Door m'n rug gegaan, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dwaallicht

Door m'n rug gegaan, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 15:48

Sinds oudjaarsavond heb ik ontzettend last van mijn rug. Aan het begin van de avond kon ik nog redelijk zitten, na twaalven toen ik een tijdje buiten ben geweest trok ik het echt niet meer. Ik weet niet zeker waar de pijn vandaan komt, het kan gekomen zijn door een dag op bed zitten met de laptop.

Op de nacht van oud en nieuw heb ik zo'n pijn gehad dat ik er misselijk van werd, omdat ik ook wat had gedronken wilde ik geen pijnstilling nemen. Ik kon gewoon niet meer buigen of mijn linkerknie optillen. De pijn varieert van steken in het midden onderrug, tot zeurende hevige pijn in mijn zij. Af en toe voel ik dit ook in mijn buik.

Nu op 2 januari is het na een avond/nacht plat liggen weer iets geminderd, maar ik blijf pijn houden. Ik hoor van mensen om me heen dat er wel iets verrekt zal zijn en dat het vanzelf weer overgaat. Wat zijn jullie ervaringen? Ik moet een half uur met het ov voor mijn huisarts, dat zie ik momenteel wat minder zitten... overigens ga ik wel als het maandag nog zo erg is..

chocobroodje

Re: Door m'n rug gegaan, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:50

Zou wel even naar de HA gaan, dan krijg je spierverslappers en gaat het wat sneller over. Ook een afspraak met je fysio kan veel opluchting geven. Ik heb het al meerdere keren gehad, blijft vervelend.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:56

ik ben een dag voor kerst door m'n rug gegaan en loop nog steeds met een warmtepleister (Hansaplast) op de zere plek.
Ben de dagen doorgekomen met veel ibuprofen, warmtepleisters en de bekende oefening: op de rug liggen, knieen naar de neus, even zo blijven liggen en dan benen helemaal uitstrekken.

Huisarts heeft voor mij geen zin: die vindt dat ik maar eens moet stoppen met die paardenonzin.

Denk er ook aan dat je, als je opstaat vanuit een lage stoel/bank je handen op de bovenbenen en jezelf min of meer opdrukken.... *helaas meer dan genoeg ervaring hiermee*

sterkte!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:56

Veel bewegen! Als dat te pijnlijk is, pijnstillers en alsnog gaan bewegen :). Veel afwisselen met zitten/liggen/lopen/staan.

Geen last van je benen? Waar zit de pijn in je rug? Heb je alleen steken?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 16:11

Bedankt voor jullie antwoorden..

Ik slik momenteel ibuprofen en probeer idd in beweging te blijven, maar dat valt niet mee.. opstaan vanuit een zittende houding moet ik mezelf aan iets optrekken, of iemand anders moet me een duwtje geven :+ anders lukt het nl niet.

Het is een steeds aanwezige, zeurende pijn met felle steken als ik beweeg. Ik merk wel dat als ik sta en mijn buikspieren meer aanspan dan anders, dat de steken dan minder zijn (minder belasting op de rugspieren denk ik)

edit: in mijn benen heb ik geen pijn..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:06

klinkt als spit.....

Citaat:
opstaan vanuit een zittende houding moet ik mezelf aan iets optrekken, of iemand anders moet me een duwtje geven

zoals ik hierboven al zei: handen op je bovenbenen en jezelf opdrukken, zo kan je zonder pijn/hulp van anderen opstaan

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

houd het in elk geval lekker warm.
onder een hete douche of zo'n kersenpit geval er op houden.

maandag toch maar naar de huisarts als het niet beter word.
beterschap! :(:)

draver170

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:15

Laat je doorverwijzen naar mensendiecktherapie. Is echt het beste om er vanaf te komen en oefeningen te leren die je voor het slapeen bv kunt doen. Beterschap!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:17

Ik ben meermaals door mijn rug gegaan, in het ergste geval kon ik mijn bed niet meer uit, en moest kruipend door het huis... vreselijk ...

Maar wandelen, pijnstiller en evt spierverslappers en fysio is de enige remedie.
En leren je rugspieren goed te gebruiken.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:21

Wat bij mij hielp,en dat was na dat ik al in de sauna was geweest,warm bad,beweging etc had gedaan was paard rijden.
Gewoon lekker stappen beetje draf en bij hielp het echt ontzettend goed.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:46

Oooh vreselijk is dat ja. Ik heb het 1 keer meegemaakt en wat een ellende is het. Ik vond een warme kruik tegen mijn rug erg fijn, pijnstillers en ik strompelde wat rond.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:51

DAt gebeurt bij maandelijks, heb een zeer zwakke rug. wat ik dan doe, is een stevige goed doorlopende wandeling maken, niet van een kwartier, maar probeer echt tot een uur te lopen en dat een paar keer per dag je zult merken na 1 dag al stukke beter gaat.
Spierverslppers kunnen juist gevaarlijker zijn net als pijnstillers, je voelt dan minder waardoor je weer 'normaal' gaat beewgen en dus nog verder van huis kan raken.
Verder gewoon warm houden warme douche over je rug laten stromen en dan rustig aan wat gaan bewegen omhoog en omlaag. Of aan de deurpost gaan hangen klinkt gek maar helpt best, let wel op dat je dit naar een stevige wandeling doet

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:02

Ik zou het voor de zekerheid wel even laten checken door de huisarts. Wat betreft pijnstilling kan ik Voltaren aanraden, daar zit Diclofenac in, erg effectief bij rugpijn. Je kunt het gewoon bij de drogist halen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:49

Hoi,

je hebt eigenlijk niks geks gedaan toch? En je hebt er pas 2 dagen last van. Ik heb het ook wel eens en het gaat vanzelf over. Ik denk niet dat je door je rug gegaan bent. Je zult misschien een spiertje verrekt hebben. Ik zou nog even afwachten. Gewoon rustig aan doen, maar wel in beweging blijven. Als het dinsdag nog niet minder is zou ik er wel naar laten kijken...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:34

Iedereen bedankt voor alle tips.. morgen ben ik bij mijn schoonfamilie op bezoek en daar is een fysio in opleiding. Misschien dat zij kan kijken wat er mis is. Tot die tijd ga ik proberen mijn rug warm te houden en toch te blijven bewegen. Rekken door ergens aan te gaan hangen heb ik op oudjaarsavond al geprobeerd, dat maakte het helaas alleen maar erger..

Delphi schreef:
Hoi,

je hebt eigenlijk niks geks gedaan toch? En je hebt er pas 2 dagen last van. Ik heb het ook wel eens en het gaat vanzelf over. Ik denk niet dat je door je rug gegaan bent. Je zult misschien een spiertje verrekt hebben. Ik zou nog even afwachten. Gewoon rustig aan doen, maar wel in beweging blijven. Als het dinsdag nog niet minder is zou ik er wel naar laten kijken...

Als ik een spiertje verrek rollen de tranen me niet over de wangen als ik probeer te gaan zitten ;) ik heb dat bij mijn werk (thuiszorg) wel eens. Maar dit heb ik nog nooit gehad. Ik kon me ook niet meer zelf omdraaien in bed..

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:39

Wil je echt mijn ervaring horen? ;)
Ik ben zondag 29 november door mijn rug gegaan. Dinsdag 01 december ging het zo slecht dat de huisarts spierverslappers en pijnstillers heeft laten bezorgen (ik heb iets meer dan een uur klem gezeten in mijn badkamer). En woensdag 02 december ging het zo slecht dat ik per ambulance afgevoerd kon worden. Diagnose: acute hernia. Ik heb een tijdje in het ziekenhuis gelegen en nu, een maand later, kan ik nog geen jampotje optillen...
Het begon met zo'n simpele verrekking...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:15

Plukje auwwwwww :oo

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:23

auch that hurts :(:)
ook :(:) voor pluk, dat zijn geen grappen, ik weet er alles van

proberen blijven te bewegen en warm houden idd. en toch ff langs de HA hoor :j

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:27

Mijn ervaring is: lopen en liggen. Zitten en staan is vaak erg slecht en pijnlijk. Lopen is vaak ook makkelijker gezegd dan gedaan, want als je het goed in je rug hebt ben je blij als je nog zelfstandig bij het toilet en weer terug naar je bed kunt komen, maar probeer het zodra het weer een klein beetje gaat, want lopen helpt echt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:39

Ik ben 2 keer goed door mn rug gegaan.
Duurde beide keren een dag of 4 en toen ging het redelijk vanzelf over. Remedie: Pijnstillers (omdat ik het anders echt niet trok), rustig aan doen maar wel blijven bewegen.

Kon echt helemaal niets meer. Moesten een stukje met de auto, nou bij iedere bocht stonden de tranen in mn ogen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 01:49

Bij het uitmesten ben ik ook een keer goed door mijn rug gegaan.
Ik viel op de grond en toen ik wou opstaan kreeg ik hele erge steken.
Vier dagen later ging ik naar de huisarts, maar die kon niks ergs vinden, ondanks ik steken kreeg in mijn benen en nek, ik werd naar mensendieck gestuurd, maar ook die oefeningen hielpen niks, maar daaruit bleek wel dat mijn rugwervels scheef stonden. Ik heb er nog steeds last van, nog steeds heb ik soms steken in mijn rug en nek, te lang staan of te lang zitten krijg ik een erg zere rug van.
Bij mij valt er niks aan te doen, op paardrijden na, maar dat deed ik al dus dat vind ik niet erg :)
Qua mijn ongesteldheid werd het wel heel erg, maar sinds ik aan de pil ben is dat wel gestopt.
Maar ik heb er mee leren leven, als het even niet gaat neem ik een pijnstillertje!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 13:28

@ Plukje : :\ dat klinkt echt vreselijk zeg... wat naar! :(:) hoop niet dat het bij mij ook zo eindigt..

maar ik denk het niet, want het lijkt ietsje beter te gaan. Hoewel ik dat elke ochtend denk, dna heeft mn rug weer even rust gehad.
Ben net mijn bed uit gekomen :o maar dan merk ik toch weer dat ik zonder pijnstilling nog steeds niet langer dan 5 minuten kan zitten.

Ik weet niet hoe het met school moet, trek het niet om zittend colleges te volgen nu.. en rondjes lopen door de zaal is ook zo wat. ;)mss toch maar HA bellen morgen..

edit: besloten dat ik morgen toch HA bel. Het gaat eigenlijk helemaal niet beter merk ik nu, het lijkt maar zo door alle pijnstillers. Vanmiddag ook even aan schoonzusje (fysio in opleiding) vragen wat zij er van vindt.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 14:47

Ben je inmiddels al bj de huisarts geweest?