plassen bijvoorbeeld zijn passendere klachten.

Maar goed, los daarvan, "dokter Bokt" kan je echt niet verder helpen, behalve met het advies om naar je huisarts te gaan.
Naaldenangst zal je je overheen moeten zetten als je echt klachten hebt.
En voor een gewoon bloedsuiker controle kan een gewone vingerprik in het topje van je vinger waardoor daar een klein druppeltje bloed komt al genoeg zijn.

Dus al je je echt zorgen maakt, zit er niets anders op dan echt even langs de dokter te gaan.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:58

ik zou als ik jou was gewoon even jezelf er door heen bijten en gaan bloedprikken bij de dokter.
met zo'n vingerprikker de zogenaamde prikpen die ze zo in de diabeteswereld noemen kunnen ze niet meten of je diabetes hebt.
ik ben zelf 20 jaar een diabetespatient,
ze kunnen aan de hand van de hba1c waarde in het bloed zien hoe jou glucosehalte is in het bloed, en dat is van de afgelopen 3 maand ongeveer.
ook kunnen ze het volgens mij (dit weet ik niet precies 100% zeker) aan de ketonen in de urine zien.
mocht je echt suikerziekte hebben dan zal je je toch over je naaldenangst heen moeten zetten.
ik kan je gerust stellen er zijn naalden die zijn zo klein en dun dat je het niet eens voelt.!mocht je nog vragen hebben dan staat mijn pb voor je open!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:00

Nickeltje schreef:
Voor suikerziekte zijn de klachten die je hebt niet heel speciefiek eerlijk gezegd.

Maar goed, los daarvan, "dokter Bokt" kan je echt niet verder helpen, behalve met het advies om naar je huisarts te gaan.
En voor een gewoon bloedsuiker controle kan een gewone vingerprik in het topje van je vinger waardoor daar een klein druppeltje bloed komt al genoeg zijn.

Dus al je je echt zorgen maakt, zit er niets anders op dan echt even langs de dokter te gaan.

ja ik moet ook heel veel plassen maar dat komt volgens mij door een zwakke nier ofzoiets. iets met mijn nieren in ieder geval. ben ik ook voor naar het ziekenhuis geweest. misschien zijn daar die andere klachten ook van ?
maar mijn naaldenangst gaat zegmaar wat verder als normaal. ik moet ontzettend huilen en ik kan daarna en ervoor ook weken niet slapen omdat ik weet dat het gaat komen en omdat ik er daarna nachtmerries van krijg. als ik aan een naald denk krijg ik ontzettende kramp in mijn armen en gaat alles tintelen en moet ik ook weer bijna huilen. zo ver gaat het dus, daarom hoop ik eigenlijk dat deze klachten ook door iets anders zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld iets met mijn nieren...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:01

Met die klachten moet je eigenlijk al helemaal niet op "dokter Bokt" zijn, maar misschien eens met je huisarts overleggen om naar een psycholoog of gedragstherapeut te gaan als je zo doordraait over een naald.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:04

Nickeltje schreef:
Met die klachten moet je eigenlijk al helemaal niet op "dokter Bokt" zijn, maar misschien eens met je huisarts overleggen om naar een psycholoog of gedragstherapeut te gaan als je zo doordraait over een naald.

mischien had je dit wel anders kunnen formuleren, vind dit persoonlijk beetje hard omschreven zeg maar

Leedebee

kimberley12 schreef:

Succes!

Ik werk zelf met diabetespatienten, maar een bloedsuikerspiegel meten met zo'n vinger prikker zegt niets of je suikerziekte hebt of niet. Want als je op dat moment veel suikers binnen hebt gekregen is je suiker in je bloed vele malen hoger dan dat je een poosje later zou prikken. ;)[/quote]

Daar zit ook wel wat in ja. Weer wat geleerd! ;)

Leedebee

Leedebee schreef:
kimberley12 schreef:

Succes!

Ik werk zelf met diabetespatienten, maar een bloedsuikerspiegel meten met zo'n vinger prikker zegt niets of je suikerziekte hebt of niet. Want als je op dat moment veel suikers binnen hebt gekregen is je suiker in je bloed vele malen hoger dan dat je een poosje later zou prikken. ;)

Daar zit ook wel wat in ja. Weer wat geleerd! ;)

Edit: quoten ging niet helemaal goed ;)

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:07

mang schreef:
Nickeltje schreef:

ja ik moet ook heel veel plassen maar dat komt volgens mij door een zwakke nier ofzoiets. iets met mijn nieren in ieder geval. ben ik ook voor naar het ziekenhuis geweest. misschien zijn daar die andere klachten ook van ?
maar mijn naaldenangst gaat zegmaar wat verder als normaal. ik moet ontzettend huilen en ik kan daarna en ervoor ook weken niet slapen omdat ik weet dat het gaat komen en omdat ik er daarna nachtmerries van krijg. als ik aan een naald denk krijg ik ontzettende kramp in mijn armen en gaat alles tintelen en moet ik ook weer bijna huilen. zo ver gaat het dus, daarom hoop ik eigenlijk dat deze klachten ook door iets anders zouden kunnen zijn, bijvoorbeeld iets met mijn nieren...

Heb gehoord dat ALS je suikerziekte hebt, je het beste zo snel mogelijk achter kan komen, niets afwachten
& ALS je het hebt, moet je jezelf leren prikken

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:10

Valeria schreef:
Nickeltje schreef:

mischien had je dit wel anders kunnen formuleren, vind dit persoonlijk beetje hard omschreven zeg maar

Maar ik bedoel het echt als een serieuze toevoeging.
Als ze nu op jonge leeftijd weken nachtmerries heeft over een simpel prikje en met nadenken daarover al lichamelijk klachten, dan gaat er iets niet goed.
En ze zegt zelf al dat er ook iets met de nieren niet helemaal goed is, als dat een keer gecontroleerd moet worden, wat met ouder worden vast een keer nodig is, zal dat dus een kleine ramp voor TS worden.
Dan is het nu op jonge leeftijd toch alleen maar nuttig om daar onder professionele begeleiding mee om te leren gaan toch?
En de persoon die daar voor aangewezen is, is een psycholoog of een gedragstherapeut. Mooier dan dat kan ik het echt niet verwoorden.

En als TS echt suikerziekte heeft, dan kan dat maar beter zo snel mogelijk vastgesteld worden om schade aan nieren, ogen, zenuwen en nog veel meer organen te voorkomen.

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:11

k heb het zelf al 10 jaar, en dat vinger prikje stelt niks voor hoor!
Zou het gewoon even laten doen bij de dokter, of bij iemand die je misschien kent die het ook heeft!
Wat LeedeBee zegt klopt niet trouwens, want mensen die GEEN suikerziekte hebben, zitten altijd onder de 10 met het suiker, ook als je heel veel suiker heb gegeten, want dat corrigeert je alvlees klier meteen.. :)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:13

ik ben zelf diabetes patient nu 20 jaar, en zelf heb ik complicaties aan de zenuwen(carpaal tunnel in beide handen)
en de ogen
dus ja je kan er maar beter op tijd achter komen.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:14

daniekjuh schreef:
k heb het zelf al 10 jaar, en dat vinger prikje stelt niks voor hoor!
Zou het gewoon even laten doen bij de dokter, of bij iemand die je misschien kent die het ook heeft!
Wat LeedeBee zegt klopt niet trouwens, want mensen die GEEN suikerziekte hebben, zitten altijd onder de 10 met het suiker, ook als je heel veel suiker heb gegeten, want dat corrigeert je alvlees klier meteen.. :)

even offtopic heb je type 1 of 2?

daniekjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:19

1.
Ben nu 18, en heb geen overgewicht, dus is het 1.
en jij?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:20

ik kreeg het op 3 jarige leeftijd, en erfelijkheid speelt bij mij een grote rol.
zelf kamp ik wel met overgewicht. maar ga een speciaal dieet volgen.
zit je ook al in et diabetestopic?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 21:36

wat is het verschil tussen type 1 en 2 ?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:56

Diabetes type 2
Het lichaam heeft te weinig insuline.
Overgewicht en weinig beweging, maar ook erfelijke aanleg vergroot de kans.
Mensen met diabetes type 2 krijgen meestal medicijnen, voedings- en bewegingsadviezen. Soms moet iemand ook insuline spuiten.
Vroeger ook wel 'ouderdomsdiabetes' genoemd. Maar het komt nu ook vaak bij jongere mensen voor.
9 van de 10 mensen met diabetes hebben diabetes type 2.
Diabetes type 1
Het lichaam maakt zelf helemaal geen insuline meer aan.
Het afweersysteem heeft per ongeluk de cellen die insuline aanmaken vernietigd.
Mensen met diabetes type 1 moeten een paar keer per dag zichzelf insuline inspuiten, of een insulinepomp dragen.
Heette vroeger ook wel 'jeugddiabetes'.
1 op de 10 mensen met diabetes heeft diabetes type 1.

Esther_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:02

meisje uit mijn klas heeft 1. bah die zit daar ook echt heel erg mee. heeft een pomp. laatst heeft ze in het ziekenhuis gelegen omdat de pomp niet genoeg toe diende.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:15

daaro vind ik een pomp een groot nadeel je hebt veel sneller kans op een keto acidose!