problemen met zingen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelanga

problemen met zingen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 23:47

Geen idee of het hier hoort, dus....

ik heb geen slechte stem, laat ik het zo zeggen, maar elke keer als ik heb gezongen, ben ik erna een paar dagen schor. Zo vervelend!
Ik weet dat ik mijn stem gewoon verkeerd gebruik, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen.
Het zingen gaat soms erg goed, maar na een paar liedjes voel ik het gelijk weer. Ik zing meer achter uit mijn keel , terwijl het van voren moet komen, of ik zing meer van voren, terwijl het meer van achteren moet komen, ik weet niet meer hoe dat zit :o
Ik denk er over na om zangles te nemen, maar iemand die alvast tips heeft hier?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:06

Moeilijk om hier wat van te zeggen. Als je wil zingen komt er vaak meer bij kijken dan je denkt. Sluit je aan bij een (klein) koor waar je, buiten plezier hebben in het samen iets leuks neerzetten, ook getraind wordt op de techniek die bij zingen hoort. Anders misschien enkele zanglessen nemen? Je pikt er altijd wel iets op.

Pluttersput

Re: problemen met zingen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:11

Waarschijnlijk dwing je je stem teveel in plaats van hem te gebruiken.
Goede stemtechniek is een must om lekker te kunnen zingen. Je kan zeker inzingoefeningen doen. Toonladders alleen op a of o, korte liedjes, en dan vooral goed letten op stemgebruik.
Wat ook veel kan uitmaken is je ademhaling. Haal jij adem vanuit je borst of vanuit je buik? Dit kan je checken doeo je hand op je buik te leggen en te kijken of je dan je buik op en neer voelt gaan. Je moet hetzelfe ademen zoals je ademt als je plat op bed gaat liggen. Op je rug. Dan leg je een boek op je buik, en als je dat effect hebt, heb je de goede ademhaling om te zingen.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:01

Dat heeft te maken met verkeerd stemgebruik. :)
Probeer goed in te zingen, dat is een must. En het belangrijkste; probeer vooral niet te forceren.

Ademsteun is ook erg belangrijk. Als je gilt zet (als het goed is) je buik uit. Deze steun moet je gebruiken met zingen. Leg je handen op je buik en probeer met je buik je handen weg te duwen tijdens het inademen. Als dit lukt, kun je tijdens het uitademen een toon aanslaan. (schrik niet van het geluid dat je dan opeens produceert. Dit kan heel veel verschil maken)

Neem wat zanglessen, dat helpt een hoop. Zo kun je voelen hoe het wel moet. Maar technisch goed leren zingen kost tijd, veel tijd. :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:16

Via internet tips geven is eigenlijk onmogelijk, grote kans dat je nog meer gaat forceren.

Je kan via de huisarts een verwijzing halen naar een logopedist. Zij kan je helpen met het goed gebruiken van je stem tijdens zowel spreken als zingen. Daarna zou ik zangles nemen. Waarom? Logopedie wordt vergoed door de zorgverzekering en op die manier scheelt het je een aantal dure zanglessen. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:17

Je moet vanuit je buik zingen en niet van af je stem dat scheelt ook veel,bv je handen op je buik leggen tijdens het zingen.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 13:46

Ik zou idd als je echt door wilt gaan met zingen gewoon zoeken naar een goede zangleraar. Daar heb je meer aan dan het nu te blijven forceren. Of idd logopedie zal ook zeker helpen. Maar de keuze ligt natuurlijk bij jezelf

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:10

Zangles nemen. Zo maak je je stem kapot. Je knijpt waarschijnlijk heel erg terwijl je de tonen voor in je mond moet vormen. Tips geven via internet heeft weinig zin. Om je stem te sparen kan je beter zo snel mogelijk een goede zangleraar zoeken.

Toch 1 tip: kijk eens in de spiegel als je zingt. Doe je je kin naar voren als je hoge noten moet zingen en zie je spieren in je gezicht en nek aanspannen? Als je dat ziet kan je in elk geval al beginnen met letten op een goede ontspannen zanghouding, dat scheelt al een hoop.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 21:37

Het schor worden kan inderdaad komen door het verkeerd gebruiken van je stem.
Zou als ik jou was inderdaad zangles nemen als je dat graag wilt.

Heb geen tips voor je aangezien ik je niet heb horen zingen. :P

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:08

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat voor muziek je zingt en waar?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:34

Lijkt inderdaad alsof je je stem verkeerd gebruikt en overbelast. Is niet echt normaal dat je dan een paar dagen schor bent.